Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål og svar

Startet av elektro, tirsdag 07. september 2021, klokken 10:56

« forrige - neste »

BubbaJoFet

Har testet en gang og da økte forbruket med ca 7 kWh, så det er vel eneste en bør tenke på ved langkjøring. Ved 22kw/100 km ved 60km/t (13 kWh) så blir forbruket da 53,8% høyere når du slår på batterivarmeringen. Har du beregnet å ankomme ladestasjonen med 10-12% blir det fort knappe marginer?

elektro

Kan noen utdype dette med batterivarme og hvordan man aktiverer den? Er i tenkeboksen på en standardutgave..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Etter min mening den beste løsningen når navigering ikke foreslår ladestopp og dermed varmer batteriet automatisk.

Du går inn under batteri fanen i bilens infotainment og slår på batterivarme. Hvordan den fungerer vet jeg ikke, om det er VP som varmer væsken eller om det er ett separat varmeanlegg har jeg ingen formening om. Effekten er rundt 8 kWh (2 kWh pr 15 min i følge app'en)

I tillegg er det mulig å forvarme batteriet når en forvarmer bilen via app'en.
Eco modus skal forvarme batteriet (men er litt ulogisk og har ikke sett noe utslag på forbruk), samt navigering til en ladestasjon skal starte varmen ved behov. 

Har ikke sett tilsvarende som på Polestar 2, hvor effekt og regen er begrenset med kaldt batteri.

elektro

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 01. februar 2022, klokken 08:18
Etter min mening den beste løsningen når navigering ikke foreslår ladestopp og dermed varmer batteriet automatisk.

Du går inn under batteri fanen i bilens infotainment og slår på batterivarme. Hvordan den fungerer vet jeg ikke, om det er VP som varmer væsken eller om det er ett separat varmeanlegg har jeg ingen formening om. Effekten er rundt 8 kWh (2 kWh pr 15 min i følge app'en)

I tillegg er det mulig å forvarme batteriet når en forvarmer bilen via app'en.
Eco modus skal forvarme batteriet (men er litt ulogisk og har ikke sett noe utslag på forbruk), samt navigering til en ladestasjon skal starte varmen ved behov. 

Har ikke sett tilsvarende som på Polestar 2, hvor effekt og regen er begrenset med kaldt batteri.

Dette høres jo nærmest helt perfekt ut?  :)

Naturligvis krever forvarming mye strøm, og uten forvarming går ladingen veeeldig sakte, men akkurat det er ikke noe annerledes på en Tesla f.eks. Hvis man bruker 7,5 kWh til å forvarme batteriet så taper man 25 km. rekkevidde ved et forbruk på 300 Wh/km og det tar 5 minutter å fylle opp igjen det "tapte" på en lynlader v. 90 kW effekt.

På en 50 kW lader bør man sikkert være litt forsiktig med forvarmingen, ettersom vinningen fort går opp i spinningen, men det kan man greit styre ved å ikke navigere til laderen så lenge før, ettersom jeg skjønner? Er det eneste måten å forhindre uønsket forvarming på når man kjører, eller kan man gå inn i bilens infotainment og skru forvarming av selv om man bruker ruteplanlegger - eller navigerer til en lader? He he.. mye spørsmål.  :D Kan man forresten se hvilken temperatur batteriet har på noen måte?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

#64
Gode spørsmål, iallefall når bilen kommer opp med ladestopp som en del av navigasjonen. Å finne en destinasjonslader sånn løsning er nå gidder du ikke, det er utrolig tungvint. Som jeg har nevnt tidligere, alt av kart og musikk er litt ymse, spesielt ved stemmestyring, alt av bilens styresystemer med tilhørende integrasjoner er bunnsolid (app, hjemmelader, stemmestyring, batteribytte, sensorer, kamera mm)

En får håpe det legges litt logikk inn i batteristyringen når ladestasjoner kommer inn i ruten og en kan slå av oppvarming om en ønsker. 
Og veldig enig i at som det er nå er det perfekt, enkelt og greit med av og på knapp.

oStoreBil

Jeg har en Easee installert hjemme som jeg er veldig fornøyd med. Er det mulig å gi bort lader og installasjonen til min far? Kan han få tilgang til laderen uten at han har en NIO selv, og slipper jeg å måtte forholde meg til den? (Utenom evt garanti eller reklamasjon, selvfølgelig)

BubbaJoFet

Om du kan velge hvor den installeres vet jeg ikke, men laderen fungerer med hvilken som helst elbil med type 2.

oStoreBil

Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 02. februar 2022, klokken 19:35
Om du kan velge hvor den installeres vet jeg ikke, men laderen fungerer med hvilken som helst elbil med type 2.

Takk, fant ut at den kan installeres "hvor som helst" og kan også byttes inn mot en nødlader + 1 år dekkhotell

oStoreBil

Leser at det er x-antall kW som er gratis ved kjøp av ny bil. Hvor fungerer dette i praksis, egentlig og hvilken leverandør er støttet?

Leste noe om mer-brikke og plugsurfing. Beklager dumme spørsmål rundt dette, men kommer fra Tesla-verdenen hvor dette egentlig aldri har vært et tema  :angel:

BubbaJoFet

Akkurat det temaet er litt ullent, så forstår forvirringen.
BaaS produktet (batterileie) kommer i utgangspunktet med 2 bytter og 200 kWh inkludert hver måned. I følge avtalen kan kWh brukes ved bytte (nytt batteri kWh - reststrøm på returnert batteri) og NIO sine hurtiladere. Frem til 01.03.2022 får de som kjøper topp utgaven med BaaS Pioneer rettigheter og 6 bytter og 600 kWh.
Ett bytte koster 100 kroner pluss 2 kroner pr kWh.
Ladestolpe koster 2 kr pr kWh, ingen minutt pris.

Siden NIO har en bytte stasjon og to ladestolper tilgjengelig, var det opprinnelige sagt fra NIO at alle BaaS kunder kunne lade gratis via plugsurfing ut 2022..
Dette har enda ikke skjedd, og NIO gir med ladebrikker "forhåndsbetalt" 2000 NOK til nye biler. Om det er 2000 pr måned eller ei vet jeg ikke, siden NIO begynte en pilot/beta på lading ved Kople i romjulen. All lading enn så lenge er gratis ved Kople om en starter ladingen via NIO sin App.

Så håpet er at dette blir en løsning på sikt for hvordan en kan bruke de 200/600 kWh i tillegg til NIOs egne ladestasjoner. Per i dag ligger bare MER og Kople stasjoner inne i Appen/bilen, men MER er ikke del av beta testen.

oStoreBil

Ah, skjønner. Er jo litt morsomt å få være med på reisen såpass tidlig. Gir meg litt déjà vu.

Hadde håpet at de 200/600 kWh var med andre leverandører slik at det gav reell verdi. Tar jo tid å bygge både ladestasjon OG batteribyttestasjon. Bare se på historien til Tesla, men NIO er jo noe annet, er bare å se mot Kina, så kanskje de har andre økonomiske muskler enn det Tesla hadde da de kom til Norge...

BubbaJoFet

Håpet er at beta testen baner vei for alle plugsurfing kompatible tilbydere inn i Appen, ikke minst nedover i Europa. Kjenner litt på angsten når en ser hvor mange apper, brikker og annet enn må ha for å kunne dra på bilferie. Ionity er latterlig med 12 mndr binding, kan håpe Tesla åpner videre opp.

oStoreBil

Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 03. februar 2022, klokken 07:58
Håpet er at beta testen baner vei for alle plugsurfing kompatible tilbydere inn i Appen, ikke minst nedover i Europa. Kjenner litt på angsten når en ser hvor mange apper, brikker og annet enn må ha for å kunne dra på bilferie. Ionity er latterlig med 12 mndr binding, kan håpe Tesla åpner videre opp.
Enig. Det er eneste grunnen til at jeg tviholdt på Tesla (og ikke minst 7 seter da), men bilferiene har vært ekstra moro når vi kunne le av bilkøene på ladeplasser. Jeg satser på plugsurfing, Tesla og destinasjonslading på ferier hvis det blir NIO. Tror swap stasjoner blir litt for spredt til å basere seg kun på dette...

BubbaJoFet

Siden er litt diskusjon om lading.
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/nio-es8/ladetest-nio-es8-7-seter
Skulle ønske NAF enten rangerte på antall KWh levert, eller antall km ladet pr minutt,...men bekrefter at lading ikke går veldig kjapt (selv om NIOen tar mer strøm inn pr minutt enn model y) og at kurven er ganske flat.

oStoreBil

Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 03. februar 2022, klokken 17:28
Siden er litt diskusjon om lading.
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/nio-es8/ladetest-nio-es8-7-seter
Skulle ønske NAF enten rangerte på antall KWh levert, eller antall km ladet pr minutt,...men bekrefter at lading ikke går veldig kjapt (selv om NIOen tar mer strøm inn pr minutt enn model y) og at kurven er ganske flat.
Ja, leste også hurtigladingtesten til Motor(?) på vinterstid. Helt ærlig er jeg ikke så bekymret. Med fullastet bil og forhåpentligvis tilbakelagt 350/400 km, bruker vi gjerne 45 min+ på do, mat, drikke, is pause. Problemet er å måtte stå i KØ for å komme til lading som er min største skrekk...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA