Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 LR 2021 med 614km rekkevidde

Startet av markusthorsen, lørdag 28. august 2021, klokken 18:35

« forrige - neste »

BE

Når du får VIN nummer starter Kinabiler med LRWxxxxxxxxx
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

turfsurf

Sitat fra: Øggen på onsdag 06. oktober 2021, klokken 15:38
Nå står det jo oppgitt 614 Km rekkevidde igjen. Er det da "Fremont" produksjon, eller bare det "store" 82 kW LPF Kina batteriet?
Finnes ikke noe kinesisk 82kWh LFP  batteri. LG 82kWh batteriet er NCMA. Er nok det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. oktober 2021, klokken 19:20
Sitat fra: Øggen på onsdag 06. oktober 2021, klokken 15:38
Nå står det jo oppgitt 614 Km rekkevidde igjen. Er det da "Fremont" produksjon, eller bare det "store" 82 kW LPF Kina batteriet?
Finnes ikke noe kinesisk 82kWh LFP  batteri. LG 82kWh batteriet er NCMA. Er nok det.

Men vises LG-batteriet nå med 614 km WLTP? Jeg trodde det var Panasonic?
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: OlaM på onsdag 06. oktober 2021, klokken 20:21

Men vises LG-batteriet nå med 614 km WLTP? Jeg trodde det var Panasonic?
Biler produsert i USA har fått Panasonic ja. MIC får LG.

TMY får vel og økt rekkevidde snart med samme batteriet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: OlaM på onsdag 06. oktober 2021, klokken 20:21
Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. oktober 2021, klokken 19:20
Sitat fra: Øggen på onsdag 06. oktober 2021, klokken 15:38
Nå står det jo oppgitt 614 Km rekkevidde igjen. Er det da "Fremont" produksjon, eller bare det "store" 82 kW LPF Kina batteriet?
Finnes ikke noe kinesisk 82kWh LFP  batteri. LG 82kWh batteriet er NCMA. Er nok det.
Men vises LG-batteriet nå med 614 km WLTP? Jeg trodde det var Panasonic?
82 kW er 82 kW, uansett om batteriet er laget av LG eller Panasonic. Det som skiller dem er kjemi, og antakelig ladeeffekt, kanskje vekt osv. Rekkevidden vil nok være rimelig lik så lenge det er samme kapasitet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Sitat fra: Handyman på onsdag 06. oktober 2021, klokken 20:59
82 kW er 82 kW, uansett om batteriet er laget av LG eller Panasonic. Det som skiller dem er kjemi, og antakelig ladeeffekt, kanskje vekt osv. Rekkevidden vil nok være rimelig lik så lenge det er samme kapasitet.

Godt mulig jeg har misforstått, men jeg trodde hele greia med 580 km vs 614 km WLTP (til tross for at begge har 82 kWh nominell) var nettopp LG vs Panasonic.
'21 3LR

jlan

#21
Korrigert: 580 km er NCM batteri, det som antas å få 614 km fra LG er NCMA

Jeg synes det er et stort sprang fra Performance med 567 km til LR med 614 km, hvis det er samme batteri.

I Hong Kong er Model 3 LR oppgitt til 580 km, mens Performance har 567 km som i Norge.

Performance bilene som ligger på inventory i Norge er amerikanske(5YJ), mens de som ligger på inventory i Danmark og Hong Kong er kinesiske (LRW). Alle med 567km. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Mancala

Sitat fra: jlan på onsdag 06. oktober 2021, klokken 21:22
580 km er LCM batteri, det som antas å få 614 km fra LG er LCMA

Jeg synes det er et stort sprang fra Performance med 567 km til LR med 614 km, hvis det er samme batteri.

I Hong Kong er Model 3 LR oppgitt til 580 km, mens Performance har 567 km som i Norge.

Performance bilene som ligger på inventory i Norge er amerikanske(5YJ), mens de som ligger på inventory i Danmark og Hong Kong er kinesiske (LRW). Alle med 567km.

Alle performance biler fra både Kina og USA har panasonic 82kwh batteri. Long range med 580km rekkevidde fra Kina har LG batteri med ca 78 kwh, og long range som har hatt 614km rekkevidde har hatt panasonic batteri, samme som performance, med 82kwh. Rekkeviddeforskjellen er grunnet felgene og spoileren.

Jeg gikk derfor for performance fra Kina slik at jeg fikk 82kwh batteriet til panasonic i stedet for det litt mindre LG batteriet.

turfsurf

Sitat fra: jlan på onsdag 06. oktober 2021, klokken 21:22
580 km er LCM batteri, det som antas å få 614 km fra LG er LCMA

LCM(A), hva er det? Så vidt jeg vet er det Nickel Cobolt Mangan (Aluminium).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

#24
Takk for korreksjon, NCMA skal det være ja. Egentlig LiNiMnCoAlO2
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

Model 3 LR som registreres nå i november har fortsatt egenvekt 1844 kg (+12 kg for tilhengerfeste). Det er det samme som 580 km bilene som ble levert i september. Mens 614 km bilene som ble levert fra USA i juni hadde egenvekt 1893kg(+13kg for tilhengerfeste). Noen CN-P biler er også registrert med egenvekt 1844 kg.

Kan det bety at det nye NCMA batteriet (som skal gi 614km rekkevidde) har eksakt samme vekt som NCM batteriet (580 km)? Eller leveres bilene fortsatt med det gamle batteriet?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

MiA LR 82kWh har jo Panasonic batterier. MiC 82kWh vil ha LG og veier vel stort sett det samme som 77Wh. Men vekten er nok ikke helt oppdatert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øggen

Noen som kan forklare forskjellen på MT314/MT315 og MT321/MT323?

Min bestilling sier MT315, noe jeg frykter er 580km utgaven og gamle batteriet.
Da tar jeg den nok ikke ut.
Noen som vet?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

jlan

Sitat fra: Øggen på søndag 28. november 2021, klokken 23:49
Noen som kan forklare forskjellen på MT314/MT315 og MT321/MT323?
Det ligger en tabell her, om det er riktig info kan ikke jeg vurdere:
https://tesla-info.com/guide/tesla-model-3-buyers-guide.php
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øggen på søndag 28. november 2021, klokken 23:49
Noen som kan forklare forskjellen på MT314/MT315 og MT321/MT323?

Min bestilling sier MT315, noe jeg frykter er 580km utgaven og gamle batteriet.
Da tar jeg den nok ikke ut.
Noen som vet?

Sett dette?

https://tesla-info.com/guide/tesla-model-3-buyers-guide.php

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA