Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gale forutsetninger for å sammenligne strømpriser i Europa

Startet av stefse, fredag 10. september 2021, klokken 09:57

« forrige - neste »

arthur

Agder Energi-eide Entelios melder at markedet venter lavere strømpriser til vinteren.

I september var strømprisen den høyeste som noen gang er målt i Norden med en såkalt systempris på i gjennomsnitt over 86 euro per MWh (1000 kilowattimer).

"I terminmarkedet (der man kan prissikre strøm for leveranse frem i tid) ser vi ingen priser som er oppe på nivå med septemberprisen. Selv januar og februar er prisen under €85 for nordisk systempris i skrivende stund. Det betyr at summen av alle forventninger i markedet peker på en lavere pris inn i vinteren enn prisen vi har hatt nå i september", skriver Entelios.

Selskapet forklarer "2021 kan bli det tørreste året noensinne i Norge. Det har sørget for lite vann tilgjengelig for kraftproduksjon hittil i år og at energilagrene vi skal ha gjennom vinteren ikke har blitt fylt opp som normalt. Det har gitt oss høye kraftpriser gjennom sommeren og i september. Men nå har værprognosene endret seg, og vi ser endelig både nedbør og vind som normalt for denne årstiden. Det gir håp om at vinterprisene ikke blir så høye som noen kanskje har fryktet. Dermed kan markedsaktørene slippe skuldrene litt ned, og risikopremien som prises inn i kraftmarkedet kan reduseres."

Så kanskje folk flest såvel som vanlige folk og alle de andre kan senke skuldrene og puste litt langsommere?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektro

#91
Sitat fra: arthur på onsdag 29. september 2021, klokken 07:28
Hvorfor sikrer ikke de som har svært marginal økonomi seg ved å tegne en avtale om fastpris på strømmen?

Meget godt spørsmål. Nå har fastprisene steget noe i det siste, men rekordhøye strømpriser har jo vært varslet lenge. Per i dag er vel de beste avtalene, på Østlandet i alle fall, 90 øre på 1 år eller 75 øre på 3 år. Slett ikke dumt. Men folk krever vel mye lavere gjennomsnittspris da.. Helst gratis. Og miljøaspektet er det ingen som bryr seg om.

Hva mener forumets medlemmer er rett prisnivå?

EDIT: 20. august i år skriver strømleverandøren Agva i en annonse i Dagbladet, utformet som forbrukerinformasjon: «I 1. kvartal i år var for eksempel snittprisen for fastpriskontrakter med en varighet på inntil ett år på 32,30 øre per kilowattime, mens snittet for spotavtaler var på hele 53,80 øre. Kun 2,3 prosent av befolkningen har fastprisavtale på strøm.» Vi får tro at det er sant.

I samme annonse reklamerer de på daværende tidspunkt, godt inne i strømkrisen, for en 3 mnd. avtale på 44,90 øre/kWt. Det finnes sikker bedre historikk på fastpriser hos SSB eller noe. Det interessante er at denne datoen var spotprisen 105 øre/kWt, men de fleste er altså så redde for å betale litt for mye i fremtiden, at de likevel heller velger spotpris. Paradoksalt nok også de som ikke tåler høy pris.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

arthur

Sitat fra: elektro på onsdag 29. september 2021, klokken 18:25
Sitat fra: arthur på onsdag 29. september 2021, klokken 07:28
Hvorfor sikrer ikke de som har svært marginal økonomi seg ved å tegne en avtale om fastpris på strømmen?
Hva mener forumets medlemmer er rett prisnivå?


Et viktig tilleggsspørsmål er hvordan man er kommet frem til den prisen man mener er riktig! Med det mener jeg et saklig begrunnet svar, ikke politisk løsprat!

Selv tegnet jeg en fastpris avtale så sent som 3.august og allerede da var det tydelig at prisen ville kunne gå kraftig opp, en pris på 45 øre for et år som gir meg en "alt inkludert" pris på rundt en krone, og med elbiler(er) i tillegg til strømfyring så var det en enkel avgjørelse selv om jeg fint kan tåle dagens pris uten å sulte, heldigvis!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 29. september 2021, klokken 16:14
Sitat fra: stefse på onsdag 29. september 2021, klokken 12:26
Du må prøve å tenke litt lenger frem i tid.det vi prøver å diskutere her, er hvorvidt det er lurt å sørge for at dette utnyttes på best mulig måte i fremtiden.

Nei, det dere diskuterer er sammenligning av straumpris nå i forhold til utlandet, og da koblet til utenlandskablene.

Åpningsinnlegget ditt:
Sitat fra: stefse på fredag 10. september 2021, klokken 09:57
Med en harmonisert strømpris mellom UK og Norge, vil en normal husstand i Norge som bruker 20 000kWt bli nødt til å betale 5 GANGER mer i strømutgifter pr år enn i England.
...
Men vi har helt andre forutsetninger enn de landene vi driver og bygger strømkabler til, og det må politikerne ta hensyn til.
Her er det rein bekymring for lommeboka, og ikkje et ord om framtida.


P.t. (inkl. elektrifisering av oljefelta som tar p.t. 5 TWh, stig til 8 TWh) har me knapt elenergi til egen bruk, og da er kjøp billig, selg dyrt ein god strategi og da treng me utenlandskabler.
Så kjem det 6-8 nye TWh med vindkraft fram 2027 ca. (om ikkje motvind vinn fram), så mulig me har overskudd ca. som nå framover og.

Kva me etter 2050 eingang (når alle elektrifiserte oljefelt er bytta ut med vindmøller) skal bruke straumen til er ein heilt anna diskusjon, og da ein godt dra inn mange faktorer. Ein av dei er at det er estimert at me manglar 90 000 fagfolk i 2030, så meir arbeidsintensive industrier treng me iallefall ikkje slik det ser ut nå.
Den oljepakken oljeindustien fekk nå går for ein relativt stor andel til utlandet, og det som vert gjort i Norge vert ofte utført av utenlandske fima og arbeidstakarar. Utlendingar skal nå bygge og drifte bru på Sotra, kontrakta er på 27 milliarder. Eg trur me har som me klarar oss framover.
At du ønsker at vi alle skal betale mer for strøm, betyr at du har solidaritet med landene rundt på bekostning av innbyggerne i Norge. Det er greit nok, og kanskje plausibelt i dagens situasjon. Men de langsiktige konsekvensene av dette, bortsett fra dette med at forutsetningene for strømbruk er forskjellig, må strekke seg langt utover et eller to tiår frem. Når kablene er bygget, vil de være der for all fremtid, (ja selvsagt skal de vedlikeholdes) og da er valget tatt for fremtidige generasjoner som ikke har O&G å støtte seg til. Dette er noe jeg synes vi skal ta med i vurderingen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elektro

Sitat fra: arthur på onsdag 29. september 2021, klokken 18:55
Sitat fra: elektro på onsdag 29. september 2021, klokken 18:25
Sitat fra: arthur på onsdag 29. september 2021, klokken 07:28
Hvorfor sikrer ikke de som har svært marginal økonomi seg ved å tegne en avtale om fastpris på strømmen?
Hva mener forumets medlemmer er rett prisnivå?


Et viktig tilleggsspørsmål er hvordan man er kommet frem til den prisen man mener er riktig! Med det mener jeg et saklig begrunnet svar, ikke politisk løsprat!

Selv tegnet jeg en fastpris avtale så sent som 3.august og allerede da var det tydelig at prisen ville kunne gå kraftig opp, en pris på 45 øre for et år som gir meg en "alt inkludert" pris på rundt en krone, og med elbiler(er) i tillegg til strømfyring så var det en enkel avgjørelse selv om jeg fint kan tåle dagens pris uten å sulte, heldigvis!

Kjempesmart! Hvis du tidligere har hatt spotpris, så vil jeg si at du traff planken. Dette mener jeg må være noe i nærheten av rett prisnivå, med nettleien på toppen. (Det siste er en egen diskusjon, for ikke å snakke om effekttrinn). Gjennomsnittsprisen på Østlandet siste tre år er ifølge Tibber appen 45 øre og siste år 60 øre. Og stigende. Jeg vet ikke om den tar hensyn til mitt faktiske forbruk, men det er jo også sånn at man typisk bruker mer strøm nettopp de tidene på døgnet- og året det er dyrest..

Den beste fastprisen jeg finner nå er kanskje 86 og 94 øre for hhv. tre eller seks måneder hos Sognekraft. Bare for å komme seg gjennom vinteren i første omgang. Hvis folk heller vil betale 146 øre, som er prisen her i skrivende stund, så er det et valg. Men da kan man nesten ikke klage.

Siden nesten ingen tidligere har vært interessert i fastpriser på 30-tallet i øre/kWt, så har vi kanskje vært litt for godt vant her til lands? De fleste av oss har valgt å leve med svingninger i stedet, og må nå betale for det. Vi kan samtidig trøste oss med at ser vi langt nok tilbake, så har vi fremdeles tjent på det. Og likeledes om vi ser langt nok frem..

Mulig dette blir politisk løsprat :) , men personlig så mener jeg vi må finne oss i å betale nok, enten det gjelder strøm, moteklær eller bacon, til å begrense forbruket. Eller finne bedre løsninger. De som har aller minst må få skattelette og i siste instans kontantstøtte, kommunale boliger ol, i stedet for at prisene skal senkes for alle. Så må overskuddet fra strøm og andre basale varer og tjenester komme flertallet til gode i opprinnelseslandet. Samtidig som motivasjonen til å yte og skape noe opprettholdes. Ingen lett balanse, men noe vi har god tradisjon for i Norge.

Og så må det nødvendigvis være litt «urettferdig» at ikke alle f.eks. kan fly så ofte de vil, eller bruke strøm helt uten at det merkes på lommeboka. Men da kan det ikke være sånn at de fleste kan det.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Rævedilter

Sitat fra: stefse på onsdag 29. september 2021, klokken 18:55
At du ønsker at vi alle skal betale mer for strøm
Det har eg ikkje ikkje sagt noko om, men at prisene for forbruker vil stige litt (2-3 øre er estimert) er eg inneforstått med.
Det er andre grunner til at eg synes utenlandskabler og ACER er ein god ide, men det har eg vel sagt nok om.


Sitat fra: stefse på onsdag 29. september 2021, klokken 18:55
betyr at du har solidaritet med landene rundt på bekostning av innbyggerne i Norge.
Naturligvis har eg solidaritet med landene omkring oss, og land som ikkje er rundt oss og.
Eller skal me kun bry oss om familien? Kva gjer at Norge er viktigare å bry seg om enn svensker?
Når me både kan hjelpe land rundt oss OG hjelpe oss sjølv er det vel vinn-vinn?


Ellers er eg enig at framtid er uviss med nedstengning av O&G og det grøne skiftet, men med siste oljepakken bygger dei no i minst 10 år til og driv i iallefall i 50 år til om ikkje MDG (som eg stemte på i 2019) & SV kjem til makta.
Ikkje sikkert hverken EU, EØS eller ACER er det rette på lang sikt, EU styrer litt for mykje på med eksempelvis karbontoll, og Norge på mange måter atypisk europeisk land.

hELgenen

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 30. september 2021, klokken 12:46
Naturligvis har eg solidaritet med landene omkring oss, og land som ikkje er rundt oss og.
Eller skal me kun bry oss om familien? Kva gjer at Norge er viktigare å bry seg om enn svensker?
Når me både kan hjelpe land rundt oss OG hjelpe oss sjølv er det vel vinn-vinn?

Problemet med tankesettet ditt er at du ikke ser at økte strømpriser i f.eks Norge med sitt klima har en vesentlig større effekt på lommeboka til folk i Norge enn tilsvarende økning i f.eks England/Tyskland. Det er helt ok å vise solidaritet - men det bør jo vektes slik at sluttresulatet blir ok for alle parter. Du har ikke like god bruk for Ski i Sahara som i Norge for å si det på den måten. Videre er det slik at økte strømpriser i bunn og grunn bare henter inn flere penger fra norske forbrukere til stat og kommune - mao. en slags indirekte skatt som kan reguleres opp ved å åpne eksportkranen. Det er ikke noe galt i å eksportere når vi har overskudd - problemet oppstår når vi eksporterer også når vi selv ikke har overskudd. Da sjanser vi på billig import senere og på en måte "girer" opp nedsiden. Det vi eventuelt eksporterer for mye ut av landet - må vi jo kjøpe tilbake senere . Så her kan kundene i Norge gå på en dobbel smell. Først presses prisen opp fordi landene rundt vil ha kraften vår - deretter kan vi havne i en situasjon der vi selv ikke har nok energi til å klare oss gjennom vinteren og må begynne å stenge ned industriarbeidsplasser og kraften der isteden må gå til husholdninger - samt forsøke å kjøpe tilbake noe kraft over kablene, Da kan gevinsten til AS Norge ende med tap og forbrukerene vil jo uansett tape i et slikt scenario. Vindkraften som er blitt en stor driver opp og ned på prisene er en volatil størrelse som det er ekstremt vanskelig å lage langsiktige planer for.  Og satser vi på den må vi samtidig være forsiktige slik at vi har nok batteri tilgjengelig når vinden ikke er der - og nå drar Europa batteriet stadig lengre ned uten at vi har noen garanti for at det vil snu. Det er jo de unormale årene som blir farlige her. Vi kan tjene jevnt og trutt i 10 år på rad - så den 11 året kan vi tape alt vi tjente de 10 foregående.

arthur

Sitat fra: elektro på torsdag 30. september 2021, klokken 08:36
Sitat fra: arthur på onsdag 29. september 2021, klokken 18:55
Sitat fra: elektro på onsdag 29. september 2021, klokken 18:25
Sitat fra: arthur på onsdag 29. september 2021, klokken 07:28
Hvorfor sikrer ikke de som har svært marginal økonomi seg ved å tegne en avtale om fastpris på strømmen?
Hva mener forumets medlemmer er rett prisnivå?


Et viktig tilleggsspørsmål er hvordan man er kommet frem til den prisen man mener er riktig! Med det mener jeg et saklig begrunnet svar, ikke politisk løsprat!

Selv tegnet jeg en fastpris avtale så sent som 3.august og allerede da var det tydelig at prisen ville kunne gå kraftig opp, en pris på 45 øre for et år som gir meg en "alt inkludert" pris på rundt en krone, og med elbiler(er) i tillegg til strømfyring så var det en enkel avgjørelse selv om jeg fint kan tåle dagens pris uten å sulte, heldigvis!

Jeg vet ikke om den tar hensyn til mitt faktiske forbruk, men det er jo også sånn at man typisk bruker mer strøm nettopp de tidene på døgnet- og året det er dyrest..

Den beste fastprisen jeg finner nå er kanskje 86 og 94 øre for hhv. tre eller seks måneder hos Sognekraft. Bare for å komme seg gjennom vinteren i første omgang. Hvis folk heller vil betale 146 øre, som er prisen her i skrivende stund, så er det et valg. Men da kan man nesten ikke klage.

Siden nesten ingen tidligere har vært interessert i fastpriser på 30-tallet i øre/kWt, så har vi kanskje vært litt for godt vant her til lands?

Tja, i perioden desember til mars i år så betalte jeg vel spotpris minus (!) 18 øre eller noe sånn hvilket betød at jeg egentlig kun betalte for nettleien så igjen; ingen regel uten unntak og unntakene kommer ganske ofte i det markedet.

Ja, hvem vil vel binde prisen på boliglånet eller strømprisen når slik binding (naturlig nok siden man har en motpart som overtar risikoen!) når det er billigere å ikke gjøre det? Det synes i alle fall å være slik de aller fleste tenker, men selv har jeg benyttet meg regelmessig av faste og garanterte priser enten det er lån, innskudd, strømpriser eller hva det måtte være. Nå "gidder" jeg å følge med nokså godt på slike ting, og det har spart meg for mange kroner over årene uten at jeg vil hevde at jeg alltid har hatt "rett"!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Grunnen til at jeg inngikk bindingsavtale på 43,5 per kWh var at det på det tidspunktet var relativt lite vann i vannmagasinet (var vel før sommeren) samtidig som det var vedtatt 3 utenlandskabelprosjekter, hvor noen nærmet seg åpning. Ingen visste hvor mye prisen kunne stige, så oppsiden kunne være stor, mens strøm nesten aldri er gratis, så risiko for å tape mye på det var liten. Så jeg regnet med at jeg hadde en god mulighet til å "slå markedet". Er andre gang på rad jeg binder. Første gang tapte jeg litt på det. PS: Om prisen er høy om vinteren er dette og en tid en selv bruker mye strøm, så en kan tape forferdelig mye penger om en får en stram, tørr og kald vinter på 3 måneder. Da nytter det ikke med en våt og varm sommer (med lav kW-pris), hvor du ikke bruker mye strøm uansett.

Nå åpner de snart Englands-kabelen.
Tesla Model Y                         2021-

stefse

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 30. september 2021, klokken 12:46
Sitat fra: stefse på onsdag 29. september 2021, klokken 18:55
At du ønsker at vi alle skal betale mer for strøm
Det har eg ikkje ikkje sagt noko om, men at prisene for forbruker vil stige litt (2-3 øre er estimert) er eg inneforstått med.
Det er andre grunner til at eg synes utenlandskabler og ACER er ein god ide, men det har eg vel sagt nok om.


Sitat fra: stefse på onsdag 29. september 2021, klokken 18:55
betyr at du har solidaritet med landene rundt på bekostning av innbyggerne i Norge.
Naturligvis har eg solidaritet med landene omkring oss, og land som ikkje er rundt oss og.
Eller skal me kun bry oss om familien? Kva gjer at Norge er viktigare å bry seg om enn svensker?
Når me både kan hjelpe land rundt oss OG hjelpe oss sjølv er det vel vinn-vinn?

Nå kjenner jeg ikke din situasjon, men det høres jo ut som det er greit å vise solidaritet, sålenge det ikke rammer en selv. For det er vel "det offentlige" som skal trå til når folk ikke får råd til strømregningen? Eller er det kanskje mer rettferdig om vi sender den til dem som vil bygge kabler?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

RJK


Sitat fra: Olemann på onsdag 29. september 2021, klokken 17:33Vi hadde ekstremt lave priser deler av forrige år.  Da sparte man selvsagt mye penger. Nå snakkes det som om de som har dårlig råd også er dumme, de pengene de sparte i fjor, er de blåst vekk på tull og chips?Det man da la seg opp kan selvsagt nå brukes på de høye regningene.Selv de som akkurat klarer seg når prisen er 60 øre pr kwt er ikke så dumme at de ikke sparer når prisen er 10 øre pr. kwt.  Får vi håpe.  Eller, brennes da de sparte pengene av på noe annet?  Dette er morsom psykologi og kanskje også sosiologi, og plutselig blir det partipolitikk og da pleier det ikke være gøy særlig lenge.

Her ser man jo greit at enkelte ikke klarer å sette seg i andres problemer. Når man knapt har til opphold, så er lave priser med på å gjøre at man kan unne seg litt bedre mat, eller betale nedpå eventuell gjeld.

Sparing er antageligvis ikke noe en minstepensjonist eller uføretrygdet på lav sats har mulighet til å gjøre. Pengene går med uansett. Og så får man store problemer når prisene stiger, og må kanskje ha sosialhjelp for å klare ekstraregningen som nå veltes over dem.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 29. september 2021, klokken 15:26
Sitat fra: arthur på onsdag 29. september 2021, klokken 07:28
Hvorfor sikrer ikke de som har svært marginal økonomi seg ved å tegne en avtale om fastpris på strømmen?


Jeg tipper det er mangel på kunnskap. De "svake", som noen kaller dem, sitter ikke og leser masse greier om strømavtaler. De bruker tiden på å sitte på en trang corona-infisert buss 1 time til sin underbetalte jobb, eller kjører 12-timers skift i sin coronabefengte taxi uten skillevegger, og har ikke tid til å lese hvordan en sparer penger på strøm. De kjører og bensinbil verdt 20.000 og betaler full bompengebot, og 120 kroner i parkering...

Må jo innrømme at jeg tegnet en 2-årsavtale på strøm til 43 øre per kWh, har fastpris på store deler av lånet, og kjører elbil....men nå er det nok snart på tide å bli slaktet av Støre...for fordel av å bo i egen bolig, som de blant annet planlegger en skatt for...

De fleste som vil slite stort, er gjerne folk som har PC-skrekk, og definitivt ikke følger med i markedet for strøm. De vil bare klare seg gjennom hverdagen, og holde på med sitt. Spør du de hva som er prisen på strømbørssen, så får du vel et oppgitt ansiktsutrykk og risting på hodet, og er du heldig nok, et "strømbørsen...!?!". De klarer knapt å følge med.

Den infoen de i beste tilfelle får, er fra nyhetene på TV eller i avisen, og der er ikke nødvendigvis mye info de klarer styre etter. Hjelper lite at VG melder om at "nå er det 2 kroner per kWh", for da er sjansen for å innrette seg, passert for lenge siden.

Dessuten blir de jo stadig fortalt at spotpris er det billigste over tid, og at man skal ikke binde seg til fastpris, for det er det størst sjanse for at de taper på. Og tape har de jo ikke råd til.

For all del, de finnes mange eldre og uføretrygdede som har et skarpt hode og følger med, på samme måte som det er mange unge som har FB som sin hovedinformasjonskilde, og friker ut når noen snakker matte og økonomi. Da er det bedre å høre om Sofia Elise og Kim K.

Og helt ærlig, det burde egentlig være unødvendig for å klare seg, at man har en viss sikkerhet mot å bli flådd på basisvarer og basistjenester, etter et langt liv som ikke nødvendigvis har vært lett å leve. Dermed så må jeg si at det fryser langt nedover ryggen på meg når folk snakker om at det er godt for AS Norge, når det er sliterne som er mest sårbare, som får sjokket med høye priser.

Og glem heller ikke at de som sitter i styrene og sjefsposisjonene på vannverkene og elverkene, har temmelig godt betalt i utgangspunktet, og har både anledning, evne og vilje til disponere selskapenes midler slik at de kan grabbe til seg sine frynsegoder. Og som gjerne drar på betalte turer for å lære", der man kamuflerer betalte/fullfinansierte ferier som kurs og seminarer og læreturer.

Dette før man har pusset på tallene slik at dette ikke synes så godt i regnskapet, før man tar en skikkelig bokettersyn. Det som presenteres i regnskapene som eierne (fylker og kommuner) kan ta utbytte fra, istedet for å oppgradere gamle vannverk og distribusjonsnett. Det er fort at man klør hverandres rygger her, på bekostning av oss kunder.

Heldigvis er historiene langt færre om vannverkssjefer (og andre offentlige ansatte i sjefsposisjoner) som kjøper eiendeler som selskapene ikke får nyte godt av, men som de "passer på" i sine private hjem, som i realiteten var skjult tyveri fra eget selskap. Og som kjøpte tjenester fra egne selskaper, eller krysskjøpte varer og tjenester fra eget bekjentskap.

Jeg tror fremdeles at det finnes mye grums her som ikke er kommet for dagen, eller som gjøres langt mere intrikat, så det er vanskeligere å oppdage.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

@RJK - du har selvfølgelig rett i mye av hva du skriver mht at ikke alle har det bra verken fysisk, psykisk og/eller økonomisk, men for disse finnes det i Norge en rekke ordninger som gjør at disse i rimelig grad blir nokså godt ivaretatt. I det store og hele er det nok heller slik at vi i Norge, nordmenn flest, har det svært godt og trygt, heldigvis.

Men med nye regjering skal jo alt bli så utrolig mye bedre sies det, eller hevder de. Vi får se!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på fredag 01. oktober 2021, klokken 07:50
@RJK - du har selvfølgelig rett i mye av hva du skriver mht at ikke alle har det bra verken fysisk, psykisk og/eller økonomisk, men for disse finnes det i Norge en rekke ordninger som gjør at disse i rimelig grad blir nokså godt ivaretatt. I det store og hele er det nok heller slik at vi i Norge, nordmenn flest, har det svært godt og trygt, heldigvis.

Men med nye regjering skal jo alt bli så utrolig mye bedre sies det, eller hevder de. Vi får se!
Jeg er klar over at vi har noen støtteordninger som kan hjelpe, og at det er diskutert (usikker på om det er vedtatt ennå) nye midler til å avhjelpe mange av disse med de ekstra utgiftene. Men flere  har allerede fått "monster-regninger", i deres øyne, og tiltakene er ikke igang ennå. Selv bare den tregheten er et problem for dem.

Og det er og et problem for mange i lav middelklasse, som stort sett klarer seg, men som alltid er blant de som sliter når avgiftene går opp og prisene øker. Mange av de vil akkurat IKKE få hjelp i slike situasjoner, fordi de tjener for mye på papiret, selv om alt går til vanlige utgifter, og kanskje et lån eller to som ble tunge å betjene. Når man allerede sliter med at pengene tar slutt før måneden er omme, så er det disse og de nevnt i forrige innlegg, som merker aller best når ting blir dyrere. Da må det kuttes, i allerede stramme budsjetter.

Tipper mange her inne ikke har problemer med om strømprisen dobler eller firedobler seg, selv om det er penger man helst ikke vil bruke til et slikt formål. Og jo mere man tjener selv,  dess vanskeligere er det å sette seg inn i hvordan andre har det. Og som sagt, det merkes veldig godt på enkelte av innleggene, spesielt når vi snakker om slikt som økte avgifter og reduserte inntekter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rævedilter

Sitat fra: hELgenen på torsdag 30. september 2021, klokken 13:21lommeboka til folk i Norge
Eg ser ein del av dere er KUN opptatt av lommeboka.
Eg ser på lommeboka til AS Norge totalt, og den tjener på utenlandskabler, iallefall p.t.
Resten er fordelingspolitikk, og nå får me jo ny regjering som har fordelingspolitikk i høgsetet.
SP vil jo ha Norge ut av ACER også for å få lågare elpriser, så mulig det skjer endringer, sjølv om eg tviler.
ACER har jo ingenting med elprisene å gjere, og det er Norge som bestemmer kva kabler me byggjer.



Rævedilter

I dag åpna kabelen til UK og prisen datt med 13 øre/kWh.
3 kabler til så er prisen nede på vanlige nivå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA