Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde og batterikapasitet

Startet av jahnarne, tirsdag 12. juni 2012, klokken 11:05

« forrige - neste »

jahnarne

Interessant post fra US-forumet:
SitatLast week, I did a range test in my Think.

I was able to go 106 miles at speeds no higher than 40 MPH but generally trying
to stay around 30 to 35 MPH. I stayed in E mode the whole time and did
everything I could possibly do to conserve battery. No AC, windows up, slow
acceleration, coasted to stops, tire pressure 40 PSI front, 47 PSI rear.
Temperature was around 75 degrees and winds were light.

The low battery warning light came on at 89.4 miles and the light started
flashing at 103.7 miles. I stopped at 106.0 miles although the car would still
move. Perhaps there was a little bit more juice left in the battery but I wasn't
prepared to push it. It took almost 20 hours to recharge back to full on 110V
and used 24.81 kWh at the wall as measured with a Kill A Watt meter.

Here is the breakdown with miles driven on the left and State of Charge on the
right.

Miles   SOC
0    >100
14.6    92
15.0    86
26.1    73
31.9    65
38.8    58
42.3    49
59.7    33
63.7    30
70.1    22
80.0    15
89.4     9 (low batt light)
99.9     0
101.9     0 (Power Limit)
103.7    <0 (flashing low batt, Power Limit)
106.0    <0 (flashing low batt, Power Limit)

24.81 kWh in 19:52 to recharge to full.

Lanny

elektrolux

Det mest interresante er hvor lite strøm han får inn på batteriet etter å ha kjørt det tomt.

Det bør gå mer enn 25 kWt inn på et 24 kWt batteri, men dette sammenfaller med egne obeservasjoner.

Virker som Lithium batteriet egentlig ikke yter mer enn 20-21 kWt
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jahnarne

Tja. Siste generasjon PCU med Eltek-lader skal vel ha 94% effektivitet? Det gir rundt 23.3kwt, samtidig som han jo beskriver at han ikke kjørte bilen helt fullstendig tom.

Er dog litt overrasket over at han ikke kom seg lenger i ~60km/t.

elektrolux

Dersom laderen er 95% effektiv stemmer jo tallene bedre. Rekkevidden er etter min erfaring skuffende maks 120 km på litium versjonen.

Omtrent det samme som vi får på en 14 kWt litium pakke i en Classic. Viser hvor mye mer effektive disse bilene er. ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: jahnarne på tirsdag 12. juni 2012, klokken 17:02
Tja. Siste generasjon PCU med Eltek-lader skal vel ha 94% effektivitet? Det gir rundt 23.3kwt, samtidig som han jo beskriver at han ikke kjørte bilen helt fullstendig tom.

Er dog litt overrasket over at han ikke kom seg lenger i ~60km/t.

Tja, det tilsvarer jo 161km. Er ikke angitt rekkevidde på A306 160km?

Den eneste gangen jeg virkelig har testa rekkevidden på min var skedsmokorset-moss-skedsmokorset med innslag av AC. Da rakk jeg vel 165-167km før batterilyset kom på.

Skal få tatt en forstillingskontroll, og prøve på nytt nå som jeg har senket bilen  :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 12. juni 2012, klokken 17:50
Sitat fra: jahnarne på tirsdag 12. juni 2012, klokken 17:02
Er dog litt overrasket over at han ikke kom seg lenger i ~60km/t.

Tja, det tilsvarer jo 161km. Er ikke angitt rekkevidde på A306 160km?
Ja, det stemmer nok. Det har vel blitt brukt 3 forskjellige målemetoder, tror den snillieste ga 160 km.

Husk at dette gjelder en ny bil der litiumbatteriet, bremser, hjullager osv ikke har gått seg til enda.  enda
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Finn Arne

Jeg har flere ganger greid å kjøre 16 mil med min 2011 mod Litium Think, rekorden min er 16,8 mil.
Greier 16 mil når jeg ligger i ca 90 km på speedometeret, er ca 84 km i reell fart.
Da er jeg en person + en kongepuddel i bilen, bruker ikke AC, tørt sommerføre.
Bilen har gått snart 18 000 km.
Har jobbet i i Moss i ca1,5 mnd. og har ingen problemer med å greie 16 mil så lenge jeg ligger i ca 90 km .
Øker jeg til ca 100 km i snitt bruker jeg ca 10% mere strøm.
Har jeg mye småkjøring og kjører hardt greier jeg ikke noe særlig mer enn ca 11-12 mil.
Merker stor forskjell på rekkevidden nå som bilen er innkjørt, i fjor når bilen hadde gått under 10 000 km greide jeg ikke 16 mil. Er veldig fornøyd med rekkevidden og bilen og er glad for at jeg kjøpte en firesetrs Think, den holder den rekkevidden som ble forespeilet.
Kjøpte en sort Think City 2001 mod. 28.01.2011.
Kjøpt på 47 000 km. regner med å kjøre ca 12 000 km pr år.
Kjøpte en sort Think City 2011 mod. Lithium, 4 seter, med AC og oppvarmet fronrute,  15.04.2011.
kjøpt på 1 400 km. :-)
Bor på Løvenstad i Rælingen.
Dette er er spenning i hverdagen.

hma

#7
Skriver i denne tråden da tittelen passet best.

Kjørte tur-retur Heimdal-Krokstadøra (E39+RV714) med min gen1 Zebra-Think i går (180km BMI-sw).
http://goo.gl/maps/Blq31

Hastigheten lå hele tiden på +80km/t og jeg returnerte etter 143km med 19,1% igjen på batteriet.
Girvelgeren stod i E-modus og jeg lå stor sett mellom én og to prikker (1 prikk = 25A, 2 prikker = 55A, tre prikker = 80A)

Underveis kjørte jeg fra havnivå til over 300moh 2 ganger (Våvatnet), og en gang fra havnivå til 160moh.
Med fortsatt lett kjøring kunne jeg tilbakelagt ytterligere 30km.

Konklusjonen er at Think med Zebra gir en suveren rekkevidde ingen annen elbil kan måle seg med (bortsett fra Tesla Roadster).



Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Go-carter

Hmm. Jeg lå i 70-80 avlest på speedo når jeg kjørte til Hamar. Tror ikke jeg hadde klart den rekkevidden med 80-90 på speedometeret  :-\
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hma

På spedo kjørte jeg på +85km/t (det gav 'Din Fart = 80' på Vegvesnets hastighetstavler).
Jeg kjører som nevnt med 3.11.14 (180km) og du har nok 3.12.12 (160km).
Når garantien(?) går ut på Sola kan du "nedgradere" BMI'en :D
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

jkirkebo

Sitat fra: hma på mandag 03. september 2012, klokken 12:40
Konklusjonen er at Think med Zebra gir en suveren rekkevidde ingen annen elbil kan måle seg med (bortsett fra Tesla Roadster).

Tja. Siden den ikke kan hurtiglades kunne den uansett ikke unnagjort min 382km tur på lørdag. Så med et utbygd hurtigladernettverk er Leaf og iMiEV i praksis bedre.

Ok, den hadde vel klart 382km på en dag med 10 timers treglading men man gidder liksom ikke det underveis ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Go-carter

...vi får prøve igjen i -30 da ::) hehe, alt har sine fordeler og ulemper!
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hma

#12
Sitat fra: jkirkebo på mandag 03. september 2012, klokken 14:36
Tja. Siden den ikke kan hurtiglades kunne den uansett ikke unnagjort min 382km tur på lørdag. Så med et utbygd hurtigladernettverk er Leaf og iMiEV i praksis bedre.
Ok, den hadde vel klart 382km på en dag med 10 timers treglading men man gidder liksom ikke det underveis ;)
Hehe, vi rokker nok ved litt sterke følelser her. Jeg må forresten kommentere at jeg syns i-MiEV (og Leaf)  er en svært moro bil å kjøre. Kvikk som et uvær, moderne bygget, og egner seg godt til å erte fossilbilister med ;) Deres støtte for hurtiglading er naturlig vis kjærkomment for mange.

Når det gjelder min "konklusjon", står jeg fortsatt fast ved at Zebra-Think er best på rekkevidde. Think er nok den eneste bilen på markedet som kunne kjørt nettopp denne turen. Langs strekningen eksisterer det ingen hurtigladere og det foreligger (dessverre) ingen planer om det heller. Tross for at vi snakker om E39 rett sør for Trondheim!

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA