Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk og rekkevidde

Startet av daktari, tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

z4rd

#30
TB og Rifa har vel uansett kjørt bilene på ulike ruter/topografi osv. Blir ikke direkte overførbart, men for all del... gir kanskje et lite pekepinn... Ville uansett ventet til TB har testet ferdig.

stue: nå må du rulle inn... begynte du å se på TB først i går? det forklarer i så fall en hel del... du kommer nemlig med en meget drøy påstand.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

afitch80

Sitat fra: cwave7 på onsdag 01. september 2021, klokken 14:02
Sitat fra: afitch80 på onsdag 01. september 2021, klokken 13:53
TB hadde vel 206wt/km på 120 testen. Noen som fikk med seg hva forbruket var på 90 testen? Han har ikke lagt det inn på Google sheeeetet enda.

Mener å huske at det var 148wt/km


Sent from my iPhone using Tapatalk
Da har Kris hatt et 13,5% høyere forbruk for å kjøre ca 9% raskere. Men kanskje litt vanskelig å sammenligne siden TB ligger dønn i 90km/t mens Kris har variert etter fartsgrenser og trafikk og fått et høyere forbruk av det.
Så det blir spennende å se i dag når TB skal teste forskjellen mellom 18" og 19". Håper han får lånt seg en Y med 20" induction og. Og får testet forbruk/støy med de og.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

daktari

TeslaBjørn skal jo kjøre flere rekkevidde- og støytester med forskjellig hjul og dekk med og uten kapsler,  samt en 1000 km test. Ladetest kommer også.
Alle data vil komme frem i oppsummering og tabeller i slutten av den offisielle videoen når den blir publisert. Man kan ikke si han jukser, dette vil bli opplyst om.
Jeg derimot jukset litt og hentet noe fra livestreamen fordi jeg var så nysgjerrig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: stue på onsdag 01. september 2021, klokken 14:22

Hvorfor setter han ikke på 18 tomms felger på ID4 før han tester forbruk og støy?

Måtte vel hatt 17" på ID4 for at det skal bli sammenlignbart. 1" mindre enn minste standarddimensjon.

SurSnasen

Sitat fra: daktari på onsdag 01. september 2021, klokken 14:51
Alle data vil komme frem i oppsummering og tabeller i slutten av den offisielle videoen når den blir publisert. Man kan ikke si han jukser, dette vil bli opplyst om.

Ja, direkte juks er det ikke. Men han må også være oppmerksom på at disse testene brukes som sannhetsvitner for forbruk, og da blir det ikke helt fair sammenligning når han setter på en underdimensjonert dekkpakke på Model Y, mens for eksempel ID.4 ble kjørt med største felgene.

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 01. september 2021, klokken 15:08Men han må også være oppmerksom på at disse testene brukes som sannhetsvitner for forbruk, og da blir det ikke helt fair sammenligning når han setter på en underdimensjonert dekkpakke på Model Y, mens for eksempel ID.4 ble kjørt med største felgene.
Det er da ikke juks i det hele tatt når han opplyser hva og hvorfor han tester slik.

At det ikke er en representativ sammenligning er jeg helt enig i, men det er jo ikke han som drar den.

TB sine tester er uansett ikke gode for sammenligning mellom biler, siden de ikke blir kjørt under like forhold.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 01. september 2021, klokken 15:02
Måtte vel hatt 17" på ID4 for at det skal bli sammenlignbart. 1" mindre enn minste standarddimensjon.
Det blir litt merkelig. ID.4 har vel ett par cm større diameter på hjulene enn TMY, så felgdim bør vel være minst den samme, eller 1 tomme større.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Hva med å vente med konklusjonene til Bjørn faktisk publiserer testene/videoene det er snakk om, og høre hva han sier om det?

hELgenen

Sitat fra: geear på onsdag 01. september 2021, klokken 16:23
Hva med å vente med konklusjonene til Bjørn faktisk publiserer testene/videoene det er snakk om, og høre hva han sier om det?

:+1:

Counterpointer

Det er en merkelig forståelse av testingen til Bjørn Nyland. Han er en YouTuber og ellers amatør. Han har mye erfaring og er åpen om hva han driver med, så det er jo opp til den som ser videoen å vurdere resultatet. Dette gjelder alle hans tester om det er rekkevidde, forbruk, funksjoner, bananesker eller db måling, ingen av dem er vitenskaplige i oppsettet.

Men det skrikes opp om juks som om han er ansvarlig for WLTP eller en annen offisiell standard. Det blir å opphøye noen til en standard de ikke har i praksis.

RJK

Sitat fra: daktari på onsdag 01. september 2021, klokken 14:51
TeslaBjørn skal jo kjøre flere rekkevidde- og støytester med forskjellig hjul og dekk med og uten kapsler,  samt en 1000 km test. Ladetest kommer også.
Alle data vil komme frem i oppsummering og tabeller i slutten av den offisielle videoen når den blir publisert. Man kan ikke si han jukser, dette vil bli opplyst om.
Jeg derimot jukset litt og hentet noe fra livestreamen fordi jeg var så nysgjerrig.
Enig, så lenge han opplyser om det, så er det opp til oss å lese data opp mot andre med dette i minnet. Og dersom han dessuten skal kjøre tilsvarende test med original dekkpakke, så er dette ikke bare helt innenfor, men faktisk enda bedre for oss som ikke selv har mulighet til å teste slikt som forskjellige felgdimensjoner.

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 01. september 2021, klokken 18:23Det er en merkelig forståelse av testingen til Bjørn Nyland. Han er en YouTuber og ellers amatør. Han har mye erfaring og er åpen om hva han driver med, så det er jo opp til den som ser videoen å vurdere resultatet. Dette gjelder alle hans tester om det er rekkevidde, forbruk, funksjoner, bananesker eller db måling, ingen av dem er vitenskaplige i oppsettet.Men det skrikes opp om juks  som om han er ansvarlig for WLTP eller en annen offisiell standard. Det blir å opphøye noen til en standard de ikke har i praksis.

Word!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tornaldo

Sitat fra: hELgenen på onsdag 01. september 2021, klokken 12:02
Sitat fra: Contango på onsdag 01. september 2021, klokken 11:35
Sitat fra: stue på onsdag 01. september 2021, klokken 10:52
Jeg fant det. Se linken med eksakt time stamp hvor han blir avslørt.
Avsløring av den mest nedrige svindel! Prøver å lure oss alle med bilder og beskrivelser av hjulene han bruker ved kun å snakke om dem flere ganger og vise de bare mens bilen lader og ikke mens han kjører!

Snodig oppførsel - skal man ikke teste bilen med den dimensjonen som fabrikken leverer med bilen?
Ikke fikk han så veldig gode tall heller på dette stuntet. Men kanskje han var opptatt av flere klikk og lagde litt sirkus? Virker jo som han er veldig opptatt av views

Godt observert, hELgenen. Nå var du skarp! En youtuber som er opptatt av views....
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

IP


Kim-

Her var det mange som gikk rett i angrep.

Jeg fulgte med på livestreamen og han sier tydelig flere ganger at han har gått ned en dimensjon for å teste forbruk. Dette har vist seg å gi bedre komfort og forbruk. Dette hadde han på sin gamle Model 3 og var fornøyd med oppsettet. Han kjører test i dag på de originale 19'' hjulene.

Han snakket åpent om hva overskriften skulle være på videoen og at denne skal publiseres som Model Y test på 18'' hjul. (Noe i den dur)

Jeg syntes ikke dette klassifiserer til juks.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Contango

Men hva synes vi om rekkevidden på 470 med 18', da? Er litt bedre enn jeg selv forventet men ikke i toppskiktet, vel? Jeg synes ikke dette batteriet er noe toppvalg av Tesla og er sikkert der fordi alternativene ikke finnes. Ladingen til Rifa var sånn passe og rekkevidden er helt OK, men ikke i toppskiktet på noen måte. Litt lavere blir den med 19'. 450 km?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA