Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 LR 2021 med 614km rekkevidde

Startet av markusthorsen, lørdag 28. august 2021, klokken 18:35

« forrige - neste »

markusthorsen

Heisann

Jeg la inn bestilling på en M3 LR (614km) i juni og fikk estimert levering i november. Et par uker etter ble det annonsert MY levering og MIC M3 i august/september
Etter noen nervepirrende runder på YouTube og diverse forum for å finne ut av batteri og alt mulig annet dilldall, landet jeg på å beholde reservasjonen min og vente til november.

Men skal ærlig innrømme at jeg sitter med litt fomo følelse nå om dagen

Nå det er sagt så føler jeg ikke at jeg har sett så veldig mange andre som sitter å venter på LR fra USA? Men jeg kan da umulig være den eneste som på død og liv ville beholde disse 36 ekstra kilometerene

Tenkte i så fall vi kunne opprette en liten tråd for oss og eventuelt dele litt av begrunnelsen for å vente, oppdatere hverandre på VIN(når den tid kommer) osv osv.

Eventuelt så blir det bare meg her

Sent from my IN2023 using Tapatalk


fronfoto

Nei da du er ikke alene  :D
Många som säger att usa modellen 614km fra usa är sämre kvalité än kinas 580km men jag finner inte något konkret på detta.
Thomas

AlexØ

Bestilte min for 2 uker siden.
Var liten tvil for meg at jeg skulle ha alle 614Km, mest fordi jeg skal ikke leveren bilen jeg har nå (leasing) før første uka i Januar uansett så jeg kan vente. jeg overlever en forsinkelse på en måneden også i verstefall.

Men jeg har hørt at den bilen kommer fra Kina. så jeg er litt usikker på om man bare kan gå etter rekkevidda lengre.

markusthorsen

Sitat fra: fronfoto på lørdag 28. august 2021, klokken 19:43
Nei da du er ikke alene  :D
Många som säger att usa modellen 614km fra usa är sämre kvalité än kinas 580km men jag finner inte något konkret på detta.
Thomas
Jeg også har hørt og forsåvidt blitt fortalt av Tesla Ålesund at mtp "features" og interiør så er USA og MIC bilene identiske. Eneste forskjellen er batteriprodusent og WLTP rekkevidde.

Det sies vel at MIC bilene er noe bedre mtp byggekvalitet og finish, men jeg krysser fingrene for at USA har fått luket vekk de fleste feilene nå også

Sent from my IN2023 using Tapatalk


markusthorsen

Sitat fra: AlexØ på søndag 29. august 2021, klokken 12:25
Bestilte min for 2 uker siden.
Var liten tvil for meg at jeg skulle ha alle 614Km, mest fordi jeg skal ikke leveren bilen jeg har nå (leasing) før første uka i Januar uansett så jeg kan vente. jeg overlever en forsinkelse på en måneden også i verstefall.

Men jeg har hørt at den bilen kommer fra Kina. så jeg er litt usikker på om man bare kan gå etter rekkevidda lengre.
Så interessant! Jeg har hørt og lest at de "garantert" kommer fra USA pga Panasonic batteriet. MIC bilene kommer vel med LFP fra LG? Har du noen linker som hevder de kommer fra Kina? :) Skal se om jeg finner den som jeg leste her forleden:)

Men nå det er sagt så gjør det meg ingenting om de ender opp med å komme fra Kina, ref kommentarer min til Thomas over.

Sent from my IN2023 using Tapatalk


Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

markusthorsen

Sitat fra: Handyman på søndag 29. august 2021, klokken 15:13
Sitat fra: markusthorsen på søndag 29. august 2021, klokken 14:18
....Har du noen linker som hevder de kommer fra Kina?...
Teslastats.no viser i alle fall at det også registreres MIC TM3 LR. Denne eksempelvis: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=LRW3E7EK5MC309739
MIC har VIN som begynner på LRW...
Ja, det stemmer nok. Men så vidt jeg har sett så er samtlige LR fra Kina oppgitt med 580km WLTP. Med mindre jeg mistorsto noe så tenkte jeg vi diskuterte LR 614km bilene :)

Sent from my IN2023 using Tapatalk


fronfoto


Radial

580km bilene har nok samme batteri som dagens TMY leveranser har (77kW NMC LG)
Med 82kW pakkene fra LG (NMCA) som kommer i Q4, blir nok rekkevidden den samme (614) fra Kina som USA.

Ellers skryter nesten alle av fit&finish fra Kina, mye bedre enn Freemount.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

HKS

Da spørs det nok om det kommer flere Model 3 fra Fremont til Norge.

Jeg tok uansett i mot en 2021 LR helt på tampen av juni med 614 km rekkevidde.
Produsert i USA, og er meget fornøyd med kvaliteten. Ingenting å sette fingeren på av panelgaps eller lakk, har heller ikke sett noe å klage på i interiør. Bilen virker bedre støyisolert enn en 2020 LR.
Tesla Model 3 Long Range

Syklist

#10
Samme erfaring her. Utmerket finish på LR fra Freemont levert i juni, og fri for skranglelyder. (2020 modellen var bra den og for mitt vedkommende.) Mulig at det er jevnere kvalitet på Kina-bilene, og færre "mandagsbiler".

Har inntrykk at det lavere vindstøy på 2021 modellen enn på 2020 modellen. (Tykkere vinduer.) Hjulstøy er vel det samme.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

markusthorsen

Sitat fra: HKS på mandag 30. august 2021, klokken 11:49
Da spørs det nok om det kommer flere Model 3 fra Fremont til Norge.

Jeg tok uansett i mot en 2021 LR helt på tampen av juni med 614 km rekkevidde.
Produsert i USA, og er meget fornøyd med kvaliteten. Ingenting å sette fingeren på av panelgaps eller lakk, har heller ikke sett noe å klage på i interiør. Bilen virker bedre støyisolert enn en 2020 LR.
Ja, det blir spennende å se når "cut-off" pointen var. Tweeten som blir referert over her var sendt slutten av juli, om jeg ikke husker helt feil. Og jeg bestilte 614km bil 4. juli.

Tar man tweeten bokstavelig får jeg USA bil med Panasonic batteri. Er tweeten litt upresis kan jeg få Kina bil med LG batteri.

Uansett godt å lese at USA har forbedret seg :)

Sent from my IN2023 using Tapatalk

turfsurf

Sitat fra: markusthorsen på søndag 29. august 2021, klokken 14:18
MIC bilene kommer vel med LFP fra LG? Har du noen linker som hevder de kommer fra Kina? :) Skal se om jeg finner den som jeg leste her forleden:)
LR kommer ikke med LFP. LFP har ikke høy nok energitetthet. Kina LR med 58 mil WLTP har det sakteladende NMC LG batteriet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øggen

Nå står det jo oppgitt 614 Km rekkevidde igjen. Er det da "Fremont" produksjon, eller bare det "store" 82 kW LPF Kina batteriet?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

El Rolfo

Bestilte en preformance denne uken. Hvordan vet jeg om det er USA eller Kina bil?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA