Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY road trip Vestfold - Côte d’Azur

Startet av thasle, torsdag 09. september 2021, klokken 09:57

« forrige - neste »

thasle

For ca. 2 år siden gjorde jeg samme tur med TM3, se https://elbilforum.no/index.php?topic=46947.msg816511#msg816511 .

Hentet ut min nye Y  onsdag, og dro av gårde søndag morgen med ferge fra Larvik. Brukte 3 dager, dvs. to overnattinger. Fordelen ved å starte søndag er at det nesten ikke er tungtrafikk, dermed flyter trafikken bedre.  På hverdagene kan tungtrafikken være en propp, når biler som går i 90,1 km/t skal kjøre forbi biler som går 89,9, det kan ta flere minutter og blokkerer veien helt når det kun er to filer.

Bilen gir topp inntrykk, klart bedre enn M3. Spesielt er følelsen at støynivået er lavere, både hjulstøy og vindstøy.  Bilen ble levert med 20'' hjul, dekktype Michelin Pilot Sport EV.  Synes dekkene er meget bra, ikke for harde.  Dekktrykk 44 lbs, som levert.

I tillegg til meget stabil styring, var følelsen av tilstrekkelig kraft merkbar, akselerasjonen  var tilstrekkelig fra 100 km/t og opp, f.eks ved raske forbikjøringer.

Igjen ble kun overnatting med Destination Charging valgt.  Ved første overnatting (Rotenburg ved Bremen) ble det opplyst at laderne var defekte.  Jeg ba om å ta en titt, og den ene lyste grønt, som normalt.  Tok en RESET, og koblet til, fungerte perfekt.  Den andre var kaputt, og hotellet hadde forsøkt å kontakte Tesla i ukevis, uten respons.  Jeg oppdaget forøvrig en CEE 400V 16A kontakt, som jeg fint kunne ladet 11 kW med medbrakt lader.

Som sist hadde jeg valgt A1 (Bremen, Osnabruck, Luxembourg). Ruten måtte legges om pga. stengte veier i området rundt elven Ahr, der det var store flommer i sommer. Skulle sjekket dette bedre på forhånd, men anbefaler i stedet A7, evt. A2 i stedet for A1, som er kuttet ved Blankenheim, den stumpen blir vel aldri bygget? A1 var helt stengt  etter Köln, i tillegg til at B51 var stengt, med lange og tidkrevende omkjøringer.  Stengingen vises ikke på Teslakartet,  kun omkjøringen og forsinkelsen.  Store avvik mellom ABRP og Tesla, sistnevnte hadde rett. Dog har jeg ikke abb. på ABRP, som ville gitt live trafikk.

Prøvde https://teslawaze.azurewebsites.net/, men nettleseren kræsjet, brukte ikke tid på det.  Kunne kanskje hentet den på iPad. Forøvrig var det mye veiarbeid, med 4 felt på en side , og fartsgrense 60-80 km/t.

Neste lader (Ribeauvillé, Frankrike) hadde to ladere, en Tesla og en for alle andre merker (også produsert av Tesla). En belgier sto og plundret med en E-tron, med fikk ikke ladingen i gang, han ga opp. Jeg koblet til, og det fungert med en gang, 11 kW!

Følte at det ble litt flere og lengre ladestopp enn sist. Holdt stort sett fatsgrensene (130 i Tyskland), men var ikke bevisst på å kjøre økonomisk. Forbruket for hele turen på 2360 km var 197 W/km, 10% mer enn jeg brukte med M3 for to år siden. Ladeprisen var stort sett under 4 kr,  totale kostnader ca 1800, utslipp med tysk strømmiks ca 1 tonn CO2e.

Bilen innfrir på alle punkter: romslig, stabil, nok kraft, komfortabel.  Kan man ønske seg noe mer?

PS
Eneste koronakontroll var inn på fergen i Larvik, ellers helt åpne grenser.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

Autowinder

Takk for bra reisebeskrivelse, det er godt å lese om at bilturer i Europa fortsatt går an. Ikke at jeg har tvilt på det, det krever bare litt planlegging og pauser tar en jo uansett.
Fint å lese at TMY innfrir og gleder, det er inspirerende. Så får jeg bare vente og se om Giga Berlin kommer igang med nye farger, 4680 blir nok ikke ferdig før 2023 selv om andre ting ser ut til å komme igang om ikke lenge. Kos deg med ny bil 😊
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Olatho

Takk for beskrivelsen.  Gleder meg til bilen vår dukker opp neste uke.

Men merker det blir en overgang å plutselig måtte betale for lading (og etter hvert for "premium internett").
Kommer fra en 2014 Model S, der det ikke var noen kostnader etter at bilen var betalt, så pris på superlading har aldri vært noe spørsmål...

sjossang

Takk for god beskrivelse. Elsker bilferier, så gleder meg allerede til neste!

Hvor lange distanser kjørte du mellom SuC, og hvor langt ned lot du batteriet gå? Fikk du inntrykk av at det ble korte etapper mellom SuC?

Ser at ABRP foreslår ganske korte etapper (60-90 minutter kjøring)
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=9f1df18a-19c3-4e7b-a0da-83d775a099c9
Y LR hvit/hvit

ToWalkOrDrive

#4
Sitat fra: sjossang på torsdag 09. september 2021, klokken 14:29
Takk for god beskrivelse. Elsker bilferier, så gleder meg allerede til neste!

Hvor lange distanser kjørte du mellom SuC, og hvor langt ned lot du batteriet gå? Fikk du inntrykk av at det ble korte etapper mellom SuC?

Ser at ABRP foreslår ganske korte etapper (60-90 minutter kjøring)
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=9f1df18a-19c3-4e7b-a0da-83d775a099c9

Når jeg trykker på linken og velger "Detailed Settings", så ser jeg at det ligger at innstillingen er at en skal kjøre 20% fortere enn fartsgrensen. Med Model Y bruker en ganske mye mer strøm i 120km/t, så da må en jo lade ofte...særlig hvis en kjører i 150km/t som det blir i Danmark med de innstillingene. I tillegg ser jeg at en aldri kjører lenger ned enn til 20% SOC. Det er jo litt høyt.

Ser at den lader opp til ca 80% på hver lading, og det er jo ganske høyt siden hastigheten avtar ganske mye over 70%...
Tesla Model Y                         2021-

thasle

Sitat fra: sjossang på torsdag 09. september 2021, klokken 14:29
Takk for god beskrivelse. Elsker bilferier, så gleder meg allerede til neste!

Hvor lange distanser kjørte du mellom SuC, og hvor langt ned lot du batteriet gå? Fikk du inntrykk av at det ble korte etapper mellom SuC?

Ser at ABRP foreslår ganske korte etapper (60-90 minutter kjøring)
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=9f1df18a-19c3-4e7b-a0da-83d775a099c9

Stort sett kjørte jeg ned til 15-20%. Kjøretiden lå mellom 2,5 og 3 timer. Da passer det uansett med en pause. Noen ganger ville Tesla at jeg skulle lade etter en times kjøring, måtte overstyre og skippe en lader, det var mer enn nok likevel.

En gang indikerte bilen at det ville være 5% igjen ved målet, men litt rolig kjøring gjorde at jeg kom frem med 15%.  Det er ganske stort utslag ved å redusere hastigheten  fra 140 til 120 km/t.

Noen ladere er litt krøkkete plassert (Valence, Aix), med mange rundkjøringer og mye trafikk. Det øker ladetiden, og lysten på å kjøre videre.

Var aldri engstelig for å gå tom. Vurderte aldri andre ladere enn Tesla, det er bare hazzle.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

thasle

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. september 2021, klokken 15:14

Når jeg trykker på linken og velger "Detailed Settings", så ser jeg at det ligger at innstillingen er at en skal kjøre 20% fortere enn fartsgrensen. Med Model Y bruker en ganske mye mer strøm i 120km/t, så da må en jo lade ofte...særlig hvis en kjører i 150km/t som det blir i Danmark med de innstillingene. I tillegg ser jeg at en aldri kjører lenger ned enn til 20% SOC. Det er jo litt høyt.

Ser at den lader opp til ca 80% på hver lading, og det er jo ganske høyt siden hastigheten avtar ganske mye over 70%...

Du bestemmer selv hvor mange km eller % du skal kjøre over fartsgrensen. 20% er ganske mye, det blir fort prikker av det.  Jeg satte hastighetstillegget  = 0, og justerte manuelt ved behov.  Noen ganger er det ikke mulig å kjøre fort, du må holde samme fart som de andre.

Lader stort sett til 70-80% avhengig av hvor langt det er til neste lader eller mål. Setter inn neste mål og ser hvor mye jeg har igjen da. Å lade over 80% er sjelden lurt, det tar tid.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. september 2021, klokken 15:14
Sitat fra: sjossang på torsdag 09. september 2021, klokken 14:29
Takk for god beskrivelse. Elsker bilferier, så gleder meg allerede til neste!

Hvor lange distanser kjørte du mellom SuC, og hvor langt ned lot du batteriet gå? Fikk du inntrykk av at det ble korte etapper mellom SuC?

Ser at ABRP foreslår ganske korte etapper (60-90 minutter kjøring)
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=9f1df18a-19c3-4e7b-a0da-83d775a099c9

Når jeg trykker på linken og velger "Detailed Settings", så ser jeg at det ligger at innstillingen er at en skal kjøre 20% fortere enn fartsgrensen. Med Model Y bruker en ganske mye mer strøm i 120km/t, så da må en jo lade ofte...særlig hvis en kjører i 150km/t som det blir i Danmark med de innstillingene. I tillegg ser jeg at en aldri kjører lenger ned enn til 20% SOC. Det er jo litt høyt.

Ser at den lader opp til ca 80% på hver lading, og det er jo ganske høyt siden hastigheten avtar ganske mye over 70%...
I ABRP kan du stort sett stille inn alt du vil. Destinasjons %, Ankomst SuC %, Korte legg vs lange legg. Raskest frem vs færrest stopp. Mange flere muligheter enn i Teslaen.
For raskest lading kan man med fordel sette ankomst SuC til 5%, og ta flere korte ladestopp. Bilen ber deg redusere farten dersom du ikke vil rekke frem. Det skal veldig mye til for å kjøre seg tom på langtur i høy fart. En liten fartsreduksjon gir straks lengre rekkevidde. Når man lærer å stole på bilen så er det ikke noe problem å planlegge med lav SoC ved ankomst.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

thasle

Sitat fra: Handyman på torsdag 09. september 2021, klokken 15:55
I ABRP kan du stort sett stille inn alt du vil. Destinasjons %, Ankomst SuC %, Korte legg vs lange legg. Raskest frem vs færrest stopp. Mange flere muligheter enn i Teslaen.
For raskest lading kan man med fordel sette ankomst SuC til 5%, og ta flere korte ladestopp. Bilen ber deg redusere farten dersom du ikke vil rekke frem. Det skal veldig mye til for å kjøre seg tom på langtur i høy fart. En liten fartsreduksjon gir straks lengre rekkevidde. Når man lærer å stole på bilen så er det ikke noe problem å planlegge med lav SoC ved ankomst.
Enig i det du skriver om ABRP, men bruk underveis forutsetter at du har tilgang til Live trafikkdata. Jeg ble grundig lurt av ABRP, som etter Köln viste til A1/B51, og 1 time kortere kjøretid enn Tesla. Begge veier var stengt, og omkjøring tok minst en time ekstra.  Hadde kanskje gått raskere med Teslas valg.

Uten Livedata kan det være lurt å bruke f.eks. Google Maps, da ser du enkelt hvilke veier som er stengt. Tesla velger omkjøring, men viser ikke stengte veier.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

Handyman

Sitat fra: thasle på torsdag 09. september 2021, klokken 16:59
Sitat fra: Handyman på torsdag 09. september 2021, klokken 15:55
I ABRP kan du stort sett stille inn alt du vil. Destinasjons %, Ankomst SuC %, Korte legg vs lange legg. Raskest frem vs færrest stopp. Mange flere muligheter enn i Teslaen.
For raskest lading kan man med fordel sette ankomst SuC til 5%, og ta flere korte ladestopp. Bilen ber deg redusere farten dersom du ikke vil rekke frem. Det skal veldig mye til for å kjøre seg tom på langtur i høy fart. En liten fartsreduksjon gir straks lengre rekkevidde. Når man lærer å stole på bilen så er det ikke noe problem å planlegge med lav SoC ved ankomst.
Enig i det du skriver om ABRP, men bruk underveis forutsetter at du har tilgang til Live trafikkdata. Jeg ble grundig lurt av ABRP, som etter Köln viste til A1/B51, og 1 time kortere kjøretid enn Tesla. Begge veier var stengt, og omkjøring tok minst en time ekstra.  Hadde kanskje gått raskere med Teslas valg.

Uten Livedata kan det være lurt å bruke f.eks. Google Maps, da ser du enkelt hvilke veier som er stengt. Tesla velger omkjøring, men viser ikke stengte veier.
Enig. Jeg bruker mest ABRP til å planlegge SoC ladestopp ol. Navigerer deretter med Tesla-Navi. Koster på meg en mnd premium til ferie/langtur. Har ikke behov for Premium ellers. Skulle gjerne hatt noen av ABRP-funksjonene i Tesla-Navien.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA