Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva bør en kjøpe

Startet av Galder, onsdag 15. september 2021, klokken 23:46

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: EDS89 på fredag 17. september 2021, klokken 10:51
Sitat fra: Wabby på fredag 17. september 2021, klokken 09:01
Sitat fra: Galder på torsdag 16. september 2021, klokken 22:54
Her var det mange gode innspill.

Det virker ut som om det kanskje er litt delt om hva en tenker om LR eller SR+ (4 vs 2 hjulsdrift)  :o

Men siden det er et budsjett her så blir jo det store spørsmålet om hva som er mest optimalt.
En ny 2021 SR+ modell eller en 2019 LR modell som har km stand på ca 25.000 (og også Tesla extended garanti)  :-\

For gjenbruksverdi så ville jeg valgt 2021... Jeg anbefaler aldri den gamle modellen til folk, aldri. Eneste jeg ser som anbefaler de gamle, er dem som eier en av dem :)

Er virkelig 2019 modellen så dårlig stand/bygget kontra 2021 modellen?
Det er den nok ikke, men det er en 2 år eldre bil. Det gir kortere gjenværende garanti. De største ankepunktet mot en LR -19 vs en SR+ -21, er mangelen på octovalve og derved større reduksjon av rekkevidden om vinteren. Da vil den nok ikke være så veldig mye større enn på en SR+ med octovalve.

Når da prisen blir den samme, og Tesla fremdeles har dette SuC-nettverket sitt, så blir det spørsmål om den ekstra rekkevidden er verdt bortfall av 2 år med ekstra garanti.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

Sitat fra: EDS89 på fredag 17. september 2021, klokken 10:51
Er virkelig 2019 modellen så dårlig stand/bygget kontra 2021 modellen?
Jeg kjører jevnlig begge modeller. Merker egentlig bare forskjell i rekkevidde, og elektrisk bakluke (den manuelle er raskere å betjene). En garantifeil på hver av dem.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Galder

#32
Sitat fra: RJK på fredag 17. september 2021, klokken 11:33
Når da prisen blir den samme, og Tesla fremdeles har dette SuC-nettverket sitt, så blir det spørsmål om den ekstra rekkevidden er verdt bortfall av 2 år med ekstra garanti.

Takk for svar. Jeg glemte å skrive det i den siste posten. Men tanken var at begge kan bli kjøpt hos Tesla.
Og da får en vel deres utvidet bruktbilgaranti på 1 år /20.000 km ekstra?

I så fall så blir det bare ett års forskjell på garantien  :)

Sitat fra: jlan på fredag 17. september 2021, klokken 11:36
Jeg kjører jevnlig begge modeller. Merker egentlig bare forskjell i rekkevidde, og elektrisk bakluke (den manuelle er raskere å betjene). En garantifeil på hver av dem.

Det er jo veldig greit å høre noen tanker fra noen som har erfaring med begge modellene  :)

Så du merker ikke noen merkbar forskjellen i kvaliteten? Hva med støy i kupeen og andre ting?


Jon65

Kom varmepumpe, nye lykter, ikke pianolakk, chrome delete og elektrisk bakluke samtidig, eller kom det gradvis?
Hvis gradvis, er det noen som vet rekkefølgen?

turfsurf

Alt utenom nye lykter kom samtidig i Q4 2020. Noen fikk nye lykter da og. Late Q1 2021 fikk nye lykter på alle. Q2 2021 fikk varme i rattet og litt ekstra treverk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jon65

Er det vesentlig forskjell på de nye lyktene og de gamle når man kjører på mørke våte landeveier? (Der har man jo alltid behov for bedre lys.) Og hvordan kan man evt identifisere om en bil har de nye lyktene?

sjokomelk

Sitat fra: Jon65 på fredag 17. september 2021, klokken 21:34
Og hvordan kan man evt identifisere om en bil har de nye lyktene?
Du identifiserer de nye lyktene ved å se på lyktene om det er den nye typen lykter.
https://elbilforum.no/index.php?topic=52705.0
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

EDS89

Noe å tenke på er batteriet vil jo falle med årene også. Med LR så har du mange km igjen med redusert batteri.

RWD biler vil jo alltid så slipp på vinteren. Spesielt når man kjører aktivt også. Moro er det men ikke mye grep i norsk vinter med bil opptil 300+ hk som Feks sr. Så det er ren smakssak :)

Takker for svar på tidligere post om forskjellene på pre og facelift :)

TorT

Sitat fra: EDS89 på fredag 17. september 2021, klokken 23:08
Noe å tenke på er batteriet vil jo falle med årene også. Med LR så har du mange km igjen med redusert batteri.

Nå er jo en av forskjellene på litium jern batterier og litium ion at jern batteriene er langt mer holdbare over tid, med hensyn til degradering, og faktisk blir anbefalt å lades til 100% i det daglige.

Mvh TorT

turfsurf

Sitat fra: Jon65 på fredag 17. september 2021, klokken 21:34
Er det vesentlig forskjell på de nye lyktene og de gamle når man kjører på mørke våte landeveier? (Der har man jo alltid behov for bedre lys.) Og hvordan kan man evt identifisere om en bil har de nye lyktene?
Stor forskjell på nye og gamle lykter. Skiller dem lett på lysbildet. De nye har ett kantete lysbilde.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Sitat fra: Galder på fredag 17. september 2021, klokken 16:23

Så du merker ikke noen merkbar forskjellen i kvaliteten? Hva med støy i kupeen og andre ting?
Den nye støyer mer under superlading.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Galder

Sitat fra: jlan på lørdag 18. september 2021, klokken 15:45
Den nye støyer mer under superlading.

Akkurat støy under superlading spiller vel ingen rolle  :P

TøddiVedder

Er mye som ikke spiller noen rolle når anbefaler en SR fremfor LR19...


Jon65

Sitat fra: TorT på lørdag 18. september 2021, klokken 10:16
Sitat fra: EDS89 på fredag 17. september 2021, klokken 23:08
Noe å tenke på er batteriet vil jo falle med årene også. Med LR så har du mange km igjen med redusert batteri.
Nå er jo en av forskjellene på litium jern batterier og litium ion at jern batteriene er langt mer holdbare over tid, med hensyn til degradering, og faktisk blir anbefalt å lades til 100% i det daglige.
Mvh TorT

Det er vel ikke bare fordeler med de batteriene, det er vel noe klaging over lav ladehastighet på superchargere på LFP batteriene og at de mister mer effekt når det er kaldt. Så er langturer med mye SC lading viktig så taler jo det til fordel for en eldre LR modell med Panasonic batteri kanskje?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA