Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell tomvekt

Startet av atkhobby, tirsdag 07. september 2021, klokken 09:56

« forrige - neste »

atkhobby

Hei,

Ser på Ioniq 5 da jeg er ute etter en bil med tilstrekkelig nyttelast.

Ihh hyundai skal vekten være 2095kg inkludert 75kg fører, men jeg ser at teslabjørn har vært på vekta med den og målt 2200kg. Han veier nok ikke mer enn 75kg. Det blir en reell nettovekt på 2125kg mot en oppgiitt nettovekt på 2020kg, en differanse på 105kg.

Med en reell vekt på 2125kg blir det da "bare" 415kg til fører, passasjer og bagasje. Det er ikke veldig mye mer enn de 390kg som det har blitt klaget på for Model Y.

Stemmer dette eller er det noe feil med vekta teslabjørn bruker?

https://youtu.be/_k0gHbMJqDw?t=168

moby666

390 kg er med fører på TMY.... Så IONIQ5 har mer å gå på enn TMY

nordmannisverige

Sitat fra: moby666 på tirsdag 07. september 2021, klokken 12:08
390 kg er med fører på TMY.... Så IONIQ5 har mer å gå på enn TMY
Ioniq 5 har mer å gå på enn MY, men differansen er mindre på Bjørns tester enn på papiret.
Jeg har ett par teorier, 1 er ikke trolig 5 er veldig trolig:
Bjørn har slanket seg 40 kg fra han testet Ioniq 5 til han testet MY 1.
Feil i vognkort på enten Ioniq 5 og/eller MY gjellende vekten 2.
Bjørn hadde med seg mer utstyr i bilen når han testet Ioniq 5 4.
Feil på vekten 2.
Avrunding og/eller feilmargin på vekten(e) 5.

Som en på svenske TCS-forumet skrev, "bilvekter er som å veie kokain med badevekta", de er altså ikke supernøyaktige. Noen kg hit med Ioniq 5 og noen kg dit med TMY, samt en ekstrasekk på  et par kg i Ioniq 5, så har du korrekt forskjell både i virkeligheten og på papiret.

Jeg tror du fint kan laste begge bilene full av både mennesker og bagasje uten at politiet klager, men noen som vet mer kan kanskje be/avkrefte?

atkhobby

@moby666 Jeg vet (dessverre alt for) godt hvordan Model Ys nyttelast er mht med/uten sjåfør. Hvis du ser regnestykket mitt så ser du jeg har tatt hensyn til dette.

Når det gjelder vekten som Bjørn benytter så mener jeg det er den samme som blir brukt hver gang.

Han veier også foraksel alene og der kan vi se det er 10kgs nøyaktighet, så det er ikke f.eks. rundet opp fra 2110 til 2200.

Denne linken viser hele veiinga: https://youtu.be/_k0gHbMJqDw?t=151

nordmannisverige

Jeg er usikker på om det er samme vekta begge gangene, han kjørte "Sverige-ruta" med MY.

Om du ser på drive-fila, så er alle veiingene oppgitt i 20kgs-trinn, så avrunding kan være minst 10kg.
Legg til unøyaktighet på vekta, noen kilo ekstra utstyr med i I5, så kan det forklare noen av de 96kg som divergerer mellom TBs tester og på papiret.

atkhobby


atkhobby

Men, det kan se ut til at denne vekten har 20kg nøyaktighet. Endrer tall i steg av 20kg. Da kan jo det gjøre noe med vekt relativt til Model Y, men absolutt vekt for Ioniq 5 er alikevel minst 2200 med sjåførr så fremt vekten runder ned (som jeg tror). Worst case kan vekten da være 2219kg :(

nordmannisverige

Sitat fra: atkhobby på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Det står Minnesund på bygget i begge videoer https://youtu.be/lP4gCHpP7NE?t=306
Da var den delen avklart.
Da kan kanskje noen ingeniør svare på hvordan vekten avrunder.
Om det alltid er oppover, så kan MY veie 2060kg og Ioniq 5 2181kg, har du +/- 50kg i nøyaktighet så stemmer det på papiret også.

Man må nok rett og slett tømme bilen helt, og veie den på en mer nøyaktig vekt for at det skal bli helt eksakt og uten variabler.

andy99

Er ikke dette bare enkelt forklart med ekstrautstyr.
MY kommer bare i en versjon = den som er typegodkjent
Ioniq 5 kommer i 3 ulike versjoner i Europa, om de da typegodkjenner base versjonen vil den da veie betydelig mindre enn topp versjon med alt utstyr. Og så kommer jo eks hengerfeste etc på det igjen.
Ser jo det samme på MEB bilene også, veier mer på TB sine veiinger enn oppgitt i vognkort.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

nordmannisverige

Sitat fra: andy99 på tirsdag 07. september 2021, klokken 14:31
Er ikke dette bare enkelt forklart med ekstrautstyr.
MY kommer bare i en versjon = den som er typegodkjent
Ioniq 5 kommer i 3 ulike versjoner i Europa, om de da typegodkjenner base versjonen vil den da veie betydelig mindre enn topp versjon med alt utstyr. Og så kommer jo eks hengerfeste etc på det igjen.
Ser jo det samme på MEB bilene også, veier mer på TB sine veiinger enn oppgitt i vognkort.
Nå får vi dessverre ingen P45 til Sverige (det er vel den TB tester?), men AWD LR Advanced(Premium) med panoramatak har registrert tjänstevikt (egenvekt) på 2100kg(totalvekt 2540kg) her i Sverige.
Mulig att solcelletaket veier mer enn glasstaket, men 100kg høres mye ut.

Til sammenligning så er en LR RWD Essential registrert med egenvekt på 2016kg og totalvekt på 2430kg.

Så her i Sverige er det iallefall sånn at ulike utstyrsmodeller registreres med ulike vekter.

andy99

#10
Sitat fra: nordmannisverige på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:23
Sitat fra: andy99 på tirsdag 07. september 2021, klokken 14:31
Er ikke dette bare enkelt forklart med ekstrautstyr.
MY kommer bare i en versjon = den som er typegodkjent
Ioniq 5 kommer i 3 ulike versjoner i Europa, om de da typegodkjenner base versjonen vil den da veie betydelig mindre enn topp versjon med alt utstyr. Og så kommer jo eks hengerfeste etc på det igjen.
Ser jo det samme på MEB bilene også, veier mer på TB sine veiinger enn oppgitt i vognkort.
Nå får vi dessverre ingen P45 til Sverige (det er vel den TB tester?), men AWD LR Advanced(Premium) med panoramatak har registrert tjänstevikt (egenvekt) på 2100kg(totalvekt 2540kg) her i Sverige.
Mulig att solcelletaket veier mer enn glasstaket, men 100kg høres mye ut.

Til sammenligning så er en LR RWD Essential registrert med egenvekt på 2016kg og totalvekt på 2430kg.

Så her i Sverige er det iallefall sånn at ulike utstyrsmodeller registreres med ulike vekter.
LR RWD er ikke en utstyrsvariant, det er en annen type med en annen typegodkjenning.
Med utstyrsvarianter menes samme motor/batteri, men forskjellig utstyr.
Ioniq 5 LR AWD leveres i UK i minst 3 utgaver SE, SEL og Limited. Ellers i Europa er det også forskjellige utgaver. Så om det typegodkjennes en base/se/ eller hva det nå heter, med stoffseter og 19 tommer uten v2l, motoriserte dørhåndtak, elektrisk bakluke, led lys, vision roof, svingbart hengerfeste etc. Denne vil nok fort veie 100kg mindre enn en med alt utstyr som P45.
Eks
Kona Trend (med stoffseter uten soltak) samme registerte vekt som Kona premium med alt.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=230461620

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=226298886


Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

nordmannisverige

Nei, men Advanced og Essential er utstyrsvarianter.
Om det er de som gjør at forskjellen er 84 kg, eller om det er motoren som veier så mye, skal være sagt.
Kanskje en kombinasjon.
Till det registreres en RWD Advanced i Sverige, så står jeg på mitt.

atkhobby

Sitat fra: nordmannisverige på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:58
Man må nok rett og slett tømme bilen helt, og veie den på en mer nøyaktig vekt for at det skal bli helt eksakt og uten variabler.

Håper noen som alt har bilen tar seg tid til å veie den tom og oppgi konfigurasjon og hva som står av vekt i vognkortet.

moby666

 Bjørn testet vel en standard ioniq5 med 19" og vanlig tak. Tipper p45 med 20" og solcelletak er tyngre

nordmannisverige

Da forstår jeg ikke hvilken I5 som har en reell egenvekt på 2100kg?

Om TB kjørte den I5 som skal være lettest (19"/vanlig tak), og den er 100kg tyngre enn I5(med det regnummeret) er registrert med som egenvekt, så kommer det bli problematisk med glasstak og 20".

Spennende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA