Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål og svar

Startet av elektro, tirsdag 07. september 2021, klokken 10:56

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: amado88 på søndag 31. oktober 2021, klokken 12:25
Ja, vil tro at DAB-implementasjonen kan forbedres OTA. Nå er det en god del software-forbedringer jeg gjerne skulle sett - blir spennende å se om de leverer. Spotify-support er relativt kritisk i hele nord-Europa vil jeg si.

Vel, Audi satset på Napster i stedet i e-tron. Holdt på å daue da jeg så det.. Opprettet til og med et abonnement, men det var selvfølgelig totalt ubrukelig. Kanskje eneste virkelige nedturen ved overgang fra Tesla. For hele familien.

Hvorfor ikke bare bruke Carplay, si? Fordi man er avhengig av å bruke bilens innebygde navigasjon for å få rekkeviddeestimat og ruteplanlegging ift. denne. Samt at Spotify i Carplay ikke lar deg søke på musikk, i Audi e-tron sin integrasjon i hvertfall. De har kanskje tenkt at det er sikrere å bruke vanlig BT-audio og fikle med mobilen?

Noe jeg lurer på ved anlegget i ES8 er om man kan justere balanse og fader. Vi har ofte på musikk bare bak, eller bare foran. Eller bare bak på én side, dersom det er ulike behov bak der. Jeg fant ingen sånn justering da jeg prøvekjørte ES8 Signature. I e-tron kreves det tre trykk og et scroll for å komme dit. Og det går ikke an å lage snarvei. Sykt irriterende.  :) Men det er i alle fall mulig. Uten dette er ES8 nesten uaktuell.

Alternativt får barna høre på Iron Maiden, NRK Alltid Nyheter og avantgardisk jazz i stedet for MGP Junior.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

#16
Sitat fra: elektro på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:54
Sitat fra: amado88 på søndag 31. oktober 2021, klokken 12:25
Ja, vil tro at DAB-implementasjonen kan forbedres OTA. Nå er det en god del software-forbedringer jeg gjerne skulle sett - blir spennende å se om de leverer. Spotify-support er relativt kritisk i hele nord-Europa vil jeg si.

Vel, Audi satset på Napster i stedet i e-tron. Holdt på å daue da jeg så det.. Opprettet til og med et abonnement, men det var selvfølgelig totalt ubrukelig. Kanskje eneste virkelige nedturen ved overgang fra Tesla. For hele familien.

Hvorfor ikke bare bruke Carplay, si? Fordi man er avhengig av å bruke bilens innebygde navigasjon for å få rekkeviddeestimat og ruteplanlegging ift. denne. Samt at Spotify i Carplay ikke lar deg søke på musikk, i Audi e-tron sin integrasjon i hvertfall. De har kanskje tenkt at det er sikrere å bruke vanlig BT-audio og fikle med mobilen?

Noe jeg lurer på ved anlegget i ES8 er om man kan justere balanse og fader. Vi har ofte på musikk bare bak, eller bare foran. Eller bare bak på én side, dersom det er ulike behov bak der. Jeg fant ingen sånn justering da jeg prøvekjørte ES8 Signature. I e-tron kreves det tre trykk og et scroll for å komme dit. Og det går ikke an å lage snarvei. Sykt irriterende.  :) Men det er i alle fall mulig. Uten dette er ES8 nesten uaktuell.

Alternativt får barna høre på Iron Maiden, NRK Alltid Nyheter og avantgardisk jazz i stedet for MGP Junior.
Har kikket litt på den kinesiske konfigurasjonen og der står det at Premium lydanlegg (7900,- med kurs 1.3) inkluderer 6 "atmosfære" soner, det er vel faderen, fare for at det er noe en går glipp av med det nedgraderte stereoanlegget.
Mener det var ett oversiktsbilde hvor en kunne sette fokus samt velge "modus" på lyden.

Nomi Mate koster 6500, HUD 9000, Nappa "pakken" 42 000 og prisforskjellen mellom 75 og 100 kwh er ca 76 000. De har to Nio Pilot pakker, til sammen 71 000. Regner en seg bakover koster std edition ca 560 000, med varme i ratt/baksete og den lille Pilotpakken, uten batteri i Kina. (gitt 75kwh batteriprisen er 90 000)

Counterpointer

Sitat fra: elektro på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:54
Alternativt får barna høre på Iron Maiden, NRK Alltid Nyheter og avantgardisk jazz i stedet for MGP Junior.
Med så gode alternativer så er det ikke noe tap å ofre MGP junior

Arigoz

Veldig interessert i bilen selv, og må velge mellom denne og en Enyaq Founders Edition ila det neste døgnet.

Dere som har fått/prøvekjørt bilen - er den verdt det?
Det er vesentlig mer plass enn alternativet mitt, og kvalitetsfølelsen har jeg forstått er et godt hakk opp. Men jeg tenker litt på hvordan et eventuell videresalg vil gå, og hvordan BaaS (som er det jeg i så fall går for) spiller inn. Tanker her?

Ellers forstår jeg at det ikke eksisterer noen monterbar "vegg" for å skjerme bagasje fra å skli inn i andre/første rad (ved 6-seter), men mener å ha sett et innlegg en plass om at dette var noe som muligens/trolig kunne kjøpes fra en tredjepart? Hva tenker dere andre om dette?

Tenker og på mangel på Android Auto, som jeg bruker flittig i dag, men om navigasjonen er bra, og det kommer en integrert spotify-app så løses dette greit. Noen som vet noe om det ligger i planene?

Sikkert mange andre ting jeg lurer på og, men generelle tilbakemeldinger om bilen fra dere som har fått/venter på den settes pris på!

BubbaJoFet

Her hadde jeg gått med lommeboken, er ikke penger så viktig får du mye mye mer bil med NIO. Foruten plass, så får du en bil som akselerer like kjapt som en polestar 2 med bremser som matcher og luftfjæring for komfort.

Du nesten leve med Tidal i en periode, de har prøveperiode på 3mndr og kanskje har Spotify kommet innen prøveperioden er ute.
NIO burde nok ha brukt litt penger på bagasjerommet og løsninger for lastsikring...

bmw2002

NIO har batteribytte hvis du leier batteri.

Hvis du kjøper batteri må du regne med å bruke dobbelt så mye tid på lading med NIO sammenlignet med Enyaq.

Hrc

Er den noen som har epost-adresse til en selger som har peiling? Send meg en PM.

amado88

Sitat fra: elektro på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:54
Noe jeg lurer på ved anlegget i ES8 er om man kan justere balanse og fader. Vi har ofte på musikk bare bak, eller bare foran. Eller bare bak på én side, dersom det er ulike behov bak der. Jeg fant ingen sånn justering da jeg prøvekjørte ES8 Signature.

Det er ikke dynamisk "balanse og fader", dvs at du kan flytte lyden rundt i bilen akkurat som du vil. Det er seks forskjellige modus, "Teater", "Foran", Fører-fokusert osv. Det som faktisk ikke er et modus er at kids i baksetet kan høre Marcus & Martinus på full guffe mens høytalerne foran er av... dessverre.

kaffenons

Hva mener dere om at det ikke er med såkalt nødlader ved kjøp av ES8? Jeg trodde det var vanlig inkludert tilbehør til alle el-biler.

BubbaJoFet

#24
Mener du schuko kabel til bruk med vanlig stikkontakt?
Har merket meg at de tar betalt for den og ja, er litt dårlig når bilen ikke akkurat er av den billige sorten. Ett annet problem er EU kontroll/PKK, der kreves det at ladekabelene følger med. Så om type 2 kabelen sitter fast i NIO laderen eller en ikke bestiller laderen er en uten kabler fra produsenten.

Edit: Fra bildene ser det ut som type 2 kabelen er fastmontert i laderen. Hadde spurt Nio om de leverer dokumentasjon til Vegvesenet som fristiller bilen fra kontrollpunktet i PKK... Utleveres en elbil uten ladekabel leveres den da med en mangel.

turfsurf

Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 02. desember 2021, klokken 07:28
Edit: Fra bildene ser det ut som type 2 kabelen er fastmontert i laderen. Hadde spurt Nio om de leverer dokumentasjon til Vegvesenet som fristiller bilen fra kontrollpunktet i PKK... Utleveres en elbil uten ladekabel leveres den da med en mangel.
Ser mange kommer med denne feilaktige påstanden.

Som jeg forstod det leveres alle Nio med ladeboks og installasjon av denne. Har man lademulighet hjemme er ikke mangel på nødlader en mangel på PKK.

Fra kontrollinstruksen:

Sitat
4.14.3. Ladekabel – ekstern (mellom kjøretøy og elektrisk installasjon)
Visuell kontroll.

Mangelmerknad d) skal ikke ilegges dersom el-bileier kun har fastmontert ladestasjon.

d) Ladekabel ikke funnet – ikke medbragt
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kaffenons

Skal vel kanskje ikke klage når veggboks er inkludert nei. Ser ut som den nødladeren de selger ikke er så stiv i pris heller.

BubbaJoFet


Sitat
Ser mange kommer med denne feilaktige påstanden.

Som jeg forstod det leveres alle Nio med ladeboks og installasjon av denne. Har man lademulighet hjemme er ikke mangel på nødlader en mangel på PKK.

Fra kontrollinstruksen:

Sitat
4.14.3. Ladekabel – ekstern (mellom kjøretøy og elektrisk installasjon)
Visuell kontroll.

Mangelmerknad d) skal ikke ilegges dersom el-bileier kun har fastmontert ladestasjon.

d) Ladekabel ikke funnet – ikke medbragt
Nå påstod jeg ikke at nødlader måtte fremvises ved PKK, men at det er en mangel på kontrollen om ikke ladekabel følger med. Skal en ha fritak fra ett kontrollpunkt så må en dokumentere det før testen, når en mangel er registrert kan den ikke slettes, kun etterkontroll kan fjerne punktet. Nå følger det i tillegg med en løs type 2 kabel i bilen, så da slipper en det om den er i god stand.

magnusant

Har forsøkt å søke litt rundt, men har ikke klart å finne et svar.

Hvilket kartsystem bruker nio? Er det google maps? Kan det synkroniseres med min konto på mobilen på noen måte?
Støttes hverken apple carplay eller android auto?

Jeg synes det er umåtelig kjekt nå, at jeg åpner google maps i apple carplay i bilen når jeg setter meg inn, også foreslår den å navigere til siste mål jeg søkte opp på google maps på telefonen.

BMW har visuelt flotte kart, men foretrekker google maps (og noen ganger waze om jeg må finne omkjøring ved ulykker) - en bil uten er nesten uaktuelt for meg.

BubbaJoFet

NIO bruker sin egen variant av Android for infotainment med Google maps, dessverre kan du ikke linke med Google kontoer. Ikke er det støtte for Apple car play eller Android auto.
Støtte for å planlegge ruter i nettleser/appen, Spotify og Internett Radio er velkomne tillegg.

Litt usikker på hvorfor alt av informasjon i kartet undertrykkes, greit nok når en bare kjører, estetisk er det fin fint, men ved navigasjon er det greit å få opp restauranter, ladestasjoner, rasteplasser o.l.
Nå har jeg brukt navigasjonen fint lite og vet ikke om waze oppdateringer slår inn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA