Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montere CEE-plugg selv

Startet av snakkesalig, tirsdag 21. september 2021, klokken 13:59

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: Svein_H på fredag 24. september 2021, klokken 15:50
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 24. september 2021, klokken 15:11
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 21. september 2021, klokken 19:32
Det er bare å kjøre på og mekke selv, håpe at huset ikke brenner ned, og i beste fall ikke få regresskrav fra forsikringsselskapet (samt mulig anmeldelse) når du ikke kan legge frem dokumentasjon på at arbeidet er forskriftsmessig utført av godkjent elektriker. Lykke til :-)

Regress krever grov uaktsomhet og at det du har gjort har vært årsak til brann/skade. Finner etterforskning ingen feil på det som er gjort, kan de ikke kreve regress, selv der man har gjort det selv.

Det er jo kjekt å vite for alle som ønsker å leke hobbyelektriker...
Så det er best å spre feilinformasjon sånn at folk ikke finner på å leke hobbyelektriker? Eller hva er egentlig poenget?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Svein_H

Sitat fra: Oddaa på fredag 24. september 2021, klokken 19:35
Sitat fra: Svein_H på fredag 24. september 2021, klokken 15:50
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 24. september 2021, klokken 15:11
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 21. september 2021, klokken 19:32
Det er bare å kjøre på og mekke selv, håpe at huset ikke brenner ned, og i beste fall ikke få regresskrav fra forsikringsselskapet (samt mulig anmeldelse) når du ikke kan legge frem dokumentasjon på at arbeidet er forskriftsmessig utført av godkjent elektriker. Lykke til :-)

Regress krever grov uaktsomhet og at det du har gjort har vært årsak til brann/skade. Finner etterforskning ingen feil på det som er gjort, kan de ikke kreve regress, selv der man har gjort det selv.

Det er jo kjekt å vite for alle som ønsker å leke hobbyelektriker...
Så det er best å spre feilinformasjon sånn at folk ikke finner på å leke hobbyelektriker? Eller hva er egentlig poenget?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Spre feilinformasjon? Ironien i innlegget mitt er tydelig påpekt tidligere i denne tråden, så hva er egentlig poenget ditt?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Oddaa

Sitat fra: Svein_H på fredag 24. september 2021, klokken 19:42
Spre feilinformasjon? Ironien i innlegget mitt er tydelig påpekt tidligere i denne tråden, så hva er egentlig poenget ditt?
Det ironiske innlegget ditt inneholder feilinformasjon som andre har påpekt. Regress krever årsakssammenheng, jeg klarer ikke å lese innleggene dine sånn at du har fått med deg det. (Men jeg kan ha gått glipp av en dobbeltironi eller noe...)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Svein_H

Sitat fra: Oddaa på fredag 24. september 2021, klokken 20:01
Sitat fra: Svein_H på fredag 24. september 2021, klokken 19:42
Spre feilinformasjon? Ironien i innlegget mitt er tydelig påpekt tidligere i denne tråden, så hva er egentlig poenget ditt?
Det ironiske innlegget ditt inneholder feilinformasjon som andre har påpekt. Regress krever årsakssammenheng, jeg klarer ikke å lese innleggene dine sånn at du har fått med deg det. (Men jeg kan ha gått glipp av en dobbeltironi eller noe...)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg klarer fortsatt ikke se hva slags feilinformasjon jeg har kommet med, verken med eller uten ironi, så det er fint om du kan utdype påstanden din. Hvis det er ordet regress du har hengt deg opp i har jeg aldri skrevet at hobbyelektrikerarbeid automatisk vil utløse et slikt krav, så nøyaktig hva i innlegget mitt er det du mener er feilinformasjon? Påstår du at hobbyelektrikere aldri vil kunne få et slikt krav mot seg hvis det blir brann og det oppdages at arbeidet ikke er dokumentert forskriftsmessig utført?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

keepitsimple

Til alle som sier at det ikke er lov å gjøre dette selv. Kan dere referere til noen lov eller forskrift? Jeg finner for eksempel ikke dette i FEL eller i eltilsynsloven (her er det mye Kongen hit og dit, men inget konkret).

Jeg spør bare av nysgjerrighet.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Oddaa

Sitat fra: Svein_H på lørdag 25. september 2021, klokken 19:24
Jeg klarer fortsatt ikke se hva slags feilinformasjon jeg har kommet med, verken med eller uten ironi, så det er fint om du kan utdype påstanden din. Hvis det er ordet regress du har hengt deg opp i har jeg aldri skrevet at hobbyelektrikerarbeid automatisk vil utløse et slikt krav, så nøyaktig hva i innlegget mitt er det du mener er feilinformasjon? Påstår du at hobbyelektrikere aldri vil kunne få et slikt krav mot seg hvis det blir brann og det oppdages at arbeidet ikke er dokumentert forskriftsmessig utført?
Det du skriver her er noe annet enn det jeg (og tilsynelatende flere andre) leser i det ironiske innlegget ditt.

For å klargjøre:
- Det er tillatt å montere eller skifte topolede støpsler opp til og med 25 A. (Dette omfatter også CEE, det står ikke noe om unntak.)
- Du kan dermed ikke verken bli anmeldt eller få krav om regress på grunn av en sånn jobb med mindre noe skjer og det bevises at du har vært grovt uaktsom.
- Tilsvarende, om du har gått ut over det du har lov til å gjøre selv, vil du etter min forståelse ikke bli straffet for det med mindre arbeidet ikke er fagmessig utført og har ført til en hendelse som f eks brann.

Jeg oppfordrer på ingen måte verken til å gjøre arbeid på det elektriske anlegget ut over det lille som er tillatt (eller å gjøre det som faktisk er tillatt, med mindre en er kompetent til det).


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Svein_H

#21
Sitat fra: Oddaa på lørdag 25. september 2021, klokken 23:28
Sitat fra: Svein_H på lørdag 25. september 2021, klokken 19:24
Jeg klarer fortsatt ikke se hva slags feilinformasjon jeg har kommet med, verken med eller uten ironi, så det er fint om du kan utdype påstanden din. Hvis det er ordet regress du har hengt deg opp i har jeg aldri skrevet at hobbyelektrikerarbeid automatisk vil utløse et slikt krav, så nøyaktig hva i innlegget mitt er det du mener er feilinformasjon? Påstår du at hobbyelektrikere aldri vil kunne få et slikt krav mot seg hvis det blir brann og det oppdages at arbeidet ikke er dokumentert forskriftsmessig utført?
Det du skriver her er noe annet enn det jeg (og tilsynelatende flere andre) leser i det ironiske innlegget ditt.

For å klargjøre:
- Det er tillatt å montere eller skifte topolede støpsler opp til og med 25 A. (Dette omfatter også CEE, det står ikke noe om unntak.)
- Du kan dermed ikke verken bli anmeldt eller få krav om regress på grunn av en sånn jobb med mindre noe skjer og det bevises at du har vært grovt uaktsom.
- Tilsvarende, om du har gått ut over det du har lov til å gjøre selv, vil du etter min forståelse ikke bli straffet for det med mindre arbeidet ikke er fagmessig utført og har ført til en hendelse som f eks brann.

Jeg oppfordrer på ingen måte verken til å gjøre arbeid på det elektriske anlegget ut over det lille som er tillatt (eller å gjøre det som faktisk er tillatt, med mindre en er kompetent til det).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vel, hvis du leser noe annet enn det jeg skriver får du selv stå for det. Jeg står for det jeg skriver, og ikke hva du og ev. andre måtte tolke ut av det. Dette virker mer og mer som kverulering for kveruleringens skyld, så du får bare ha meg unnskyldt for at jeg ikke gidder å bruke mer tid på å svare på flere innlegg i denne saken.

Edit: Forøvrig har du en dobbel negativ i svaret ditt, og minus + minus = pluss, så du bør kanskje lese gjennom det du selv har skrevet...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA