TMY Hjulstøy!

Startet av Radial, søn 29. aug 2021, kl. 21:31

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Angående Goodyear F1-serien, så kan det jo virke som at den er lovende og, f.eks. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

https://www.tyrepress.com/2022/06/goodyear-eagle-f1-asymmetric-6-designed-to-take-on-dramatic-shifts-in-car-market/
2. plass på støy her:
https://www.dekktester.com/255-45-R19/sommeren/

Ser at 3 SUV og gjorde det bra (eldre Asymmetric dekk)
https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/2020-SUV-4x4-Summer-Tyre-Test.htm

What innovations make the Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 suitable for EV fitment? The tyre's reduction in overall tyre weight against the previous generation and an aerodynamic sidewall shape to manage turbulence and airflow around the tyre and the side of the vehicle. Its new compound technology reduces rolling resistance, to help increase electric range. Goodyear has also introduced a noise cancelling pattern that results in a sound reduction of 1 dB across the range and as much as 2 dB in selected sizes. This is aided by a thinner sipe design compared to Asymmetric 5 and an innovative radial chamfered groove to dampen noise frequencies. The tyre is therefore primed to maximise range and reduce noise.

Litt mindre relevant Motor-test-med 93 lastindeks:
https://www.motor.no/aktuelt/motors-sommerdekktest-2023-goodyear-eagle-f1-asymmetric-6/243459

Kommer alle Michelin Pilot Sport 4S med skumstripe innvendig? Eller må en velge Acoustic? Ser ut som det er eneste versjon som har 255/45? Og den koster 4100? https://www.dekkonline.com/rshop/Dekk/Michelin/Pilot-Sport-4/255-45-R19-104Y-XL-AO--Acoustic/R-348566

Er det ikke sånt på Asymmetric 6?
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 26. mar 2025, kl. 12:56Noen som har noen oppdaterte tanker om hvilke sommerdekk en bør kjøpe for minst mulig støy på en 2021 Model Y med 19" hjul? Etter 90.000 km+ på kombinert vinter/sommer begynner det å nærme seg utslitt på Hankook-sommerdekkene.

Har tidligere sett av tester at et dekk som er testet som 17" for en lett bil fort kan ha helt andre testresultater for en 19" i XL utførelse, selv om det er samme dekk-modell.
Det er vel begrenset du får gjort når det er en drøss strukturelle ting med bilen: lager, bushings, manglende vibrasjonsdemping, manglende støydemping få og dårlige pakninger osv osv.

Noen myke dekk med intern støydemping er nok viktig, og å holde lufttrykket nede.
Men rapporter gjerne tilbake.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

1-2 db er ikke hørbart i lydtrykk, evt frekvens kan ha mer å si.

Hva en person oppfatter av lyd er også individuelt 🤷🏻

Ikke lett det der med å finne det beste dekket. Dekk forandrer seg også over tid, nye dekk bråker litt mer og blir de evt hardere etterhvert bråker de mer igjen.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på ons 26. mar 2025, kl. 20:24Ikke lett det der med å finne det beste dekket. Dekk forandrer seg også over tid, nye dekk bråker litt mer og blir de evt hardere etterhvert bråker de mer igjen.
Hmmm minner meg om den om "noen liker mora, andre liker dattera  ;D

#lørdagsmorgenhumor

Jeg reagerer ikke ikke så veldig på dekkstøy på bilene jeg kjører for som regel så hører jeg mer på radio rock eller annen god sykt høy musikk. Så god audio er viktigere for meg enn om dekk som romler - men det er sikkert bare meg det  he he

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på ons 26. mar 2025, kl. 13:09Motor testa sesongens sommerdekk på en KIA EV6, artikkelen ble publisert nå i Februar.
De merkespesifikke dekkene fikk gjennomgå🙈

Den ville jeg sett litt på, den blir jo mer relevant enn en test med 17" på en eller annen bensin-golf.

Har forøvrig pekt meg litt ut mot å prøve Hakka Black serien eller Goodyear F1 serien når den tid kommer.

Har kikket på den testen nå. Ser at bilen de tester med er en Kia EV6 med 235/55-R19 dekk. Ser at Goodyear-dekkene får kritikk for understyring og diffus styrefølelse. Akkurat den biten kan kanskje være litt annerledes for Model Y siden Model Y bruker 255-bredde med 45-profil på 19" hjulene (?), mens Kia bruker 235 med 55-profil.

Sånn ellers var det jo litt skuffende at Goodyear bare fikk karakteren 6 av 10 på støy.

Nokian Hakka Black 3 SilentDrive fikk derimot 10 av 10 på støy, og har visst en filtmatte inni dekket. Det scoret og veldig godt på andre ting.

Men så måler de også på Komfort, og der scorer begge relativt dårlig. Hva i huleste er Komfort? Absorbering av ujevnheter utenom lyd? På Komfort er det Hifly som vinner  ;D

Ser en Støy og Komfort samlet, og ikke vil ha en som er verre enn 5 på noen av de to kriteriene, så ender en plutselig opp på Pirelli.

Tydeligvis ikke lett å være best på alt. Er jo nesten sånn at en burde betalt noen til å gjort en test på Model Y med 255/45-R19, siden det er så sykt mange som har denne bilen i Norge...

Electric cars in Norway

SitatTydeligvis ikke lett å være best på alt. Er jo nesten sånn at en burde betalt noen til å gjort en test på Model Y med 255/45-R19, siden det er så sykt mange som har denne bilen i Norge...
Ja du sier noe :+1:

Men jeg har begynt å tenke slik: jeg liker motorlyd på tung racing mc når jeg kjører det og annet gøy som går fort = motorstøy

Elsker å kjøre cab og ellers med soltak =  luftstøy

Elsker god høy musikk i elbilene = lydstøy

Men i elbil skal det være mest mulig stille fra hjulene. Ja det skal jo det. Jeg ser den.

Merker hjulstøyen godt i noen elbiler og lite i andre elbiler - men men tenker jeg da Når jeg hører høy dekkstøy

Jeg er jo veldig lite konsistent da ;D og ingenting slår å kjøre fort (i fartsgrensen) på nylagt asfalt på e6/e18 he he da er det lite støy totalt sett.

I fossilbilene var jo dette med dekkstøy ikke noe vi snakket om

daktari

Jeg tenkte litt på disse testene, de kjører så fort de kan på bane, og gir karakter på grep på veldig våt vei, men de kjører da helt på limit. Det er kanskje ikke så relevant hvis man er en pusesjåfør som mange i min alder. Ubehagelig å sitte på, og farlig å kjøre sånn til daglig.

Da blir støy og komfort mye mer relevant egenskap, så lenge dekket ikke faller igjennom på greo og bremselengde.
Mine I-Pace videoer

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på ons 02. apr 2025, kl. 08:42Jeg tenkte litt på disse testene, de kjører så fort de kan på bane, og gir karakter på grep på veldig våt vei, men de kjører da helt på limit. Det er kanskje ikke så relevant hvis man er en pusesjåfør som mange i min alder. Ubehagelig å sitte på, og farlig å kjøre sånn til daglig.

Da blir støy og komfort mye mer relevant egenskap, så lenge dekket ikke faller igjennom på greo og bremselengde.

Ja, i tillegg vil jo dekkene ha andre egenskaper når det er 45 profil enn 55 profil og 255mm brede i stedet for 235mm brede. Føler mine Kia e-Niro dekk føles helt annerledes ut enn Model Y dekkene, og da tror jeg dimensjonene har mye mer å si enn dekkvaliteten i seg selv. e-Niro har for øvrig 215/55R17.

Så et dekk som er vinglete/mykt når det presses litt hardt med 235/55R19 kan jo være det perfekte for 255/45R19.

Kunne godt tenkt meg et dekk som hadde full score på både Støy og Komfort. Enig i det med bane - er ikke det som er mest relevant - særlig ikke på så brede dekk.

Kanskje en skulle fått filt-belegget fra Nokian-dekket og klistret inni Pirelli Scorpion, sånn at Pirelli-dekket fikk 10/10 på støy og fremdeles 5/5 på komfort...

Ser Scorpion får bra på komfort og støy på andre tester og. Men så er det å kjøpe rett Scorpion. Ser det står Scorpion Verde på noen, bare Scorpion på andre (som jeg tror er den rette). Er visst ganske likt dekket "Cinturato P7C2", men Scorpion er for SUV. Er sånn ganske ok omtaler på Cinturato P7C2...

(Edit: Ser ut som den første testen under i "Vi Bilegere" er akkurat samme test som den som sto i Motor med Kia. Så da er det ikke en ekstra betryggende alternativ test, men en kopi av samme test - så da gir ikke den noe mer info)

https://www.tyrereviews.com/Tyre/Pirelli/Scorpion.htm

daktari

Har Pirelli Scorpion på iX og de er supre på komfort og støy.
Mine I-Pace videoer

Counterpointer

Etter hva jeg forstår av både tester og eiere er iX og Model Y to forskjellige klasser når det kommer til støydemping.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på ons 02. apr 2025, kl. 15:53Har Pirelli Scorpion på iX og de er supre på komfort og støy.

Det høres veldig bra ut. Hvilken dimensjon har du på dekkene?

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 04. apr 2025, kl. 13:41
Sitat fra: daktari på ons 02. apr 2025, kl. 15:53Har Pirelli Scorpion på iX og de er supre på komfort og støy.

Det høres veldig bra ut. Hvilken dimensjon har du på dekkene?
Sorry, det er PZero jeg har nå, 255/50 R21 107 Y, Elect med støydemping.
På ID.4 hadde jeg Scorpion,  både 20" og 19", og de opplevdes likt som på iX i grunn (bortsett fra at iX er mye mer støydempet). Mye mindre støy og bedre komfort på Pirelli Scorpion enn Bridgestone Turanza som kom med min andre ID.4. De ble solgt til fordel for brukte Scorpion fra høggern.
Mine I-Pace videoer

Electric cars in Norway

Ikke bare viktig med lite støy men også lav pris? Da skal man sjekke priser litt rundt om før man handler - det er et godt tips for alle med TMY

Les denne fra TV2 i fjor høst ang vinterdekk - samme sak nå på våren. 

Jeg ser flere har gode tilbud nå på TMY sommerdekk. Men har ikke sett om det er ferske dekk eller om det er overliggere fra i fjor. Se dekk koden for de som ikke kan slikt. Lett å google

https://www.tv2.no/broom/disse-ma-betale-mye-mer-for-nye-dekk/16155634/

Kopi:

– Jeg tror mange får seg en overraskelse når de skal kjøpe nye dekk til Tesla Model Y eller andre populære SUV-er med store hjul. Prisene er mye høyere enn for typiske stasjonsvogner fra noen år tilbake. I tillegg har prisene økt kraftig de siste årene, sier redaktør i Broom, Knut Skogstad.

Radial

Gummi er blitt dyrt ja, over hele linja egentlig...Men det merkes mest på de store dimensjonene.

Ser dog ut som Pirelli Scorpion ikke har høy nok LoadIndex for model Y i 255/45-19...prisen er i høyere sjiktet for LI 100V dekk.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Håvar

Når jeg legger inn regnr hos mange nettbutikker som fører dekk foreslår de dekk med lastindeks 100 til tross for at det står i registreringsinfoen for min bil at den skal ha 104. Er det flere som opplever dette ?

Hadde Model Y med lavere nyttelast/totalvekt 100 i LI, også har dette bare blitt liggende som default for MY?
Er LI absoluttkrav eller er det slik at maksimal aksellast ikke må overstige samlet LI?

LI 98 er 750kg, betyr det at det i teorien er tillatt med disse dekkene på en MY hvor høyeste tillatte aksellast er 1500 kg?
(LI 100 er 800 kg)

Det har litt betydning siden det er større utvalg av LI 100 enn 104 dekk
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA