Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk og rekkevidde

Startet av daktari, tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 08. september 2021, klokken 00:01
Sitat fra: RJK på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:39
Den lille hengeren på bildet, vil selvsagt ha veldig mye mindre frontareal,
Lol

Nå var du morsom, å kalle en boghihenger som har høye lemmer og krever utvidet sertifikat for liten er å ta kraftig i.

Jeg var mest opptatt av å illustrere forskjellen i forbuk, mellom en stor (hvertfall ganske) henger som er tunglastet og en skaphenger.

Den hengeren jeg kjører mest med er det du kan kalle liten, den veier 160 kg og har lave lemmer. Den kan kjøres med 175 i forbruk på samme bil
Sjekket ikke vekt eller annet, jeg så bare på form og fasong.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jeronan

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 08. september 2021, klokken 00:01
Sitat fra: RJK på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:39
Den lille hengeren på bildet, vil selvsagt ha veldig mye mindre frontareal,
Lol

Den hengeren jeg kjører mest med er det du kan kalle liten, den veier 160 kg og har lave lemmer og singel aksel. Den kan kjøres med 175 i forbruk på samme bil

So that could be the hanger we need if nyttelast wonˋt be fixed later. LOL.  :laugh:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Counterpointer

Sitat fra: geear på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:51
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:20
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:59
Sitat fra: geear på tirsdag 07. september 2021, klokken 12:31
Håper at Yen alltid klarer 30 mil med god margin, og så er jeg spent på om den klarer seg godt under 300 Wh/km med stor kapellhenger. Det skal nok holde veldig hardt. Hadde vært ekstremt gledelig om den klarte 23 mil med god margin.
300Wh/km kan du nok glemme med stor skaphenger. 350-400 er det jeg ser på vår TM3. Vår gamle X100 kom lengre med samme henger.
Når dere sier skaphenger, så mener dere en som stikker godt over bilen?


Denne ekvipasjen bruker ca 230 i motorveifart fullastet med vekter og treningsutstyr på E18
Jeg snakket om kapellhenger, turfsurf om skaphenger, normalt vil nok forbruket være omtrent det samme om det er kapell, skaphenger, hestehenger eller kanskje til og med campingvogn.

Det er en lik denne jeg aller helst skulle hatt 23 mil med, vinterstid:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Planet er 410x185 innvendig, husker ikke høyde, men sikkert 150. Har og en lang (320x150) boggihenger med kapell, men tror ikke den vil ha noe mindre forbruk selv om den er kortere og smalere, har inntrykk av at boggi trekker en god del mer.
Det var definitivt stor henger.

Jeg tror også boggi er den store synderen i forhold til forbruk.
Har forsøkt å ta av front og baklem på den jeg hadde bilde av og den hadde omtrent samme forbruk da. Det overrasket meg mye da jeg ville trodd aero var viktigere. Hadde det ikke vært for at den er omtrent ny ville jeg trodd bremsene lå på.

RJK

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:45
Where in Nordfjordeid are 100kW chargers? We were there this Summer and only saw Lad Mer 50kW ones?

And Stranda has BKK chargers now?  ???

Really have to start keeping an eye on BKK then. No one told me they started operating in that area. Nice!
Lad Mer really needs to get some competition in that area.
Den i Nordfjordeid er ved Rema 1000 Stokkenes. Den i Stranda er foran Kiwi-bygget på andre siden av NAV.

Med forbehold om at jeg ikke ser når de åpnet...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:20
Når dere sier skaphenger, så mener dere en som stikker godt over bilen?
Da tenker jeg tilhenger man kan stå oppreist inne i.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:35
Kommer du fra Østlandet så har du Lom i vest-Nordvest, og Lillehammer og Øyer før denne, og Øyer til Lom er det lengste stykket uten raske ladere, og her kunne det vært kjekt å få en eller to ladestasjoner til.
Har du prøvd å lade på Lom utfartsdager? Det er bare å glemme å planlegge med. Samme med Dombås.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: geear på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:51
Jeg snakket om kapellhenger, turfsurf om skaphenger, normalt vil nok forbruket være omtrent det samme om det er kapell, skaphenger, hestehenger eller kanskje til og med campingvogn.

Det er en lik denne jeg aller helst skulle hatt 23 mil med, vinterstid:
Planet er 410x185 innvendig, husker ikke høyde, men sikkert 150.
Den der er nok litt bedre enn den jeg har erfaring med, den er over 2 meter og helt firkantet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. september 2021, klokken 07:45
Sitat fra: RJK på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:35
Kommer du fra Østlandet så har du Lom i vest-Nordvest, og Lillehammer og Øyer før denne, og Øyer til Lom er det lengste stykket uten raske ladere, og her kunne det vært kjekt å få en eller to ladestasjoner til.
Har du prøvd å lade på Lom utfartsdager? Det er bare å glemme å planlegge med. Samme med Dombås.

Yeah we never stop in Lom either. Way too busy. Especially in summer.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Tahamre

Sitat fra: RJK på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:35
Nå har jeg ikke fått med meg startpunktet, men Stranda har BKK-ladere. Ålesund finner jeg 5-7 ladestasjoner, og i tillegg ladere ved Ørsta og Ulsteinsvik.

Nær Stryn har man ladere i Nordfjordeid, også dette 100+ kW. Førde, Langhaugane og Skei lengre sør-sørvest. Enda lengre unna i vest, har du Evja, Svelgen og Stokkenes.

Kommer du fra Østlandet så har du Lom i vest-Nordvest, og Lillehammer og Øyer før denne, og Øyer til Lom er det lengste stykket uten raske ladere, og her kunne det vært kjekt å få en eller to ladestasjoner til.

Langs FV/RV 15 mot Ålesund er det endel ladere, den første ved Dombås, men det blir nok en detour/alternativ rute som kanskje ikke er ønskelig...

Som sagt, det er ikke perfekt, men det burde ikke være veldig store problemer om man som sagt ikke treffer rushet da "alle" skal lade.

Neste år kommer det også BKK og SuC i Volda!

Om noen i nærheten av Volda (gjerne nærmere Ålesund) skulle ha en Y som det var mulig å se på, si gjerne ifra :)

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. september 2021, klokken 07:45
Sitat fra: RJK på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:35
Kommer du fra Østlandet så har du Lom i vest-Nordvest, og Lillehammer og Øyer før denne, og Øyer til Lom er det lengste stykket uten raske ladere, og her kunne det vært kjekt å få en eller to ladestasjoner til.
Har du prøvd å lade på Lom utfartsdager? Det er bare å glemme å planlegge med. Samme med Dombås.
Nei, ikke stoppet på Lom, fordi det ikke har vært langs ruta. Men jeg var på Dombås på tirsdag den 20. juli, som visstnok var en "kaosdag". Jeg fikk plass uten å vente.

Dog, app-problemer stoppet ladinga mi ganske kjapt uten at jeg fikk det med meg, og jeg kasta bort 2,5 timer utover det jeg skulle brukt til lading, før jeg kom meg videre pga dette. Men det var ikke først og fremst kø som var problemet den dagen, men ustabile ladere og app-løsning som flere sleit med.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Contango

M3 og MY sammen. Denne gang med 19' på begge men ikke klart når treern er produsert (og hvor). Treern ladet litt raskere men forbruket nærmest identisk - i motsetning til TU testen der Y hadde nesten 20% høyere forbruk (med 18' på treern).
https://youtu.be/hInmQHWxfQE


10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Klykken

Gammel tråd, men hadde en "rekkeviddetest" nå på søndag med vår 2021 YLR på 20" originalhjul. Kjørte Oppdal - Overhalla med et par stopp og detours i Trondheim. Samlet distanse ble 39,5 mil som i all hovedsak gikk langs E6. Tre personer i bilen og bagasje som fylte hele bagasjerommet og delvis baksetene. Rundt 100kg bagasje, og tre menn med snittvekt på 85kg.

Startet turen uten forvarmet batteri i Storlidalen i Oppdal, i regn og 4C og 86% ladet batteri. Vær var stort sett regn i varierende grad med noen perioder opphold, altså stort sett bløtt på veiene. Maks 15C på det varmeste. Normal flyt i trafikken uten kødannelser. Snittfart på ca 65kmt.

Kom frem med 10% rest og et forbruk på 140Wh/km. Vil si dette er godkjent i aller høyeste grad etter min bok. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

Ikke dårlig det. Kjørte du i CHILL ?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Klykken

#283
Ja, det skal sies at det er mye nedoverbakke i starten som i utgangspunktet gir en fordel. Men likavæl mye som går til spille med kald bil og regn. Usikker på vektingen der, dog.

Kjører ellers aldri i Chill da det blir stress hvis man fort må forbi biler eller andre forhold som tilsier "hurtig opp i fart". Reguleres uansett best selv med høyrefoten.

Hadde samme øvelse fra Overhalla til Storlidalen på torsdagen, men måtte kjøre "friskt" for å komme frem til rett tid. Og grunnet uante lademuligheter på stedet hadde jeg uansett planlagt ladestopp på Berkåk. Tilsvarende vær og temperaturer da også.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

superslow

Jeg har ein tmyp med 19". Når den er ladet til 70% så viser den 330km. Det vil vel bare bli ca 470km ved 100%, eller er det noe jeg gjør feil? Hva har andre med tmyp?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA