Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Felles ladepunkt i hyttefelt

Startet av leafolainen, torsdag 26. august 2021, klokken 23:06

« forrige - neste »

leafolainen

Vi har hytte i et felt med 10 hytter med felles parkeringsplass. Vi vurderer å sette opp et felles ladepunkt eller to på parkeringsplassen lurer på om det finnes ladebokser for privat bruk hvor man kan f.eks. kan bruke en app for å sette i gang lading, og som sikrer at forbruket blir registrert på riktig bil. Det skader ikke om det finnes løsning for «idling» heller. Noen som har tips eller erfaring med tilsvarende problemstillinger?

Homecast

Hei

Det finnes flere som leverer dette, selv jobber jeg i DEFA som også tilbyr dette

Man kan velge enten å ha et privat anlegg med kun tilgang for gruppen som eier hyttene, eller dere kan tillate alle å lade der.
Vår CloudCharge app benyttes som portal for å starte lading (kan selvsagt legge inn RFID brikke for å starte)

Kostnader kan trekkes direkte fra kort for hver ladesesjon. Priser for lading kan dere styre selv, pr tidsenhet, pr kw/h eller som en blanding.
Eller, dere kan hente ut rapporter og selv gjøre avregninger dersom det er ønskelig.

Vi selger gjennom elektroinstallatører som tar seg av hele jobben med montering.

Man kan fint begynne med 1 ladepunkt, men lurt å planlegge for å utvide senere dersom flere ønsker dette, lastbalansering er selvfølgelig med i våre løsninger.


https://www.defa.com/no/lading-elbil/cloudcharge/
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

leafolainen

Takk for svar. Denne løsningen høres interessant ut. Er dette snakk om en tjeneste man abonnerer på, eller er det en engangsinvestering, og etter det opp til oss selv å håndtere fakturering etter forbruk?

Erik Ola Ulvestad

Det er også mulig med "stand alone" anlegg for 1-til-X ladepunkt for mange brukarar som kvar har sin RFID kode (tag, kort, bankkort, etc) eller app id. Rapport for forbruk feks pr epost pr kvartal til en ansvarlig.
Ingen skyløsning, ingen abb.kost, en eller få ladstajonsmodellar, full frihet. Må helst ha internett (4G/5G ruter eller Wifi frå nærliggande hytte) for å kunne sende epost, men lokalt, lukka nett er også mulig.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

leafolainen

Høres veldig enkelt og greit ut. Vi har allerede felles strøm til et pumpehus i nærheten, så det kan muligens være aktuelt å koble seg til det samme anlegget og fakturere brukerne etterskuddsvis for faktiske kostnader. Det er god 4G dekning i området.

Har du noe konkret produkt i tankene, evt en link til mer informasjon? Hvor kan jeg henvende meg for å forespørre på en slik løsning?

Homecast

Sitat fra: leafolainen på mandag 30. august 2021, klokken 11:13
Takk for svar. Denne løsningen høres interessant ut. Er dette snakk om en tjeneste man abonnerer på, eller er det en engangsinvestering, og etter det opp til oss selv å håndtere fakturering etter forbruk?

Det er en kostnad for å ha alt online, størrelse på anlegget og LAN/4G avgjør prisen, da kan man velge å administrere dette selv med å hente ut rapporter og fakturere basert på forbruket til hver bruker, eller man kan hvis ønskelig sette bort dette også.

send gjerne en forespørsel via vårt kontaktskjema med litt mer info akkruat hva dere ser for dere, så kan du få mer nøyaktige priser og informasjon, skjema nederst på siden
https://www.defa.com/no/lading-elbil/elbil-borettslag-sameier/
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: leafolainen på mandag 30. august 2021, klokken 22:20
...
Har du noe konkret produkt i tankene, evt en link til mer informasjon? Hvor kan jeg henvende meg for å forespørre på en slik løsning?
Eg tenkte på vår Malthe Winje "ChargingMaster". Eg kan sende deg info.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA