Erfaringer med barneseter i Model Y

Startet av hiawata, torsdag 02. september 2021, klokken 15:51

« forrige - neste »

petersv

Gått fra Model S til Y, tre sitteputer som gikk greit i S-en, går ikke i Y-en. Har de aller smaleste putene (rød fra Jula) jeg har funnet til salgs. Vil anta det er ca 7 cm smalere. Tror man må lete veldig lenge, ev. kappe ørene til setebeltet på puta (ikke å anbefale pga sikkerhet) for å få til tre stoler bak.

kjerts

Sitat fra: petersv på fredag 09. desember 2022, klokken 09:33
Gått fra Model S til Y, tre sitteputer som gikk greit i S-en, går ikke i Y-en. Har de aller smaleste putene (rød fra Jula) jeg har funnet til salgs. Vil anta det er ca 7 cm smalere. Tror man må lete veldig lenge, ev. kappe ørene til setebeltet på puta (ikke å anbefale pga sikkerhet) for å få til tre stoler bak.
Er ikke de ørene der kun for å holde puta på plass når det ikke er barn der?

Lucaria

De ørene er der for å holde puta fast og. Uten de så kan teoretisk puten skli ut under barnet og da vil setebeltene havne feil, noe som kan føre til store skader. Jeg ville ikke anbefale å kappe vekk noe fra sikkerhetsutstyr.

MyMuffin

Sitat fra: Thalgar på fredag 09. desember 2022, klokken 09:20
Sitat fra: MyMuffin på torsdag 08. desember 2022, klokken 22:13
Sitat fra: Thalgar på torsdag 08. desember 2022, klokken 18:56
Bumpar denne. Korleis går livet med tre barneseter i Model Y? Knot og mas, eller heilt greit?

Kan skyte inn min erfaring det siste halve året med 3 barn i model Y. Alder 1,4 og 7.

7 åringen på liten pute i midten, 1 åringen i en bakovervendt Cybex sirona (som kan roteres) og 4 åringen fremovervendt sete.

Går fint med plassen, trenger ikke noen belteforlenger og det er ikke noen vanskelighet med å sette på beltet.

Eneste utfordringen som gjør at jeg med tiden kunne tenkt meg en 7 seter er for å skape avstand mellom dem slik at de forhåpentligvis ikke krangler like mye. Å sitte tett på lillebror er en evig grobrunn til krangler, og forstyrrelser for sjafør.

Spørs allikevel om 7 seter hadde hjulpet, eller om vi eller bør kjøre 2 biler  ;)

Kva for pute brukar du? Har hatt litt problem med å finna smale puter som ikkje er reiseputer...

Den heter bubblebum og er en slags oppblåsbar pute. Tar lite plass og kan pakkes vekk lett når den ikke er i bruk.

Husker ikke i farta hvor jeg kjøpte den fra, men de selger den på smartesaker.no (dog virket den noe dyr der).

33cm bred.
2026 Model Y Juniper
2024 Model 3 LR Highland - Solgt i 2025
2022 Model Y (familietralla) - Nå konebil
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Fykekost

Er det flere som har fått erfaringer med dette nå? Tre barn i baksete, med ulike stoler/puter.

Suverin

Om barnas størrelse passer, så er det bilder av Multimac og MY i denne annonsen:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=316422648

Ser ut som en fin løsning, bakovervendt-sete bare opp til 18 måneder er dog litt lite..

Fykekost

Sitat fra: Fykekost på tirsdag 29. august 2023, klokken 08:46Er det flere som har fått erfaringer med dette nå? Tre barn i baksete, med ulike stoler/puter.

For vår del er det behov for ett barn i bakovervendt og to på bilpute. Noen som har fått testet dette?

Thalgar

Har fått til ein fin konfigurasjon med to framovervendte og eit bakovervendt:
2x MaxiCosi Rodifix Airprotect og 1x Axkid Minikid 3. Minikid har fordelen at det kan skuvast litt lenger fram, sånn at det er lett å koma til for å festa belta til beltestolane. Begge MaxiCosi-seta festa med Isofix.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Thalgar

Sånn blir det ved beltefesta: Du kan ikke vise dette vedlegget.

K.Fosse

Hvordan er det å få barnet inn i det bakovervendte når det er i midten? Skal ha liknende oppsett selv - med et bakovervendt, og to fremovervendt/ et fremovervendt og pute i midten.

Ville helst hatt bakovervendt på siden av praktiske hensyn inn/ut av bilen, men ikke lett å finne pute/ stol som er smal nok så en kommer til beltefeste hvis de to stolene (evnt stol og pute) står ved siden av hverandre.

Thalgar

Det går fint å få inn vår eittåring i midten, primært fordi Y er såpass høg i baksetet og såpass lang at ein har godt "arbeidsrom".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA