Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ekstralys / LED-bar

Startet av Jorn01, mandag 20. september 2021, klokken 21:14

« forrige - neste »

Jorn01

Første tur til hytta på fjellet med kjøring i stummende mørke er unnagjort. Min erfaring med lysene på Ioniq 5 (P45) er kort oppsummert at det var helt greit ved kjøring på vanlige østlandsveier, men at lyskjeglen ble altfor smal på svingete fjellveier.

Jeg vurderer derfor å sette på en led-bar. Så langt har jeg vurdert to alternativer:

Kun ekstra fjernlys, f.eks. Lazer Linear 12 Elite (eller tilsvarende).

Ekstra fjernlys med nærlysassistent. Her er det muligens kun(?) Lazer Linear 18 LBA som er aktuell.

Heller foreløpig til den første løsningen, da jeg ikke ser for meg at jeg vil ha særlig nytte av nærlysassistenten ved kjøring i Oslo-området, og at en noe mindre led-bar kan være tilstrekkelig for mitt behov.

Synspunkter og erfaringer mottas med takk.

lars667

Har du vurdert Lazer elite 18 (uten assistent)? Har hatt LE 12 på TM3. Det var ok, men hvis du hvil ha spredning, er kanskje 18 verdt det (tror den gir litt bredere kjegle). De pleier jo å komme på salg i Black Week disse lysene.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Jorn01

Jeg har forsåvidt vurdert Lazer 18 uten nærlysassistent også, kanskje det er løsningen på fjellveiproblematikken. I så fall blir spørsmålet mer om en like godt kan ta med nærlysassistenten / erfaringer med bruk av Lazer 18 på veier med med mye trafikk.

Ser at denne problemstillingen har vært opp i andre tråder allerede:
https://elbilforum.no/index.php?topic=55211.msg978297#msg978297
https://elbilforum.no/index.php?topic=53962.msg941146#msg941146



Jorn01

#4
Sitat fra: Hrc på tirsdag 21. september 2021, klokken 20:56
Bra pris på Lazer Elite 18 hos Bilradiospesialisten om dagen:

https://bilradiospes.no/lazer/linear18/lazer-linear-18-elite-led-12150-lumen-kombo-975-meter
Takker, bestilt 👍
Da er jeg for min del over på; montere selv / hvem kan evt montere i Asker/Oslo/Drammens-området? (Ekstralys.no mente at den var enkel å montere selv, men jeg behøver i så fall en beskrivelse av hvordan ledninger og rele skal kobles til på Ioniq 5).

Zimon

Har Lazer 18 på min Ioniq 28kw og er strålende fornøyd med den. Så du blir nok garantert fornøyd. Ligger bilder + link til youtube video tatt opp med dashcam som automatisk justerer iso, så ikke helt perfekt å se hvor bra det faktisk blir. Ligger i Ioniq underforumet.

Fikk montert bryter nede til høyre, så hos meg har jeg nærlys, vanlig fjernlys og vanlig fjernlys+ledbar som alternativer til hvilket lys jeg ønsker og trenger.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

batterimannen

Teslabjørn sin test av lysene på Ioniq 5:
https://www.youtube.com/watch?v=JQeN0Q4CCTM

Synes det ser rimelig dårlig ut. Synes han er for snill når man sammenlikner med videoer fra andre biler.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

icreate

Sitat fra: Jorn01 på tirsdag 21. september 2021, klokken 23:45

Takker, bestilt 👍
Da er jeg for min del over på; montere selv / hvem kan evt montere i Asker/Oslo/Drammens-området? (Ekstralys.no mente at den var enkel å montere selv, men jeg behøver i så fall en beskrivelse av hvordan ledninger og rele skal kobles til på Ioniq 5).

Hvordan har det gått med montering? Har du noen bilde på resultatet?

Jorn01

Trakk ledning og monterte lys selv, fikk et firma (AED) til å koble til.
Veldig godt fornøyd.

Handl3vogn

#9
Kjøpte du noe mer en bare ledbaren?  Vet du om det er brukt "canm8" eller om de har funnet 12v styrestrøm til releet?

Trur jeg kunne tenkt meg tilsvarende løsning for og få litt ekstra lys på mørke våte veier.

Lurte også på hvor dette AED firmaet holder til da jeg ikke fant noe på google.

Jorn01

#10
Det jeg kjøpte/monterte var; led-bar, lumen rele-ledningssett, monteringsbrakett og "flytende plast" til forsegling av kontakt/kobling. (Hadde allerede elektrotape, strips, ståltråd, lys, drill + bor, baufil, osv - for trekking av ledning og modifisering av skiltplaten jeg kjøpte).

Det er "gammeldags" løsning på lys på Ioniq 5, så ikke behov for canbus.
Jeg hadde ikke lyst til å stikke hull på alle ledningene frem til lysene for å finne styrestrøm - så jeg satte bort koblingsjobben til http://www.aed.no/ - siden disse også er innen gangavstand fra meg.

De tok betalt for 2 timer for jobben, siden de ikke kjente til I 5 fra før.

Den delen av jobben innebærer å skru fast to ferdigkoblede kabelsko til batteriet, feste et rele og klemme på en "strømtyv" for styrestrøm på riktig ledning. (Fremdeles ikke sikker på hvilken farge det er på den ledningen, men jeg kan evt sjekke).


Farbil

Interessant, jeg har tenkt å gjøre det samme, men er usikker på hvilken plassering som blir estetisk best, og som gir best lyseffekt, over el under skiltet. Ser veldig bra ut på bildet den plasseringen over skiltet, skulle gjerne sett ett bilde fra siden for å å et inntrykk av hvor langt frem den stikker.

Jorn01

Her er et bilde fra siden. Har sett at det også er flere tråder om ekstralys på Facebookgruppen for Ioniq 5, også med bilder av lys montert under skilt.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

aalbork

Det så jo riktig fint ut. Jeg fikk min Ioniq 5 på fredag, og har allerede kjørt fra Oslo til Nordland, og merket behovet for noe kraftigere fjernlys. Jeg tenker også å montere og koble den selv, men for å gjøre minst mulig inngrep i en helt ny bil hadde det vært fint å vite hvliken ledning som er til fjernlyset. Er det freidig å spørre hvor stresignalet fra fjernlyset er hentet? Ser også ledningen er trukket ned bak skiltholderen. Er det noen naturlig åpning i området, eller må det bores?
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Jorn01

#14
Styrestrømmen hentes fra rød ledning til fjernlyset. (Vedlagt bilde er stjålet fra Facebook-gruppen for Ioniq 5).
Det er mulig å trekke ledning uten å bore. Det er et lite firkantet hull på ca 2cm x 2cm under skiltet som kan benyttes. Det er mulig å fiske igjennom en trekketråd ovenfra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA