Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee Home - 230V IT - 1fas eller 3fas

Startet av stibra, tirsdag 07. september 2021, klokken 09:59

« forrige - neste »

stibra

Hei,

Har kjøpt en Easee lader via Tibber og prøver å finne ut om jeg bør gå for 3fas eller 1fas opp til Easee ladeboksen.

Har en BMW I3 - 2015 modell og Får en Tesla Model Y neste uke.

Tanken var å få elektrikker til å sette inn en ny 32A kurs, trekke PFXP 10mm2 opp til ladeboks.

Hva anbefales? 1fas eller 3fas. Kan BMW I3en lades selv om elektrikker legger opp til 3fas?

mvh
Stian

Orri

Jeg benytter selv Zaptec sin lader (tilnærmet lik Easee) på 230 it.
Har 40A sikring med 3fas til lader, så tar lader seg av jobben med 1 eller 3 fas ladning til kjøretøyet.
Tenker da en har en fremtidsrettet og god ladeløsning som kan benytte 32A fult ut ved behov.

Pr i dag vil vel Tesla benytte seg av 3fas ladning og BMW 1fas ladning
Fiat 500e icon cab 2021
Volvo XC40 P8 2022 bestilt

stibra


Wisd0m

Sitat fra: stibra på tirsdag 07. september 2021, klokken 09:59
Hei,

Har kjøpt en Easee lader via Tibber og prøver å finne ut om jeg bør gå for 3fas eller 1fas opp til Easee ladeboksen.

Har en BMW I3 - 2015 modell og Får en Tesla Model Y neste uke.

Tanken var å få elektrikker til å sette inn en ny 32A kurs, trekke PFXP 10mm2 opp til ladeboks.

Hva anbefales? 1fas eller 3fas. Kan BMW I3en lades selv om elektrikker legger opp til 3fas?

mvh
Stian
Hvorfor TFXP og ikke MR Flex?

stibra

Overlater dette til Elektrikker, men slik jeg har forstått det holder det med en vanlig automat sikring hvis man bruker dobbeltisolert kabel - PFXP(og MR Flex ser jeg) vs PR/PFSP

GL1

Gjør som Orri sier, sett opp 40A sikring dersom du har planer om å stille ladeboksen til 32A.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

turfsurf

Sitat fra: GL1 på torsdag 09. september 2021, klokken 00:35
Gjør som Orri sier, sett opp 40A sikring dersom du har planer om å stille ladeboksen til 32A.
Det er egentlig unødvendig med nyere sikringer. Da må man bare ha ekstra tykke kabler. Vi har 32A sikring på vår med trefas 32A lading. Har aldri vært ett problem.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ok67

32 A sikring skal tåle 32 A kontinuerleg. Så lenge kabelen og forlegninga ellers er godt dimensjonert så er ikkje det noko problem å belaste ein 32 A sikring med 32 A.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA