Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Hjulstøy!

Startet av Radial, søndag 29. august 2021, klokken 21:31

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: daktari på mandag 30. august 2021, klokken 09:10
Pirelli Scorpion Elect som kom med ID.4 er bra på støy.

Lavere luftrykk, ca 36 psi går vel fint, dette er standard trykk på ID.4. Hvorfor skal Tesla ha samme trykk som for full last på andre biler?

En lyddempende matte på innsiden av bagasjeluken og i glasset på bagasjeluken kanskje?

Må også nevne at e-tron hadde lyddempende matter inni spoileren, under radiatoren foran (!), samt veldig tykke og profilerte deksler inne i hjulbuene. Det var også 2 cm tykk isolasjn bak de fleste paneler i bagasjerommet. Dekslene mellom forskjerm og chassis, på innsiden altså i døråpningen virket også å ha isolasjon på baksiden.

Stive bushings i hjulopphenget er verre å gjøre noe med.

Takk for tips! 🙂 mye man kan gjøre mot støy, men krysser fingrene for at Mercasol behandlingen hjelper en del. Kollega med TM3 har svært positiv erfaring med samme behandling på hans bil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

trykkertor

Jeg fikk Mercasol med ekstrabehandling mot støy i hjulbuer.
Merket lite til ingen forskjell.

Radial

Sitat fra: trykkertor på mandag 30. august 2021, klokken 16:51
Jeg fikk Mercasol med ekstrabehandling mot støy i hjulbuer.
Merket lite til ingen forskjell.

På en tm3?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

trykkertor


Counterpointer

Sitat fra: tornaldo på søndag 29. august 2021, klokken 21:40
Landsail 588 er mitt tips. Har de på Model S nå, godt fornøyd.
Har 19 Landsail på den ene Model 3 vi har. Tror en kan få bedre resultat enn det.

Mente Winrun 330 hadde forholdsvis lav støy, ellers skal vel de nye Michelin primacy (4? husker ikke tallet) være bra, samt Hakka Blue. Disklaimer ; har ikke prøvd noen av disse, kun lest om dem.

geear


S4e

Flere på Facebook sier støy er blitt mye bedre enn f.eks 2019 TM3...

Hva tenker andre som har mottatt bilen?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Radial

Prøvde å slippe ned til 39psi (2,7bar) nå, og da falt målingene på den (ukalibrerte) DB måler appen min fra 64-65 ned til 62-63db, og den høyeste "pitchen" virker å dempet seg.

Brostein ble MYE bedre å passere, er helt klart på riktig vei.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Radial

Sitat fra: S4e på mandag 30. august 2021, klokken 20:53
Flere på Facebook sier støy er blitt mye bedre enn f.eks 2019 TM3...

Hva tenker andre som har mottatt bilen?

Hvis TM3 bråker mye mer enn TMY, hadde jeg aldri orka den i det daglige med mitt bruk på motorveien. Men jeg har aldri kjørt noen TM3 da😄😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

moby666

Har hatt 2019 tm3, og den støyet enda mer enn tmy. Synes fremdeles at det er for mye støy i TMY, og vesentlig mer enn IONIQ5, q4 og gtx.

heiho

Prøvekjørte en kollega sin TMY her om dagen, helt forferdelig mye støy. Ble fort sliten i hodet på motorvei.

Det var ikke noen nedtur å sette seg inn i gamle E-klassen fra 2007... :)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på mandag 30. august 2021, klokken 20:42
https://www.byttdekk.com/sok/storrelse/dekk/0/DS/255-45-19#!price=988.3207,3344

Lavest på støy her er Goodyear Eagle F1 Assymmetric, faktisk gamle utgaven, med 68 dB:

https://www.byttdekk.com/dekk/goodyear/goodyear_eaglef1asymmetric/255-45r19/41976

Ellers er det flere med 69 dB.

Det er noe muffens.
Continental VikingContact 7 som vinner vintertesten på piggfrie dekk, og har lavest støy av dem, og som føltes veldig gode ut på lyd på min solgte Model 3, og som hadde vesentlig mindre støy enn sommerhjulene (dog 18" vs 20") hadde 72 db. Kanskje vinterdekk spiser dårlig asfalt bedre enn hardere sommerdekk...sånn at hvis de kjører test på glatt asfalt i Europa, og gjerne under varmere forhold, som gjøre gummien mykere, så vil db vise mye mindre enn om de testet dekkene i Norge under kjøligere forhold og oftere mer steinete asfalt.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Sitat fra: geear på mandag 30. august 2021, klokken 20:42
https://www.byttdekk.com/sok/storrelse/dekk/0/DS/255-45-19#!price=988.3207,3344

Lavest på støy her er Goodyear Eagle F1 Assymmetric, faktisk gamle utgaven, med 68 dB:

https://www.byttdekk.com/dekk/goodyear/goodyear_eaglef1asymmetric/255-45r19/41976

Ellers er det flere med 69 dB.

Dessverre er det utvendig støy de måler, ikke innvendig i bilen.

Brennt meg på dette med Subaruen til fruen, som fikk Goodyear Efficient grip i 2016, som var soleklar lavest på DB til EU merkingen + ymse tester. innvendig i bilen bråka de minst like mye, om ikke mer, enn de 5år gamle Continental dekka de erstattet (!).

Det blir rett og slett erfaring med dekktypen på biltypen som blir viktig i valget av dekk.
Men generelt er nok mykere dekk mer stillegående på bekostning av rullemotstand, gitt mønsteret ikke blir for grovt etc da...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Radial

Sitat fra: heiho på tirsdag 31. august 2021, klokken 12:14
Prøvekjørte en kollega sin TMY her om dagen, helt forferdelig mye støy. Ble fort sliten i hodet på motorvei.

Det var ikke noen nedtur å sette seg inn i gamle E-klassen fra 2007... :)

Satt det svarte 20" på denne bilen? Eller grå 19"?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

heiho

Sitat fra: Radial på tirsdag 31. august 2021, klokken 13:15
Sitat fra: heiho på tirsdag 31. august 2021, klokken 12:14
Prøvekjørte en kollega sin TMY her om dagen, helt forferdelig mye støy. Ble fort sliten i hodet på motorvei.

Det var ikke noen nedtur å sette seg inn i gamle E-klassen fra 2007... :)

Satt det svarte 20" på denne bilen? Eller grå 19"?

19" med hankook, slik som din.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA