Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hundebur og annet hundetilbehør

Startet av lars667, søndag 19. september 2021, klokken 10:18

« forrige - neste »

lars667

De åpne burene virker både veldig overpriset og risika le når det gjelder å bevare et pent interiør.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Stromseth

Testet med Variocage Double M https://www.mimsafe.com/en/product/variocage-double/
Må være trykket sammen til 76cm dybde for å gå under vinduet.
Så da blir målene 93x76x65 (bredde x dybde x høyde)

Jeg trenger nok noe mer dybde til 2 stk Vorsteher så kommer til å få laget bur som skrår mer bakover.

Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på mandag 20. september 2021, klokken 17:59
Sitat fra: Aldrimer på mandag 20. september 2021, klokken 15:26
Trixie Small/medium,
Str M: B 55 x L 78 x H 62 cm

Takk for bilde. Der knuste du alt håp jeg hadde om å få plass til et lengre bur med den typen konstruksjon. 😆 Det beste blir nok enten spesiallaget bur fra en av de mange firmaene som allerede er nevnt eller et slikt:
https://www.finn.no/232262900

I retrospekt burde jeg ha beholdt buret jeg hadde i den stilen i min Model S og bare skjært av noen cm i lengden.

Wow! Det der på Finn-linken er noe av det mest sinnsyke jeg har sett prismessig. 7600,- for en halv korg. Ser for meg at et par timer med en kryssfinerplate, stikksag og lekter så ville en kunne laget en sånn for under 600,-...
Tesla Model Y                         2021-

oroar

Sitat fra: Stromseth på tirsdag 21. september 2021, klokken 11:55
Testet med Variocage Double M https://www.mimsafe.com/en/product/variocage-double/
Må være trykket sammen til 76cm dybde for å gå under vinduet.
Så da blir målene 93x76x65 (bredde x dybde x høyde)

Jeg trenger nok noe mer dybde til 2 stk Vorsteher så kommer til å få laget bur som skrår mer bakover.


Jeg har denne i enkeltversjon, men har ikke rukket å prøvd det i Y enda. Så derfor et par spørsmål:
- Hvordan har du festet buret?
- Har du tilgang til rommet under med buret i bilen?
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Jeronan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 21. september 2021, klokken 12:10
Sitat fra: Rosstopher på mandag 20. september 2021, klokken 17:59
Sitat fra: Aldrimer på mandag 20. september 2021, klokken 15:26
Trixie Small/medium,
Str M: B 55 x L 78 x H 62 cm

Takk for bilde. Der knuste du alt håp jeg hadde om å få plass til et lengre bur med den typen konstruksjon. 😆 Det beste blir nok enten spesiallaget bur fra en av de mange firmaene som allerede er nevnt eller et slikt:
https://www.finn.no/232262900

I retrospekt burde jeg ha beholdt buret jeg hadde i den stilen i min Model S og bare skjært av noen cm i lengden.

Wow! Det der på Finn-linken er noe av det mest sinnsyke jeg har sett prismessig. 7600,- for en halv korg. Ser for meg at et par timer med en kryssfinerplate, stikksag og lekter så ville en kunne laget en sånn for under 600,-...

Yeah. I checked the one for the Model S a while back. No way I am going to pay that much for piece of L-shaped metal lol.  It's overpriced like hell. I guess his main audience is situated in Bærum.  ::) :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Stromseth

Sitat fra: oroar på tirsdag 21. september 2021, klokken 12:22
Sitat fra: Stromseth på tirsdag 21. september 2021, klokken 11:55
Testet med Variocage Double M https://www.mimsafe.com/en/product/variocage-double/

Jeg har denne i enkeltversjon, men har ikke rukket å prøvd det i Y enda. Så derfor et par spørsmål:
- Hvordan har du festet buret?
- Har du tilgang til rommet under med buret i bilen?

Jeg bare lånte buret for å teste størrelse, så har ikke forsket på å feste det. Når det er sagt så er jeg usikker på behovet. Det står helt frem mot bakseteryggen og går ikke noe sted sideveis i.o.m. at det så og si går akkurat mellom hjulbuene.
Om man er redd for at det skal skli bakover så har jeg hatt en tanke om å bruke kraftig 3M borrelås på undersiden.

Kommer ikke til rommet under plata uten å løfte litt på buret. Jeg har tenkt å lage meg ny, delt plate i finér som jeg kler med svart høyttalerfilt eller lignende, sånn at jeg får en smal luke og dermed i alle fall delvis kan utnytte baljen.
Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

lars667

Jeg håper på å få prøvd et 4Pets PRO hundebur 22 medium i morgen. Det står at det er 96 cm bredt, men det er med plastbeslagene rundthjørnene. På det smaleste, hvor hjulbuene kommer, skal det gå med 94. En annen sak er om det går i lengden. Høyden er 66, som er innafor, men det er ca 835 i bunn, og ca 46 cm i topp, med like vinkler foran og bak. Tror uansett dette blir omtrent maks av hva som går hvis det går.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

oroar

Sitat fra: Stromseth på tirsdag 21. september 2021, klokken 12:29

Kommer ikke til rommet under plata uten å løfte litt på buret. Jeg har tenkt å lage meg ny, delt plate i finér som jeg kler med svart høyttalerfilt eller lignende, sånn at jeg får en smal luke og dermed i alle fall delvis kan utnytte baljen.

Smart.
Eller bare kappe den som er der og sette hengsler på den.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Jeronan

#23
Sitat fra: lars667 på tirsdag 21. september 2021, klokken 12:46
Jeg håper på å få prøvd et 4Pets PRO hundebur 22 medium i morgen. Det står at det er 96 cm bredt, men det er med plastbeslagene rundthjørnene. På det smaleste, hvor hjulbuene kommer, skal det gå med 94. En annen sak er om det går i lengden. Høyden er 66, som er innafor, men det er ca 835 i bunn, og ca 46 cm i topp, med like vinkler foran og bak. Tror uansett dette blir omtrent maks av hva som går hvis det går.

The issue I see with Model Y, just like with our Model S, that you cannot fully secure the dog crate. We managed to fit the 4Pets Pro 2 Medium in our Model S even, but there was only a couple mm - 1cm max clearance away from the glass.
A pot hole here or a speed bump there and bam! the cage was hitting the glass.

So we end up returning it and our dog is now sitting in a harness with belt lock in rear seat instead.

This is honestly one of the big negatives with Tesla if you "need" a dog crate in the trunk. The complete absence of cargo secure hooks.
You can use the child seat hooks on back of the rear seat, but that only secures the dog crate from sliding horizontally, it won't prevent the dog cage slamming upwards when hitting a pot hole or taking a speed bump.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

tmn

Sitat fra: Aldrimer på mandag 20. september 2021, klokken 15:26
Trixie Small/medium,
Str M: B 55 x L 78 x H 62 cm

Er det fare for at den der hopper oppi og skader bakglasset?  Eller har du noe tips og triks for smart plassering/feste av den?
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Jeronan

#25
Sitat fra: tmn på tirsdag 21. september 2021, klokken 13:32
Sitat fra: Aldrimer på mandag 20. september 2021, klokken 15:26
Trixie Small/medium,
Str M: B 55 x L 78 x H 62 cm

Er det fare for at den der hopper oppi og skader bakglasset?  Eller har du noe tips og triks for smart plassering/feste av den?

You should try it out. The Trixie Medium is smaller than the 4Pets 2 Medium and might give enough clearance away from the glass.

You can secure the crate against the backseat, but that won't prevent the front of crate wipping upwards when you hit a pothole in the road or going over a speed bump.  :(
Its really stupid Tesla still can't be bothered to provide cargo hooks in the trunk. I can understand with the Model 3, but not with open trunks like Model Y and S. Don't know how it is with the Model X (looking at pictures that one at least seem to have hooks)?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Aldrimer

Kjør pent, så slipper du sånn hopping 🤣. Jeg har stroppet den fast med en bagasjestropp som jeg festet i ankepunktet på settet. Sideveis og frem og tilbake er det null rom for bevegelse, men buret kan selvsagt hoppe på fartsdumpler el.

På Trixie er det montert en kraftig borrelås under buret, som "limer" seg fast i filten i bagasjerommet. Er vel ikke akkurat et Superpatent, siden de aller fleste som har hund bruker en eller annen form for bagasjeromsmatte, slik at den borrelåsen ikke funker. Men går jo an å kjøpe en kraftig borrelås og tape den fast med en kraftig dobbeltsidigtape i matta. Gjør jo null effekt i en ulykke, men kanskje akkurat det en trenger til normal kjøring

lars667

Helt klart noen store ulemper med Y, ja. En annen ulempe for hundeeiere er den stive fjæringa. Men det er vel kanskje ikke så mye bedre på store hundebiler som landcruiser, outlander osv. En løsnign for hundebur som står i fare for å humpe opp, er kanskje å montere noen avstandsrør på det med noe skum i enden e.l., slik at det ikke får fart. Ellers må det jo være mulig å få til en eller annen forankring et sted. Vet ikke hvor lett det er å få av filten og lime fast noen anker i metallet på siden av indre lasteluka, f. eks? Dette er ikke så mye bedre på f. eks. IONIQ5, hvor du bare har noen simple plastforankringer som ryker for et godt ord.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Jeronan

Sitat fra: lars667 på tirsdag 21. september 2021, klokken 14:45
Helt klart noen store ulemper med Y, ja. En annen ulempe for hundeeiere er den stive fjæringa. Men det er vel kanskje ikke så mye bedre på store hundebiler som landcruiser, outlander osv. En løsnign for hundebur som står i fare for å humpe opp, er kanskje å montere noen avstandsrør på det med noe skum i enden e.l., slik at det ikke får fart. Ellers må det jo være mulig å få til en eller annen forankring et sted. Vet ikke hvor lett det er å få av filten og lime fast noen anker i metallet på siden av indre lasteluka, f. eks? Dette er ikke så mye bedre på f. eks. IONIQ5, hvor du bare har noen simple plastforankringer som ryker for et godt ord.

So far, your best bet is either VW ID4 (GTX) and perhaps Skoda Enyaq, as both have a pretty straight down rear hatch. So minimal chance for the crate to hit the glass.
When ordering a ID.4 GTX in the configurator you can even add a 4Pets Pro dog crate as extra option.

IONIQ5 is a non-issue, since you can't even fit a crate in it. Hehe.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rosstopher

Sitat fra: lars667 på tirsdag 21. september 2021, klokken 14:45
En løsnign for hundebur som står i fare for å humpe opp, er kanskje å montere noen avstandsrør på det med noe skum i enden e.l., slik at det ikke får fart.

Godt forslag. Evt. bare rørisolasjon på hele stanga som går på tvers øverst. Altså dersom man har 4pets-bur eller lignende aluminiumsbur hvor det går en tykk stang i hele bredden øverst. Koster en 50-lapp på Biltema og kan brukes til alt mulig som trenger polstring. Jeg har det på dekkrokene på veggen i garasjen, for ikke å ripe opp felgene, samt rundt håndtaket på innsiden av garasjeportene så ikke bagasjeromsluker skal ripes opp. Bare å måle hvor mange mm klaring man har ned til døra på buret, samt hvor mange mm man har opp til glasset, og sette på så tykk isolasjon som man får plass til.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA