Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y

Startet av TerjeFjern, mandag 20. september 2021, klokken 15:02

« forrige - neste »

TerjeFjern

Hei
Hatt MY i snart 4 uker. Koser meg med den. Fredag ettermiddag/kveld blir første tur til østlandet, og da har jeg mange spørsmål, håper dere kan hjelpe meg ;)

1) Fornuftigere å kjøre via sørlandet?

- ABRP sier at det er 40 minutter raskere å kjøre over fjellet. Men det forutsetter vel mye: at man ikke blir stuck bak treig trafikk over fjellet? Etc. (Og så blir det vel mer behagelig å bruke Autopiloten på E39/E18 enn på veiene over fjellet).

- ABRP sier at jeg skal bare trenger 7 minutter lading på Notodden, der jeg skal lade fra 11% til 40%. Men med en 5-åring i bilen trenger jeg uansett en lengre pause, og tidligere enn Notodden.

- ABRP viser at Notodden er eneste lademulighet mellom Stavanger og Hokksund. Så da blir man ganske avhengig av at man faktisk rekker fram til Notodden. Er 11% for lite buffer å legge inn i planen? F eks så er det jo mye fjell som skal forseres, og da lurer jeg på om ABRP tar hensyn til dette?

- ABRP sier at hvis ikke manuelt legger inn ekstra ladetid, så kommer jeg fram til min mors leilighet med 10% rekkevidde igjen. Jeg trenger jo å komme meg videre, så 10% ved ankomst er ikke optimalt. Har ringt henne for å forhøre meg om lademulighet der hun bor men hun klarer ikke gi meg noe nyttig svar. Så jeg tror ikke jeg tar sjansen på å komme fram med 10%.

2) Hvis jeg kjører over sørlandet:

- Lading etter ca 2,5t i Lyngdal kan passe godt så 5-åringen får litt mat før han sovner. Noen anbefalinger på et greit sted å spise i kort gangavstand fra Superladeren?

- Resten av ladingen får man vel bare ta som det kommer, det er godt med ladere fra Lillesand og innover. Så får jeg passe på å lade opp såpass mye at jeg ikke kommer fram med nesten tomt batteri.

Thalgar

Ta Sørlandet. Suverent å ta pause i Lyngdal (bakeri på kjøpesenteret ved ladaren), og aust for E18 er det flust med ladarar om du skulle trenga det. Bamble, Telemarksporten eller Rugtvedt er alle fine stopp i passe køyreavstand frå Lyngdal. Autopilot er strålande å ha på strekket frå Kristiansand til Oslo.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Olatho

Hvor tidlig skal du videre fra Oslo?  Og hvor i Oslo skal du bo?
Det er ganske godt med tregladere på offentlige parkeringsplasser her i byen, så i alle fall innafor Ring 3 er det neppe veldig langt å kjøre til en offentlig parkeringsplass der du kan lade over natta, hvis det er mulig.
Så kjør hjem til mor.  Last av barn og bagasje.  Sjekk en app, eller kjør litt rundt til du finner et offentlig ladepunkt.  Betal for parkering, og rusle tilbake til mor, så henter du bilen neste morgen, ferdig lada. 
Du kan kjøre ganske mange runder med 10% igjen, men litt marginer er jo greit å ha...

Mobileum

Sitat- ABRP sier at hvis ikke manuelt legger inn ekstra ladetid, så kommer jeg fram til min mors leilighet med 10% rekkevidde igjen. Jeg trenger jo å komme meg videre, så 10% ved ankomst er ikke optimalt. Har ringt henne for å forhøre meg om lademulighet der hun bor men hun klarer ikke gi meg noe nyttig svar. Så jeg tror ikke jeg tar sjansen på å komme fram med 10%.

Du trenger vel ikke manuelt å legge til ekstra ladetid? Tror du kan legge inn ønsket SoC ved ankomst, og da regner den ut hvor lenge du må lade ved siste ladestopp.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

sjossang

Vi kjører denne distansen mange ganger hvert år.

Over fjellet (Suleskar) er gøy hvis man er alene i bilen og liker å kjøre litt aktivt. Det er kortere, men overraskende ikke særlig mye raskere. Elendige veier!

Via Kristiansand er mye mer behagelig. Lader i Lyngdal og kafé rett ved SuC, men de har bare normale åpningstider (tror de stenger 17 på hverdager). Ellers må du kanskje gå tilbake til Shell (?) for en pølse eller bakeriet på senteret. Tror det skal ha kommet noen nye V3 Superladere bak ved Biltema. De skal vi teste i høstferien.

Neste naturlige ladestopp for oss er Brokelandsheia. Her har du Heimat og Burgerking. Derfra til Oslo er det vel bare 3 timer, men du har mange alternativer på veien :)

Husk at i Oslo har du flere gode alternativer i gatene + superlader i Ibsen P-hus.
Y LR hvit/hvit

ToWalkOrDrive

Når du skal kjøre så langt er det på forhånd lurt å justere ladegrensen til 100%. Dersom du vil lade allerede på Lyngdal vil du derimot fort ende opp i 100% igjen om du skal bestille mat på Banken (som ligger helt inntil superladerne - som har litt begrenset åpningstid - Obs Lyngdal/Shell har lengre åpent). Så da trenger du ikke ha 100% batteri når du starter.

Dersom du starter med 100% og kjører til Notodden vil du ha ca 20-25kWh tilgjengelig strøm når du er fremme. Jeg brukte 45kWh (hadde 25kWh igjen) fra Notodden til Sandnes (4 stk i bilen), som er 321km (litt medvind), som er 141Wt/km.
Da vi ladet på Notodden ruslet vi vestover til Shell-stasjonen (altså mot Stavanger) og fant en av de beste bensinstasjonene vi har sett. Har til og med en egen "spisestue" laget i Diner-stil fra 50-tallet hvor en kan spise og se sport på TV-en.

Fjellruten er ikke så kjedelig som sørlandsruten (Stavanger-Kristiansand er fæl), men asfalten på fjellruten avslører Tesla Model Y's mest negative ting: støtdempingen---"stutt" er ordet.

Hvis du lader på Notodden og rusler bort til Shell (evt. kjøpesenteret andre veien, som kan være åpent), så vil du ha ganske mye strøm når du kommer frem til Oslo....ikke vits å stoppe ladingen etter 7 minutter.
Tesla Model Y                         2021-

jlan

#6
Sitat fra: TerjeFjern på mandag 20. september 2021, klokken 15:02
- ABRP viser at Notodden er eneste lademulighet mellom Stavanger og Hokksund. Så da blir man ganske avhengig av at man faktisk rekker fram til Notodden. Er 11% for lite buffer å legge inn i planen? F eks så er det jo mye fjell som skal forseres, og da lurer jeg på om ABRP tar hensyn til dette?
Hvis du krysser av for andre CCS ladere i ABRP, så finner du en god del ladere langs ruten over Suleskar . BKK Sinnes har 200 kW. Ellers har du 50 kW i Valle, Dalen, Høydalsmo m.fl. Evt. er det ikke så lang omvei om Åmot SuC heller.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

TerjeFjern

Takk for gode svar folkens

Da blir Lyngdal supercharger min første lynlader noensinne. Lagt inn bankkortet i appen nå, så da regner jeg med at betaling går knirkefritt.

Ser ut som det er mange steder å spise i nærheten. Vi er der i god tid før 19 da noen av spisestedene stenger.

9 timer igjen av lydboka mi så da har jeg god underholdning begge veier etter at guttungen har sovnet.

Så satser jeg på å lade opp såpass mye at jeg ikke kommer fram til Oslo med bare 10%. Så får jeg heller bruke litt tid på å utforske lokale ladestolper uten å være helt avhengig av å få det til å funke ;)

geear

Oslo om Kristiansand er en lang tur med barn hvis du stopper allerede i Lyngdal. Det går bort masse tid på stopp, og å begynne å lade en LR etter bare 15-16 mil (på 60-65%?) er noe man gjør kun gjør om man må stoppe av andre grunner. Men skal sies at for ungene våre er Biltema kafé en stor favoritt.  :laugh: :o

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på onsdag 22. september 2021, klokken 09:36
Oslo om Kristiansand er en lang tur med barn hvis du stopper allerede i Lyngdal. Det går bort masse tid på stopp, og å begynne å lade en LR etter bare 15-16 mil (på 60-65%?) er noe man gjør kun gjør om man må stoppe av andre grunner. Men skal sies at for ungene våre er Biltema kafé en stor favoritt.  :laugh: :o

Vi stoppet faktisk på Lyngdal vi og selv om vi hadde masse strøm til å komme lenger. En av grunnene var at vi brukte en time på å komme fra Sandnes til forbi Ålgård en fredags ettermiddag (rundt 14:50). Blir nok rundt Bryne eller noe hvis vi skal kjøre samme tid igjen... Skjønner ikke at de ikke bare kan komme i gang å lage en tunnel under Ålgård...med ny regjering blir det spennende hva som skjer med alle de "fæle motorveiutbyggingene" som er planlagt.
Tesla Model Y                         2021-

BE

Husk bare å sette SuC som destinasjon i navigasjonen, slik at bilen får forvarmet batteriet. Du sparer masse tid på det. Med en 5-åring i bilen som gjerne skal sov er det uten tvil sørlandet som passer på etappen. E18 er jo deilig å kjøre med autopilot!

Lyngdal hadde jeg ikke giddet å lade, stor fordel å ankomme med lavere SOC på bilen. Jeg hadde heller satset på Brokelandsheia med den bilen, det burde går greit. Så får du heller stoppe i Lillesand dersom det ser skummelt ut med Brokelandsheia. Du holdet fint kontroll med dette på energimenyen, bilen er stort sett pessimistisk med estimatet, så etter en stund ser du jo om du ligger over eller under estimatet.

Småstopp underveis for toalett og is går jo utmerket. Null stress med denne turen og Tesla. Bare å glede seg!
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

jlan

Sitat fra: BE på onsdag 22. september 2021, klokken 15:14
Lyngdal hadde jeg ikke giddet å lade, stor fordel å ankomme med lavere SOC på bilen.
Hvis en likevel skal stoppe, så kan en jo likegodt lade (når det er god plass). Hvis en skal lade til en bestemt SoC på Brokelandsheia, så går det ikke raskere om en kommer inn med lavere SoC.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

TerjeFjern

Da var turen gjennomført. Dere har sikkert mer peil enn meg, men jeg deler noen av mine lærepunkter, kanskje noe å lære for andre enn meg også:

- LYS:
Hjemreisen ble over fjellet. Opp fjellet i bakkene ovenfor Brokke kom vi inn i tykk tåke på kvelden. Jeg prøvde tåkelys og diverse. Men sikten var elendig. Så da måtte jeg bruke samme taktikk som i min 2003 Avensis: Vente på at det kom noen bak meg, og legge meg bak dem. Heldigvis måtte jeg bare vente noen sekunder før jeg ble tatt igjen. Tydelig at bilen som kom etter meg hadde super sikt, for han fløy opp fjellet. Selv om jeg tok det mer med ro enn ham i svingene, så hadde Y'en så mye kraft at jeg klarte å akselerere opp i ryggen på han på de små rette strekkene. Konklusjon: Skuffende tåkelys på Model Y, men god akselerasjon. Fjernlyset var vel ikke ekstremt imponerende heller. Og automatisk fjernlys-funksjonen var ofte veldig sensitiv så den skrudde av fjernlyset så fort den så refleksjon av lys. Men også motsatt - i en tunell møtte jeg en bil som blinket på meg for å få ned fjernlyset. Og så må det legges til at automatikken bruker lang tid på å slå på fjernlyset hvis den først har slått seg av for møtende biler :(

- LADING:
- På fredagen kom jeg til Lyngdal med fortsatt 66% igjen på batteriet, slik dere advarte meg om ???. Men har man en sulten og utålmodig 5-åring, så må man jo stoppe uansett ;). Viste seg at Tesla kun lar oss lade til 80% i fredagsrushet, og deretter truer de med sperreavgift, selv om det var masse ledige ladestolper. Så det var ganske meningsløst å bare fylle 14%, haha :) Jeg hadde ikke engang fått maten min innen 80% var nådd, og jeg fikk trusler fra Tesla-appen om mulig sperreavgift :P
- Da vi endelig fikk maten rusla vi bort til bilen, plugget ut og spiste før vi kjørte videre. Tenkte som sagt det var lurt å ikke komme fram til Oslo med nesten tomt batteri. Så neste planlagte ladestopp ble da Bamble. Etter at ungen sovna før Grimstad, kjente jeg behov for en biologisk pause. Så da ble det heller lading på Brokkelandsheia. Jeg lot den lade så mye at jeg var trygg på å kunne kjøre en del rundt i Oslo før jeg ladet der.
- Jeg plugget meg inn i en kommunal lader i Oslo lørdag, mens vi gikk en tur i godværet langs fjorden, og spiste på kafe. Ante ikke hva ladeprisen var. I ettertid viser det seg at kommunale ladere er gratis i Oslo, men man må betale eventuell parkeringsavgift. Som i mine to tilfeller viste seg å være null. Det skulle jeg ha visst.
- All info om lading på ladeplassen var utdatert. Lang historie, men tror jeg har lært litt som hjelper meg ved neste langtur.
- På hjemreisen hadde jeg planlagt å bruke tipset ovenfor om å lade og spise på Notodden. Hadde 40% batteri etter kommunal lading. Men pga mer kjøring i byen på søndagen før avreise så mente Y'en at jeg burde lade i Hokksund. Jeg vil jo ikke henge ut ladeplassen Hokksund, men ikke akkurat noe supert sted kl 1645 en søndag ettermiddag. Eneste sted å gå var hagesenteret :laugh: Hadde heldigvis med oss vann, epler og vafler så det ble søndagsmiddagen :laugh:
- Da vi passerte Notodden så hadde vi brukt så lite strøm at det ikke hadde vært nødvendig å lade i Hokksund :'(
- Kort konklusjon om lading: Vanskelig å få alt til å bli helt optimalt, men nå har jeg lært at det går seg til på et vis uansett.

KJØRING:
- Deilig å ha Autopilot. Det gjør at man får hvilt seg litt på de enkleste strekningene. Så har man godt med overskudd til å kjøre selv på de strekningene der Autopiloten ikke er god.
- Kort og godt en behagelig bil å kjøre på langtur. Fikk prøve både aktiv kjøring over fjellet, og å suse avgårde i autopiloten på motorvei.

glx-rider

Sitat fra: TerjeFjern på mandag 27. september 2021, klokken 14:49
- LADING:
- På fredagen kom jeg til Lyngdal med fortsatt 66% igjen på batteriet, slik dere advarte meg om ???. Men har man en sulten og utålmodig 5-åring, så må man jo stoppe uansett ;). Viste seg at Tesla kun lar oss lade til 80% i fredagsrushet, og deretter truer de med sperreavgift, selv om det var masse ledige ladestolper. Så det var ganske meningsløst å bare fylle 14%, haha :) Jeg hadde ikke engang fått maten min innen 80% var nådd, og jeg fikk trusler fra Tesla-appen om mulig sperreavgift :P


What? Er dette faktisk en greie?

Øyvind.h

Sitat fra: glx-rider på mandag 27. september 2021, klokken 15:13
Sitat fra: TerjeFjern på mandag 27. september 2021, klokken 14:49
- LADING:
- På fredagen kom jeg til Lyngdal med fortsatt 66% igjen på batteriet, slik dere advarte meg om ???. Men har man en sulten og utålmodig 5-åring, så må man jo stoppe uansett ;). Viste seg at Tesla kun lar oss lade til 80% i fredagsrushet, og deretter truer de med sperreavgift, selv om det var masse ledige ladestolper. Så det var ganske meningsløst å bare fylle 14%, haha :) Jeg hadde ikke engang fått maten min innen 80% var nådd, og jeg fikk trusler fra Tesla-appen om mulig sperreavgift :P


What? Er dette faktisk en greie?

Neida. Bilen foreslår å lade til kun 80%, men du kan fint justere til 100% om du ønsker.
Du straffes først økonomisk om du lar bilen stå tilkoblet og blokkerer stolpen etter at lading er avsluttet/ferdig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA