Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken bil skal jeg velge?

Startet av Elbil 2021, mandag 20. september 2021, klokken 09:52

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: espenri på onsdag 29. september 2021, klokken 16:28
Med 4wd i Oslo åpner det seg jo opp mye muligheter for parkering vinterstid som ikke er tilgjengelig hvis du har 2wd, med så elendig brøyting vi ser her er det veldig deilig å heve bilen i maks posisjon og smyge inn på plasser der mange andre kan drømme om komme inn :)

Den elendige brøytingen i Oslo skyldes vel først og fremst at det ikke er mulig å brøyte der/når gatene er fulle av parkerte biler, men er kjent med problemet som du omtaler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Elbil 2021

jeg bor vel ikke i Oslo sentrum, men utkanten av Oslo men brøtingen generelt er ikke god nok her, mye opp og ned bakker osv.

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på torsdag 30. september 2021, klokken 08:04
Sitat fra: espenri på onsdag 29. september 2021, klokken 16:28
Med 4wd i Oslo åpner det seg jo opp mye muligheter for parkering vinterstid som ikke er tilgjengelig hvis du har 2wd, med så elendig brøyting vi ser her er det veldig deilig å heve bilen i maks posisjon og smyge inn på plasser der mange andre kan drømme om komme inn :)

Den elendige brøytingen i Oslo skyldes vel først og fremst at det ikke er mulig å brøyte der/når gatene er fulle av parkerte biler, men er kjent med problemet som du omtaler.

Er det slutt på datoparkering i Oslo ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

espenri

Nå er jeg usikker på om du er ironisk? Måtte google datoparkering, og lærte da at man gikk bort fra det i Oslo det herrens år 1989...

Men ja, brøyting er mer eller mindre fraværende, parkeringsområdet i gata tømmes for biler og brøytes maks to ganger i løpet av vinteren. Ofte bygger det seg opp bra med is i smågatene rundt i Oslo.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Ansjosfilet

Sitat fra: Første elbil på onsdag 29. september 2021, klokken 11:34
kona er redd derfor må jeg velge kanskje AWD :)

Mitt inntrykk er at de som er litt engstelige og forsiktige bak rattet foretrekker AWD. Men det begrunnes selvsagt med mye annet.  :)
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

batterimannen

Sitat fra: Ansjosfilet på torsdag 30. september 2021, klokken 18:57
Sitat fra: Første elbil på onsdag 29. september 2021, klokken 11:34
kona er redd derfor må jeg velge kanskje AWD :)

Mitt inntrykk er at de som er litt engstelige og forsiktige bak rattet foretrekker AWD. Men det begrunnes selvsagt med mye annet.  :)

Mitt inntrykk er at de som er gjerrige går for 2WD, men det begrunnes selvsagt med mye annet  :)
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

hELgenen

Mitt inntrykk er at de som velger AWD møter man ofte stående i grøfta Rart,men slik er det bare. Jeg tror folk kjører med utgangspunkt i det utstyret man har. Og de med AWD har ofte mer tiltro til systemet enn det som reellt er.

Ps.. Kjører begge deler så har en fot i beggge leire

Øyvind.h

Sitat fra: batterimannen på fredag 01. oktober 2021, klokken 07:58
Sitat fra: Ansjosfilet på torsdag 30. september 2021, klokken 18:57
Sitat fra: Første elbil på onsdag 29. september 2021, klokken 11:34
kona er redd derfor må jeg velge kanskje AWD :)

Mitt inntrykk er at de som er litt engstelige og forsiktige bak rattet foretrekker AWD. Men det begrunnes selvsagt med mye annet.  :)

Mitt inntrykk er at de som er gjerrige går for 2WD, men det begrunnes selvsagt med mye annet  :)
Uten unntak 2wd biler jeg har hjulpet på fjellet (og her i nabolaget). Men det handler i de aller fleste tilfellene om førerfeil. Kunne klart meg greit med 2wd, men ettersom jeg kan velge mellom gode biler med 4wd tilgjengelig blir det 4wd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Speeder

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. oktober 2021, klokken 08:05
Mitt inntrykk er at de som velger AWD møter man ofte stående i grøfta Rart,men slik er det bare. Jeg tror folk kjører med utgangspunkt i det utstyret man har. Og de med AWD har ofte mer tiltro til systemet enn det som reellt er.

Ps.. Kjører begge deler så har en fot i beggge leire
Så du kjører deg fast med 4wd og kommer fint frem med 2wd. Flott.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Barid Bel

Sitat fra: Første elbil på torsdag 23. september 2021, klokken 11:05
Takk for deres innspill. Har vært opptatt i det siste, varsling i elbilforum har dessverre ikke vært på >:( som medførte at jeg ikke så noen kommentarer. Her har det skjedd ganske mye, setter stor pris på.

ingen erfaring med elbil tidligere.
Fristende å kjøpe TM3: så at det var lettere å skaffe denne,  veldig lav rentesats på billån, AWD- Oslo er annerledes enn vinter på Vestlandet. Har bil som er forhjulsdrift pr dd. , var hørt ganske mange historier om RWD derfor er jo litt skeptisk til å kjøpe RWD.
Om ID. 4 GTX har jeg hørt ganske gode omtaler , dessuten ser jeg ikke mange biler med AWD under 500000,-

Hvis du ikke trenger max bagasjeplass og høyden er tm3 et veldig godt kjøp. Personlig ville jeg ha satt den langt oppe på lista over vurderte biler.

Basert på egen erfaring med e-Niro er fwd dårligere på elbil (nær 50-50 vektfordeling) enn på fossilbiler. Rwd er av samme grunn bedre enn på (de fleste) fossiler.
Enig med kjøpe 4x4. Man trenger det ikke hver dag, men det er kjekt når føret tilsier det, det gjør salg enklere og med elbil fører det fort med seg mer motorkraft og hengervekt.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. oktober 2021, klokken 08:05
Mitt inntrykk er at de som velger AWD møter man ofte stående i grøfta Rart,men slik er det bare. Jeg tror folk kjører med utgangspunkt i det utstyret man har.
Her ordlegger du deg som om alle med AWD kjører i grøfta. Du spissformulerer så mye at det bare blir dumt.

Det som kanskje er ett poeng er at man prøver seg ut på tur med AWD som mange ikke ville gjort med 2WD, og noen få av de vil ende med tur i grøfta.

Det du unlater er at mange kommer seg da faktisk frem i stedet for å bli stående og må ha veihjelp eller fikle med kjettinger osv i stedet for å komme frem.

Og i tillegg den generelle komforten med lett tilgjengelig fremkommelighet i hverdagen om vinteren, selv om man kan greie seg med 2WD. Innpåkjørsler på større veier, bakkestart, akselerasjon ut av lyskryss osv.

Man ser jo hele vinteren igjennom folk med 2WD som glemmer at man ikke har samme akselerasjon på glatte veier og peiser inn på veier foran andre og glemmer at man må komme seg opp i fart, som igjen ofte resulterer i kollisjon eller nær det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

rmi

Poenget var vel kanskje at med AWD så merker en kanskje ikke like fort hvor glatt det er, også blir farten høyere, og AWD gir på ingen måte bedre bremseeffekt, og da kan en fort havne i grøften.

https://www.tv2.no/a/9108490/

Svein_H

Sitat fra: rmi på torsdag 07. oktober 2021, klokken 19:03
Poenget var vel kanskje at med AWD så merker en kanskje ikke like fort hvor glatt det er, også blir farten høyere, og AWD gir på ingen måte bedre bremseeffekt, og da kan en fort havne i grøften.

https://www.tv2.no/a/9108490/

Det tenkte jeg også, pluss at når man først setter seg fast med AWD setter man seg gjerne skikkelig fast, i motsetning til tohjulsdrivne biler som kanskje bare trenger en liten dytt eller et par spadetak før man er løs igjen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

hELgenen

Helt rett...Det var det med å kjøre etter forholdene. En AWD maskerer forholdene og dermed havner AWD i grøfta oftere enn en 2WD. Ingen har påstått at alle med AWD havner i grøfta,men sjåføren blir lurt av bilens overlegne fremkommelighet og feilvurdering er således mer sansynlig...og resultatet er at av de biler som er i grøfta er AWD overrepresentert. Bare høre med bilbergere. Men det betyr ikke at 2WD er bedre...måtte bare nevne det fordi så mange elsker å lese mellom linjene og lage sin egen vri på utsagn

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. oktober 2021, klokken 19:21
Ingen har påstått at alle med AWD havner i grøfta,men sjåføren blir lurt av bilens overlegne fremkommelighet og feilvurdering er således mer sansynlig...og resultatet er at av de biler som er i grøfta er AWD overrepresentert.
Det var jo ikke det du skrev da: "Mitt inntrykk er at de som velger AWD møter man ofte stående i grøfta". Det du skriver nå er derimot en kjent påstand, og ett logisk argument.

Men kan ikke si jeg har sett noe seriøs forskning som understøtter det, uten at jeg skal påstå at det ikke finnes. Det er vel og slik at de som ferdes mye på dårlige veier og under vanskelige forhold velger firehjulstrekk oftere, og således vil være mere utsatt for utforkjøringer. 
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA