Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla langt unna servicesenter

Startet av Erlends, søndag 05. september 2021, klokken 09:48

« forrige - neste »

Erlends

Vurderer kjøpe en elbil. Model Y er vel det mest aktuelle alternativet akkurat nå. Er veldig usikker med tanke på at avstanden til nærmeste servicesenter er hele seks timer. Ser det er mange Teslaer i byen likevel, så det er kanskje ikke en så stor ulempe som jeg tror det er? Ser Tesla skriver at 80% av problemer skal kunne løses over app/telefon. Hva med de resterende 20%? Må jeg kjøre for resten? Det er jo ikke sikkert bilen er kjørbar om noe er galt heller. Kan jeg forvente at Tesla kommer helt hit om det er noe? Noen som har erfaring med å eie en Tesla litt på landet?

Mobileum

Personlig hadde jeg valgt en bil som kan få service nærmere. Dette har ikke noe med kvaliteten på Tesla å gjøre, men alle biler har en risiko for driftsstans. 80%-uttalelsen må nok sees på med en viss skepsis.

Tror ikke de kommer hjem til deg, men muligens arrangerer de med transport til verksted.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Electric cars in Norway

Sitat fra: Erlends på søndag 05. september 2021, klokken 09:48
Vurderer kjøpe en elbil. Model Y er vel det mest aktuelle alternativet akkurat nå. Er veldig usikker med tanke på at avstanden til nærmeste servicesenter er hele seks timer. Ser det er mange Teslaer i byen likevel, så det er kanskje ikke en så stor ulempe som jeg tror det er? Ser Tesla skriver at 80% av problemer skal kunne løses over app/telefon. Hva med de resterende 20%? Må jeg kjøre for resten? Det er jo ikke sikkert bilen er kjørbar om noe er galt heller. Kan jeg forvente at Tesla kommer helt hit om det er noe? Noen som har erfaring med å eie en Tesla litt på landet?

Erlends  :+1: antar vi skal nordover? Tipper Tesla åpner et servicelokale nær deg ila de nærmeste årene...

Men det er klart at det er avstand nå som er viktig - ikke hva som skjer om noen år. Men hadde jeg vært deg så hadde jeg valgt bilmerke "med hjerte" og ikke praktiske årsaker. Men det er lett for meg å side dt her fra StorOslo :D


THE

Jeg har bare 6 timer t/r, dvs. 3 timer en vei til SC. Av de feilene jeg har hatt på min TMX som er meldt til Tesla er 0% fikset remote, 0% fikset av ranger og 95% fikset ved besøk på servicesenter. De resterende % enten vil eller kan ikke Tesla fikse. Håper at TMY er betydelig bedre mtp. kvalitet og feil enn min 2017 TMX har vært. Det har vært mange turer til SC med bilen, men ingen pga. driftsstans. Jeg har også samlet opp slik at de har tatt flere reparasjoner når bilen først er inne slik at det blir færrest mulig turer inn til verksted. Det var flest feil de første to årene, og da gikk bilen 80000 km. Færre problem de to siste årene, men da har jeg bare kjørt drøyt 45000 km også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Erlends

Takk for innspill. Ser det står på sidene til Tesla at « Et driftstans dekkes av garantien når bilen ikke kan kjøres.
Dekning: det gis transporttjenester opptil 800 km til nærmeste servicesenter.» Det er i hvert fall til hjelp.

THE

En kamerat som også har en 2017 X har hatt et par tilfeller med feil der bilen ikke er kjørbar. Da har Tesla hentet bilen med bilberger, og de hadde med seg lånebil samtidig. Stort sett er det uproblematisk med lang vei til servicesenter, men det er litt kjipt at man må bruke minst en, av og til to, dager for å levere bilen på verksted. Ved noen tilfeller har jeg levert bilen på morgenen (måtte da reise fra hjemme i 5-6 tiden), og Tesla insisterte på at bilen skulle bli klar i løpet av dagen så jeg fikk ikke lånebil. Noen ganger har de klart å bli ferdig til kl 7-8 på kvelden, andre ganger har jeg fått beskjed sent på ettermiddagen om at de ikke blir ferdige, og at jeg får lånebil. Har da gått en hel dag og ventet på bilen, og blir sendt hjem med flere timer kjøring sent på kvelden. Samtidig må jeg tilbake å hente bilen noen dager senere. Stort sett har jeg bare tatt fri fra jobb en dag siden servicesentrene har lang åpningstid og jeg har kunnet reise etter jobb for å hente bilen. Noe ganger har jeg også jobbet fra venterommet hos Tesla når jeg har ventet på bilen slik at det bare er noen timer jeg har tatt fri.

Med 6 timer kjøring en vei er det umulig å bruke bare en dag på å få bilen på verksted, så det blir jo enda mer upraktisk enn det er for meg. Det virker som det er lite feil og problemer med nye TM3, og forhåpentligvis med TMY også, så det er jo ikke sikkert du får behov for mange turer til et servicesenter. De servicepunktene som bilene har kan du gjøre selv, eller bruke et lokalt verksted til. Deler som kupefilter o.l. kan du bestille fra delelageret til Tesla og få tilsendt i posten.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Erlends

#6
Takk igjen! Ser på Teslas nettside at det er et Tesla-godkjent karosseriverksted fire timer unna. De kan kanskje dekke noe av behovet også? Er ikke akkurat spesielt dreven på biler generelt, men virker jo som om mye er spesielt for Tesla sin del også.

Av alternativ er det egentlig bare xc40 jeg har. Nærmeste Volvo-verksted er vel rundt tre timer unna.

Klykken

Har selv ca tre timer én vei. Har hatt én driftstans siden 2018 med vår Model S rett etter kjøp (2 dager fra jeg overtok bilen fra forrige eier), og da kom de på et par timer og hentet bilen og fikk lånebil samtidig. Ellers har det blitt minst én tur årlig for vanlig service og "oppsamling" av trøbbel, samt et par ganger innimellom for mellomstore problemer.

Alt i alt veier bilen opp for alt "trøbbelet", da den er helt fantastisk å kjøre og en skikkelig milsluker. S-en pensjoneres i disse dager og vi får straks en Model Y pga økende behov for hengerfeste, samt at jeg vil ha en nyere Tesla med FSD og garanti.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jeronan

#8
Sitat fra: Erlends på tirsdag 07. september 2021, klokken 10:21
Takk igjen! Ser på Teslas nettside at det er et Tesla-godkjent karosseriverksted fire timer unna. De kan kanskje dekke noe av behovet også? Er ikke akkurat spesielt dreven på biler generelt, men virker jo som om mye er spesielt for Tesla sin del også.

Av alternativ er det egentlig bare xc40 jeg har. Nærmeste Volvo-verksted er vel rundt tre timer unna.

Problem with Tesla (especially US Fremont manufacturered ones) is the spotty Quality Control. So chances of a Monday car were a bit higher than with other brands.

But that said. Most of the issues are often just annoyances and not critical. Since owning the Tesla Model S 75D, we only had one serious issue within first week with the fuse box (loose cable connector). That took some time to fix and we were compensated with free ChaDeMo adapter (worth 5k NOK) back then.

Since then it has been rock solid with zero critical issues, other than passenger side door handles and some other small non-critical issues. Most of these were fixed with mobile service.

It has actually been one of the most reliable cars I have ever owned so far. Driven over 96.000km so far.

The Model Y now coming from Shanghai seem to be much better Quality Control wise than anything that has come from US Fremont before.

Personally, I think the most important thing is that you are able to reliably charge the car at home. Many people tend to forget this.  Especially if you live far out in an area that has the old IT network and power limitations.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Bauf

Jeg bor også ca.3 timer fra nærmeste SC. Har vært noen småfeil og 1 driftstans siden jeg fikk bilen for 1år siden. Har vel vært på SC 4 ganger til nå, skal snart dit igjen for å få fikset noe. Den siste gangen jeg var der,fikk jeg beskjed om at tidspunktet for timen ikke nødvendigvis betyr at bilen blir sett på akkurat da. Så kunne belage meg på at det ble tatt ila dagen. Men han sa siden jeg bodde langt unna,så skulle de prøve å prioritere den og det klarte de heldigvis.

Håper virkelig Tesla snart får ut finger'n og bygger flere SC oppe i nord og ikke bare prioritere sør. Er faktisk veldig mange som kjører tesla her oppe nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA