Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snart tomt for my q3

Startet av elhansen, fredag 27. august 2021, klokken 11:36

« forrige - neste »

elhansen

Snakket med Tesla nå grunnet ønske om bytte av farge. Fikk da beskjed om at hvis det var ønske ville jeg ikke få bil før i q4. Dette gjaldt blå farge som det var tomt for.

kodax

Det står fortsatt estimert levering i september på nettsidene når man velger blå, så da er det på tide de oppdaterer. Gjelder kanskje andre farger også?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

elhansen

Spurte ikke om det. Kun ved endring fra hvit til blå. Synes blåfargen er utrolig fin.

tornaldo

Og likevel er det noen som tror prisene skal ned i år....
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

advale

#4
Absolutt på høy tid at de har solgt ut Y. De burde vært utsolgt allerede etter 2-3 uker ved annonsering etter min mening. At de er utsolgt noen dager før september er vel ikke et godt tegn. Heller motsatt, at det kan fort bli prisjustering.

Vil si 50/50 på prisjustering før nyttår (vil være en liten bombe i så fall). Evt noen mnd ut i 2022. Når man ser hva som skjer i Kina så bekrefter det at ting kan snu veldig fort. Husk i Kina selger de MY SR+ ---> Noe som Elon selv har sagt aldri skulle komme. Og ikke bare det, attpåtil måtte de  justere prisen ned fra den allerede lave "intro"-prisen.

tornaldo

#5
Usikker på hva du prøver å si, argumentene dine gir ingen mening (for meg i det minste).

Edit: Og siden jeg ikke forsto helt argumentene dine, leste jeg gjennom dine siste poster, og da gikk lyset opp for meg....
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

advale

Neivel. Ikke vet jeg hvordan jeg skulle formulert meg bedre.

Du forstår hvorfor SR+ kom likevel (og ble attpåtil satt ned i pris) selv om Elon har sagt tidligere at den aldri skulle komme?

thorerik

Bare tullpreik. De har for mange biler og for få kjøpere. En skal være ganske tett i pappen for å bestille til overpris nå om dagen. Men samfunnet består heldigvis av mange forskjellige, så tesla tjener litt nå og enda litt til når de setter ned prisen om kort tid.

ToWalkOrDrive

Tja. Nå begynner tyskerne å se Model Y på veiene. Kanskje flere ønsker å kjøpe den da....litt sånn som Tesla Model 3-sedanen i Norge...som bare selger mye mer enn nokon skulle tru.
Og prisene i USA for brukt Long Range Y er høyere enn nybil fordi det er så lang leveringstid....på tross av at bilprisen er satt OPP 7 ganger i USA. Verden får ikke nok.

Kina har strandet litt pga noen dårlige erfaringer og påståtte kampanjer mot Tesla.
Tesla Model Y                         2021-

tornaldo

Åpenbart et par stk her inne som sov i timen når de hadde undervisning i tilbud og etterspørsel.

For øyeblikket klarer trolig ikke Tesla produsere nok biler for å tilfredsstille etterspørselen i Europa og Asia. Så lenge det er realiteten, går selvfølgelig ikke prisene ned.

Når situasjonen endrer seg, vil det naturlig nok også prisene kunne endre seg. Men nå er jo ryktet at det nærmer seg utsolgt i Europa, så da gir jo svaret seg selv. I USA gjør folk tusenvis av dollar på å selge sine brukte Model Y langt over nypris, siden det leveres ut for få biler.

Ellers så er det litt søtt at enkelte bruker mye tid her inne på Tesla forumet, på å gjennomgående argumentere mot Tesla.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

emurof


Magnus Hansen

Det vi i alle fall kan slå fast er at antallet som forhåndsbestilte tidlig ikke var enormt. Det gikk veldig greit å tømme den ventelisten. Når det gjelder fremtidig prisutvikling er som det blir sagt fremdeles en fabrikk i Kina som skal dekke etterspørselen for to store markeder og sånn sett er det liten grunn til å tro at de har behov for å senke prisene på en god stund. Jeg tror det må en betydelig produksjon i Berlin til før det skjer.

advale

Man kan ikke ta situasjonen i USA og prosjektere mot Kina og Europa sånn uten videre. USA er patriotiske og velger amerikansk. Derav Tesla har urokkelig posisjon. Samtidig har Fremont store mangler på chips. Mens Shanghai ikke har det problemet.

SR+ bruker LFP, så selv om SR+ skulle selge som hakka møkk blir det overskudd av LR fordi salg av LR i Kina ser ut til å stoppe opp. For ikke å glemme at SR+ vil kannibalisere maaange LR.

At køen blir tømt på 8000 biler er smått utrolig. Folk har nok hoppet av køen og gått til konkurrenten i hopetall. Man skulle tro Y også følger 3 i tilbud etterspørsel, men så langt er det ingenting som skulle tilsi det.

afitch80

Sitat fra: advale på lørdag 28. august 2021, klokken 11:55
At køen blir tømt på 8000 biler er smått utrolig. Folk har nok hoppet av køen og gått til konkurrenten i hopetall. Man skulle tro Y også følger 3 i tilbud etterspørsel, men så langt er det ingenting som skulle tilsi det.
Man kan heller snu på flisen. At det er 8000 mennesker som bestiller en bil de verken har sett eller prøvd er ganske bra. De aller fleste sitter nok på gjerdet og venter til bilene er kommet på veiene og de kan se og prøve den. Da får man et nytt trykk med bestillinger. Så dabber det av. Da blir det relativt lave leveringstall frem til Berlin-fabrikken er oppe og går skikkelig med bra kapasitet. Hva som skjer da kommer an på når det skjer, hvilket batteri som kommer i bilen da? Skjer det på begynnelsen av neste år og det er samme batteri som nå, så forblir leveringstallene relativt lave. Skjer det lengre ut på året med det nye batteriet vil man få trykk igjen. For da kommer alle som har ventet på 4680-batteriet. Og sikkert en del av dde som allerede har Y, men som vil ha det nyeste og beste. De får og sikker en del kunder når mediene melder om nye batterier og Berlin-fabrikken.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

Jeronan

#14
Sitat fra: advale på lørdag 28. august 2021, klokken 11:55
Man kan ikke ta situasjonen i USA og prosjektere mot Kina og Europa sånn uten videre. USA er patriotiske og velger amerikansk. Derav Tesla har urokkelig posisjon. Samtidig har Fremont store mangler på chips. Mens Shanghai ikke har det problemet.

Regarding component shortage in US. I am very skeptical when I look at the est. January for the Model Y LR in USA, as somehow the Model Y Performance has only a 4-5 week est.

So this can very well be Tesla playing the shareholder game and just trying to push people into buying the more expensive performance model to boost Q3 financial numbers in US.

It wouldn't surprise me that beginning October the January est. suddenly changes back to 6-8 weeks again.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA