Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde

Startet av daktari, tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: tornaldo på onsdag 01. september 2021, klokken 19:42
Sitat fra: hELgenen på onsdag 01. september 2021, klokken 12:02
Sitat fra: Contango på onsdag 01. september 2021, klokken 11:35
Sitat fra: stue på onsdag 01. september 2021, klokken 10:52
Jeg fant det. Se linken med eksakt time stamp hvor han blir avslørt.
Avsløring av den mest nedrige svindel! Prøver å lure oss alle med bilder og beskrivelser av hjulene han bruker ved kun å snakke om dem flere ganger og vise de bare mens bilen lader og ikke mens han kjører!

Snodig oppførsel - skal man ikke teste bilen med den dimensjonen som fabrikken leverer med bilen?
Ikke fikk han så veldig gode tall heller på dette stuntet. Men kanskje han var opptatt av flere klikk og lagde litt sirkus? Virker jo som han er veldig opptatt av views

Godt observert, hELgenen. Nå var du skarp! En youtuber som er opptatt av views....

Takk - alltid hyggelig å bli satt pris på  :)

Nå er det jo ikke slik at alle youtubere "selger seg selv" like mye for økte views.
Det handler jo like mye om å beholde seerene en har - og dersom en blir tatt med buksene nede så
risikerer man også å miste følgere...altså subcribers.
Jeg synes TB har beveget seg i retning av influencere - f.eks dette med stormberg klær, marcusbil,abrp osv.
Som kjøpt og betalt av disse er det vel lite trolig han kommer med negative bemerkninger mot noen av dem - det måtte i så fall være på kammerset. Og nå har jo TB skaffet seg et levebrød som følge av sin promotering av Tesla. Dermed kan det jo strengt tatt være slik at han ikke er 100% objektiv i sine vurderinger - og at han kanskje ønsker å gjøre grep for å vise at produktene han promoterer kanskje kan gjøres ennå bedre med enkle grep - f.eks dette med 18".
Jeg synes det er helt greit at han prøver 18" - ikke noe imot det. Men det må komme tydelig frem. En kan jo kanskje også spørre om han ikke kunne prøve minste dimensjon på id.4, mach-e,polestar 2 osv osv.
Det er jo faktisk like interessant for eierene av disse bilene som det er for Tesla eiere å vite om forskjellen på 18" og 19". Ikke det at jeg tror det utgjør så voldsomt, men når først loddet er kastet er det jo kanskje intererssant å vite. Hva med støy og komfort på de andre bilene - er det noe å hente her f.eks?

Som sagt - jeg har nada imot at TB tester ut hva han selv måtte ønske å teste ut - men alt han tester må jo selvfølgelig dokumenteres - og jeg har absolutt ingen grunn til å tro at han ikke vil dokumentere både bakgrunnen og resultatene for både 18" og 19" testene.  Så jeg heier på Bjørn og håper han er dønn ærlig på alt han gjør også i tiden som kommer.

geear

Sitat fra: Contango på onsdag 01. september 2021, klokken 20:40
Men hva synes vi om rekkevidden på 470 med 18', da? Er litt bedre enn jeg selv forventet men ikke i toppskiktet, vel? Jeg synes ikke dette batteriet er noe toppvalg av Tesla og er sikkert der fordi alternativene ikke finnes. Ladingen til Rifa var sånn passe og rekkevidden er helt OK, men ikke i toppskiktet på noen måte. Litt lavere blir den med 19'. 450 km?
Det går ikke an å si det er skuffende, basert på at estiemert WLTP har vært 505 km lenge, men JEG skulle ønsket meg at en Model Y long range hadde ti mil til. Med en gang en skal opp i hastighet eller kjøre med henger, så kan det bli litt knapt. Vurderer 20" vinterhjul, så da forsvinner det enda mer.

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 01. september 2021, klokken 21:11
Det går ikke an å si det er skuffende, basert på at estiemert WLTP har vært 505 km lenge, men JEG skulle ønsket meg at en Model Y long range hadde ti mil til.
Enig. Som forventet med den WLTPen og det batteriet. Tar garantert ikke ut Y med slik rekkevidde. Har kjørt litt med henger med vår 3er med samme batteri, og det er for spesielt interesserte...

Kan vurdere 82kWh batteri hvis det lader mye kjappere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Teslabjørn sin rekkeviddetest er oftest "her er bilen ved ladestasjon, her er dekkene, la oss kjøre, noe prat underveis om selvkjøring/støy/komfort /forbruk/ infotainment, dette er fasiten wow/shiet, vise tabellen og analysere mot andre".

Blir spennende å se hva forbruket blir med normaldekk og aerokapsler.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Offisielle testen til Bjørn ute, skjuler ikke at han bruker 18". Bilen har same-same rekkevidde som MEB og Ioniq 5, et bra resultat men ikke veldig imponerende i grunn. Forspranget til Tesla er borte på rekkevidde?
Med den rare formen til bilen vil jeg tror at Q4 Sportback, Enyaq kombi og ID.5 kan matche.

https://www.youtube.com/watch?v=lP4gCHpP7NE
Mine I-Pace videoer

afitch80

Da har Teslabjørn lagt del 1 av Model Y Range testen.
Tallene har vi jo fått allerede, men her er de likevel:
148wt/km i 90km/t med en rekkevidde på 473km.
206wt/km i 129km/t med en rekkevidde på 340km.
Dette var med 18" hjul. I del 2 skal han teste med original hjulene. Og han kom med en liten spoiler på slutten av del 1.  :D
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

geear

Den bilen viste faktisk 491 km ved 99% (viste 98,9% på ScanMyTesla rett før han byttet bilde).

Imponerende med lavest forbruk av alle SUVer/crossovere i samme størrelse, og den havner vel omtrent midt mellom Model 3 SR+ MIC og Model 3 LR 82 kWh, så det er vel forsåvidt som ventet.

Men fysj så det ser ut med den Megahjul-pakken. En tomme smalere felger, så de står inni hjulbuen og gir i3-look.

Kanskje litt konspiratorisk, men jeg må innrømme at jeg mistenker at mye av grunnen til å teste den med 18" er reklame for Megahjul, for å gjøre markedet oppmerksomme på at de har 18"-pakker tilgjengelig for salg.

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 02. september 2021, klokken 12:37
Bilen har same-same rekkevidde som MEB og Ioniq 5, et bra resultat men ikke veldig imponerende i grunn. Forspranget til Tesla er borte på rekkevidde?
Definitivt borte når de velger å levere med så lite batteri. Oppgraderes vel ganske snart da, og igjen litt når 4680 kommer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tornaldo

Synes TMY leverer bra effektivitet og rekkevidde, ut fra batteristørrelse. Selvfølgelig bitte litt skuffende at man bare får ut 70 kWh fra 100-0%, men vil nok fungere bra for folk flest.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

geear

Ser at Model S LR Raven gikk 644 km med 19" Michelin PS4, og 610 km med samme dim, samme temp, og Winrun R330. Altså gikk bilen 5-6% lenger med Michelin enn Winrun. Tallene vi har nå på Y er med Winrun...

Model X LR Raven gikk 520, altså 124 km (19%) kortere enn S LR.

Model 3 LR 82 kWh gikk 563 km, og nå Y LR 77 kWh 473, altså kun 90 km (16%) kortere enn sin lavere bror med større batteripakke. Egentlig veldig bra...

Jeronan

Sitat fra: geear på torsdag 02. september 2021, klokken 15:51
Ser at Model S LR Raven gikk 644 km med 19" Michelin PS4, og 610 km med samme dim, samme temp, og Winrun R330. Altså gikk bilen 5-6% lenger med Michelin enn Winrun. Tallene vi har nå på Y er med Winrun...

Model 3 LR 82 kWh gikk 563 km, og nå Y LR 77 kWh 473, altså kun 90 km (16%) kortere enn sin lavere bror med større batteripakke. Egentlig veldig bra...

I agree. The Ioniq 5 also doesn´t have that much bigger pack and the ID.4 GTX has nearly 5kWh more available and still has less range on both 90 and 120km/h test.

So this just shows the Model Y with 70kWh netto available capacity (ex. buffer) is doing much better than its direct competitors with bigger pack.
Also Bjørn Nyland has already revealed (spoiler alert) that his test with 19inch Hankook gave even better effiency result than his current 18inch range test. So the results will actually end up being even better.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jambo

Sitat fra: Jeronan på torsdag 02. september 2021, klokken 16:00

I agree. The Ioniq 5 also doesn´t have that much bigger pack and the ID.4 GTX has nearly 5kWh more available and still has less range on both 90 and 120km/h test.

So this just shows the Model Y with 70kWh netto available capacity (ex. buffer) is doing much better than its direct competitors with bigger pack.
Also Bjørn Nyland has already revealed (spoiler alert) that his test with 19inch Hankook gave even better effiency result than his current 18inch range test. So the results will actually end up being even better.
Forskjellen fra 18 til 19 tommer vil vel også muligens være et resultat av med/uten aero-kapsler som kan gi lavere forbruk? Ser ingen aerokapsler i part 1-videoen i alle fall, men det er det kanskje på de originale 19-tommerne?

Jeronan

Sitat fra: Jambo på torsdag 02. september 2021, klokken 17:23
Sitat fra: Jeronan på torsdag 02. september 2021, klokken 16:00

Forskjellen fra 18 til 19 tommer vil vel også muligens være et resultat av med/uten aero-kapsler som kan gi lavere forbruk? Ser ingen aerokapsler i part 1-videoen i alle fall, men det er det kanskje på de originale 19-tommerne?

Yes the aero caps should help with better aerodynamics and thus increase efficiency.

Though the 18inch rims he uses seem to be Turbine? Like those you get with Model S/X?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

daktari

Jeg tenker man må se på pris, størrelse/nyttelast og rekkevidde. Ikke antall kWh batteri. Bilene ganske like. Tesla litt dyrere, litt romsligere, og går litt lenger enn f.eks ID.4 GTX. Med 82 kWh batteri hadde det jo blitt bedre for Y, men "it is what it is" og IRL kjører man så og si like langt.
4680 lukter det 2023 av tror jeg, men 82 kWh kan komme før.
Mine I-Pace videoer

50%NoFuel

Sjekk ut Teslabjørn sin teaser på videoen han har lagt ut ifm uthenting av nye TMY sammen med Marcusbil. Hvis det stemmer så er 19" dekkene mer effektive enn 18" han benyttet i testen som er publisert. Testen kommer i morgen...
Fremtiden er elektrisk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA