Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Hjulstøy!

Startet av Radial, søndag 29. august 2021, klokken 21:31

« forrige - neste »

LFC

Hvordan er hjulstøy i TMY kontra TM3? (2021mod)
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Hallgrim86

Sitat fra: LFC på mandag 14. mars 2022, klokken 09:17
Hvordan er hjulstøy i TMY kontra TM3? (2021mod)

Ifølge Teslabjørns tester er de ganske identiske. Dobbelt lydisolert glass gjør ingen forskjell på lyd innvendig (også testet av TB)

Hvor grundig TB er og hvor nøyaktig dette er vet jeg ikke, han er vel kjent som en omstendelig type.

Handyman

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 14. mars 2022, klokken 10:47
Sitat fra: LFC på mandag 14. mars 2022, klokken 09:17
Hvordan er hjulstøy i TMY kontra TM3? (2021mod)

Ifølge Teslabjørns tester er de ganske identiske. Dobbelt lydisolert glass gjør ingen forskjell på lyd innvendig (også testet av TB)

Hvor grundig TB er og hvor nøyaktig dette er vet jeg ikke, han er vel kjent som en omstendelig type.
Ta slike tester med en neve salt! Støy er en høyst subjektiv opplevelse. Jeg opplever i alle fall at doble glass reduserer støyen noe.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Radial på søndag 13. mars 2022, klokken 13:57
Gamle bilen veide 300kg mer enn Y, bremsa fint den, ikke skjevslitt heller🙂 2,5bar var det på den.

Står forøvrig i owners manual at dersom man har annen dimensjon enn Tesla sine anbefalinger, må man finne sitt eget optimale trykk for den dimensjonen.
Det er bare det at Tesla ikke lar deg ha dette trykket uten videre sermoni.
Det er jo et lite paradoks at både e-tron, I-pace og ID.4 skal ha ganske endel lavere trykk enn samtlige Tesla. Betyr noe for både støy og fjæringskomfort som tom bil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hallgrim86

#139
Sitat fra: Handyman på mandag 14. mars 2022, klokken 11:12
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 14. mars 2022, klokken 10:47
Sitat fra: LFC på mandag 14. mars 2022, klokken 09:17
Hvordan er hjulstøy i TMY kontra TM3? (2021mod)

Ifølge Teslabjørns tester er de ganske identiske. Dobbelt lydisolert glass gjør ingen forskjell på lyd innvendig (også testet av TB)

Hvor grundig TB er og hvor nøyaktig dette er vet jeg ikke, han er vel kjent som en omstendelig type.
Ta slike tester med en neve salt! Støy er en høyst subjektiv opplevelse. Jeg opplever i alle fall at doble glass reduserer støyen noe.

Jeg velger å tolke det du sier med en klype salt jeg, da en av dere er kjent for nøyaktige tester og en annen er en fyr som eier bilen.

Støy er subjektivt, men db verdier er det de er. Det er selvfølgelig opp til hver enkelt å vurdere. Det er fullt mulig at 70 DB er veldig mye for noen, men helt innafor for andre - det må oppleves.

Jeg har personlig tatt veldig mye av det som blir sagt fra eierne av en bil som de elsker med en klype salt. Inkluder mer klyper med alt i hverdagen.

Handyman

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 14. mars 2022, klokken 11:18
Sitat fra: Handyman på mandag 14. mars 2022, klokken 11:12
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 14. mars 2022, klokken 10:47
Sitat fra: LFC på mandag 14. mars 2022, klokken 09:17
Hvordan er hjulstøy i TMY kontra TM3? (2021mod)

Ifølge Teslabjørns tester er de ganske identiske. Dobbelt lydisolert glass gjør ingen forskjell på lyd innvendig (også testet av TB)

Hvor grundig TB er og hvor nøyaktig dette er vet jeg ikke, han er vel kjent som en omstendelig type.
Ta slike tester med en neve salt! Støy er en høyst subjektiv opplevelse. Jeg opplever i alle fall at doble glass reduserer støyen noe.

Jeg velger å tolke det du sier med en klype salt jeg, da en av dere er kjent for nøyaktige tester og en annen er en fyr som eier bilen.

Støy er subjektivt, men db verdier er det de er. Det er selvfølgelig opp til hver enkelt å vurdere. Det er fullt mulig at 70 DB er veldig mye for noen, men helt innafor for andre - det må oppleves.

Jeg har personlig tatt veldig mye av det som blir sagt fra eierne av en bil som de elsker med en klype salt. Inkluder mer klyper med alt i hverdagen.
Da har du tatt poenget. Støy er subjektivt. Det må også poengteres at "testene" det henvises til er amatørmessig målinger uten skikkelig utstyr. Det er ikke er vitenskapelige målinger. Han poengterer det jo sel vi videoene. Man må ta dem for det de er.
Når det er sagt så skulle jeg uten tvil ønske at bilen hadde mindre støy. TMY er ikke en perfekt bil i mitt hode! Men opplever likevel at doble glass demper noen frekvenser mer enn enkelt glass. Dog ikke mye!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hallgrim86

Absolutt, og jeg vet ikke hvor nøyaktig utstyr som brukes - men ser lignende resultater og forskjeller i andre målinger.

Det som er farlig er å spørre om noe her inne og treffe "feil" bruker. En som med vilje unnlater å informere om feil/mangler for å selge sitt eget merke.

Det er ganske tydelig hvem som driver med det, andre ganger er et vanskelig å se.

Støynivå i 3ern opplevde jeg som over hva jeg likte. Det var en M3P med 20 tommere. Det som overrasket meg var at Y hadde mer rumlelyd inni, pga meget stor kupe uten Rollo/deling. Tar jeg ned setene i bilen min får jeg også mer rumling, så det er logisk.

Alt i alt er Y supre biler med mange klasseledende egenskaper og i mine øyne et fint design inni og utvendig - og for noen, et litt høyt støynivå inni.


Klykken

#142
For meg synes jeg de doble glassene fremme demper utvendig trafikkstøy, spesielt når det er våt asfalt.

Ellers er folk sensitive på forskjellige frekvensområder, samt at grad av hørsel i de forskjellige frekvensene spiller inn. Hva som betegnes som støy er dermed veldig subjektivt.

Sitat fra: Handyman på søndag 13. mars 2022, klokken 12:20
Sitat fra: Klykken på søndag 13. mars 2022, klokken 11:03
Sitat fra: turfsurf på søndag 13. mars 2022, klokken 09:12
Sitat fra: Radial på søndag 13. mars 2022, klokken 00:45
Blitt betydelig mer støy i det siste, nå som temperaturen øker. Nesten som ett trykk i øret som konstant må utlignes, men bare i Tesla'n vår.

Senk trykket i dekkene.
Skru av toppa på ventilen, snu den og trykk den litt inn så slipper du trykket. Til info. Oppdaget ved en feiltakelse i mørket, selv. Mulig det er common knowledge, men sier det likavæl 😅
Denne er fin for nøyaktig justering av dekktrykket når det ikke er nøyaktig trykkmåler på fyllepistolen: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/kompressorer/dekktrykkmaler-2000028530
Selv bruker jeg en liten 12V kompressor nøyaktig digital måler:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/mini-compressors-and-foot-pumps/kompressor-4-i-1-604195/
Jeg har denne: https://www.multicom.no/business/xiaomi-oppladbar-kompressor-til-bil/cat-p/c/p1000494150

Enkel i bruk og portabel uten ledning. Lades som en mobiltelefon. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Daniel_0007

Sitat fra: Klykken på mandag 14. mars 2022, klokken 12:21
For meg synes jeg de doble glassene fremme demper utvendig trafikkstøy, spesielt når det er våt asfalt.

Ellers er folk sensitive på forskjellige frekvensområder, samt at grad av hørsel i de forskjellige frekvensene spiller inn. Hva som betegnes som støy er dermed veldig subjektivt.

Sitat fra: Handyman på søndag 13. mars 2022, klokken 12:20
Sitat fra: Klykken på søndag 13. mars 2022, klokken 11:03
Sitat fra: turfsurf på søndag 13. mars 2022, klokken 09:12
Sitat fra: Radial på søndag 13. mars 2022, klokken 00:45
Blitt betydelig mer støy i det siste, nå som temperaturen øker. Nesten som ett trykk i øret som konstant må utlignes, men bare i Tesla'n vår.

Senk trykket i dekkene.
Skru av toppa på ventilen, snu den og trykk den litt inn så slipper du trykket. Til info. Oppdaget ved en feiltakelse i mørket, selv. Mulig det er common knowledge, men sier det likavæl 😅
Denne er fin for nøyaktig justering av dekktrykket når det ikke er nøyaktig trykkmåler på fyllepistolen: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/kompressorer/dekktrykkmaler-2000028530
Selv bruker jeg en liten 12V kompressor nøyaktig digital måler:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/mini-compressors-and-foot-pumps/kompressor-4-i-1-604195/
Jeg har denne: https://www.multicom.no/business/xiaomi-oppladbar-kompressor-til-bil/cat-p/c/p1000494150

Enkel i bruk og portabel uten ledning. Lades som en mobiltelefon. :)

Skal man ha den nå så er  det best å gå for den nye som fyller raskere

https://mi-home.no/produkt/elektrisk-sparkesykkel/xiaomi-portable-electric-air-compressor-1s/
Model 3 2019 LR Rwd

Autowinder

Kjøpte den nye i desember, var oppbevart inne i varmen før jeg testa den i 3 minus på et av hjula som lakk litt ved levering og jeg hadde tettet med flammesikker dekktetting. Laderen var fulladet men holdt i 3 minutter før det var tomt for strøm. Så den kan brukes til småjusteringer i sommertiden, men en portabel 12v var det som fikk jobben gjort.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

ToWalkOrDrive

Er ikke særlig plaget med støy i Model Y, men jeg er litt fristet til å prøve og ha 2-3 slike lyddempende matter baki, løst oppå bagasjeromsgulvet, men kappet til å passe nøyaktig:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/billyd/lyddemping/lyddemperplate-629378/#tab04
Vil og hjelpe som beskyttelseslag, med tanke på ved og drit.

Alternativt noe som spiser litt mer støy uten å reflektere støyen, men ikke så lett å holde rent (mindre i størrelse):
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/billyd/lyddemping/lyddemperplate-629375/
Tesla Model Y                         2021-

PionerThink

Kunne vært fristende å kjøpe en billig bagasjeromsmatte og limt slike lyddemperplater på undersiden som var tilpasset hele"bagasjeromsgulvet" ::)
Hvis man skulle ha behov for mer last er det da bare å ta den ut og kjøre uten, evnt bytte med en som er tilpasset som nevnt i en annen tråd her inne!?
Jeg har ikke vært veldig plaget av støy til nå, men må innrømme at tanken slo meg litt her en dagen når radioen sto litt lavt at det faktisk er en del romlestøy fra dekkene, og helst bakfra ??? (det blir jo definitivt ikke bedre med de harde Hankook-sommerdekkene vil jeg tro?)
Hvis du får testet ut disse ToWalkOrDrive, så hadde det vært supert om du kunne gi en tilbakemelding om det blir noen forbedring :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: PionerThink på tirsdag 15. mars 2022, klokken 11:54
Kunne vært fristende å kjøpe en billig bagasjeromsmatte og limt slike lyddemperplater på undersiden som var tilpasset hele"bagasjeromsgulvet" ::)
Hvis man skulle ha behov for mer last er det da bare å ta den ut og kjøre uten, evnt bytte med en som er tilpasset som nevnt i en annen tråd her inne!?
Jeg har ikke vært veldig plaget av støy til nå, men må innrømme at tanken slo meg litt her en dagen når radioen sto litt lavt at det faktisk er en del romlestøy fra dekkene, og helst bakfra ??? (det blir jo definitivt ikke bedre med de harde Hankook-sommerdekkene vil jeg tro?)
Hvis du får testet ut disse ToWalkOrDrive, så hadde det vært supert om du kunne gi en tilbakemelding om det blir noen forbedring :+1:

Var ikke dumt å feste lyddemper-platene til en bagasjeromsmatte. Kanskje både under og oppå. Da blir mattene nesten som lydbøyler. Hvis en bare velger på den ene siden og velger den åpne lyddemper-matte-versjonen vil jeg tro at de hindrer resonans / ekko bedre om de er oppå matten, selv om de gjerne ikke tåler all verdens. Tenker f.eks. på støy som har forplantet seg opp til sidene av bilen, som en vil skal dø ut kjappest mulig.

Den åpne versjonen vil sikkert og bli presset flate om en legger tunge ting oppå, sånn at de to cm de egentlig bygger blir presset til kanskje 0,5cm, så en slipper å fjerne matten når en trenger mye plass. Dersom en skal på skikkelig sommerferietur, med stappet bil, vil en jo uansett fjerne både matte og gulvplater bak, og legge de igjen i garasjen, så en lett får utnyttet brønnene. Da vil jo alle klærne og baggene absorbere støyen.
Tesla Model Y                         2021-

PionerThink

Ser at BilXtra har en billig universal matte som kunne vært brukt til å limt matter under:
https://bilxtra.no/bagasjeromsmatte-universal-108-x-140-cm
Egentlig skulle vel mattene også ha gått litt opp på sidene da jeg antar at rumlelyden kommer fra hjulene også og ikke bare resonnans fra under bagasjeromsgulvet?
Var vel noen som påpekte etter å ha åpnet sidene bak på en etron at det var ganske mye dempemateriale rundt om for å dempe hjulstøy!?
Noen som har funnet ut om det er noe på Model Y under alle disse dekslene på sidene? F.eks noen som har hatt av for å montere festekroker?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Radial

Hadde vært fint å sett en prosedyre for å pelle ut teppe/sideveggene bak der, og ha muligheten for å montere asfalt & demperplater inni der.
Asfalt tar mye lave frekvenser, plater tar høyere frekvenser.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA