Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva ble prisen på din ID4X avtale

Startet av ID4, torsdag 09. september 2021, klokken 15:19

« forrige - neste »

Løytnanten

Husk at også Tesla har hatt for vane å gi rabatter på lagervarer ved kvartalsslutt eller når det har kommet ny modell.
[/quote]n

Ser den, men Tesla gir ikke rabatter, men setter ned prisen for gud og hvermann. Jeg må nok si at jeg har litt mer respekt for den måten å gjøre det på. Hadde Møller/VAG hatt litt mer selvtillit på eget merkes vegne så hadde de sagt at det er fast pris på alle elbiler.

Dette rabattsystemet er jo en uting som vi gjerne skulle vært foruten, og som Tesla - til oss forbrukeres/kunders store tilfredshet, har vært en pioner for å avskaffe.

Stor takk til Elon for at han gir verdens bilindustri et velfortjent og nødvendig spark i baken slik at eldgamle tekniske løsninger og gamle merkantile "sannheter" gruses.

Rosstopher

Sitat fra: Løytnanten på fredag 22. oktober 2021, klokken 18:42
Dette rabattsystemet er jo en uting som vi gjerne skulle vært foruten, og som Tesla - til oss forbrukeres/kunders store tilfredshet, har vært en pioner for å avskaffe.

Jeg er helt enig i at modellen er bra, og Tesla er stort sett alene om en slik salgsmodell i dag (Seat er den eneste andre jeg kommer på). Men Tesla var ikke pioneren her. GM-merket Saturn (som gikk åt skogen i 2010, etter finanskrisen) hadde "no haggle"-priser allerede på 90-tallet og så lenge de levde. Kundene var såvidt jeg har skjønt veldig fornøyd med det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

Møller er ikke verstingen i rabatt jungelen. Selv synes jeg BMW topper det meste med sine ymse avtaler. BMW selgerene sitter jo med en egen mappe med alle avtalene i. Og dette er bibelen som følges så vidt jeg har oppfattet. Forsøkt å spørre om like rabatter som f.eks andre får,men møtes da med bibelen. Jeg KAN innlemmes i bibelen og få rabatter ved å gjøre grep som å melde meg inn i ymse foreninger, men jeg synes dette er helt tullete. Hos Møller kan man i det minste be om rabatter basert på et godt kundeforhold ved f eks å kjøpe flere biler. Men synes Tesla modellen der alle likebehandles er mest rett

daktari

Mener å huske at for 10-20 år siden prøvde både Renault og Opel seg med nettopris. Men det psykologiske aspektet ved å få rabatt er kanskje viktig.

Føler f eks at folk i en sportsbutikk på bygda ser rart på meg når jeg kjøper til fullpris, da den lokale idrettsklubben gir 10% og samtlige innbyggere bruker avtalen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Løytnanten

Sitat fra: daktari på fredag 22. oktober 2021, klokken 22:44
Mener å huske at for 10-20 år siden prøvde både Renault og Opel seg med nettopris. Men det psykologiske aspektet ved å få rabatt er kanskje viktig.

Vel - når landets mestselgende bilmerke kan selge skjorta av de andre merkene totalt uten rabatter så er rabatt kanskje ikke så viktig som importørene og vi tror?

Øyvind.h

Selger mente han hadde strukket strikken for langt når han ga meg 5% rabatt på ID4, men når andre med rett avtale/rett arbeidsgiver får opptil 8-10% fristet det ikke tilstrekkelig til at det ble kjøp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på fredag 22. oktober 2021, klokken 19:19
Møller er ikke verstingen i rabatt jungelen. Selv synes jeg BMW topper det meste med sine ymse avtaler. BMW selgerene sitter jo med en egen mappe med alle avtalene i. Og dette er bibelen som følges så vidt jeg har oppfattet. Forsøkt å spørre om like rabatter som f.eks andre får,men møtes da med bibelen. Jeg KAN innlemmes i bibelen og få rabatter ved å gjøre grep som å melde meg inn i ymse foreninger, men jeg synes dette er helt tullete. Hos Møller kan man i det minste be om rabatter basert på et godt kundeforhold ved f eks å kjøpe flere biler. Men synes Tesla modellen der alle likebehandles er mest rett

100% enig. Og for å dra en parallell til bankverdenen; hos DnB må du forhandle i det vide og brede for å få den beste boliglånsrenten de tilbyr, og du må ofte følge opp underveis for å få renten satt ned like mye som andre. Sbanken tilbyr samme rente til alle, uten forhandlingsmonn. Det viser seg også at Sbanken har lavere rente enn DnB. Jeg er ikke kunde hos DnB for å si det slik ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 23. oktober 2021, klokken 03:36
Sitat fra: hELgenen på fredag 22. oktober 2021, klokken 19:19
Møller er ikke verstingen i rabatt jungelen. Selv synes jeg BMW topper det meste med sine ymse avtaler. BMW selgerene sitter jo med en egen mappe med alle avtalene i. Og dette er bibelen som følges så vidt jeg har oppfattet. Forsøkt å spørre om like rabatter som f.eks andre får,men møtes da med bibelen. Jeg KAN innlemmes i bibelen og få rabatter ved å gjøre grep som å melde meg inn i ymse foreninger, men jeg synes dette er helt tullete. Hos Møller kan man i det minste be om rabatter basert på et godt kundeforhold ved f eks å kjøpe flere biler. Men synes Tesla modellen der alle likebehandles er mest rett

100% enig. Og for å dra en parallell til bankverdenen; hos DnB må du forhandle i det vide og brede for å få den beste boliglånsrenten de tilbyr, og du må ofte følge opp underveis for å få renten satt ned like mye som andre. Sbanken tilbyr samme rente til alle, uten forhandlingsmonn. Det viser seg også at Sbanken har lavere rente enn DnB. Jeg er ikke kunde hos DnB for å si det slik ;)
Samtidig som det var veldig enkelt valg å gå fra S'banken til Bulder bank, som har akkurat samme system, men lavere rente i tillegg til at du får utbytte

Kundene vil gå mot det beste tilbudet.

I forhold til Tesla mot VW, så passer jo Tesla på at ikke prisforskjell er for stor i forhold til veiledende. Men Tesla har jo også en kundemasse som gir tildels høyere pris for nye bruktbiler enn nypris selv om de har greit leveringsvolum (dette er ikke lett å bli klok på)

Disse avtalene som VW opererer med holder heller (potensielle) kunder som meg borte. Jeg orker/ønsker ikke Agrol avtaler eller lignende og det bidrar til at jeg får dårligere regnestykke i forhold til dem siden jeg heller ikke har fagforening eller arbeidsgiver som har avtale. Dermed seiler også koreanerne (EV6/I5) opp som konkurent.

Trond.m

#68
Vi er kanskje litt OT nå, men apropos at VW har satt opp prisene, så setter også BMW opp prisene på modeller der etterspørselen er ekstremt mye større enn leveringsevnen. iX50 går opp 80.000 fra november og i4 M50 40.000 😮 Vi vi nok se prisøkninger også hos andre, så de går ikke alltid nedover selv om man skulle forventet det. Sterkt økende etterspørsel fra andre land bidrar nok til det.

Dieselgubben

Teslakundene blir jo "lurt" de også. Det er langt fra alle av disse som er fornøyde selv om alle får lik pris på et gitt tidspunkt. F.eks kan jo kunde neste dag få rentekampanje verdt mange titusener vs vanlig billån, kunder får levert biler med forskjellig batteri og frontlykter selv om man har bestilt på samme tidspunkt og til samme pris, noen får varmepumpe og andre ikke, plutselig prisfall grunnet oppdatering midt i året m.m. Det er ikke slik at VW er helt feilfri på dette heller, men Tesla har sine svin på skogen. I tillegg melker de europeiske markeder mens kinesere og amerikanere kan kjøpe samme bil relativt rimeligere.

Rosstopher

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 23. oktober 2021, klokken 07:49
Teslakundene blir jo "lurt" de også.[...]

Jada, man vet aldri hva som kommer av prisreduksjoner og kampanjer. Tesla-kjøpere har imidlertid den fordelen at de kan returnere bilen hvis de ikke vil ha den innen 7/14 dager uansett grunn (hjelper selvfølgelig ikke når prisendringen eller kampanjen kommer 15+ dager etter kjøp).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 23. oktober 2021, klokken 07:49
Teslakundene blir jo "lurt" de også. Det er langt fra alle av disse som er fornøyde selv om alle får lik pris på et gitt tidspunkt. F.eks kan jo kunde neste dag få rentekampanje verdt mange titusener vs vanlig billån, kunder får levert biler med forskjellig batteri og frontlykter selv om man har bestilt på samme tidspunkt og til samme pris, noen får varmepumpe og andre ikke, plutselig prisfall grunnet oppdatering midt i året m.m. Det er ikke slik at VW er helt feilfri på dette heller, men Tesla har sine svin på skogen. I tillegg melker de europeiske markeder mens kinesere og amerikanere kan kjøpe samme bil relativt rimeligere.

Hos Tesla har man mulighet til å gå ut av avtalen uten særlige omkostninger, og evt bestille ny bil hvis endringene er viktige for deg. Og det kan man gjøre selv etter at bilen er levert.

Hos de fleste andre er man låst fra da kontrakt ble skrevet. (I beste fall kan man endre på konfigurasjon/ekstrautstyr). Man er som regel ikke sikret mot prisjusteringer oppover heller. Når leveringstiden blir lang, og det i tillegg kanskje blir forsinkelser, så kan dette fort nærme seg bondefangeri.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Bjoris

#72
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 23. oktober 2021, klokken 05:45
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 23. oktober 2021, klokken 03:36
Sitat fra: hELgenen på fredag 22. oktober 2021, klokken 19:19
Møller er ikke verstingen i rabatt jungelen. Selv synes jeg BMW topper det meste med sine ymse avtaler. BMW selgerene sitter jo med en egen mappe med alle avtalene i. Og dette er bibelen som følges så vidt jeg har oppfattet. Forsøkt å spørre om like rabatter som f.eks andre får,men møtes da med bibelen. Jeg KAN innlemmes i bibelen og få rabatter ved å gjøre grep som å melde meg inn i ymse foreninger, men jeg synes dette er helt tullete. Hos Møller kan man i det minste be om rabatter basert på et godt kundeforhold ved f eks å kjøpe flere biler. Men synes Tesla modellen der alle likebehandles er mest rett

100% enig. Og for å dra en parallell til bankverdenen; hos DnB må du forhandle i det vide og brede for å få den beste boliglånsrenten de tilbyr, og du må ofte følge opp underveis for å få renten satt ned like mye som andre. Sbanken tilbyr samme rente til alle, uten forhandlingsmonn. Det viser seg også at Sbanken har lavere rente enn DnB. Jeg er ikke kunde hos DnB for å si det slik ;)
Samtidig som det var veldig enkelt valg å gå fra S'banken til Bulder bank, som har akkurat samme system, men lavere rente i tillegg til at du får utbytte

Kundene vil gå mot det beste tilbudet.

I forhold til Tesla mot VW, så passer jo Tesla på at ikke prisforskjell er for stor i forhold til veiledende. Men Tesla har jo også en kundemasse som gir tildels høyere pris for nye bruktbiler enn nypris selv om de har greit leveringsvolum (dette er ikke lett å bli klok på)

Disse avtalene som VW opererer med holder heller (potensielle) kunder som meg borte. Jeg orker/ønsker ikke Agrol avtaler eller lignende og det bidrar til at jeg får dårligere regnestykke i forhold til dem siden jeg heller ikke har fagforening eller arbeidsgiver som har avtale. Dermed seiler også koreanerne (EV6/I5) opp som konkurent.

Kia har også slike avtaler, får 5% som Econa medlem og Hyundai kan en få 7,5% rabatt om arbeidsgiver signerer på at du kjører i arbeidet som jo veldig mange av oss gjør så jeg vet ikke helt om de er så mye bedre enn Møller.

Generelt er jeg enig i at slike avtaler er noe dritt, men Tesla har jo en lei tendens til å lokke med 100% finansiering til ekstremt lav rente noe som fører til at folk som ikke burde kjøpet så dyr bil plutselig får råd, ikke bra det heller syns jeg. Mange har kjøpet dyre X og tapt hinsides på verdifall samtidig som de jo knapt har betalt ned på bilen.

Tesla «skjuler» rabatt på denne måten, men de skal ha for at «alle får»!

Vw har hatt en veldig aggressiv pris på ID4, det forsvarer en liten prisoppgang,  men NOK styrker seg så vi får se om det var riktig, leveringsproblemer trumfer nok bedre NOK kurs på kort sint, er jeg redd.

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 23. oktober 2021, klokken 05:45
Samtidig som det var veldig enkelt valg å gå fra S'banken til Bulder bank, som har akkurat samme system, men lavere rente i tillegg til at du får utbytte

Ja, om DnB får kjøpe Sbanken og integrerer kundene i sitt system så blir det nytt bankbytte når fastrenteavtalen min går ut. Men pr. nå har jeg 1,39% fastrente i over 2 år til, og er godt fornøyd med det :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Chivas

#74
Ser at det skrives om prisoppgang - pga at høyere materialprise vil jeg anta, men hva med valuta? NOK styrker seg mot EUR daglig nå, og hvis det vedvarer...?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA