Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stille grense for batteriprosent ved ankomst

Startet av Erik Ola Ulvestad, søndag 05. september 2021, klokken 18:22

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad

Planleggeren i eTron 50 verkar litt konservativ i forbruksanslaget og melder gjerne at det ikkje er mulig å nå fram uten å lade. Er det mulig å still grense for batteriprosent som skal vere igjen ved ankomst destinasjon?


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Orbit

Har ikke funnet noen slik innstilling. Den varsler om at det er risiko for ikke å komme frem dersom estimatet går under 10%.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Bilen er veldig konservativ. Har ikke funnet noen innstilling for dette, men trikset er å trykke «Avbryt» når den sier du ikke har nok batteri og foreslår å finne ladealternativer. Da får du se hva den egentlig estimerer. Det kan være alt mellom 10% og 0%.

Noen ganger har jeg valgt å legge av sted selv om den viser 0% (den viser ikke minus), og sett estimatet krype oppover underveis. Starter du med et estimat på f.eks. 5% som blir mindre og mindre, er det en klar indikasjon på at du bør ha en plan B. :+1:

Det er sjelden bilen bommer veldig mye. Om noe, så er den litt pessimist, men den kan også bli lurt av vær og vind. Samt hvis du kjører fortere enn fartsgrensen, eller at det er en ny, høyere fartsgrense på ruta. Den vet heller ikke om du har på takboks..


TIPS: Ta utgangspunkt i at du har 60 kWh batteri tilgjengelig når batteriet er fulladet, inkl. litt svinn. Altså 60.000 Wh. Bruk batteriprosenten for å finne gjenværende. F.eks. er 50% lik 30.000 Wh. Deler du dette på antall km. til målet kjenner du «budsjettet» ditt. Nullstill så triptelleren, korttid. Er det f.eks. 120 km. til målet må du holde deg under 250 Wh/km. Eller 25,0 Wh/100 km. som bilen viser.

Hvis du vet om måler ligger høyere eller lavere, om farten vil bli høyere eller lavere, om det begynner å regne eller tørker opp, om vindretningen snur osv, har du rimelig god kjennskap til om du kommer frem.

(Noen i dette forum vil kanskje si at det er tryggest regne ut fra 58 kWh på e-tron 50. På min ur-e-tron, bruker jeg 80 kWh.. Men da vet jeg at jeg ikke har noe å gå på.)


BONUSMATERIALE: Jeg har erfart at om man skal over et fjell, eller en åskam, ender man opp med samme snittforbruk på andre siden. Når man er tilbake på samme høyde over havet. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Erik Ola Ulvestad

Takk for svar. Det blir nok til å fortsette å bruke ABRP.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

storeulv

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 05. september 2021, klokken 22:28
Takk for svar. Det blir nok til å fortsette å bruke ABRP.

<snip>


Jeg har kuttet ut ABRP da jeg opplever bilens egen løsning som enklere å bruke. Nå kjører jeg stort sett bare på kjente veier mellom vest og øst så det kan jo selvsagt bety en del, men jeg syns det er en god detalj å ha navi med estimat synlig i cockpit mens jeg kjører. Det får jeg ikke til når jeg bruker 3.-partsløsninger for kart/navi.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Doppler

Sitat fra: elektro på søndag 05. september 2021, klokken 21:38
BONUSMATERIALE: Jeg har erfart at om man skal over et fjell, eller en åskam, ender man opp med samme snittforbruk på andre siden. Når man er tilbake på samme høyde over havet. :)
Dette har jeg også erfart og forundret meg over, men er det riktig? Gitt at det var en vei rundt åssiden som var akkurat like lang, men helt flat. Hvis man også holder samme fart, da skulle forbruket holde seg på det samme, og verdien inn og ut av veistykket skulle være likt. Dette betyr at når man kjører over åssiden vil det være økt forbruk opp, men dette økte forbruket regenereres nedover slik at netto forbruk blir som på den flate veien rundt.
Med andre ord greier regenereringen å lade opp igjen batteriet med den energien som ble tatt ut for å løfte bilen opp på nivå med toppen av åssiden. En effektivitet på 100%. Det høres usannsynlig ut. Er det meg som er på villspor?
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

turfsurf

Sitat fra: Doppler på mandag 06. september 2021, klokken 17:31
Dette har jeg også erfart og forundret meg over, men er det riktig?
Selvfølgelig er det ikke riktig. Men siden det er så godt som umulig å verifisere så vil det nok oppleves sånn, siden regen er veldig effektiv, og noen få prosent ekstra tap av noen få kWh vil ikke merkes mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad

Regen i nedoverbakke er oppskrytt....
Ned frå Holmenkollen til Slemdal, Ned vestsida av Hemsedalsfjellet...er jo berre såvidt det gir pluss i boksen, jo.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Pitil

Tilbakeførte hele 5% ned Måbødalen med min e-tron 50 AB, jeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

elektro

Sitat fra: turfsurf på mandag 06. september 2021, klokken 17:54
Sitat fra: Doppler på mandag 06. september 2021, klokken 17:31
Dette har jeg også erfart og forundret meg over, men er det riktig?
Selvfølgelig er det ikke riktig. Men siden det er så godt som umulig å verifisere så vil det nok oppleves sånn, siden regen er veldig effektiv, og noen få prosent ekstra tap av noen få kWh vil ikke merkes mye.

Det er ikke noe tap når man triller.. ;) Uansett, så er det opplevelsen eller en praktisk metode vi snakker om her. Det vil alltid være en feilmargin, som regel noe tap. Det er én av grunnene til av jeg ikke legger Audi sin oppgitte nettokapasitet til grunn, men heller 60 kWh for e-tron 50 og 80 kWh for e-tron 55. :-1 Poenget er at høydeforskjellen mellom Bergen og Oslo f.eks. vil ha minimalt å si på forbruket. Begge byer ligger på havnivå. Heldigvis hjelper e-tron det å estimere dette.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: storeulv på mandag 06. september 2021, klokken 07:32
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 05. september 2021, klokken 22:28
Takk for svar. Det blir nok til å fortsette å bruke ABRP.

<snip>


Jeg har kuttet ut ABRP da jeg opplever bilens egen løsning som enklere å bruke. Nå kjører jeg stort sett bare på kjente veier mellom vest og øst så det kan jo selvsagt bety en del, men jeg syns det er en god detalj å ha navi med estimat synlig i cockpit mens jeg kjører. Det får jeg ikke til når jeg bruker 3.-partsløsninger for kart/navi.

Samme her. Har Abetterrouteplanner Premium, men synes det er enklere å bruke bilens beregning i Norge. Samt en app som ChargeFinder eller MuAudi appen (faktisk) der jeg ikke er så kjent. Bare for p finne lynladerne. Og andre ladere.. Men det kan være nyttig å bruke ABRP når man planlegger en lengre tur..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på onsdag 08. september 2021, klokken 23:58
Det er ikke noe tap når man triller.. ;)
Fint med fjell som har konstant helning som gjør at man triller i fartsgrensen uten bruk av regen hele tiden...

I tillegg til tap ved bruk av regen nedover har de fleste fjelloverganger hårnålssvinger opp og ned som gjør at man vil få mye mere akselerasjon og decelerasjon som også fører til tap.

Sannheten er vel at fjelloverganger fører til lavere snittfart om man ikke gir på ekstra oppe på fjellet, men da vil man ihvertfall ikke ha samme forbruk som på landeveien.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA