Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

For trang garasje?

Startet av Fleur, søndag 12. september 2021, klokken 17:23

« forrige - neste »

Ingeniøren

#15
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 23:12
Sitat fra: amrois på søndag 12. september 2021, klokken 21:03
Ladekabel tåler helt klart ikke å bli kjørt over, så den løsningen må du nok se bort fra. Desverre er den bilen du ønsker deg veldig bred og med dårlig svingradius.  Kanskje den eneste løsningen for å gå elektrisk da blir å åpne sinnet for andre svært gode og romslige biler?  Ellers er det utfordrende at det ikke finnes en god plan for å utvikle dagliglading for alle dem som ikke kan lade hjemme. Det er ikke få!

Finn svar i tesla y tråden at ladekabler fint tåler å bli kjørt over. Noen der hadde gjort det i 8 år uten problemer.

Finnes kjøre sikre ramper du kan legge en kabel i...men kanskje ikke så populært å rigge seg til med slikt ?

Stusser dog over at Tesla er eneste alternativ til bensin ? Mange elbiler med kun bakhjulstrekk har meget god svingradius. I3 er en av de som jeg kjenner.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Fleur

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 13. september 2021, klokken 06:51
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 23:12
Sitat fra: amrois på søndag 12. september 2021, klokken 21:03
Ladekabel tåler helt klart ikke å bli kjørt over, så den løsningen må du nok se bort fra. Desverre er den bilen du ønsker deg veldig bred og med dårlig svingradius.  Kanskje den eneste løsningen for å gå elektrisk da blir å åpne sinnet for andre svært gode og romslige biler?  Ellers er det utfordrende at det ikke finnes en god plan for å utvikle dagliglading for alle dem som ikke kan lade hjemme. Det er ikke få!

Finn svar i tesla y tråden at ladekabler fint tåler å bli kjørt over. Noen der hadde gjort det i 8 år uten problemer.

Finnes kjøre sikre ramper du kan legge en kabel i...men kanskje ikke så populært å rigge seg til med slikt ?

Stusser dog over at Tesla er eneste alternativ til bensin ? Mange elbiler med kun bakhjulstrekk har meget god svingradius. I3 er en av de som jeg kjenner.

Har bare veldig lyst på en Tesla. Må iallefall være en suv og firehjulstrekk.

vinterdekk

#17
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 20:53
Sitat fra: vinterdekk på søndag 12. september 2021, klokken 18:16
VAG bilene med bakhjulstrekk skal ha veldig kort svingradius og er kanskje ett alternativ det du bor? Sliter også med dårlig utformet garasjeløsning for «familiebiler».

Nå er det tesla y jeg har lyst på, og ingen annen elbil

Jeg skjønner det, Model Y er den Tesla'en jeg helst ville hatt også om man ser bort fra egne parkeringsutfordringer og lav nyttelass i dagens versjon.

Om Skoda Enyaq RWD (eller AWD) har plass i garasjen og 600 kg nyttelast som jeg vil påstå er en viktig egenskap så ville jeg i alle fall besøkt en forhandler før jeg hadde avskrevet den helt. Man må som regel inngå noen kompromisser når man skal ha familiebil og det praktiske vektlegges.

Men du finner nok ut av det. :)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Magnus Hansen

På et eller annet tidspunkt finner du ut at Model Y er feil bil. Gitt at en annen bil som oppfyller kravene har plass i garasjen. De evnt negativet aspektene med den bilen i forhold til Tesla vil mer enn veies opp med det praktiske i å kunne lade i egen garasje

Syklist

Dersom en Peugeot 3008 kommer inn i garasjen, går det sikkert greit med Model Y også.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

TB

Nå skriver trådstarter i første post
Sitat"Har veldig lyst på Tesla y og gå over fra bensin til elbil. Problemet er at garasjene her på feltet er veldig trange så i alle år har jeg ikke brukt den men parkert ute."

Slik jeg leser er det mulig å parkere utendørs, men der er det ikke strøm / lademulighet. Det finnes lademulighet i garasjen.

Videre skriver trådstarter:
SitatStyret kommer heller ikke til å gå til innkjøp av ladere utenfor garasjene.

Hvordan et borettslag / sameie prioriterer vil avhenge av hva beboere bestemmer. På generalforsamling velges et styre, som skal forvalte borettslag / sameiet sine midler. Om det blir flertall for å bygge utendørs ladeplasser, eller å utvide / bygge om garasjene - så kan det gjøres. (Under forutsetning at eksempelvis reguleringsplan åpner for omdisponering av areal eller liknende.)

Men, som alltid - pengene for å bygge må komme et sted ifra. Det vil dermed kunne føre til høyere fellesutgifter, eller at annet vedlikehold / investeringer må utsettes. Å få flertall krever det er mange nok som ser nytten av å gjøre endringen.

En tanke vil være å bytte plass med annen beboer, vil det være mulig? Gjerne mot et vederlag om din plass er trangere enn andre plasser?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Fleur

Sitat fra: TB på mandag 13. september 2021, klokken 10:14
Nå skriver trådstarter i første post
Sitat"Har veldig lyst på Tesla y og gå over fra bensin til elbil. Problemet er at garasjene her på feltet er veldig trange så i alle år har jeg ikke brukt den men parkert ute."

Slik jeg leser er det mulig å parkere utendørs, men der er det ikke strøm / lademulighet. Det finnes lademulighet i garasjen.

Videre skriver trådstarter:
SitatStyret kommer heller ikke til å gå til innkjøp av ladere utenfor garasjene.

Hvordan et borettslag / sameie prioriterer vil avhenge av hva beboere bestemmer. På generalforsamling velges et styre, som skal forvalte borettslag / sameiet sine midler. Om det blir flertall for å bygge utendørs ladeplasser, eller å utvide / bygge om garasjene - så kan det gjøres. (Under forutsetning at eksempelvis reguleringsplan åpner for omdisponering av areal eller liknende.)

Men, som alltid - pengene for å bygge må komme et sted ifra. Det vil dermed kunne føre til høyere fellesutgifter, eller at annet vedlikehold / investeringer må utsettes. Å få flertall krever det er mange nok som ser nytten av å gjøre endringen.

En tanke vil være å bytte plass med annen beboer, vil det være mulig? Gjerne mot et vederlag om din plass er trangere enn andre plasser?

Stemmer at jeg ikke bruker garasjen idag, fordi jeg synes det er så trangt. Er ikke komfortabel med det, men vet at det skal kunne gå an, at andre med like store biler  bruker den. Så mulig jeg bare må øve.
Men har hørt med styret om jeg kan bytte til en garasje med større svingradius foran, men de sier at de følger husene. Kan bytte internt, men da må vi bytte tilbake hvis et av husene selges. Så vi får se hva som skjer.

ruslebiff

Bare å øve, så venner man seg til de fleste trange garasjer, såfremt det er fysisk mulig å få plass. Det må jo være beste løsning her, så får bilen stått innendørs også. Rygg inn hvis du har mulighet, så har du bedre oversikt over kantene på bilen ved bruk av speil og ryggekameraer.

Fleur

Sitat fra: ruslebiff på onsdag 15. september 2021, klokken 17:42
Bare å øve, så venner man seg til de fleste trange garasjer, såfremt det er fysisk mulig å få plass. Det må jo være beste løsning her, så får bilen stått innendørs også. Rygg inn hvis du har mulighet, så har du bedre oversikt over kantene på bilen ved bruk av speil og ryggekameraer.

Ja men må slå inn speilene for å få den inn da... Men hørte at den hadde noen sidekameraer man kanskje kan bruke?

Vil dere anbefale å rygge inn eller kjøre med fronten inn først når det er trangt?

Ingeniøren

#24
Jeg må slå inn speil for å komme inn og kjører med fronten inn. Nå du først er inne så har du god kontroll med avstand mellom speil og vegg. 360 kameraet er ikke mye verd i en garasje men veldig nyttig ifm å rette inn bilen og plassere den riktig før du kjører inne. Påse at du har speil som kan permanent slås inn og blir der og ikke åpner seg når du går inn i bilen i garasjen....

360 kameraer kan og vær et problem om du har liten kontrast mellom gulv og vegg, som f.eks i parkeringshus. Da er nær sensorer vel så viktig da gulv og vegg fort går i ett i kameraet. Kunne ikke klart meg uten noen av dem.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Syklist

Sitat fra: Fleur på onsdag 15. september 2021, klokken 22:03
Ja men må slå inn speilene for å få den inn da... Men hørte at den hadde noen sidekameraer man kanskje kan bruke?

Tesla'en kan huske hvor du slo inn speilene, slik at den alltid slår inn speilene automatisk hver gang du skal inn i garasjen.  Dersom du rygger inn, kan sidekameraene hjelpe. 
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Fleur

Ok så dere tror ikke det er en umulighet å få det til? Selv med bare 53 cm igjen på bredden totalt. Siden jeg kun har 6 m fri plass foran garasjen ser jeg for meg en god del manøvrering fram og tilbake for å få kjørt inn med fronten først iallefall. Mulig det er enklere å rygge inn her.

Tror dere det vil bli vanskelig å komme seg ut igjen? Bilen er 4,75 lang.

Vollis47

Er det trangt og vanskelig å komme inn i garasjen, vil det i de aller fleste tilfeller gå lettest å rygge inn og kjøre ut. Plasseringen av ladekontakten på bilen vil kunne forårsake enda en utfordring. Anbefaler å satse på elbil som har ladekontakten på førersiden eller i fronten.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

RJK

Sitat fra: Fleur på torsdag 16. september 2021, klokken 16:41
Ok så dere tror ikke det er en umulighet å få det til? Selv med bare 53 cm igjen på bredden totalt. Siden jeg kun har 6 m fri plass foran garasjen ser jeg for meg en god del manøvrering fram og tilbake for å få kjørt inn med fronten først iallefall. Mulig det er enklere å rygge inn her.

Tror dere det vil bli vanskelig å komme seg ut igjen? Bilen er 4,75 lang.
Har hatt garasjeplass hvor jeg tipper jeg ikke hadde noe mere å gå på. Kunne maks ha 10 cm på passasjersiden, så måtte slå inn sidespeil for å passere porten, og når jeg skulle svinge inn fronten mot veggen.

Plassen mellom meg og nabobilen, som måtte kjøre inn med fronten først, måtte vi dele på. Rygget naboen inn, så ville h?n ikke kommet seg ut av pga neste nabo igjen (som også måtte rygge inn) ellers måtte h?n så nært meg at jeg ikke hadde kommet meg ut av bilen, eller inn igjen om vedkommende kom etter meg. Litt feilparkering, så måtte jeg be vedkommende om å rygge ut for at jeg kulle komme meg til bilen.

Det store spørsmålet er om man hadde fått til en slik trang parkering med summon/smart summon (eller hva andre merker kaller det tilsvarende system) uten god læring på bilen. Kanskje går det med slike systemer der man rygger inn/ut dersom begge naboene har det, og man sånn sett slipper å ta hensyn til om naboen kommer seg ut av bilen eller inn i bilen fordi de og kan rygge bilen med app/fjernkontroll.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Jeez... Må du ha hjelp av kameraer for å parkere bilen får du vurdere å levere inn lappen, jeg vil -ikke- parkere ved siden av deg og risikere riper og bulker som jeg selv må betale for!

Hvis garasjen er for liten så er den for liten, da får du enten finne en mindre bil eller en større garasje, det er ikke verre enn det.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA