Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon

Startet av Fleur, lørdag 18. september 2021, klokken 11:30

« forrige - neste »

Fleur

Vurderer å kjøpe Tesla y. Det eneste minuset er nyttelasten på 390 kilo inkl fører. Vi er 2 voksne og 2 barn som tilsammen veier rundt 210 kilo men ungene vokser og om noen år er vi nok oppe i 250 kilo. I det daglige har vi mer en nok å gå på men så er det noen ferieturer i året med fullastet bil og skiboks. Antar vi da vil gå over 390 kilo.

Hva om vi da skulle kollidere i forhold til forsikringsselskapet? Er ikke så bekymret for å bli stoppet i vektkontroll de få gangene i året (sikker på at bilen tåler mer) , men er mer redd for dette med forsikringsselskapet. Kan de da nekte oss utbetaling?

Kjedelig at dette skal være et issue men regner ikke med at Tesla "løser" dette magisk på noen måte i nærmeste fremtid heller?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Fleur

Sitat fra: Amatøren på lørdag 18. september 2021, klokken 12:56
Gå for en bil med nok nyttelast.
Det er Tesla y jeg vil ha så kjipt isåfall. Håper dette gjøres noe med. Må jo være at hundretusener rundt omkring som sitter og er i tvil, og vi har som sagt kun bruk (muligens) for litt mer last et par ganger i året. Må si at jeg aldri har tenkt tanken hva angår nyttelast i hele mitt liv, alltid fylt opp bilen med bagasje uten å ha tenkt på vekta

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


DagfinnN

Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 11:30
Hva om vi da skulle kollidere i forhold til forsikringsselskapet? Er ikke så bekymret for å bli stoppet i vektkontroll de få gangene i året (sikker på at bilen tåler mer) , men er mer redd for dette med forsikringsselskapet. Kan de da nekte oss utbetaling?
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Lurer på hvordan de skal måle overvekt. Be familien om å gå på vekta?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Fleur

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 13:46
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 11:30
Hva om vi da skulle kollidere i forhold til forsikringsselskapet? Er ikke så bekymret for å bli stoppet i vektkontroll de få gangene i året (sikker på at bilen tåler mer) , men er mer redd for dette med forsikringsselskapet. Kan de da nekte oss utbetaling?
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
Er du sikker på dette? Isåfall er jeg villig til å ta risikoen med at vi kanskje har litt for mye overvekt et par ganger i året.

Men det kan vel også påvirke kjøreegenskapene til bilen? Noen som vet hvor mye overlast man evt kan ha på Tesla y før det begynner å påvirke kjøreegenskapene?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Svein_H

Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 14:59
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 13:46
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 11:30
Hva om vi da skulle kollidere i forhold til forsikringsselskapet? Er ikke så bekymret for å bli stoppet i vektkontroll de få gangene i året (sikker på at bilen tåler mer) , men er mer redd for dette med forsikringsselskapet. Kan de da nekte oss utbetaling?
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
Er du sikker på dette? Isåfall er jeg villig til å ta risikoen med at vi kanskje har litt for mye overvekt et par ganger i året.

Men det kan vel også påvirke kjøreegenskapene til bilen? Noen som vet hvor mye overlast man evt kan ha på Tesla y før det begynner å påvirke kjøreegenskapene?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Det er mange "eksperter" her inne som har tildels veldig kreative tolkninger av regelverket. Hvis du mener de har har rett er det bare å kjøre på, men personlig ville jeg forholdt meg til tallene i vognkortet. Hva tror du kona/samboeren tenker hvis hun må stå igjen i veikanten etter kontrollen?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Fleur

Sitat fra: Svein_H på lørdag 18. september 2021, klokken 17:07
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 14:59
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 13:46
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 11:30
Hva om vi da skulle kollidere i forhold til forsikringsselskapet? Er ikke så bekymret for å bli stoppet i vektkontroll de få gangene i året (sikker på at bilen tåler mer) , men er mer redd for dette med forsikringsselskapet. Kan de da nekte oss utbetaling?
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
Er du sikker på dette? Isåfall er jeg villig til å ta risikoen med at vi kanskje har litt for mye overvekt et par ganger i året.

Men det kan vel også påvirke kjøreegenskapene til bilen? Noen som vet hvor mye overlast man evt kan ha på Tesla y før det begynner å påvirke kjøreegenskapene?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Det er mange "eksperter" her inne som har tildels veldig kreative tolkninger av regelverket. Hvis du mener de har har rett er det bare å kjøre på, men personlig ville jeg forholdt meg til tallene i vognkortet. Hva tror du kona/samboeren tenker hvis hun må stå igjen i veikanten etter kontrollen?
Som sagt er jeg ikke bekymret for det å bli stoppet i vektkontroll de få gangene i året vi evt har litt overvekt (har ikke blitt stoppet i kontroll noen gang ila 24 år på veien). Min  bekymring går mer på det sikkerhetsmessige i feks å ha 50-100 kilo overvekt + det evt forsikringsmessige.

Antagelig blir det aldri et problem for jeg tror vi kommer til å klare oss uten for mye vekt men samtidig så kommer vi ikke til å veie alle tingene vi har med heller så vil aldri vite 100% om vi er innafor eller ikke.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


DagfinnN

#8
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 14:59
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 13:46
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
Er du sikker på dette? Isåfall er jeg villig til å ta risikoen med at vi kanskje har litt for mye overvekt et par ganger i året.
Det er bare å slå opp på regress og forsikring så ser du det samme selv.
En enkel oversikt her:
https://no.wikipedia.org/wiki/Regress
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Svein_H

Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 17:12
Sitat fra: Svein_H på lørdag 18. september 2021, klokken 17:07
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 14:59
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 13:46
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 11:30
Hva om vi da skulle kollidere i forhold til forsikringsselskapet? Er ikke så bekymret for å bli stoppet i vektkontroll de få gangene i året (sikker på at bilen tåler mer) , men er mer redd for dette med forsikringsselskapet. Kan de da nekte oss utbetaling?
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
Er du sikker på dette? Isåfall er jeg villig til å ta risikoen med at vi kanskje har litt for mye overvekt et par ganger i året.

Men det kan vel også påvirke kjøreegenskapene til bilen? Noen som vet hvor mye overlast man evt kan ha på Tesla y før det begynner å påvirke kjøreegenskapene?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Det er mange "eksperter" her inne som har tildels veldig kreative tolkninger av regelverket. Hvis du mener de har har rett er det bare å kjøre på, men personlig ville jeg forholdt meg til tallene i vognkortet. Hva tror du kona/samboeren tenker hvis hun må stå igjen i veikanten etter kontrollen?
Som sagt er jeg ikke bekymret for det å bli stoppet i vektkontroll de få gangene i året vi evt har litt overvekt (har ikke blitt stoppet i kontroll noen gang ila 24 år på veien). Min  bekymring går mer på det sikkerhetsmessige i feks å ha 50-100 kilo overvekt + det evt forsikringsmessige.

Antagelig blir det aldri et problem for jeg tror vi kommer til å klare oss uten for mye vekt men samtidig så kommer vi ikke til å veie alle tingene vi har med heller så vil aldri vite 100% om vi er innafor eller ikke.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Hvis du er så opptatt av det sikkerhetsmessige, hvorfor er du da villig til å ha 50-100kg overlast og bekymrer deg for ev. regress ved en ulykke? Høres mer ut som du er bekymret for økonomiske konsekvenser når forsikringsselskapet oppdager at du var overlastet.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Fleur

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 17:28
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 14:59
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 13:46
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
Er du sikker på dette? Isåfall er jeg villig til å ta risikoen med at vi kanskje har litt for mye overvekt et par ganger i året.
Det er bare å slå opp på regress og forsikring så ser du det samme selv.
Jeg forsøkte men fant ikke. Har du en link?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


DagfinnN

Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 17:29
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 17:28
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 14:59
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 13:46
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
Er du sikker på dette? Isåfall er jeg villig til å ta risikoen med at vi kanskje har litt for mye overvekt et par ganger i året.
Det er bare å slå opp på regress og forsikring så ser du det samme selv.
Jeg forsøkte men fant ikke. Har du en link?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
https://no.wikipedia.org/wiki/Regress
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Fleur

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 17:32
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 17:29
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 17:28
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 14:59
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 13:46
Synd med den lave nyttelasten. Men forsikringsselskaper kan IKKE kreve regress med moderat overvekt = 30% overskridelse, ca 100 kg. Regress kan kun kreves ved grov uaktsomhet som fyllekjøring og annet svært graverende. Moderat overvekt gir ingen bot engang, så dermed kvalifiserer det ikke til grov uaktsomhet.
Men klart, bekymrer du deg for nyttelasten, så velg en annen bil.
Er du sikker på dette? Isåfall er jeg villig til å ta risikoen med at vi kanskje har litt for mye overvekt et par ganger i året.
Det er bare å slå opp på regress og forsikring så ser du det samme selv.
Jeg forsøkte men fant ikke. Har du en link?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
https://no.wikipedia.org/wiki/Regress
Ja men det står jo ikke konkret at overlast ikke er grov uaktsomhet. Dette er bare en generell definisjon vel? Kan hende mitt forsikringsselskap ville ment at det var grov uaktsomhet med overlast.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


DagfinnN

Nei - når det ikke engang fører til bot, er det ingen grov uaktsomhet. Forsikringsselskaper er bundet av norsk lov.
Ruspåvirket kjøring fører til tap av førerkort og straff. Det er grov uaktsomhet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Fleur

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 17:37
Nei - når det ikke engang fører til bot, er det ingen grov uaktsomhet. Forsikringsselskaper er bundet av norsk lov.
Ruspåvirket kjøring fører til tap av førerkort og straff. Det er grov uaktsomhet.
Ok, hvor mye overvekt må man ha for å få bot? Prøvde å Google det også men tydeligvis dårlig på å Google idag for fant bare gamle artikler, eller regler for lastebiler.

Da er jo det siste spørsmålet om det vil påvirke kjøreegenskapene til bilen på noen måte. Isåfall er det vel ikke forsvarlig.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA