Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremser - slitasjevarsling? Pris?

Startet av fonberg, mandag 27. september 2021, klokken 11:50

« forrige - neste »

fonberg

Hei,
Jeg har passert 100.000 km på min 2017 S90D nå, og kjenner det er en betydelig kant ytterst på bremseskivene. Fikk tatt bremseservice hos Tesla i mai, de kommenterte ikke slitasjen. Og bremsene fungerer helt som de skal.

-Er det slitasjevarsler på bremsene, så man får beskjed når det nærmer seg?
-Erfaring på pris for bytte av skiver og/eller klosser, hos Tesla eller hos andre verksteder (jeg bor i Trondheim)?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Jeronan

For me it came with the EU control in February that all four brake discs were worn out and had to be replaced to pass the EU control.
Was same with me. I had all four calipers replaced 4 months before at Tesla under Warranty and they didn´t say anything.

I paid 13.000 NOK (incl.MVA) total for 4 new Brembo brake discs + new brake pads + work hours at Bosch Bilexperten.

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

fonberg

Takk for svar på pris, Jeronan.

Noen som vet om bilene har automatisk slitasjevarsling på bremseklossene?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

@roger

Sitat fra: fonberg på tirsdag 28. september 2021, klokken 11:20
Takk for svar på pris, Jeronan.

Noen som vet om bilene har automatisk slitasjevarsling på bremseklossene?

En bremsekloss pr. hjul er utstyrt med slitasjevarsler. Du vi sannsynligvis ikke oppleve at klossene blir så slitt at den varsler, da skivene gjerne ruster i "filler" lenge før klossene er utslitt.

Fikk forøvrig pustevansker da jeg skulle kjøpe nye klosser bak fra Tesla  :o De skulle ha kr. 5.053,- for klossene bak inkl. parkbremsklosser. Det ble ingen handel der  :-\
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

Polestar

Sitat fra: @roger på onsdag 29. september 2021, klokken 12:08
En bremsekloss pr. hjul er utstyrt med slitasjevarsler. Du vi sannsynligvis ikke oppleve at klossene blir så slitt at den varsler, da skivene gjerne ruster i "filler" lenge før klossene er utslitt.

Fikk forøvrig pustevansker da jeg skulle kjøpe nye klosser bak fra Tesla  :o De skulle ha kr. 5.053,- for klossene bak inkl. parkbremsklosser. Det ble ingen handel der  :-\
En bremsekloss per hjul? Så alle fire hjul har slitasjevarsler?

Hvor ble det handel om ikke hos Tesla?
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

@roger

Ja, mener å huske at det er en av klossene på hvert hjul som har slitasjevarsling.

Kjøpte hos Autodoc for den nette sum av kr. 534,- for klosser bak, ink. parkbremsklosser.
Begrunnelsen for et billig valg er; bremseklosser til Tesla Model s består av semi -metallisk materiale som inneholder spon av stålull , kobber og messing , som holdes sammen med harpiks. Inneholdet av metall er typisk på over 50%, dette metallet korroderer i overflaten mot skiven ved lite bruk. (regenerering)
Man vil så på sikt, få en smitting av korrosjon til bremseskiven.
Derfor tror jeg det er lurt å bytte klosser oftere på elbiler en fosile biler, og lenge før de er utslitt, for å øke levetiden på bremseskiven som har en vesentlig større kostnad en klossene.
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

El-boy

Sitat fra: Polestar på onsdag 29. september 2021, klokken 12:53
Sitat fra: @roger på onsdag 29. september 2021, klokken 12:08

En bremsekloss per hjul? Så alle fire hjul har slitasjevarsler?

Hvor ble det handel om ikke hos Tesla?
Hei,
Det er ingen slitasjevarsel på Tesla Model S 2013 mod. iallefall.
Men så slites det lite bremseklosser også, ser ut for at skivene slites fortere en klossene uansett ...

@roger

Hei,
Det er ingen slitasjevarsel på Tesla Model S 2013 mod. iallefall.
Men så slites det lite bremseklosser også, ser ut for at skivene slites fortere en klossene uansett ...
[/quote]

Hei igjen, beklager jeg husket feil, det er slitasjevarsler på alle klosser.
Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.
Den fjæra som er merket på bilde, vil ta i bremseskiva like før klossen er helt nedslitt. Det vil da oppstå en slags hylelyd ved bremsing. Mao. ingen melding i displayet på bilen (slik vi er vant til på Tesla), kun lydvarsel fra bremsene.
Sør-Trøndelag,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA