Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Hjulstøy!

Startet av Radial, søndag 29. august 2021, klokken 21:31

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: PionerThink på torsdag 17. mars 2022, klokken 10:38
Jeg har GoodYear Ultragrip på min og kjører med 42 PSI dekktrykk, og føler vel disse romler ganske likt som Hankook dekkene som fulgte med bilen. Hvis du mener støyen reduseres bare med å slippe ut litt luft er jo det et enkelt forsøk til å begynne med ;)
Har også hatt en del BMW'er, men der har man jo litt motorsumming som sammen med rumlingen gjør dette litt mer "levelig" til sammen føler jeg? Har jo ikke målinger å støtte meg på, så er jo vanskelig dette når man hører litt individuelt :o
Jeg orker heller ikke å rive ned halve bilen med demontering av sidene hvis dette er litt jobb, men å tilpasse og lime noen lyddempematter under en bagasjeromsmatte er jo mer overkommelig hvis det hjelper :+1: :)

Ultragrip er og gode dekk. Har de på Bil Nr 2.
Føler at det ble bedre med 39 psi, ja. Har noen advarsler om lavt dekktrykk, men det piper ikke :-). Musk skrev egentlig 39 psi for Model 3, og det var tilbake i 2018. Føler det funker bra på Model Y og. Synes bilen satt som en kule i svingene på tross av ikke så mye luft, men har 255/45R19 (T104)-dekk, så de er gode og brede.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 17. mars 2022, klokken 15:05
Sitat fra: PionerThink på torsdag 17. mars 2022, klokken 10:38
Jeg har GoodYear Ultragrip på min og kjører med 42 PSI dekktrykk, og føler vel disse romler ganske likt som Hankook dekkene som fulgte med bilen. Hvis du mener støyen reduseres bare med å slippe ut litt luft er jo det et enkelt forsøk til å begynne med ;)
Har også hatt en del BMW'er, men der har man jo litt motorsumming som sammen med rumlingen gjør dette litt mer "levelig" til sammen føler jeg? Har jo ikke målinger å støtte meg på, så er jo vanskelig dette når man hører litt individuelt :o
Jeg orker heller ikke å rive ned halve bilen med demontering av sidene hvis dette er litt jobb, men å tilpasse og lime noen lyddempematter under en bagasjeromsmatte er jo mer overkommelig hvis det hjelper :+1: :)

Ultragrip er og gode dekk. Har de på Bil Nr 2.
Føler at det ble bedre med 39 psi, ja. Har noen advarsler om lavt dekktrykk, men det piper ikke :-). Musk skrev egentlig 39 psi for Model 3, og det var tilbake i 2018. Føler det funker bra på Model Y og. Synes bilen satt som en kule i svingene på tross av ikke så mye luft, men har 255/45R19 (T104)-dekk, så de er gode og brede.
Han foreslår vel kun dette som en "work around" fordi bilen er stiv og hard. Det er vel kun komfort og støy som blir bedre av å senke trykket.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Redgarden

Første tur på hytta er nå gjennomført, en time i jevnt 120 km/t. Trommehinnene føles helt «tykke» og mishandla etter å ha blitt utsatt for en frekvens som var utrolig slitsom. Ikke spesielt høyt, men veldig påtrengende over tid. Tror det er fra hjula (contiviking 7). Noen som har erfaring med å dempe hjulbuene fra yttersiden, f eks slik bilkomponenter.no tilbyr? Hører jo alle småstein osv godt også, så må jo være syltynt der...
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

lars667

Fra model 3 virker det som om folk hadde varierende hell med det. Jeg mistenker at vibrasjoner forplanter seg gjennom karosseriet og at lyden dermed ikke primært kommer direkte fra hjulhusene.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Radial

Sitat fra: Redgarden på søndag 20. mars 2022, klokken 08:51
Første tur på hytta er nå gjennomført, en time i jevnt 120 km/t. Trommehinnene føles helt «tykke» og mishandla etter å ha blitt utsatt for en frekvens som var utrolig slitsom. Ikke spesielt høyt, men veldig påtrengende over tid. Tror det er fra hjula (contiviking 7). Noen som har erfaring med å dempe hjulbuene fra yttersiden, f eks slik bilkomponenter.no tilbyr? Hører jo alle småstein osv godt også, så må jo være syltynt der...

Velkommen i klubben, hvis det er lov å si👍😜

Skal prøve meg på en "drop" til 35psi på Tirsdag, fra 43nå.
Blir litt advarsler, men får leve med det denne turen 😂

Fristende å prøve bitumen som man varmer med varmepistol bakpå disse innerskjermene.


Tok en liten ekstra titt på bakskjerm og støtfanger, der er det jo ett hulrom som lager bra med blikkboks-lyd når man tapper på plasten.
Bak der er utluftingen fra bilen også, altså en direkte-vei inn i bilen for eventuell resonans...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på torsdag 17. mars 2022, klokken 16:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 17. mars 2022, klokken 15:05
Sitat fra: PionerThink på torsdag 17. mars 2022, klokken 10:38
Jeg har GoodYear Ultragrip på min og kjører med 42 PSI dekktrykk, og føler vel disse romler ganske likt som Hankook dekkene som fulgte med bilen. Hvis du mener støyen reduseres bare med å slippe ut litt luft er jo det et enkelt forsøk til å begynne med ;)
Har også hatt en del BMW'er, men der har man jo litt motorsumming som sammen med rumlingen gjør dette litt mer "levelig" til sammen føler jeg? Har jo ikke målinger å støtte meg på, så er jo vanskelig dette når man hører litt individuelt :o
Jeg orker heller ikke å rive ned halve bilen med demontering av sidene hvis dette er litt jobb, men å tilpasse og lime noen lyddempematter under en bagasjeromsmatte er jo mer overkommelig hvis det hjelper :+1: :)

Ultragrip er og gode dekk. Har de på Bil Nr 2.
Føler at det ble bedre med 39 psi, ja. Har noen advarsler om lavt dekktrykk, men det piper ikke :-). Musk skrev egentlig 39 psi for Model 3, og det var tilbake i 2018. Føler det funker bra på Model Y og. Synes bilen satt som en kule i svingene på tross av ikke så mye luft, men har 255/45R19 (T104)-dekk, så de er gode og brede.
Han foreslår vel kun dette som en "work around" fordi bilen er stiv og hard. Det er vel kun komfort og støy som blir bedre av å senke trykket.

Ja, var derfor jeg skrev at Synes bilen satt som en kule i svingene på tross av ikke så mye luft. Så den satt veldig bra selv om luften var senket, selv om en kan argumentere med at større del av dekket er nedi bakken :-). Merker jo at den er litt mykere med 39, så kjørefølelsen blir litt annerledes.

Var på en 80-mils tur i helgen, med mye slitt asfalt. Ble mye bråk da. Da jeg sjekket dekktrykket så hadde været gjort at trykket hadde gått opp til 41psi av seg selv (pga varme).

Har ikke prøvd 35psi som Radial skal prøve. Det hørtes veldig lite ut, men spennende å høre hvordan det går.

Sikkert ikke dumt med noe mykt som limes på utsiden av innsiden av hjulbuene (butyl eller noe), ettersom en da får dempet trommen (hjulbuen) samtidig som en isolerer...som om en holder en hånd på en tromme. Men har og lest at det har begrenset effekt, mens Tesla-Bjørn plutselig merket en del forskjell da han hadde skiftet dekk i kombinasjon med slike tiltak, men ikke hver for seg....så spørs gjerne hvilke dekk en har, og hvilken frekvens de lager lyd på.
Tesla Model Y                         2021-

Autowinder

Ved for mye luft tenderer dekket mot konveks og ved for lite mot konkav, så beste anleggsflate er ved riktig dekktrykk ift. last som gir plant dekk mot underlag. Tror ikke dekkprodusentene gjør ca-jobb med det.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Radial

#172
Prøvde meg på 35 psi i dag, tur/retur gardermoen-rygge.
Første etappe til Oslo virket alt likt, men lenger sør mot rygge forsvant den irriterende frekvensen (?) 42psi i dekka når de var varme.
Var bra (samme dB måling, men frekvens borte) hele veien tilbake mot Oslo igjen også, men i det jeg vender snuta nord for Oslo er frekvensen tilbake igjen.

Er rett og slett noe med dekka mine og asfalten som skaper en solid interferens nord for Oslo.

Slår meg også at det trøkker godt i ørene i tuneller, uten at jeg kan si noe mer hva det betyr.

Møtte en kollega på Rygge, og satt på bittelitt i en 2022 Y med Hakka R3, og det var MYE mer stillegående enn mine X-ice north4 i lave hastigheter.
(Forøvrig hakket ikke ryggekamera hennes noe heller, Ryzen chip)

Blir vel bytte av dekk i påsken, se hvordan Hankook'ene oppfører seg etter Mercasol-støydempingen🤞
Nokian skryter av 7db støyreduksjon på hakka10 EV, kan fort hende jeg bytter til de om de fikser biffen bedre.

I denne videoen fra Sandy, ser det meste ganske isolert ut baki bagasjerommet... Lite å hente på ekstra butyl her tro?
https://youtu.be/m35P1By5FgM
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sikkert forskjellige frekvenser, men dekkene jeg har valgt som vinterdekk, Conti Viking Contact 7 pleier å vinne støytestene (5 av 5) i NAF's tester.

https://www.motor.no/2020-20560-r16-continental/piggfritt-og-nesten-prikkfritt/180431
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Hmm, ja CVC7 skulle jo være av det svært stillegående slaget.

Kjenner det vibrerer litt i takglasset på grov asfalt. Kan være dette som lager basskasse i bilen kanskje.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Redgarden

Sitat fra: Radial på onsdag 23. mars 2022, klokken 12:01
Hmm, ja CVC7 skulle jo være av det svært stillegående slaget.

Kjenner det vibrerer litt i takglasset på grov asfalt. Kan være dette som lager basskasse i bilen kanskje.

Ja, eller bakluka. Lange tråder om det på Tesla motor forum. Se denne videoen, svært informativ: https://youtu.be/Z4fYt06sfN0

Min bakluke er montert ganske tight, men stopperne er myke så luka har jo bevegelse. Tenker jeg skal prøve meg på noen harde stoppere, men vet ikke helt hva jeg skal bruke... Men man kan jo lese 36 sider om det her ;-) https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/ear-pain-pressure-help.205783/
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Radial

Sitat fra: Redgarden på onsdag 23. mars 2022, klokken 14:22
Sitat fra: Radial på onsdag 23. mars 2022, klokken 12:01
Hmm, ja CVC7 skulle jo være av det svært stillegående slaget.

Kjenner det vibrerer litt i takglasset på grov asfalt. Kan være dette som lager basskasse i bilen kanskje.

Ja, eller bakluka. Lange tråder om det på Tesla motor forum. Se denne videoen, svært informativ: https://youtu.be/Z4fYt06sfN0

Min bakluke er montert ganske tight, men stopperne er myke så luka har jo bevegelse. Tenker jeg skal prøve meg på noen harde stoppere, men vet ikke helt hva jeg skal bruke... Men man kan jo lese 36 sider om det her ;-) https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/ear-pain-pressure-help.205783/

Justerte luka her om dagen + panseret.
Panseret hadde ingen stoppere i kontakt (knirka i låsen), og bakluka hadde 2 knotter som ikke var i kontakt.

Så forøvrig at luka er litt skjev (høyre side lenger inn enn venstre) nede ved støtfanger.
Justerte med singel papir bare, så mulig jeg skal prøve litt til men konvolutt som i videoen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Radial

Fruen kjørte, jeg satt som passasjer i går.
Er faktisk merkbart mer stille i passasjersetet enn i førersetet... Sikkert litt med sete-posisjonen.

Ser mange i statene har hatt gode resultater i Model 3 med butyl-isolering og lyd-foam i bagasjen, fra 5-10db reduksjon(!). Koster fort en 5-6k i materialer til dette.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

5-6k hørtes ut som en pris basert på Dynamat og tilsvarende merkenavn fra bilstereosjapper. Vil tro man kommer langt med mye mindre om en tar en tur til Biltema. De har både butylmatter og lydskum:

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000044169
https://www.biltema.no/bil---mc/bilstereo/bilstereo-tilbehor/dempemateriale-for-hoyttalere-5-stk-2000018639

De har også annet som kan fungere:

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/smeltefolie-bitumen-4-stk-2000021214
https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/dempepapp-bitumen-2000021213
https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000018990
https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000017199

For egen del er det takboks i 90-100 km/t som er mest utmattende, uten går det fint. Ekstremt mye lyd gjennom glasstaket. Klart at det handler om totalmengde også her.

Radial

Ja sålenge det ikke stinker asfalt i bilen gjennom sommeren, kan Biltema sine alternativer være attraktive.
Men når man først peller ifra hverandre bagasjerommet, er det fristende å "ta i litt" rundt akkurat bitumen-mattene for maksimal effekt 👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA