Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk og rekkevidde

Startet av daktari, tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

andy99

Så litt på opptaket nå. En av grunnene til bytte var at han synes fjæringskomforten var for hard og ukomfortabel. Han ville ikke ha kjørt langtest på 19 tommere. Han ville ikke anbefale bilen med 19 tommere.
Blir jo dumt å kjøre test på en dimensjon som ikke er riktig. Useriøst. Han burde ha testet med original og heller tatt en ny test med ukurant hjulkombinasjon.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

andy99

Mulig megahjul har et parti av 18 tommere de trenger å selge ut....  :P
Nei dette var skuffende. Hadde forventet mer seriøsitet fra TB.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Trultefan

Han sa vel også i løpet av livestreamen at han kjører testen med standard dim idag
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

Contango

Sitat fra: stue på onsdag 01. september 2021, klokken 10:52
Jeg fant det. Se linken med eksakt time stamp hvor han blir avslørt.
Avsløring av den mest nedrige svindel! Prøver å lure oss alle med bilder og beskrivelser av hjulene han bruker ved kun å snakke om dem flere ganger og vise de bare mens bilen lader og ikke mens han kjører!
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Radial

Da bekrefte vel dette at TMY har støyende dekk på ihvertfall 19", eksakt min erfaring nå... Men bilen ble mye mykere av å senke trykket til 39psi fra 42, akseptsbel komfort da... Forblir på maks 39psi, for å si det sånn.. støyen gikk også litt ned av å senke dekktrykket.

Mer spennende om TB sjekker ut hvor mye 18" vs 19" vs 20" gjør seg på støy. Rekkeviddeforskjellen er mindre viktig i mine øyne, og ikke minst hvilke dekk han da bruker.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Sitat fra: Contango på onsdag 01. september 2021, klokken 11:35
Sitat fra: stue på onsdag 01. september 2021, klokken 10:52
Jeg fant det. Se linken med eksakt time stamp hvor han blir avslørt.
Avsløring av den mest nedrige svindel! Prøver å lure oss alle med bilder og beskrivelser av hjulene han bruker ved kun å snakke om dem flere ganger og vise de bare mens bilen lader og ikke mens han kjører!

Snodig oppførsel - skal man ikke teste bilen med den dimensjonen som fabrikken leverer med bilen?
Ikke fikk han så veldig gode tall heller på dette stuntet. Men kanskje han var opptatt av flere klikk og lagde litt sirkus? Virker jo som han er veldig opptatt av views

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 01. september 2021, klokken 12:02
Snodig oppførsel - skal man ikke teste bilen med den dimensjonen som fabrikken leverer med bilen?
Han skal jo teste med 19" i dag. Kanskje han vil lage en test hvor han sammeligner mellom 18" og 19". Som jo kan være interessant for noen. Spent på hvordan bilen blir med 21" da hvis den er for stiv på 19".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oroar

Sitat fra: stue på onsdag 01. september 2021, klokken 10:52
Jeg fant det. Se linken med eksakt time stamp hvor han blir avslørt. Dette vil jeg påstå er regelrett juks. Men dere får vurdere selv:

https://youtu.be/WY6yKek4HRs?t=103

Jepp, dette er juks fra ende til annen. Totalt urelevant test han godt kunne spart seg. Hvem skulle dette være nyttig for? Nei, vi får vente på test med 19" eller teste selv når vi har fått bilene.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Jeronan

#23
Just check Kris Rifa's test of the Model Y in Norway. He also used a Marcus bil Model Y.  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

z4rd

#24
Kanskje enkelte her skal roe ned "lynsjestemningen" et par hakk. TB er ikke akkurat kjent for å "jukse". Kanskje tvilen skal komme han til gode - da det er helt plausibelt at han ønsker å teste ulike dimensjoner opp mot hverandre... men så er det jo sikkert en fordel for han, siden dette er jobben hans, at filmene legges ut fortløpende mens TMY fortsatt er en het potet. Hvilken vlogger er ikke opptatt av antall klikk?  :D

Han sier jo helt åpent at han synes understellet med 19" er stivt og ville teste noe annet. Og jepp, Kris Rifa har også testet bilen :) Han synes at det er en smooth ride.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Contango

Det er festlig med de sterke følelsene her. Man må jo gjerne mene at datagrunnlaget i en test med uoriginale felger er irrelevant, men juks blir det bare hvis han har presentert resultatene med gale forutsetninger.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

afitch80

Kris Rifa har, som flere har sagt her, testet Model Y nå. Det er samme bil som TeslaBjørn tester, men med de originale 19" hjulene. På hans langtest, 615km NHSR, satte han ny rekord med 6 timer og 33 minutter. Og hadde et forbruk på 168wt/km. Trekker vi fra at han ladet i 20 min så får vi en gjennomsnittsfart på ca 98 km/t. Så forbruket er ikke helt sammenlignbart med TB sin 90/120 km/t test. TB hadde vel 206wt/km på 120 testen. Noen som fikk med seg hva forbruket var på 90 testen? Han har ikke lagt det inn på Google sheeeetet enda.
Men det ser ikke ut som å gå ned til 18" med smallere dekk har veldig mye å si for forbruket.
Kris har og testet TM3 LR, men det var i vinter, så forbruket kan ikke sammenlignes. Hadde han testet den igjen ville den nok slått Y. Men uansett ganske imponerende.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

cwave7

Sitat fra: afitch80 på onsdag 01. september 2021, klokken 13:53
TB hadde vel 206wt/km på 120 testen. Noen som fikk med seg hva forbruket var på 90 testen? Han har ikke lagt det inn på Google sheeeetet enda.

Mener å huske at det var 148wt/km


Sent from my iPhone using Tapatalk

Speeder

Sitat fra: oroar på onsdag 01. september 2021, klokken 12:20
Sitat fra: stue på onsdag 01. september 2021, klokken 10:52
Jeg fant det. Se linken med eksakt time stamp hvor han blir avslørt. Dette vil jeg påstå er regelrett juks. Men dere får vurdere selv:

https://youtu.be/WY6yKek4HRs?t=103

Jepp, dette er juks fra ende til annen. Totalt urelevant test han godt kunne spart seg. Hvem skulle dette være nyttig for? Nei, vi får vente på test med 19" eller teste selv når vi har fått bilene.

Saklig å påstå at han blir avslørt...::)
Han nevner det selv i starten av sin egen livesteam for å få det på det rene.
Kan bli interresant å se test med 18" vs 19".

Skulle likt å se dere som klager på testing utføre noe i nærheten av like detaljerte tester med god dokumentasjon.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

stue

Teslabjørn har jo vært beskyldt for være Fanboi, men ønsker selv å være upartisk og gi alle biler samme sjanse.

Synes det skurrer veldig hvis det stemmer at han tester alle andre biler "stock", men med Tesla så setter han på mindre felger fordi stock er for bråkete og ukomfortabelt? Dette i en test som blant annet skal måle støy?

Det gir en bismak i munnen for å si det mildt.

Hvorfor setter han ikke på 18 tomms felger på ID4 før han tester forbruk og støy?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA