Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken bil skal jeg velge?

Startet av Elbil 2021, mandag 20. september 2021, klokken 09:52

« forrige - neste »

Elbil 2021

Behovet er ikke så stort, hva bør jeg velge Tesla Model 3 SR+ eller MG ZS eller eventuelt annet ? noen andre som har innspill?
Budsjett maks 500000,- småkjøringer i Oslo og omegn, vil bruke denne primær bil ( kun en bil). må ikke være dårlig på vinterføre. 

Tesla88

MG ZS har forhjulstrekk, og vil spinne på snøen. Bilen vil også ha et visst verditap når den nye utgaven kommer til neste år. Model 3 vil ha mindre verditap. Vil du ha firhjulstrek får du Polestar 2 til 430 000.

Moas

Til småkjøring i Oslo området trenger du ikke 4x4. Alle nye elbiler fra knappe 200k vil klare jobben. Billigere bil gir mindre verditap i kronesum.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

edyrli

En kompis med liknende behov kjøpte akkurat Ionic 5. Jeg synes den overrasket positivt. Spesielt på plass. Den ser ut som en golf på bildene men er i paksis ganske romslig. Han endte opp med RWD, ink vinterdekk til under 500k. Skal man ha AWD bikker nok Ionic'en 500. God rekkevidde og 220 kw ladning trekker opp.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

RJK

Sitat fra: edyrli på fredag 15. oktober 2021, klokken 19:52
En kompis med liknende behov kjøpte akkurat Ionic 5. Jeg synes den overrasket positivt. Spesielt på plass. Den ser ut som en golf på bildene men er i paksis ganske romslig. Han endte opp med RWD, ink vinterdekk til under 500k. Skal man ha AWD bikker nok Ionic'en 500. God rekkevidde og 220 kw ladning trekker opp.
530 K inkludert Vision roof og matt lakk, 3 K mindre med metallic lack utenom standardfarge, og 15 K mindre om man ikke føler for Vision roof. 505 K for premium awd uten andre tilvalg., som vel allerede har 20" hjulene som standard.

2WD koster fra 475 K, men da må man ev. betale ekstra for 20"-felgene.

https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/IONIQ-5-prisliste_26-04-2021


Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elbil 2021

Er det grei kjøp ny kia - eniro? Hvordan er den sammingnet med Tesla model 3? Virker Kia e-niro grei kjøp og eller utdatert , den har 7- år garanti vel!

RJK

Sitat fra: Første elbil på lørdag 16. oktober 2021, klokken 18:27
Er det grei kjøp ny kia - eniro? Hvordan er den sammingnet med Tesla model 3? Virker Kia e-niro grei kjøp og eller utdatert , den har 7- år garanti vel!
Selv ville jeg valgt TM3 SR+ foran Kona og E-Niro om jeg hadde kjøpt ny bil i dag. Men ville nok kanskje vurdert Kia EV6 eller Ioniq 5 over TMY, og alle de tre over TM3 om jeg ikke skulle lavest mulig ned i pris. I det tilfellet er TM3 SR+ det beste valget i dag, i mine øyne.

Jeg er veldig fornøyd med det meste med Kona, men pris opp til TM3 SR+ og langt raskere lading, SuC-nettverket, langt større innvendig, bedre app-løsning på det meste, og ikke minst en langt morsommere bil med langt raskere aks og høyere toppfart, gjør at valget i dag hadde vært veldig lett.

Men jeg orker ikke bytte til en med samme rekkevidden som jeg har per i dag, så om jeg skulle byttet bil, måtte det blitt opp til TM3 LR, eller en av de tre alternativene over.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tesla88

Sitat fra: Første elbil på lørdag 16. oktober 2021, klokken 18:27
Er det grei kjøp ny kia - eniro? Hvordan er den sammingnet med Tesla model 3? Virker Kia e-niro grei kjøp og eller utdatert , den har 7- år garanti vel!
Forhjulstrekk vs bakhjulstrekk, bakhjulstrekk er å foretrekke på vinterføre, spesielt på elbiler.

Både M3 og Niro er støyete biler, men ikke mer en ICEbiler.

M3 er kjent for for å være en rustfelle, jeg vet ikke noe om rust på e-niro, anbefaler deg å lage en konto her og spørre de: https://www.speakev.com/forums/kia-niro.298/

Den største fordelen jeg ser med e-niro er hittil null branner som har startet i batteripakken.

Det ser også ut som det kommer en facelift på niro til neste år, da vil nok bilen sikkert føles mindre utdatert. https://insideevs.com/news/531767/kia-niro-ev-eniro-nextgen/

Personlig ville jeg ha kjøpt M3, forsikret meg at den kommer fra Kina og satt resten av pengene i fond. Det kommer nye elbiler hele tiden, så det blir mer enn nok av spennende biler å velge i de neste 4-5 årene. Kia alene skal komme med 11 modeller. https://www.driving.co.uk/news/new-cars/current-upcoming-pure-electric-car-guide-updated/

Elbil 2021

Tror , det er bedre å gå for TM3 LR som kan koste meg under kr . 470 med vinterdekk, AWD , rente kampanje selv om det ikke er en helt familie bil.  Siden vi er 4 , så det kan gå fint?  Tesla kan levere raskt , TM3 kanskje en av de bedre valg.

RJK

Sitat fra: Tesla88 på lørdag 16. oktober 2021, klokken 22:54
Sitat fra: Første elbil på lørdag 16. oktober 2021, klokken 18:27
Er det grei kjøp ny kia - eniro? Hvordan er den sammingnet med Tesla model 3? Virker Kia e-niro grei kjøp og eller utdatert , den har 7- år garanti vel!
Forhjulstrekk vs bakhjulstrekk, bakhjulstrekk er å foretrekke på vinterføre, spesielt på elbiler.

Både M3 og Niro er støyete biler, men ikke mer en ICEbiler.

M3 er kjent for for å være en rustfelle, jeg vet ikke noe om rust på e-niro, anbefaler deg å lage en konto her og spørre de: https://www.speakev.com/forums/kia-niro.298/

Den største fordelen jeg ser med e-niro er hittil null branner som har startet i batteripakken.

Det ser også ut som det kommer en facelift på niro til neste år, da vil nok bilen sikkert føles mindre utdatert. https://insideevs.com/news/531767/kia-niro-ev-eniro-nextgen/

Personlig ville jeg ha kjøpt M3, forsikret meg at den kommer fra Kina og satt resten av pengene i fond. Det kommer nye elbiler hele tiden, så det blir mer enn nok av spennende biler å velge i de neste 4-5 årene. Kia alene skal komme med 11 modeller. https://www.driving.co.uk/news/new-cars/current-upcoming-pure-electric-car-guide-updated/
Nå hører vi vel mer om brann i Kona, da den er solgt i større mengder. Men er samme drivlinje, og samme batteribytte-kampanje. Men man må vel fovente at ny Kona og ny E-Niro kommer med en frisk pakke nå.

Er vel samme pakke i Opel Ampera-E og Chevy Bolt. Så kan man krysse fingrene for at vi som venter på batteribytte, får samme batteri som de to GM-bilene, og dermed litt mere rekkevidde og ny 8-års garanti. Og kanskje jekket opp ladefarten litt, spesielt på lav SoC.

Men her har Hyundai og Kia vært veldig tyst. Dog fått 1500,- i ladekreditt foreløpig, som tort og svie for begrensningene vi lever med nå.

https://www.speakev.com/threads/short-circuit-and-fire-risk-with-3-phase-2020-eniro-and-therefore-kona.152062/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tesla88

Kia er ikke rammet av tilbakekalling da Kona og E-Niro har forskjellige batteripakker.

https://www.businesskorea.co.kr/news/articleView.html?idxno=53563

Når de kommer til lenken din har jeg ikke klart å finne ut om E-Niro faktisk har tatt fyr ved den kortslutningen, men det sier seg jo selv at dette er brannfarlig.

For øvrig er det kun Tesla som sier det er trygt å lade med 3-fas på IT-nett.
https://www.tu.no/artikler/dette-sier-bilmerkene-om-trefaselading/510542

RJK

Sitat fra: Tesla88 på lørdag 16. oktober 2021, klokken 23:58
Kia er ikke rammet av tilbakekalling da Kona og E-Niro har forskjellige batteripakker.

https://www.businesskorea.co.kr/news/articleView.html?idxno=53563

Når de kommer til lenken din har jeg ikke klart å finne ut om E-Niro faktisk har tatt fyr ved den kortslutningen, men det sier seg jo selv at dette er brannfarlig.

For øvrig er det kun Tesla som sier det er trygt å lade med 3-fas på IT-nett.
https://www.tu.no/artikler/dette-sier-bilmerkene-om-trefaselading/510542
Ser ut som du har rett, at E-Niro bruker batterier fra SKI, og derved ikke er rammet av samme problemet. Ser og at den lenken jeg bråleste, gjaldt 3-fase-lading, og ikke batteriproblemet, så den var nok ikke direkte relatert her.

Takk for korreksjonen!

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Første elbil på lørdag 16. oktober 2021, klokken 22:57
Tror , det er bedre å gå for TM3 LR som kan koste meg under kr . 470 med vinterdekk, AWD , rente kampanje selv om det ikke er en helt familie bil.  Siden vi er 4 , så det kan gå fint?  Tesla kan levere raskt , TM3 kanskje en av de bedre valg.

Vi hadde TM3P som familiebil for 4. Funket bra det. Overraskende stor bagasjeplass. Med barneskolebarn gjør det ikke noe at baksetene er lave. Er noen fordeler med LR utenom raskere aks og 4wd: f.eks bedre lydanlegg, og selvsagt lengre rekkevidde. Ville valgt LR. Funket og bra med lang takboks for sommerferier. Nå er det jo Tesla Supercharger i tusentalls over hele Europa, så bra valg.
Tesla Model Y                         2021-

Elbil 2021

Skal prøvekjøre noen biler og får se vi lander på.
Tesla model 3
Peugeot 2008
Ioniq 5
Di.4 nedprioritert pga lang ventetid



Panduck

Veldig forskjellige biler. Vær obs på maks nyttelast i Model3.

Klarer man seg med en e-2008 blir det jo langt billigere, da ville jeg muligens og tatt en titt på e-C4, som er bygget på samme platform. Satt en del bedre i den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA