Vinterdekk

Startet av buestad, mandag 30. juli 2012, klokken 14:08

« forrige - neste »

Phuc

Fra før, så vet vi jo at folk kjører rundt med 185/55x15 ContiVikingContact 5 på bakdekkene.

I dag, så så jeg at noen hadde 155/60x15 ContiWinterContact TS800 på forhjulet.

Men er det noen i det hele tatt som er fornøyd med TS800? Synes de ser så glatte ut.
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

emagic

Sitat fra: Kris på torsdag 11. oktober 2012, klokken 22:33
Disse her for eksempel:
http://www.byttdekk.com/felger/steel/steelrim/#item=45964
Med disse dekkene:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=52573530.129.30298&typ=R-208212&ranzahl=4&Breite=155&Quer=80&Felge=13&weiter=30&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=129&sowigan=Wi

Billig blir det også :)

Javisst!

Jeg fant denne felgen:

http://www.byttdekk.com/felger/dezent/dezent_l/#item=40957

Som jeg tror skal passe ganske greit.

Innpresset er 4mm forskjellig, men i følge denne : http://www.rimsntires.com/specs.jsp

så vil den med 155/55 R14 være 9mm nærmere "suspension & brakes", noe som rangeres som "acceptable on most cars".

Med den pakken du foreslår vil dekkene stikke 5mm lenger inn og 5mm lenger ut og være 5mm større, men du kan evt. gå ned til 155/70 R13 så blir dekket mindre.

Men steike, jeg kjøper gjerne stål jeg altså!

Nå fikk jeg lyst til å bestille felger i kveld :-)

emagic

Stjerneglis

Sitat fra: Phuc på torsdag 11. oktober 2012, klokken 22:35

Hvordan ser dette ut på bilen? Stikker dekkene mye ut?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

emagic

Da har jeg ofret meg i fellesskapets tjenste og 4 stålfelger er på vei til meg, så får vi se hvordan dette går :-)

Planen er nå følgende dimensjoner:

175/70 R 13 bak (+0,3% omkrets)
155/80 R 13 foran (+1,53% omkrets)

Når felgene kommer så blir det strake veien ut for å kjøpe Continental Ice Contact og piggdekkoblat for Oslo, så blir  jeg en herlig kombinasjon av miljøhelt og miljøsvin!

Det eneste jeg ikke skjønner er hvorfor jeg ikke har tenkt på dette før...

Og nå kan jeg jo gå på biltema for å kjøpe hjulkapsler  ;D

emagic!

Phuc

Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 11. oktober 2012, klokken 23:03
Sitat fra: Phuc på torsdag 11. oktober 2012, klokken 22:35

Hvordan ser dette ut på bilen? Stikker dekkene mye ut?
Jeg syntes de stakk mye ut, men det kan ha noe med at lufttrykket kanskje ikke var helt riktig.

http://www.motormann.no/ har forresten en veldig bra felg/dekk-kalkulator.
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

Bjornt

Hvorfor vil dere ha Stålfelger..? Som jeg ser det så ruster de, er tyngre, "gamledags" er ikke pene og  ( pen hjulkapsel kan jo avhjelpe for akkurat det da) vanskligere å spyle av bremser, når du vasker bilen , salt og sånt . tja i det hele tatt skjønner jeg ikke det. Mer solid kanskje.. ?
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

emagic

Sitat fra: Bjornt på fredag 12. oktober 2012, klokken 10:26
Hvorfor vil dere ha Stålfelger..? Som jeg ser det så ruster de, er tyngre, "gamledags" er ikke pene og  ( pen hjulkapsel kan jo avhjelpe for akkurat det da) vanskligere å spyle av bremser, når du vasker bilen , salt og sånt . tja i det hele tatt skjønner jeg ikke det. Mer solid kanskje.. ?

vel, de ruster, men de koster 350 istf 1000 pr stk
Og sannelig ikke lett å finne en alufelg med riktige mål.  Har funnet en Dezent L Si, men den er jo ekstremt åpen og ikke så godt egent på vinterhjul vil jeg tippe.

Og jeg vil tippe på at en 13" stål veier mindre enn 15" Alu.

Men, dette blir hjulsett nr 3, så greit å holde kosten nede.

emagic

Kris

Dette blir kjempespennende. Jeg forstår heller ikke hvorfor alu nødvendigvis er lettere enn stål. Særlig ikke når du går ned to tommer i diameter. Og så syns jeg små stålfelger ofte er fine i seg selv, uten kapsler. Kunne gjerne hatt 12" jeg, dersom det var tilgjengelig. Mulig jeg går for samme oppsett, men uten pigg. Håper du kan legge ut et bilde av hvordan dette blir!
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Stjerneglis

Det selges mye dårlige alufelger rundt omkring. Lakk og overflatebehandling som ikke tåler veisalt og legeringer som ikke tåler dårlige norske veier. I mange tilfeller er vektbesparelsen marginalt sammenlignet med stålfelger...

Stålfelger ruster, men når sist har du sett en stålfelg som har rustet i stykker?
Litt retrolook er bare kult sammenlignet med billige stygge bling bling Kina-felger...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Bjornt

Ja vekten tror jeg det ikke det er stor forskjell på. Svinetunge dekka til 407'en min, vi så "lettmetall" vet jeg ikke om er rette ordet.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

emagic

akk ja, søknad til dusteforbundet er avsendt...

Det er jo en liten detalj...

bilen har jo BREMSER!!

Bak kommer det ikke til å bli noe problem.

Men foran...

hmmm

Samtidig bygger alufelgen mye innover.

Så vi får se...

emagic - ikke lenger FULLT så optimistisk

Kris

Hmm, ja godt poeng.
Bare å vente og se.
Men stålfelgen er jo tynn i godset. Du kan jo måle radien fra nav og ut til ytterside av kaliper, og beregne hva diameteren på denne avstanden blir i tommer. Er det mindre enn 12" tror jeg du er innenfor.

Du ofret deg virkelig for fellesskapet  :-\
Håper det funker!
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

emagic

Sitat fra: Kris på lørdag 13. oktober 2012, klokken 12:53

Men stålfelgen er jo tynn i godset. Du kan jo måle radien fra nav og ut til ytterside av kaliper, og beregne hva diameteren på denne avstanden blir i tommer. Er det mindre enn 12" tror jeg du er innenfor.

Ja, byttet til "vinterdekkene" i dag og har mål og fundert etter alle kunstens regler.

Jeg tror det kan komme til å gå, alufelgen er ekstremt tjukk i godset.
Det er i såfall caliperen som blir for tjukk, skiva er godt innenfor

emagic

Krysser fingre!

foxy

Sitat fra: emagic på torsdag 11. oktober 2012, klokken 23:34
Da har jeg ofret meg i fellesskapets tjenste og 4 stålfelger er på vei til meg, så får vi se hvordan dette går :-)

Planen er nå følgende dimensjoner:

175/70 R 13 bak (+0,3% omkrets)
155/80 R 13 foran (+1,53% omkrets)

Når felgene kommer så blir det strake veien ut for å kjøpe Continental Ice Contact og piggdekkoblat for Oslo, så blir  jeg en herlig kombinasjon av miljøhelt og miljøsvin!

Det eneste jeg ikke skjønner er hvorfor jeg ikke har tenkt på dette før...

Og nå kan jeg jo gå på biltema for å kjøpe hjulkapsler  ;D

emagic!

piggdekk???

piggdekk i oslo ?? ?? ?

er jo bedre å kjøre en V10 som bruker 2,5 på mila enn ha på piggdekk...
I-miev 2011
Asker

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA