Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EQE

Startet av daktari, søndag 05. september 2021, klokken 19:31

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 13. april 2022, klokken 13:09
De første norske prøvekjøringene er klare. https://www.tv2.no/a/14714901/
Hm, høyt forbruk til å være en sedan med bra aerodynamikk. Og bagasjerom på 430 liter, da utgår den lett for vår del.

Bare å vente på EQE SUV da, kanskje det kommer en utgave som plasserer seg mellom BMW iX40 og iX50 i rekkevidde.

Men redd den priser seg ut, i motsetning til hva de har gjort med EQC.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AJ82

- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

HK

#17
Jeg bor delvis i Berlin og selv ikke her hos Niederlassung Berlin på Salzufer er det noen utstilt enda. Kun EQS. Har en bekjent som jobber på MB fabrikken her i Marienfelde og han kan fortelle følgende: Pga mangel på halvledere forsøker Mercedes å få dratt mest mulig penger ut av hvert kjøp. Derfor markedsføres foreløpig ikke E350 i Norge fordi Norge regnes som mer betalingsvillig enn Tyskland og her vil de helst dra inn millionen+ på noe AMG greier. Og her i Tyskland får man som rimeligste modell kjøpt E350 til rundt 80K.euro. De har begynt akkurat som Tesla å tilby ferdig konfigurerte biler som kan fåes ganske raskt, men da med en del utstyr for å dra opp fortjenesten.

https://shop.mercedes-benz.com/de-de/cars/srp?sort=price-asc&model=EQE&vehicleAssortment=vehicles

Min konklusjon: Satt og tenkte over dette i formiddag i nydelig vær mens jeg "svevde" over nordlige Berliner ring i 180 i min W213 E350e med komfortfjæring. Kjøpe en EQE 350 med toppfart 160? Jaha, da er vi tilbake til -8 eller W123 som jeg hadde i 1977. I tillegg en ladepris på gata her i Berlin på minimum 49 cent pr.kwh., eller om man har lademulighet hjemme på 34 cent og et forbruk på minst 23 kWh. pr. 100 km. (Nærmeste subsidierte Ionity er 35 min. unna ute på sørlige Berliner ring). Og strømprisen i Norge kommer raskt etter. Sorry til oss alle med nyere Mercedes: Man får uendelig mye bensin for mellomlegget til en EQE eller EQS og langkjøring med mye mindre "styr". Har medlidenhet med den som gjør dette pga norske bompenger og foreløpig lave strømpriser. Men livet skal også nytes.

hELgenen

Sitat fra: HK på onsdag 13. april 2022, klokken 20:20
Har medlidenhet med den som gjør dette pga norske bompenger og foreløpig lave strømpriser. Men livet skal også nytes.

Strømprisene begynner å bli farlig nær det du betaler i Tyskland - så om dette fortsetter blir det sikkert mer populært med fossiler her i landet også - og våre politikere jobber nå intenst med å fjerne alle fordeler for elbilene - så snart er vi vel tilbake til de historiske forskjellene der bil uansett type,drivstoff og merke - er dyrere å bruke i Norge enn Tyskland....

HK

Ja, ingen tvil om det. Ser at Broom skriver at toppfart er 160. Mercedes skriver 210. Det siste er vel riktig. 160 ville vært helt håpløst her i Tyskland. Litt utenfor tema: Før krigen i Ukraina var bensinprisene temmelig like i Berlin og Oslo. Den siste måneden har Norge dratt i fra. I dag kostet 95 oktan E5 Eur. 1,90 hos rimeligste stasjon i Berlin. Med kurs 9,6 blir det 18,24 Nok. I flg drivstoffappen.no er det mer enn 1 kr. rimeligere enn billigste i Oslo. Ola dunk blir lurt trill rundt!

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. april 2022, klokken 15:30
Sitat fra: daktari på onsdag 13. april 2022, klokken 13:09
De første norske prøvekjøringene er klare. https://www.tv2.no/a/14714901/
Hm, høyt forbruk til å være en sedan med bra aerodynamikk. Og bagasjerom på 430 liter, da utgår den lett for vår del.

Bare å vente på EQE SUV da, kanskje det kommer en utgave som plasserer seg mellom BMW iX40 og iX50 i rekkevidde.

Men redd den priser seg ut, i motsetning til hva de har gjort med EQC.
Men han kjørte jo i 140+, opp og ned et fjell der det regnet og skuddet, så får vel vente på en standardisert test.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 13. april 2022, klokken 21:04
Men han kjørte jo i 140+, opp og ned et fjell der det regnet og skuddet, så får vel vente på en standardisert test.
Så egentlig på WLTP tallene. De er vel standardiserte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HK

Her er litt "porno" for de som snuser på EQE. Car Maniac er en av de store youtuberne på elbiler her i Tyskland:


https://www.youtube.com/watch?v=mJ_FpZLyA1A


daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. april 2022, klokken 21:11
Sitat fra: daktari på onsdag 13. april 2022, klokken 21:04
Men han kjørte jo i 140+, opp og ned et fjell der det regnet og skuddet, så får vel vente på en standardisert test.
Så egentlig på WLTP tallene. De er vel standardiserte.
Absolutt. Hva er de?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

HK

De er 18,7-15,9 kwh / 100 km for E350+.

daktari

Ny test med nye wltp-tall 1,64 kWh/mil for EQE 350+.
Regner seg frem til en startpris på under 700.000.

https://www.elbil24.no/tester/mercedes-benz-eqe-en-sterk-anbefaling/75857555
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

AJ82

Sitat fra: HK på onsdag 13. april 2022, klokken 20:20
Pga mangel på halvledere forsøker Mercedes å få dratt mest mulig penger ut av hvert kjøp. Derfor markedsføres foreløpig ikke E350 i Norge fordi Norge regnes som mer betalingsvillig enn Tyskland og her vil de helst dra inn millionen+ på noe AMG greier.

Det gir jo ihvertfall oss her i Norge som foreløpig bare får bestilit 43 AMG litt håp om grei leveringstid, men jeg har bestilit med hyperscreen og den kan kanskje føre til litt utsettelser...
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

boppus

#27
Bestilt, med levering august/september.
"Alpine Grey", samt det griselekre lyse interiøret :P som jeg sikkert angrer på etter en vinter. Med sorte matter skal det vel være mulig å holde det i sjakk. Panoramatak. Premiumpakke, med tillegg av Burmester og Head-up.
Ellers av de "viktigste" tilleggene: Røde kalipere, varme i ratt, varme i seter bak, akustisk komfortpakke, midtkonsoll med struktur.


Klikk på bildet for å forstørre

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

AJ82

#28
Her er mitt spec  :+1: Endte opp med det meste og ser ut som produksjon blir i Mai  :)

Panoramasoltak
AMG Nattpakke
(21-tommer) AMG Y-eiket Lettmetallfelg
Akustisk komfortpakke
Bremsekalipere lakkert i rødt
Polar white
Nappaskinn black
Multikonturseter foran
Listverk - AMG carbon-fibre
Klimatiserte seter foran
Oppvarmede seter bak
Oppvarmet ratt
Premium Plus Pakke
MBUX hyper screen
Garasjeportåpner
Ladekabel for wallbox 8m

- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

AJ82

#29
Sitat fra: boppus på fredag 22. april 2022, klokken 14:43
Bestilt, med levering august/september.
"Alpine Grey", samt det griselekre lyse interiøret :P som jeg sikkert angrer på etter en vinter.


Klikk på bildet for å forstørre

Tror det blir en fin kombinasjon. Lekkert med lyst interiør, bare synd alt av tepper er det også...
Den fargen var ny for meg? Men kommer kanskje stadig nye ting.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA