Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når tror du FSD Beta blir allment tilgjengelig i Norge?

Startet av kodax, mandag 06. september 2021, klokken 15:20

« forrige - neste »

kodax

Elon har sagt at Norge (og Canada) får FSD etter USA. Jeg går ut i fra at han mente FSD Beta, da "full" FSD krever godkjenninger av myndigheter som jo er vanskelig for han å forutse når skjer.
Nå ryktes det at testing har begynt i Europa, så da kan det være interessant å høre i denne pollen når folk tror at det blir allment tilgjengelig: https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-europe-confirmed/
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Mobileum

#1
2021 Q2? Du mener kanskje 1H, 2H?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

JorEl

Liker denne setningen  :)
-These updates are quite exciting, considering that FSD Beta is expected to see some substantial improvements within the next few days.
Ett par dager :o :o ...jaja, kan godt vente en hel uke jeg 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

kodax

Sitat fra: Mobileum på mandag 06. september 2021, klokken 15:21
2021 Q2? Du mener kanskje 1H, 2H?
Jepp, bokstavkølrl:) Endret det, og satser på at de som har stemt skjønte hva jeg mente.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Spenstig at halvparten så langt tror at det er minst to og et halvt år til Beta blir tilgjengelig. Med betaen i Norge må man nok fortsatt holde i rattet, og mest sannsynlig blir betaen allmen tilgjengelig i USA om ikke veldig lenge. Man tenker kanskje at det vil skje så mange ulykker i USA at Norge ikke kommer til å tørre å tillate det?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

model3pw

At Elon skrev dette for over 10 mnd siden som et «one-liner» svar på Twitter betyr nok ikke mye i den store sammenheng. Han har jo tidligere også lovet nær level 5 fsd i 2021, mens de fortsatt er på L2.

Jeg påkostet meg FSD pakke på min fordi jeg ved kjøp i 2020 var naivt håpefull, men har ikke lenger troen på FSD i Norge i nær fremtid. Gjetter nok at det vil bli krav om L5 etterhvert her i landet for å ha dette påslått. Så mye negative skriverier/meninger, selv om statistikk er positiv.

Men kommer det en «Download FSD» feature så ser jeg fram mot det med glede.

Handyman

Sitat fra: model3pw på mandag 06. september 2021, klokken 18:06
At Elon skrev dette for over 10 mnd siden som et «one-liner» svar på Twitter betyr nok ikke mye i den store sammenheng. Han har jo tidligere også lovet nær level 5 fsd i 2021, mens de fortsatt er på L2.

Jeg påkostet meg FSD pakke på min fordi jeg ved kjøp i 2020 var naivt håpefull, men har ikke lenger troen på FSD i Norge i nær fremtid. Gjetter nok at det vil bli krav om L5 etterhvert her i landet for å ha dette påslått. Så mye negative skriverier/meninger, selv om statistikk er positiv.

Men kommer det en «Download FSD» feature så ser jeg fram mot det med glede.
Tror du misforstår, når du antar at der blir krav om L5 i Norge. Alle nivåer har sine krav for at de skal være sikre nok.
En bil med L3 vil kreve tilstedeværelse av en edru person med gyldig sertifikat, som må ta over kjøringen når bilen ikke selv klarer å løse situasjonen. Altså relativt ofte. Med L4 kreves ikke ratt eller pedaler, men det vil fortsatt være noen forhold den ikke kan løse (bilen vil stoppe eller ikke kjøre). Med L5 skal bilen takle ALLE forhold....eksempelvis snørstorm???
Alle bilene skal være like sikre, men de vil ha ulik evne til å takle vanskelige forhold. L3 kjører deg i køtrafikken mens skiver innlegg på elbilforum, mens L5 kjører barna dine alene over fjellovergangen i kraftig snøvær. Alle på like sikker måte..
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: model3pw på mandag 06. september 2021, klokken 18:06
Men kommer det en «Download FSD» feature så ser jeg fram mot det med glede.
Vi snakker altså her ikke om FSD, men FSD Beta
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

model3pw

Sitat fra: kodax på mandag 06. september 2021, klokken 18:33
Sitat fra: model3pw på mandag 06. september 2021, klokken 18:06
Men kommer det en «Download FSD» feature så ser jeg fram mot det med glede.
Vi snakker altså her ikke om FSD, men FSD Beta

Ja, det jeg også gjør. De sa jo at Beta «download» skulle dukke opp i service meny etterhvert for de som ikke er i det initielle programmet.

kodax

Elon sier: Teknisk klart sannsynligvis om et par måneder, og deretter gjenstår godkjenning fra myndighetene.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Mobileum

Han garderer seg igjen med "Regulators Approval" som han nok kan få store problemer med innen rimelig tid. 
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Handyman

Så lenge FSD er et Level 2 system så trengs det vel ingen godkjenning?
Jeg tror ikke Tesla kan ikke bruke dette som et argument for forsinkelser.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Musk har laget sitt eget hierarki, og bruker ikke lenger levels. Ser ut som det nå kun er FSD, eller FSD Beta. Han regulerer dette med to kriterier: Hands off eller Hands on.  ;). Da kan han holde på med Beta-utviklingen i årevis helt til den dagen man kan slippe rattet (i en eller annen form). Kanskje innen da helt uten myndighetenes innblanding?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Handyman

Sitat fra: Mobileum på fredag 17. september 2021, klokken 12:01
Musk har laget sitt eget hierarki, og bruker ikke lenger levels. Ser ut som det nå kun er FSD, eller FSD Beta. Han regulerer dette med to kriterier: Hands off eller Hands on.  ;). Da kan han holde på med Beta-utviklingen i årevis helt til den dagen man kan slippe rattet (i en eller annen form). Kanskje innen da helt uten myndighetenes innblanding?
Hva EM kaller det betyr jo ingenting for myndighetene. De forholder seg kun til SAE level 1-5.
FSD-Beta er Hands On (sjåføren er ansvarlig), og således Level 2. Det krever derfor ingen godkjenning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA