Jackpads - Av metall

Startet av Radial, søn 05. sep 2021, kl. 21:43

« forrige - neste »

Radial

Hei

Vintersesongen kommer, og jackpads er lurt å ha liggende.
Ser Begood feks åpenbart har en type av gummi? Men det blir jo kræsj, fordi de moses og belaster alt rundt festet, noe som ikke skal gjøres ihht manualen.

Altså må jackpad være av aluminium/stål, gjerne med ett tynt gummimellomlegg, også er det gummi på jekken du bruker isteden for å ta opp ujevnheter.

Noen som vet hvilken type som er av stål/metall?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Det er flere tråder om temaet i TM3 seksjonen.
Glem metal, det vil du ikke bruke!
Jeg laget min egen av en ishockey-puck. Boret et litt trangt hull nesten gjennom og slo inn passende tykk rørstubb. La på noen runder elektrotape rundt rørstubben slik at den sitter passe fast i hullet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DeepFu

Har brukt garasjejekk og helt vanlig jack-pad kjøpt på biltema på 3'ern nå i 2 1/2 år. Har vært helt uproblematisk. Anleggsflaten under bilen er ganske stor. Planlegger å gjøre det samme på Y'en. På dekkverkstedene bruker de ingenting, De gidder ikke dille med sånt.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Radial

Sitat fra: DeepFu på søn 05. sep 2021, kl. 21:58
På dekkverkstedene bruker de ingenting, De gidder ikke dille med sånt.

ALDRI på dekkverksted, med andre ord :o
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Radial

Sitat fra: Handyman på søn 05. sep 2021, kl. 21:51
Jeg laget min egen av en ishockey-puck. Boret et litt trangt hull nesten gjennom og slo inn passende tykk rørstubb. La på noen runder elektrotape rundt rørstubben slik at den sitter passe fast i hullet.

Virker som en snodig måte å løfte på, man skal jo helst bare belaste bærende struktur (metall), og metall-området er jo ganske lite.

Alu-kloss med o-ring på pinnen må da være en mye bedre løsning?
Stabil, belaster bare metall-området, ruster ikke ( :laugh:)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på søn 05. sep 2021, kl. 22:03
Sitat fra: Handyman på søn 05. sep 2021, kl. 21:51

Virker som en snodig måte å løfte på, man skal jo helst bare belaste bærende struktur (metall), og metall-området er jo ganske lite.

Alu-kloss med o-ring på pinnen må da være en mye bedre løsning?
Stabil, belaster bare metall-området, ruster ikke ( :laugh:)
Hvorfor i alle dager skal du absolutt ha metal mot metal? Hard gummi komprimeres omtrent ingenting, samtidig er den skånsom mot løftepunktet.  Ingen andre områder enn løftepunktet bilr belastet ved bruk av hard gummi eller plast.
Men for all del bruk hva du vil, jeg sier bare at en hard gummi er det beste. Jeg har alltid skiftet hjul slev på de 2,5 årene jeg har hatt TM3. Det geniale er at bilen er stiv, og man trenger kun å løfte en gan per side. Med en god jekk løfter man begge hjulene samtidig. Uten å skade verken løftepunkt eller noe rundt.

EDIT: Legg merke til at Tesla beskriver "LøftePUTER" i den norske manualen sin. En for å beskrive en alukloss som en PUTE, da må man være kreativ.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sist jeg løftet ~1tonn på ett pinglete jekkepunkt uten full metall kontakt, så delte jekkeklossen fra Biltema seg i to... Ble 2x4" etterpå, for å si det sånn. Skal sies klossen var noe tilårskommen og utsatt for litt olje etc over tid, men det illustrerer problemet med Gummi.

Når det er sagt, så er jo fort treverk med en bolt og teip rundt gjengene, kanskje vel så godt egnet som en DIY "pute" 😄

Ellers så ikke denne dum ut, riktig nok i plast men kan funke om den er solid.
https://gronnemil.no/produkt/jack-pad-til-tesla-model-3-y-s-x/?gclid=Cj0KCQjw1dGJBhD4ARIsANb6OdlLuPJS-UZYHQN0K5c9LFYKLqCtVcyIIdtLWAX9gtQKlzmOcH-6MigaAo8sEALw_wcB
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

trykkertor

Sitat fra: Radial på søn 05. sep 2021, kl. 22:40
Sist jeg løftet ~1tonn på ett pinglete jekkepunkt uten full metall kontakt, så delte jekkeklossen fra Biltema seg i to... Ble 2x4" etterpå, for å si det sånn. Skal sies klossen var noe tilårskommen og utsatt for litt olje etc over tid, men det illustrerer problemet med Gummi.

Når det er sagt, så er jo fort treverk med en bolt og teip rundt gjengene, kanskje vel så godt egnet som en DIY "pute" 😄
Som nevnt over. Du problematiserer noe som ikke er et problem.
Jeg har diverse jack-pads fra BeGood, ebay, Aliexpress m.m.
Ingen problemer med at gummi/plast blir skvist ut. Men jeg unngår metall mot metall i løftet, og regner med det er mer skånsomt.

Er også såre enkelt å lage egne løftepucker av hockey-puck som nevnt her.

De som selges hos BeGood og andre nevnte fungerer helt topp.

geear

De selger slike til X/S også, men der er det helt bortkastet, der det er store gode anleggsflater, eneste man må passer på er å ikke treffe kanten på batteripakken. Ser ut på bilder som det er en helt annen løsning på 3/Y, veldig lite anleggsflate? Har løftebukk hjemme, og kunne ikke se for meg at det skulle kreve noe spesialutstyr for å hive bilen på bukken. Må jo gå annå løfte den på standard pads som følger med slikt utstyr?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA