Hvilken bil skal jeg velge?

Startet av Elbil 2021, mandag 20. september 2021, klokken 09:52

« forrige - neste »

Vaduz

Mitt inntrykk er at de som aldri har hatt 4WD tenker at de klarer seg med 2WD, mens de som har hatt 4WD aldri går tilbake, meg selv inkludert. Det er så ekstremt komfortabelt å aldr bekymre seg for forholdene og kjøre akkurat der man vil.

Truls Antonsen

Jeg har gått fra Quattro til fwd pga behov for 3 barneseter. Fikk da behov for svart asfalt for å komme opp oppkjørselen hjemme, og gikk tilbake til quattro så fort jeg kunne finne en 4wd med plass til 3 barneseter...

Forøvrig interessant å lese om alle som kommenterer at 4wd ikke bremser noe bedre enn 2wd, det stemmer nesten...
Jeg merker meg at drivhjulene slites på en måte som gjør at drar du hånden over den i bremse-retning, "reiser" mønsteret seg, og gir mer kanter mot underlaget. Det skjer både foran og bak på en 4wd, men bare på drivhjulene på 2wd.
Jeg antar at spes på snø er dette en fordel å ha 4 hjul med kantete mønster vs 2 hjul med dette på 2wd.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

DagfinnN

Veldig rart å argumentere mot 4WD. De som ikke forstår at 4WD har stort sett samme bremselengde for 2WD bør levere inn førerkortet.
I tillegg til fremkommelighet og opplevd stabilitet får du veldig sjelden bakhjulsleng med 4WD. De få gangen jeg har sklidd med 4WD er det mye mer kontrollert enn en snurr med 2WD.
Jeg har i dag en 2WD og en 4WD. Forskjellen er stor. Det er kun økonomi og tilfeldigheter som gjør at jeg ikke har 2 biler med trekk på alle hjul.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Panduck

Jeg vil og anta at de som latteliggjør 4WD for "kjøring i Oslo" ikke kan ha kjørt så mye i Oslo på dager med mye snø. Jeg har slitt langt mer i Oslo enn på tur opp til hytta på Skåbu.

tomatchili

Men det är så att 4 WD är överrepresenterade i olyckor på vinterföre jämfört med 2WD:

https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2017/05/05/ny-rapport-fyrhjulsdrivna-bilar-ger-fler-personskadeolyckor/

Bl.a. står det: "Studien visar också att fyrhjulsdrivna bilar krockar med upp till 10 procent högre hastighet vid vinterväglag, medan skillnaden vid torrt eller vått underlag är mycket liten."

Personligen så tror jag det beror på att när det släpper på en 2WD så har antiskrenssystemet bra chanser att ordna upp det hela. Men en 4 WD tappar greppet i högre fart och då är det bortom räddning även för et antiskrenssytem. I tillägg till att föraren kanske inte märker att det är glatt, eller tänker att med 4 WD så är det inga problem att det är lite glatt.

Så trafiksäkerhetsmässigt verkar det som det bästa är att ha 2WD och sedan kunna koppla in 4WD när man trenger det

Jambo

Interessant artikkel. Slik jeg leser den, og slik jeg erfarer det selv, så er det med 4wd lett å glemme å kjenne etter om det er glatt. Med 2wd kjenner man det med en gang man trør på gassen og hjulene spinner eller antispinnen griper inn. Da kjører man automatisk seinere og mer forsiktig. Med 4wd merker man ikke at det er glatt før man trør på bremsen, og da kan det jo være for seint. I begynnelsen da jeg nettopp hadde fått 4wd, hadde jeg noen skumle situasjoner på grunn av dette, men jeg prøver å huske å kjenne om det er glatt ved å trø på bremsen i første slake nedoverbakken i gata rett utenfor huset, så jeg vet om jeg må kjøre forsiktig.

Bjoris

Ble mye AWD/RWD her ser jeg, men om du vil har råd ang TM3 vs ID4 GTX så er det jo TMY du måtte vurdere GTX mot, TM3 er en lav sedan og sånn sett blir det jo mer ett valg av type bil enn akkurat hvilken modell du velger.

Vil du ha SUV under 500 med AWD så er det få som matcher GTX, leveringstiden derimot er jo litt horribel om dagen... Vi har juni/juli 2022 og har bestilt for ca 1 mnd siden...

OleBrum2

Altså...jeg klarer ikke å få hjernen til å hekt akseptere at du skal ha awd fordi du småkjører i Oslo 😛

Hadde du ønsket en bil godt under budsjett som dekker behov en familie kan ha ville jeg sett på MG ZS. Ganske så god rekkevidde, men ikke noe du trenger å betale ekstra mye for, fin familiebil til 4 for 300 000. https://mgmotor.eu/nn-NO/model/zs-ev

Om du MÅ ha 4wd ville jeg sett på Kia EV6. Snygg i grå metallic, du får den ned i 432 000 med akademikerrabatten med awd. Da har du bil med ca 500 km rekkevidde, god plass, og 1600 på krok ved ønske, som ikke er en liten sedan. Den får toppscore på tester, og gir deg 7 år garanti!

Som sagt; å ikke betale mye ekstra for «småkjøring» og da velge en bil med kortere rekkevidde, kunne vært lurt. Det som dog hindrer deg i å utnytte dette til å velge en bil som sparer deg for 200k er ønsket om 4wd. Da får du med en rekkevidde som du ikke synes å ha behov for på «kjøpet».

Bjoris

Sitat fra: OleBrum2 på lørdag 09. oktober 2021, klokken 20:24

Altså...jeg klarer ikke å få hjernen til å hekt akseptere at du skal ha awd fordi du småkjører i Oslo 😛

Hadde du ønsket en bil godt under budsjett som dekker behov en familie kan ha ville jeg sett på MG ZS. Ganske så god rekkevidde, men ikke noe du trenger å betale ekstra mye for, fin familiebil til 4 for 300 000. https://mgmotor.eu/nn-NO/model/zs-ev

Om du MÅ ha 4wd ville jeg sett på Kia EV6. Snygg i grå metallic, du får den ned i 432 000 med akademikerrabatten med awd. Da har du bil med ca 500 km rekkevidde, god plass, og 1600 på krok ved ønske, som ikke er en liten sedan. Den får toppscore på tester, og gir deg 7 år garanti!

Som sagt; å ikke betale mye ekstra for «småkjøring» og da velge en bil med kortere rekkevidde, kunne vært lurt. Det som dog hindrer deg i å utnytte dette til å velge en bil som sparer deg for 200k er ønsket om 4wd. Da får du med en rekkevidde som du ikke synes å ha behov for på «kjøpet».

De fleste må vel legge på met.lakk, HF og VH og da er ikke EV6 noe rimelig bil, en du får med akademikerrebatten en EV6 active til 495, det er ett bra kjøp, men det er litt dumt at du da f.eks mangler gode hovedlys...

OleBrum2

Joda, men sammenligningen her er model 3 LR, og id4 gtx. Sleng på vinterhjul, hengerfeste og noe annet enn standardlakk her for å sammenligne likt mot lukt, så kommer du litt over prisen for en ev6 dersom en regner med rabatten.

Fordel opp mot model 3 er naturligvis størrelsen og et mer praktisk bagasjerom, ser vi på ID4 vil det være en del mer utstyr som ikke kommer med her, men som er standard på ev6. ID4 er litt kjipe interiørmessig, selv om det er nå min subjektive mening. Dessuten, Kiaen er eneste med 7 års garanti. Kan fort svare seg.

Øyvind.h

Godt utstyrt ender EV6 omtrent likt som GTX.
GTX er litt mer romslig, har rails, glasstak og tyskerne pleier være gode på lys.

EV6 har bedre hengervekt, sprekere, 7 års garanti, antatt marginalt bedre rekkevidde og kan lade veldig raskt. Siste ladeøkten jeg hadde med Ioniq 5 hadde snitt på 185kW og lå en stund på 223kW. Men hurtiglader så sjeldent at det har begrenset betydning.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elbil 2021

Hei,
Undersøkt litt her , fått gode tilbakemeldinger vedr. Ikke bruke penger på AWD når vi har kun småkjøring i Oslo og omegn. Hvilken bil bør jeg velge som er god på vinterføre i Oslo. Noen ganger blir det ganske krevende å kjøre. Velge Tesla SR + plus ? Kan den RWD være bedre på vinterføre kontra min fossil bil som er FWD?

RJK

Sitat fra: Første elbil på torsdag 14. oktober 2021, klokken 22:16
Hei,
Undersøkt litt her , fått gode tilbakemeldinger vedr. Ikke bruke penger på AWD når vi har kun småkjøring i Oslo og omegn. Hvilken bil bør jeg velge som er god på vinterføre i Oslo. Noen ganger blir det ganske krevende å kjøre. Velge Tesla SR + plus ? Kan den RWD være bedre på vinterføre kontra min fossil bil som er FWD?
Med elbil så vil du heller ha RWD enn FWD, da vekten er 50/50, og i oppoverbakker så forflyttes tyngdepunktet mot bakhjulene, og derfor vil du ha driften der.

På en icebil er ofte vektfordeling mer 60/40 der det er 60 på forhjulene, og da er det i seg selv grunnen til at du vil ha vekten på forhjulene. BMW er en av bilprodusentene som (nesten) alltid har gått for 50/50, eller så tett opp til det som mulig, samtidig som de har beholdt RWD, med mindre du er lokket inn i 4WD-verden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OleBrum2

Hei,

Jeg tror Tesla SR+ er blant de beste elbilkjøp du kan gjøre i markedet. Den går til langtur også pga god rekkevidde og rask lading på supercharger.

Du kan muligens også klare deg med en MG ZS med rekkevidde omkring 240 km om du bare småkjører. Da får du SUV og sitter høyere. Relativt romslig. Og, du sparer deg selv rundt 100 000 da disse starter på 240 000. 7 års garanti får du med. Du må imidlertid da skynde deg og sikre en 2021 modell, 2022 kommer med større batteri og høyere pris. (Som gjør at du nok er bedre tjent med Tesla)

Elbil 2021

Sitat fra: OleBrum2 på torsdag 14. oktober 2021, klokken 23:02
Hei,

Jeg tror Tesla SR+ er blant de beste elbilkjøp du kan gjøre i markedet. Den går til langtur også pga god rekkevidde og rask lading på supercharger.

Du kan muligens også klare deg med en MG ZS med rekkevidde omkring 240 km om du bare småkjører. Da får du SUV og sitter høyere. Relativt romslig. Og, du sparer deg selv rundt 100 000 da disse starter på 240 000. 7 års garanti får du med. Du må imidlertid da skynde deg og sikre en 2021 modell, 2022 kommer med større batteri og høyere pris. (Som gjør at du nok er bedre tjent med Tesla)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA