Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan fornye abonnementet på Z.E. Connect/Mobilapp

Startet av Jan-Atle, tirsdag 07. september 2021, klokken 19:54

« forrige - neste »

Jan-Atle

Jeg har en Zoe som ble tre år i august. Da sluttet også min mobilapp og oppdateres. Jeg får ikke lenger batteriets ladestatus. Kan heller ikke programmere ladetider.
Sjekke rlinkstore. Her står det at abonnementet er utløpt, men det står og at kjøp ikke er mulig.
Har også prøvd å fornye abonnementet fra bilen, uten å lykkes.
Har vært i kontakt med forhandler. De hadde og hatt problemer med dette. De mente at Renault hadde problemer med sine nettsider.
Er det noen her som har noen tips?
Som har prøvd å fornye abonnementet nå nylig, og lykkes med det?

Svein_H

#1
Har du fått fikset dette ennå? Jeg fikk "kjøpt" (kostet 0 kr) oppdatering av ZE Connect og ZE Trip for nye 36 mnd i R-Link Store i mai. I tillegg kostet jeg på meg en kartoppdatering til ca 500,-, da kartene i bilen var utdatert allerede da jeg fikk den. Klaget på dette da bilen var ny, og fikk svar fra Renault at de skulle refundere kostnaden til nye kart, men gidder ikke krangle om 500 kroner flere år senere da jeg var så treig til å kjøpe nye kart.

For øvrig var fornyelsen av ZE Connect en ganske kortvarig glede. Ladeplanleggeren har nå vært inaktiv i flere uker, og jeg får heller ikke koblet til bilen via mobilappen, så nå begynner tålmodigheten min å bli ganske tynnslitt.

Edit: Prøvde appen igjen nå nettopp, og nå fikk jeg kontakt med bilen med en gang. Fikk også aktivert ladeplanleggeren igjen via appen, så da spørs det bare om bilen får det med seg, vet at det kan ta litt tid. Kanskje undrenes tid ikke er forbi likevel...

Edit 2: Prøvde også å programmere forvarming til imorra, men da var jeg nok litt for overmodig. Fikk lagt inn klokkeslettet, men da kræsja appen og nekta plent å starte igjen, måtte restarte nettbrettet før den ville starte, og da var ladeplanleggeren inaktiv igjen. Forvarmingen var imidlertid registrert, så jeg aktiverte ladeplanleggeren en gang til, og nå ser det greit ut i appen hvertfall. Hvordan bilen tolker det er fortsatt et åpent spørsmål, må innrømme at min tillit til franske apper er totalt fraværende inntil de beviser at de faktisk fortjener den.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Jan-Atle

Ja, fikk dette til å fungere for et par dager siden.
Jeg får kontakt med bilen. Får lest av ladestatus. Har ikke prøvd ladeplanleggeren enda.
Mine problemer med fornyelse av abonnementet, var nok forårsaket av meg selv.
Tidligere har jeg gått inn via menyvalget "Mine Tjenester", og her prøvd å fornye tjenesten.
Denne gangen gikk jeg via valget "Katalog over tjenester". Her fant jeg tjenestene jeg var på jakt etter. De fleste så ut til å være gratis.
Her fikk jeg fornyet mine abonnementer.

Svein_H

Godt at det ordna seg for deg. Verken forvarming eller ladeplanlegger ble overført fra app til bil oppdaget jeg idag tidlig, og ladeplanleggeren i bilen er fortsatt grået ut så jeg ikke får valgt den manuelt der heller.

Siden det stort sett har vært hjemmekontor i 18 mnd har det ikke vært så nøye med akkurat dette, da har jeg bare programmert ladestart og forvarming direkte i bilen når jeg vet jeg skal på jobb dagen etter, men nå som vi er på vei tilbake til normalen merker jeg at en deaktivert ladeplanlegger er et ganske stort irritasjonsmoment, og jeg aner faktisk ikke hvordan jeg skal få fikset det.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Jan-Atle

Ser at noen har problemer med ladeplanleggeren. Den har fungert for meg, så jeg har igjen forslag du kan prøve.
Har du vært i kontakt med forhandler?

Svein_H

Gjentatte ganger, har mistet oversikt over antall ganger jeg har slitt med dette. Sendte ny mail med bilder i går, for n'te gang, de skal ta det videre med Renault. Bilen er på nett, appen har kontakt og sier alt er OK, men bilen tar ikke til seg kommandoene. Tidligere funket hvertfall ladeplanleggeren i bilen, så jeg fikk brukt den uten app, men nå er den deaktivert og grået ut.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Sitat fra: Svein_H på fredag 05. november 2021, klokken 06:14
Gjentatte ganger, har mistet oversikt over antall ganger jeg har slitt med dette. Sendte ny mail med bilder i går, for n'te gang, de skal ta det videre med Renault. Bilen er på nett, appen har kontakt og sier alt er OK, men bilen tar ikke til seg kommandoene. Tidligere funket hvertfall ladeplanleggeren i bilen, så jeg fikk brukt den uten app, men nå er den deaktivert og grået ut.
Da har jeg funnet årsaken. Det viser seg at My ZE Inter@ctive også må fornyes, da denne sørger for betjening av forvarming og ladeplanlegger gjennom appen. Forvarming funker også uten Inter@ctive ved betjening direkte på konsollet i bilen, mens ladeplanleggeren blir deaktivert. Litt inkonsekvent og merkelig der altså, men det er jo fransk, så hva annet kan man forvente... Uansett, nå er Inter@ctive fornyet for 1 år, og planleggeren funker igjen! Har ikke testet appen ennå, men den bruker jeg aldri likevel, det viktigste var at planleggeren i bilen ble aktivert :)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

Connect is to get data from the car.
Interactive is to send data to the car.
Roughly ;)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

Sitat fra: minibiti på lørdag 06. november 2021, klokken 20:07
Connect is to get data from the car.
Interactive is to send data to the car.
Roughly ;)
Joda, den er grei nok, men hvorfor må jeg fornye Interactive når jeg ikke bruker app i det hele tatt, men kun bruker konsollet i bilen? Forvarming direkte i konsollet funker fint uten Interactive, hvorfor gjør ikke ladeplanlegging det?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

I agree with you, it makes no sense.
The only explanation I can think of is that the part on the car is made to store the results on the Renault servers and without Interactive, it can't.
But this is bad since your are basically forced to have Interactive, which might not be free after a while!
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Jan-Atle

Sitat fra: Svein_H på lørdag 06. november 2021, klokken 15:38
Sitat fra: Svein_H på fredag 05. november 2021, klokken 06:14
Gjentatte ganger, har mistet oversikt over antall ganger jeg har slitt med dette. Sendte ny mail med bilder i går, for n'te gang, de skal ta det videre med Renault. Bilen er på nett, appen har kontakt og sier alt er OK, men bilen tar ikke til seg kommandoene. Tidligere funket hvertfall ladeplanleggeren i bilen, så jeg fikk brukt den uten app, men nå er den deaktivert og grået ut.
Da har jeg funnet årsaken. Det viser seg at My ZE Inter@ctive også må fornyes, da denne sørger for betjening av forvarming og ladeplanlegger gjennom appen. Forvarming funker også uten Inter@ctive ved betjening direkte på konsollet i bilen, mens ladeplanleggeren blir deaktivert. Litt inkonsekvent og merkelig der altså, men det er jo fransk, så hva annet kan man forvente... Uansett, nå er Inter@ctive fornyet for 1 år, og planleggeren funker igjen! Har ikke testet appen ennå, men den bruker jeg aldri likevel, det viktigste var at planleggeren i bilen ble aktivert :)

:+1: :+1:
Dette var nyttig info.

minibiti

I was thinking posting about my experience when I had to renew my interactive contract for my ZE 50. Since it just turned 3 early January, my contracts for the connected services expired.
There are basically 2 contracts to renew... One for the interaction with the car and one for the navigation.
The first one is around 14€ for a year and the other one costs 79€ (ouch!) for one year.
If you take the first one, you can get the data from the car (except the real time position!) like the km, SoC, charging programs, etc... And you can also send requests to the car like pre-heating and updating the programs.
The navigation pack is for having the real time info about traffic, the position of the car in the app and probably a few more things.
I did not renew the 2nd one.

To renew, in theory, one has to go to myr.renault.no and log in with the same credentials you use for the app. Then you go to the Connect Store and choose the contract you want to renew. It can take up to 3 or 4 days for the contract to be active again from the moment you paid online. So patience.

The procedure should be the same for R-LINK for older Zoés.

I had and still have problems logging in myr.renault.no but this is probably specific to me because I created my account on myr.renault.fr the first time 6 years ago. But let me know if you also have troubles because I can then report that back to Renault in the support case I currently have for this.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

iDriver

Thanks.
When I "logged in" to myr.renault.no I got the message back that my account was successfully created (even though I am using the same login credentials).
But I do not get any further...where is Connect Store?

I am rather shocked that they are charging money for this...but if that is the case, it need to work also - ALL the time, otherwise they would need to refund.

Jan-Atle

Jeg har en Zoe fra 2018.
Jeg har fornyet abonnementet mitt to ganger nå. Gratis begge gangene.
Men det kan jo ha endret seg siden jeg kjøpte bilen.

minibiti

@iDriver: I am glad to here that you have the same problem as I have with myr.renault.no. I will report it.
What saved me was that I could renew the contract via the French .fr site. But there you need a French card for the payment.
You could/should take the problem with your dealership and see what they say.

@Jan-Atle: How did you renew your contract? Via myr.renault.no?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA