Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har hatt problemer med for mye last?

Startet av Fleur, tirsdag 21. september 2021, klokken 15:18

« forrige - neste »

Sandvika

Sitat fra: Jon65 på torsdag 23. september 2021, klokken 20:05
Ser det er mange her som mener at det er helt greit å kjøre med overlast fordi de selv mener at bilen tåler det og det ikke er noe fare. Da er det vel også greit å kjøre i 70 i 50 sonen når det er tørr fin oversiktlig vei?

Forresten.... ved nærmere ettertanke er det kanskje litt dumt hvis alle begynner å selv vurdere hva som er lov og ikke lov ut ifra deres egne vurderinger om det er farlig eller ikke......
Jeg sier ikke at folk bør kjøre med overlast, men prinsippet som som du så sarkastisk legger frem, at indvided ikke skal vurdere ting selv, er utrolig umodent og viser manglende forståelse for jussens rolle i samfunnet.   

Lover skal følges, men samfunnet er fult av situasjoner hvor det kan være praktisk umulig eller uhensiktsmessig til det urimelige å følge lovverket. At lovens bokstav er brutt, betyr ikke nødvendigvis at lovens intensjon er brutt. Påtalemyndigheten og andre som forvalter lovverket forstår heldigvis dette, og gjør egne vurderinger og ser det som nødvendig at vi som individer gjør egne vurderinger. 

Kanskje ikke de aller beste eksemplene, men noen kjappe du kan tenke på...

-Om du må flytte bilen på en parkeringsplass, feks rygge 5m, tar du da på deg sikkerhetsbelte, eller gjør du en egen vurdering?
-Om du sykler på et fortau, holder du deg under 6km/t eller øker du om det oversiktelig og ingen fotgjengere?
-Det ville naturligvis heller ikke falle deg inn å transportere en tom henger med registrert maksvekt over hva du har tillatelse kjøre?











lars667

Det sistnevnte vil i alle fall gi deg en bot om du blir tatt. Dette har blitt prioritert før, uten mistanke om overvekt e.l. Skal du kjøre slike må du ha BE av noe slag. Du kommer sikkert ikke til helvete, men tror det var saftig bot.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Oddaa

Sitat fra: lars667 på torsdag 23. september 2021, klokken 23:53
Det sistnevnte vil i alle fall gi deg en bot om du blir tatt. Dette har blitt prioritert før, uten mistanke om overvekt e.l. Skal du kjøre slike må du ha BE av noe slag. Du kommer sikkert ikke til helvete, men tror det var saftig bot.
Og til førstnevnte så er faktisk ikke bilbelte påbudt ved rygging eller på parkeringsplass.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

THE

For meg er faktisk tillatt totalvekt på TMY et reelt problem. Jeg vet at jeg ville hatt overlast noen ganger i året, og som ansatt i SVV er ikke det noe jeg vil gjøre bevisst. For min del vil det dermed ikke være aktuelt å vurdere TMY igjen før tillatt totalvekt evt. blir økt til minst 2500 kg.

At kontrollørene til SVV spesifikt vil gå etter elbiler/personbiler ved vektkontroll har jeg lite tro på, men det er jo av og til kampanjer der det blir fokusert på personbiltrafikken, og ofte blir slike kontroller utført i samarbeid mellom SVV og politiet. Da kan både teknisk kontroll, vektkontroll, lastsikring på tilhengere, dekk, promille m.m. være sjekkpunkter. Slike kontroller blir ofte utført i forbindelse med utfartshelger/ferier, og det er vel også da overvekt vil være en problemstilling for de fleste.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

#79
Sitat fra: Sandvika på torsdag 23. september 2021, klokken 23:17
Jeg sier ikke at folk bør kjøre med overlast, men prinsippet som som du så sarkastisk legger frem, at indvided ikke skal vurdere ting selv, er utrolig umodent og viser manglende forståelse for jussens rolle i samfunnet.   

Lover skal følges, men samfunnet er fult av situasjoner hvor det kan være praktisk umulig eller uhensiktsmessig til det urimelige å følge lovverket. At lovens bokstav er brutt, betyr ikke nødvendigvis at lovens intensjon er brutt.

Det er en ting å vurdere selv - noe helt annet er å la vurderingen styre egen handling i en konkret situasjon. Dersom man mener loven er feil så er det nå en gang slik at i velfungerende demokratier så tar man det opp i pressen,snakker med politikere osv. slik at det kan legges frem et lovendring som stortinget kan vedta eller forkaste som ny lov. Noe som kjennetegner et ikke fungerende samfunn er jo nettopp at folk ikke følger lover og regler.
F.eks har man i dag en bestemmelse som gjør at kollektivfeltet ikke kan brukes av elbiler i rushtiden. Formålet er å slippe kollektivtrafikken uhindret frem slik at dette kan bli en effektiv og foretrukket miljøvennlig transportmetode. Enkelte dager i rushtiden hender det jo at det er lite trafikk i dette feltet. Da bryter man jo ikke intensjonen ved å kaste seg over i dette feltet  - en bil ekstra i en nesten tom fil betyr jo nada? Neste person som stamper innover i køen ser at bilen foran velger å kjøre inn i kollektivfeltet - han ser også at det er lite trafikk i dette sammenlignet med det feltet man selv er i og tenker - en bil til gjør jo en liten forskjell her...Og slik fortsetter det inntil det er like mange biler der som i kollektivfeltet - og nå som det er like fullt i kollektivfeltet som i de vanlige filene må det i alle fall bety nada om du velger dette  feltet - i alle fall dersom trafikken i kollektivfeltet flyter like godt eller bedre enn de øvrige feltene - da har jo man ikke brutt intensjonen i bestemmelsen i alle fall?

Nei - å la alle og enhver vurdere intensjonen bak lovverket og aktivt agere etter egen tolkning istedenfor å bare følge lover og regler er definitivt ikke veien å gå -  om man da ikke ønsker å ende opp som innbygger i en bananrepublikk.

Lav nyttelast er et generelt problem for flere elbiler - problemstillingen må løftes inn til produsentene. Vi som kunder bør kreve at biler som markedsføres til familier bør ha et minimum av nyttelast. Slik det er nå kan en fort ende opp med å kjøre rundt med overlast uten egentlig å ane konsekvensene av dette. Produsentene forklarer jo lite eller ingenting slik situasjonen er i dag. Er det for å få sertifisert bilen til høyere toppfart, er det for å spare penger og bygge minimumsløsninger for dempere,bærende konstruksjoner? Jeg mener Norge som foregangsland for elbiler bør ta opp problemstillingen i EU før vi ender opp med at SVV driver å fisker etter syndere langs norske veier. Produsentene må få klare meldinger om hvilke forventninger kundene har til familiebiler - media bør skrive side opp og side ned om problemstillingen og presse alle produsentene til å ta stilling til dette. Å stikke hodet i sanden og stilltiende akseptere lav nyttelast er rett og slett en dårlig løsning på sikt.

Jambo

#80
Sitat fra: Sandvika på torsdag 23. september 2021, klokken 23:17
Kanskje ikke de aller beste eksemplene, men noen kjappe du kan tenke på...

-Om du må flytte bilen på en parkeringsplass, feks rygge 5m, tar du da på deg sikkerhetsbelte, eller gjør du en egen vurdering?
-Om du sykler på et fortau, holder du deg under 6km/t eller øker du om det oversiktelig og ingen fotgjengere?
-Det ville naturligvis heller ikke falle deg inn å transportere en tom henger med registrert maksvekt over hva du har tillatelse kjøre?
Ikke de aller beste eksemplene nei. Alt er lovlig utenom det siste eksempelet; å kjøre med tilhenger som har for høy tillatt totalvekt, selv om den er tom, og nei, det ville jeg aldri gjort.

Til første punkt, belte under rygging og på parkeringsplass er ikke påbudt: Forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn: "Påbudet om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr gjelder likevel ikke:

a)når kjøretøyet står stille,b)under rygging,c)under kjøring i garasje, på parkeringsplass, bensinstasjon, verkstedområde eller lignende avgrenset område,d)under kjøring i lav hastighet der vedkommende med korte mellomrom må forlate sin plass, så som under utdeling av post eller aviser, eller ved renovasjonsarbeid eller lignende..."

Til andre punkt, sykling på fortau i hastighet over 6 km/t er tillatt, unntatt akkurat ved passering av gående: Trafikkregler paragraf 18, 3. ledd: "Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand, i tilnærmet gangfart og uansett med en fart ikke over 6 km i timen."

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. september 2021, klokken 17:23
Det er nesten skremmende å se at alt hva folk er opptatt av er om de får bot, event. blir tauet inn eller risikerer å bli anmeldt for noe de VET er ulovlig. Hele diskusjonen handler altså om å gjøre noe alle vet er ulovlig og så vurdere sannsynlighet for å bli tatt og konsekvensen av å bli tatt. Har alle så liten respekt for lovverket?
Ville det ikke være mer fornuftig å presse produsenten til å få bilen typegodkjent på ny dersom den faktisk - slik holdningen til mange her inne er, at dette tåler bilen fint? Dette er jo en uting som vil kunne ramme bil etter bil helt uavhengig av merke - det er noe produsentene av elbiler bare må begynne å tenke på allerede når de konstruerer bilen. Holder folk kjeft og sitter på gjerdet og heller tar sjansen ender vi bare opp med tulle biler som til slutt ikke kan lastes med annet enn luft for å sette det på spissen.

Poenget er vel at bilen/kjølingen osv tåler 390kg med 217km/t. En trenger ikke være en kosmonaut for å skjønne at bilen da vil tåle noen ekstra kilo når en kjører halvparten så fort....eller må man være kosmonaut? Og det er ingen mulighet i vognkortet å differensiere på fart......."under 130km/t" hadde jo vært en fin grense i så måte.
Poenget er at det ikke er særlig ulovlig å kjøre med 100kg ekstra...du får ikke engang bot...i motsetning til å rygge noen meter uten belte, som jeg heller ikke ser betenkeligheter med. Hvis en bare følger alle myndighetenes regler og krav så ender du fort opp med å følge i nazistenes spor, og gjøre masse du ikke burde, så du ønsker vel ikke å blindt å tro på alt som kommer fra myndighetene?

Tanken bak maksvekten her er nok at kjøling og svinger skal kunne håndteres i 217km/t. Dersom du noen gang har kjørt i 217km/t så vet du at det er sinnsykt fort. Bilen er altså laget for å håndtere, kjøre, svinge og stoppe 390 kg med denne farten  :D :D :D
Tesla Model Y                         2021-

Sandvika

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. september 2021, klokken 07:54
Sitat fra: Sandvika på torsdag 23. september 2021, klokken 23:17
.

Det er en ting å vurdere selv - noe helt annet er å la vurderingen styre egen handling i en konkret situasjon.
Grei nyansering og gode poenger, men jeg mener ikke det er motstridende det jeg skriver. Du forklarer selv hvorfor du ikke skal kjøre i kollektivfeltet, og da bruker du jo egen vurdering. I tilfellet nyttelast så vil jeg presisere at jeg ikke vil anbefale å bryte denne, nyttelast er ikke et eksempel på et sted hvor enkeltperson skal synse og gjøre egne vurdering, helt enig at her finnes det gode argumenter for å legge presset på Tesla. Mitt innlegg var utelukkende rettet mot Jon65s bombastiske inngang på det å gjøre vurderinger vs. følge loven.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jambo på fredag 24. september 2021, klokken 08:32
Sitat fra: Sandvika på torsdag 23. september 2021, klokken 23:17
Kanskje ikke de aller beste eksemplene, men noen kjappe du kan tenke på...

-Om du må flytte bilen på en parkeringsplass, feks rygge 5m, tar du da på deg sikkerhetsbelte, eller gjør du en egen vurdering?
-Om du sykler på et fortau, holder du deg under 6km/t eller øker du om det oversiktelig og ingen fotgjengere?
-Det ville naturligvis heller ikke falle deg inn å transportere en tom henger med registrert maksvekt over hva du har tillatelse kjøre?

Til andre punkt, sykling på fortau i hastighet over 6 km/t er tillatt, untatt akkurat ved passering av gående: Trafikkregler paragraf 18, 3. ledd: "Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand, i tilnærmet gangfart og uansett med en fart ikke over 6 km i timen."

Dette siste punktet er et så fantastisk godt eksempel på at det er lov å vise skjønn. Hvis du sykler på en 3 meter bred gang og sykkelsti som er langt ute på en slette mellom to byer og tar igjen en jogger som jogger i 9km/t så kommer du ikke forbi. Hvilket av disse alternativene gjør du:
1) - Bremser ned farten fra 28km/t til 8km/t og sykler slik den neste halvtimen
2) - Roper til joggeren om han kan stoppe å løpe så du kan passere ham i 6km/t
3) - Bruker skjønn og passerer joggeren i 10km/t etter å ha signalisert at du vil forbi (fånyttes pga headsett på joggeren)

Regner med alle regelryttere velger alternativ 1...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

#84
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 24. september 2021, klokken 08:36
Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. september 2021, klokken 17:23
Det er nesten skremmende å se at alt hva folk er opptatt av er om de får bot, event. blir tauet inn eller risikerer å bli anmeldt for noe de VET er ulovlig. Hele diskusjonen handler altså om å gjøre noe alle vet er ulovlig og så vurdere sannsynlighet for å bli tatt og konsekvensen av å bli tatt. Har alle så liten respekt for lovverket?
Ville det ikke være mer fornuftig å presse produsenten til å få bilen typegodkjent på ny dersom den faktisk - slik holdningen til mange her inne er, at dette tåler bilen fint? Dette er jo en uting som vil kunne ramme bil etter bil helt uavhengig av merke - det er noe produsentene av elbiler bare må begynne å tenke på allerede når de konstruerer bilen. Holder folk kjeft og sitter på gjerdet og heller tar sjansen ender vi bare opp med tulle biler som til slutt ikke kan lastes med annet enn luft for å sette det på spissen.

Poenget er vel at bilen/kjølingen osv tåler 390kg med 217km/t. En trenger ikke være en kosmonaut for å skjønne at bilen da vil tåle noen ekstra kilo når en kjører halvparten så fort....eller må man være kosmonaut? Og det er ingen mulighet i vognkortet å differensiere på fart......."under 130km/t" hadde jo vært en fin grense i så måte.
Poenget er at det ikke er særlig ulovlig å kjøre med 100kg ekstra...du får ikke engang bot...i motsetning til å rygge noen meter uten belte, som jeg heller ikke ser betenkeligheter med. Hvis en bare følger alle myndighetenes regler og krav så ender du fort opp med å følge i nazistenes spor, og gjøre masse du ikke burde, så du ønsker vel ikke å blindt å tro på alt som kommer fra myndighetene?

Tanken bak maksvekten her er nok at kjøling og svinger skal kunne håndteres i 217km/t. Dersom du noen gang har kjørt i 217km/t så vet du at det er sinnsykt fort. Bilen er altså laget for å håndtere, kjøre, svinge og stoppe 390 kg med denne farten  :D :D :D
Nei, poenget er at det er ulovlig, og du vet det. Alle unnskyldninger for å vri deg unna med det, er bare akkurat det, unnskyldninger for å formilde lovbruddet.

At du bruker dette for å overbevise deg selv om at det er greit, er greit når du holder det for deg selv. Men når du implisitt prøver å få tolkningen din over på andre, så synes jeg ikke det er like greit.

Jeg tåler veldig fint at du skriver din tolkning på et forum som dette, det er lov å lufte sine tanker om det. Men når det går videre til å mer eller mindre prøve å pushe andre til å mene og gjøre det samme, så er det i realiteten oppfordring til lovbrudd, som i seg selv er ulovlig og straffbart.

Må sies at i dette tilfellet skal det nok hardt til for å bli anmeldt og så senere straffet for slikt ut fra en slik diskusjon, men ta gjerne tankerekken lengre. Om diskusjonen hadde vært æresdrap/"æresvold" f.eks. da får spørsmålet en helt annen alvorlighetsgrad. Og slikt har vi eksempler på at folk er dømt for (riktignok sammen med andre, alvorlige tiltaler).

Noe å tenke på altså. Hilsen en med erfaring som meddommer ;) .
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på fredag 24. september 2021, klokken 08:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 24. september 2021, klokken 08:36
Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. september 2021, klokken 17:23
Det er nesten skremmende å se at alt hva folk er opptatt av er om de får bot, event. blir tauet inn eller risikerer å bli anmeldt for noe de VET er ulovlig. Hele diskusjonen handler altså om å gjøre noe alle vet er ulovlig og så vurdere sannsynlighet for å bli tatt og konsekvensen av å bli tatt. Har alle så liten respekt for lovverket?
Ville det ikke være mer fornuftig å presse produsenten til å få bilen typegodkjent på ny dersom den faktisk - slik holdningen til mange her inne er, at dette tåler bilen fint? Dette er jo en uting som vil kunne ramme bil etter bil helt uavhengig av merke - det er noe produsentene av elbiler bare må begynne å tenke på allerede når de konstruerer bilen. Holder folk kjeft og sitter på gjerdet og heller tar sjansen ender vi bare opp med tulle biler som til slutt ikke kan lastes med annet enn luft for å sette det på spissen.

Poenget er vel at bilen/kjølingen osv tåler 390kg med 217km/t. En trenger ikke være en kosmonaut for å skjønne at bilen da vil tåle noen ekstra kilo når en kjører halvparten så fort....eller må man være kosmonaut? Og det er ingen mulighet i vognkortet å differensiere på fart......."under 130km/t" hadde jo vært en fin grense i så måte.
Poenget er at det ikke er særlig ulovlig å kjøre med 100kg ekstra...du får ikke engang bot...i motsetning til å rygge noen meter uten belte, som jeg heller ikke ser betenkeligheter med. Hvis en bare følger alle myndighetenes regler og krav så ender du fort opp med å følge i nazistenes spor, og gjøre masse du ikke burde, så du ønsker vel ikke å blindt å tro på alt som kommer fra myndighetene?

Tanken bak maksvekten her er nok at kjøling og svinger skal kunne håndteres i 217km/t. Dersom du noen gang har kjørt i 217km/t så vet du at det er sinnsykt fort. Bilen er altså laget for å håndtere, kjøre, svinge og stoppe 390 kg med denne farten  :D :D :D
Nei, poenget er at det er ulovlig, og du vet det. Alle unnskyldninger for å vri deg unna med det, er bare akkurat det, unnskyldninger for å formilde lovbruddet.

At du bruker dette for å overbevise deg selv om at det er greit, er greit når du holder det for deg selv. Men når du implisitt prøver å få tolkningen din over på andre, så synes jeg ikke det er like greit.

Jeg tåler veldig fint at du skriver din tolkning på et forum som dette, det er lov å lufte sine tanker om det. Men når det går videre til å mer eller mindre prøve å pushe andre til å mene og gjøre det samme, så er det i realiteten oppfordring til lovbrudd, som i seg selv er ulovlig og straffbart.

Må sies at i dette tilfellet skal det nok hardt til for å bli anmeldt og så senere straffet for slikt ut fra en slik diskusjon, men ta gjerne tankerekken lengre. Om diskusjonen hadde vært æresdrap/"æresvold" f.eks. da får spørsmålet en helt annen alvorlighetsgrad. Og slikt har vi eksempler på at folk er dømt for (riktignok sammen med andre, alvorlige tiltaler).

Noe å tenke på altså. Hilsen en med erfaring som meddommer ;) .

Eneste kravet for å være meddommer er vel at du ikke har hatt lenger enn ett års fengsel  :D
Godt du ikke er fagdommer.
Tesla Model Y                         2021-

THE

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 24. september 2021, klokken 08:42
Sitat fra: Jambo på fredag 24. september 2021, klokken 08:32
Sitat fra: Sandvika på torsdag 23. september 2021, klokken 23:17
Kanskje ikke de aller beste eksemplene, men noen kjappe du kan tenke på...

-Om du må flytte bilen på en parkeringsplass, feks rygge 5m, tar du da på deg sikkerhetsbelte, eller gjør du en egen vurdering?
-Om du sykler på et fortau, holder du deg under 6km/t eller øker du om det oversiktelig og ingen fotgjengere?
-Det ville naturligvis heller ikke falle deg inn å transportere en tom henger med registrert maksvekt over hva du har tillatelse kjøre?

Til andre punkt, sykling på fortau i hastighet over 6 km/t er tillatt, untatt akkurat ved passering av gående: Trafikkregler paragraf 18, 3. ledd: "Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand, i tilnærmet gangfart og uansett med en fart ikke over 6 km i timen."

Dette siste punktet er et så fantastisk godt eksempel på at det er lov å vise skjønn. Hvis du sykler på en 3 meter bred gang og sykkelsti som er langt ute på en slette mellom to byer og tar igjen en jogger som jogger i 9km/t så kommer du ikke forbi. Hvilket av disse alternativene gjør du:
1) - Bremser ned farten fra 28km/t til 8km/t og sykler slik den neste halvtimen
2) - Roper til joggeren om han kan stoppe å løpe så du kan passere ham i 6km/t
3) - Bruker skjønn og passerer joggeren i 10km/t etter å ha signalisert at du vil forbi (fånyttes pga headsett på joggeren)

Regner med alle regelryttere velger alternativ 1...
Må jo finne smutthull i lovverket. Du bremser ned til ca. 12 km/t, hopper av sykkelen og spurter forbi joggeren før du hopper opp på sykkelen igjen. Du har jo lov til å springe forbi gående med større hastighet enn 6 km/t. Akkurat denne regelen med 6 km/t ved passering av gående er jo ganske håpløs å forholde seg til i veldig mange situasjoner. Det er jo de færreste som har speedometer på syklene sine også, i alle fall på sykler som er 100% beintråkka.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 24. september 2021, klokken 08:36
Poenget er at det ikke er særlig ulovlig å kjøre med 100kg ekstra...

Visste ikke at det fantes en skala over hvor ulovlig noe kan være - det er nytt for meg - men kom gjerne med ditt manifest der du ramser opp ulike grader av ulovlighet. Kanskje den er noe slik:

0-100 kg : glem det - ingen bryr seg
100-200 kg : kun svigermor som rammes - glem det
200-300 kg : Begynner å merkes nå - kjør forsiktig så går det også bra - dump svigermor om hun vil være med i bilen
300-400 kg : Vurder hvor du kjører - bruk Waze for å sikre at du ikke blir tatt i kontroll
400 - 500 kg : Kun på korte turer der du har forvisset det om at ingen kontroll foregår
500 - 1000 kg : Denne er lei - til nød går det jo om det er fysisk plass - men ikke fortell en sjel om det - vurder leiebil
1000-1500 kg : Nå begynner det å bli farlig - men vil du så kan du - men for å sikre en liten bonus strafferabatt dersom du blir tatt - drikk litt alkohol også.
1500 kg og opp : Nå er det garantert ulovlig - så vurderer du dette så se for all del å gjøre noe mer ulovlig - tenk på strafferabatten ved mange forseelser - ingen vits å la denne stå alene



Jeronan

#88
HA HA! Excellent friday morning humor!  :laugh: :laugh:  :+1:







(( unfortunately I don't have a mother in law at hand to throw out as weight leverage, as she is already situated in Vestlandet  :-X ))
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jambo

Lol. Tenker vi i det tilfellet med joggere tolker loven bokstavelig. Det står jo ved passering av gående, ikke ved passering av joggende 😉

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA