Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

iX mot ES8

Startet av daktari, torsdag 02. september 2021, klokken 22:05

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: elektro på fredag 03. september 2021, klokken 23:48
Rekkevidden på 510 km (WLTP) er vel til å leve med? På iX3 er de jo også ganske konservative.
51 mil rekkevidde på en ny liten sedan synes jeg er ganske dårlig. Og 510 km er med de minste felgene. Setter ikke 18 tommere på en M50. Husker ikke helt, men mener rekkevidden dropper til ett sted mellom 41 og 43 mil med større felger.

Om BMW leverer like bra på WLTP med i4 som med iX3 gjenstår å se. i3 var ikke spesielt bra i så måte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på mandag 06. september 2021, klokken 08:33
Sitat fra: elektro på fredag 03. september 2021, klokken 23:48
Rekkevidden på 510 km (WLTP) er vel til å leve med? På iX3 er de jo også ganske konservative.
51 mil rekkevidde på en ny liten sedan synes jeg er ganske dårlig. Og 510 km er med de minste felgene. Setter ikke 18 tommere på en M50. Husker ikke helt, men mener rekkevidden dropper til ett sted mellom 41 og 43 mil med større felger.

Om BMW leverer like bra på WLTP med i4 som med iX3 gjenstår å se. i3 var ikke spesielt bra i så måte.

Regner ikke med at man ikke setter 18-tommere på en Model 3 heller da? ;)

Foreløpig WLTP rekkevidde på i4 eDrive 40 er 585 km (bakhjulsdrift, 340 HK, 0-100 på 5,7 sek)
Foreløpig WLTP rekkevidde på i4 M50 er 520 km (firehjulsdrift, 544 HK,  0-100 på 3,9 sek)

Så får vi se hvor realistisk dette er i forhold til andre produsenters tall. Jeg synes i alle fall dette er et knallbra utgangspunkt for en performance orientert bil hvor du ikke trenger å gi avkall på noe, selv om du er bilinteressert. Kjempebra for videre adopsjon av elbiler. Så vil selvfølgelig både hjulstørrelse, kjøreforhold og hastighet påvirke reell rekkevidde. Dette gjelder for alle biler.

Også bra at bilen sannsynligvis har en flatere ladekurve enn f.eks. Model 3. Da behøver man ikke optimalisere ladestoppene like mye, og man får også bedre utbytte av V2 eller 150 kW HPC. Selv om peak hastighet på BMW i4 skal være 210 kW med ca. 80 kWh netto batteri. Den kunne gjerne vært enda flatere, for mind del, men for en indikasjon på hva man kan forvente, kan vi se på iX3 med 74 kWh batteri som bruker omtrent samme tid på øvelsen 10-80% som i4 iht. spec, 31 min:

iX3 lader med 123 kW ved 50% mens Model 3 lader med 90 kW
iX3 lader med 80 kW ved 70% mens Model 3 lader med 57 kW
iX3 lader med 46 kW ved 90% mens Model 3 lader med 33 kW

Sammenligner med Model 3 fordi det er regnet for å være den beste elbilen i universet på markedet. Og fordi de to er klare konkurrenter med omtrent helt like ytre mål (i4 er litt lengre, men Model 3 sies å ha bedre bakseteplass).
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

#17
Sitat fra: elektro på mandag 06. september 2021, klokken 11:08
Regner ikke med at man ikke setter 18-tommere på en Model 3 heller da? ;)
På en Performance er det temmelig uaktuelt ja. Har heller ikke det på sommerhjulene på vår LR. Tok foresten feil, det er 17" som er minste felg på i4, men de går kanskje ikke på M50.

Ellers er vel dette feil tråd for å diskutere i4 mot TM3?

Edit: Bruker man konfiguratoren er det kun det ene settet 20" som gir 438km rekkevidde. Finnes noen helt ok 19" som gir 510km rekkevidde. Kunne vel levd med de, blir interessant å se bilen IRL. Synes dog 510 mil fremdeles er lite hvis ikke BMW overpresterer her.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer


turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på mandag 06. september 2021, klokken 18:42
Sitat fra: turfsurf på mandag 06. september 2021, klokken 11:21
På en Performance er det temmelig uaktuelt ja.



Hadde kanskje vurdert det på vinterhjul, men ikke sommerhjul. Har noe med helhet å gjøre. Blir enda værre på i4 M50 hvor stylingen er mere utpreget. Men det er nå bare min mening da....
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på mandag 06. september 2021, klokken 19:40
Hadde kanskje vurdert det på vinterhjul, men ikke sommerhjul.
Skal innrømme at det er vinter

Nok off topik

SUVer som iX og ES8 passer ikke med for små hjul, men det koster i rekkevidde. Og selv om de har grei rekkevidde så er det enda en stund til du kan slenge på tung henger på vinterføre uten å måtte planlegge litt (for mye).

daktari

Jeg må si at nok en titt på iX gjør at jeg hvertfall heller mot ES8 for vårt "240-behov".
Med så mye benplass er det synd den ventilasjonsgrillen er plassert så langt bak og ser så stygg ut.

https://youtu.be/4MCGSzJXfRw
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: Counterpointer på mandag 06. september 2021, klokken 20:05
Sitat fra: turfsurf på mandag 06. september 2021, klokken 19:40
Hadde kanskje vurdert det på vinterhjul, men ikke sommerhjul.
Skal innrømme at det er vinter

Nok off topik

SUVer som iX og ES8 passer ikke med for små hjul, men det koster i rekkevidde. Og selv om de har grei rekkevidde så er det enda en stund til du kan slenge på tung henger på vinterføre uten å måtte planlegge litt (for mye).

Synes SUVer kler litt gummi. Uansett er jeg villig til å ofre utseende for komfort, men alt med måte. Tung henger på vinterføre.. he he, folk har forskjellig behov. Tror ikke det er noe must for de fleste. Tror heller ikke de fleste har førerkort for det..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Definitivt greit med mye gummi på suv.


turfsurf

Sitat fra: elektro på torsdag 09. september 2021, klokken 00:15
Tung henger på vinterføre.. he he, folk har forskjellig behov. Tror ikke det er noe must for de fleste. Tror heller ikke de fleste har førerkort for det..
Tung henger er nå en ting. Men skaphenger for å frakte møbler o.l. blir jo fort brukt om vinteren også. IMO er tilhenger og motorvei der elbilene er for dårlige på rekkevidde enda.

Derfor er jo batterileie veldig interessant på ES8. Og iX40 blir litt uinteressant siden rekkevidden vil bli elendig på motorvei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. september 2021, klokken 06:39
Derfor er jo batterileie veldig interessant på ES8.
Mener å huske fra videoen til TB at NIO  skulle ha opp 16! batteribyttestasjoner i løpet av 2022 allerede. Det er ganske offensivt.
5 min stopp for 100% 100kW gjør absolutt motorvei med tilhenger til en mer mulig øvelse.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 09. september 2021, klokken 06:49
5 min stopp for 100% 100kW gjør absolutt motorvei med tilhenger til en mer mulig øvelse.
Absolutt, og så gjør det jo at man etterhvert kan få større batteri og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Da har vi prisene, og for 800k får man en ES8 premium med "alt" og 100 kWh.
For 800k får jeg en iX40 Fully charged med wltp 100 km kortere og 29 kWh mindre batteri (en hel Leaf mindre...)

Forskjellene er laserlys vs led, luftfjæring, 7 seter, skyvbart baksete, 830 vs 500 l bagasje, ladefart vs batteribytte 6x pr måned inkl, Kina vs Bayern, rammeløse dører vs normale, begge har dust ladeluke og mangler frunk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Og Fully Charged har på langt nær samme utstyrsnivå som ES8 Signature. Da må du nok opp på Supercharged, til 900.000. Vil folk gi det for en bil med såpass begrenset rekkevidde i 2022? Ikke får man kjempeplass heller.

Nå er det andre forskjeller, som svingbart hengerfeste, blendbart panoramatak vs. et som kan åpnes, stereoanlegg (selv standardanlegget i BMW er antakelig bedre enn ES8 Signature, og du kan oppgradere til Harman Kardon eller Bowers & Wilkins (inkl. i Supercharged)).. Pluss at jeg forutinntatt nok antar at BMW'en kjører bedre og har kneppet bedre komfort. Men ES8 har utfra det jeg har sett beste infotainment. Selv om det kanskje tar fokus mer bort fra veien.

Jeg synes for øvrig at 644' + 2000/mnd for ES8 m. 100 kWh BaaS virker som en enda bedre deal. Det er med vinterhjul.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Kan hvertfall anta at ES8 knuser iX med hele 16 banankasser! X 11+1, Ioniq 5 11, Enyaq 10.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA