Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor har de ikke KW-pris på pumpa og skilting om ladestasjoner?

Startet av Radiobil1, onsdag 25. august 2021, klokken 14:06

« forrige - neste »

goggo

Jeg tror danskene har lest tittelen på denne tråden, og så bestemt seg for å fikse dette gitt :)
https://elbil.no/far-til-noe-elbillandet-norge-ikke-har-klart/

Nå er/blir dette altså lovbestemt i California, Tyskland og Danmark og sikkert flere andre land jeg ikke har fått med meg også.

Så nå er det jaggu på tide at myndighetene bestemmer dette i "elbil-landet Norge" også, og ikke fortsetter å la operatørene og deres lobbyister gjøre prisingen så komplisert at det blir umulig for oss forbrukere å sammenligne tilbudene.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Ellemelle

Sitat fra: goggo på fredag 05. november 2021, klokken 09:20
Så nå er det jaggu på tide at myndighetene bestemmer dette i "elbil-landet Norge" også, og ikke fortsetter å la operatørene og deres lobbyister gjøre prisingen så komplisert at det blir umulig for oss forbrukere å sammenligne tilbudene.
Det er ikke sikkert det blir mindre komplisert. Det vil fortsatt stå 8,4 kroner per kWh på Ionity-stolpene, så er man selv nødt til å finne ut hvilke tjenester man må abonnere på for å få dette til en mer fornuftig pris.

Prisen du ser på ladestolpen vil være worst case prisen, og nesten garantert den høyeste prisen.

overskyet

Sitat fra: Ellemelle på fredag 05. november 2021, klokken 10:12
Sitat fra: goggo på fredag 05. november 2021, klokken 09:20
Så nå er det jaggu på tide at myndighetene bestemmer dette i "elbil-landet Norge" også, og ikke fortsetter å la operatørene og deres lobbyister gjøre prisingen så komplisert at det blir umulig for oss forbrukere å sammenligne tilbudene.
Det er ikke sikkert det blir mindre komplisert. Det vil fortsatt stå 8,4 kroner per kWh på Ionity-stolpene, så er man selv nødt til å finne ut hvilke tjenester man må abonnere på for å få dette til en mer fornuftig pris.

Prisen du ser på ladestolpen vil være worst case prisen, og nesten garantert den høyeste prisen.

Enig en smørbrødliste med forskjellige abb og priser vil bare forvirre alle.

Lars C. Krogenæs

Hvordan skal disse prisene oppdateres?

Ionity har roaming med en rekke selskaper, som alle har sine priser og pakker.
Det blir jo umulig å holde dette oppdatert med gjeldende priser for alle aktører. Hvilken pris har f.eks Italienske enelX på sitt juicepass hos Ionity i Østerdalen i dag? Her kommer jo valuttakurser også inn i bildet.

Intensjonen er god, men blir umulig å innføre for operatører. De færreste av dagens ladestasjoner her mulighet for å vise dette. Mange mangler display, mens andre har display, men ikke kontakt med baksystemer for å hente ut beløp som er påløpt. De sender i stedet fortløpende ladestatus, tidsbruk og brukt strømmengde kun en vei.

Dette er mye mer komplisert enn å vedta en lov..
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Roy Aasen

Skulle de komme dit hen...så blir det jo maksimalpris adhoc ved lading med bankkort.
"Alle andre" har jo kundekort med deres egne priser.  Blir kanskje litt lettere enn sms-lading.

Counterpointer

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 05. november 2021, klokken 12:58
Hvordan skal disse prisene oppdateres?

Ionity har roaming med en rekke selskaper, som alle har sine priser og pakker.
Det blir jo umulig å holde dette oppdatert med gjeldende priser for alle aktører. Hvilken pris har f.eks Italienske enelX på sitt juicepass hos Ionity i Østerdalen i dag? Her kommer jo valuttakurser også inn i bildet.

Intensjonen er god, men blir umulig å innføre for operatører. De færreste av dagens ladestasjoner her mulighet for å vise dette. Mange mangler display, mens andre har display, men ikke kontakt med baksystemer for å hente ut beløp som er påløpt. De sender i stedet fortløpende ladestatus, tidsbruk og brukt strømmengde kun en vei.

Dette er mye mer komplisert enn å vedta en lov..
Det er svært betenkelig at en hel bransje har så kompliserte systemer og rutiner at det er «umulig» med prisliste.

Minner om forsikringsbransjen som også er utrolig vanskelig å forholde seg til. Jeg er sikker på at forsikring gjør det komplisert med vilje for å hindre reellt innsyn i hva en får for pengene.

RJK

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 05. november 2021, klokken 12:58
Hvordan skal disse prisene oppdateres?

Ionity har roaming med en rekke selskaper, som alle har sine priser og pakker.
Det blir jo umulig å holde dette oppdatert med gjeldende priser for alle aktører. Hvilken pris har f.eks Italienske enelX på sitt juicepass hos Ionity i Østerdalen i dag? Her kommer jo valuttakurser også inn i bildet.

Intensjonen er god, men blir umulig å innføre for operatører. De færreste av dagens ladestasjoner her mulighet for å vise dette. Mange mangler display, mens andre har display, men ikke kontakt med baksystemer for å hente ut beløp som er påløpt. De sender i stedet fortløpende ladestatus, tidsbruk og brukt strømmengde kun en vei.

Dette er mye mer komplisert enn å vedta en lov..
Dette kan jo føre til at Ionity sin horrible drop-in-pris blir senket. Er jo tross alt en form for konkurranse om kundene, og når de da blir stående med den desidert dyreste prisen, godt over andre operatører, så kan det altså gi et incentiv til å gjøre noe med dette.

Over tid, så vil det kunne føre til drop-in-priser generelt må senkes, gjerne så mye at avtalene ikke gir de store innsparingene. Da får vi jevnere prising. Denne formen for lock-in-avtaler er ihvertfall jeg svært i mot, selv om jeg nå har gått inn for en slik selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

1317142119

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 05. november 2021, klokken 12:58
Hvordan skal disse prisene oppdateres?

Ionity har roaming med en rekke selskaper, som alle har sine priser og pakker.
Det blir jo umulig å holde dette oppdatert med gjeldende priser for alle aktører. Hvilken pris har f.eks Italienske enelX på sitt juicepass hos Ionity i Østerdalen i dag? Her kommer jo valuttakurser også inn i bildet.

Intensjonen er god, men blir umulig å innføre for operatører. De færreste av dagens ladestasjoner her mulighet for å vise dette. Mange mangler display, mens andre har display, men ikke kontakt med baksystemer for å hente ut beløp som er påløpt. De sender i stedet fortløpende ladestatus, tidsbruk og brukt strømmengde kun en vei.

Dette er mye mer komplisert enn å vedta en lov..
Her konstruerer man problemer som ikke eksisterer.

Forslag: akkurat på samme måte som for bensinkunder. En lystavle som viser pris/kWh akkurat som de viser pris/liter i dag.

De som har rabatter får klare å holde styr på dette selv, akkurat som bensinkundene alltid har måttet.

overskyet

Sitat fra: 1317142119 på søndag 07. november 2021, klokken 19:41
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 05. november 2021, klokken 12:58
Hvordan skal disse prisene oppdateres?

Ionity har roaming med en rekke selskaper, som alle har sine priser og pakker.
Det blir jo umulig å holde dette oppdatert med gjeldende priser for alle aktører. Hvilken pris har f.eks Italienske enelX på sitt juicepass hos Ionity i Østerdalen i dag? Her kommer jo valuttakurser også inn i bildet.

Intensjonen er god, men blir umulig å innføre for operatører. De færreste av dagens ladestasjoner her mulighet for å vise dette. Mange mangler display, mens andre har display, men ikke kontakt med baksystemer for å hente ut beløp som er påløpt. De sender i stedet fortløpende ladestatus, tidsbruk og brukt strømmengde kun en vei.

Dette er mye mer komplisert enn å vedta en lov..
Her konstruerer man problemer som ikke eksisterer.

Forslag: akkurat på samme måte som for bensinkunder. En lystavle som viser pris/kWh akkurat som de viser pris/liter i dag.

De som har rabatter får klare å holde styr på dette selv, akkurat som bensinkundene alltid har måttet.

Det kunne jo føre til reel konkurranse på pris.

ThomasEL

Enig med de to foregående innleggene her:

* Det er tilstrekkelig at ei lystavle viser "pumpepris" for drop in kunder
   - De som har diverse avtaler som gir rabatter, f eks jeg som har Audi charging service, kan holde kontroll på dette selv.

* Det er ikke nødvendig at selve ladestolpen må vise pris pr kWt. Ei felles lystavle hadde gjort susen det.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Radiobil1

Har norge kommet noe lenger mht å få opp priser, så man vet prisen på varen uten å sjekke i apper mm?

hanche

Hvis du sjekker en tråd noen hakk lenger ned her, vil du se at Uno-X viser priser på lading nå.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moggen

Sitat fra: overskyet på mandag 08. november 2021, klokken 10:35
Sitat fra: 1317142119 på søndag 07. november 2021, klokken 19:41
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 05. november 2021, klokken 12:58
Hvordan skal disse prisene oppdateres?

Ionity har roaming med en rekke selskaper, som alle har sine priser og pakker.
Det blir jo umulig å holde dette oppdatert med gjeldende priser for alle aktører. Hvilken pris har f.eks Italienske enelX på sitt juicepass hos Ionity i Østerdalen i dag? Her kommer jo valuttakurser også inn i bildet.

Intensjonen er god, men blir umulig å innføre for operatører. De færreste av dagens ladestasjoner her mulighet for å vise dette. Mange mangler display, mens andre har display, men ikke kontakt med baksystemer for å hente ut beløp som er påløpt. De sender i stedet fortløpende ladestatus, tidsbruk og brukt strømmengde kun en vei.

Dette er mye mer komplisert enn å vedta en lov..
Her konstruerer man problemer som ikke eksisterer.

Forslag: akkurat på samme måte som for bensinkunder. En lystavle som viser pris/kWh akkurat som de viser pris/liter i dag.

De som har rabatter får klare å holde styr på dette selv, akkurat som bensinkundene alltid har måttet.

Det kunne jo føre til reel konkurranse på pris.

Dette er akkurat hvad bransjen har prøvd å unngå via abonnement, ulike priser, medlemskap etc.

Å ha en transparent prising, uten avtalekrav, med universell betalingsløsing (bankkort) leder jo til konkurranse og rørlighet mellom tilbyderne.

At ikke kunderne og/eller staten (som jo har sponset utbygginga av ladenettene) setter noen krav i rettning av å få til en fungerende markedsdynamikk, er skandale!

overskyet

Sitat fra: Moggen på søndag 25. desember 2022, klokken 14:32
Sitat fra: overskyet på mandag 08. november 2021, klokken 10:35
Sitat fra: 1317142119 på søndag 07. november 2021, klokken 19:41
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 05. november 2021, klokken 12:58
Hvordan skal disse prisene oppdateres?

Ionity har roaming med en rekke selskaper, som alle har sine priser og pakker.
Det blir jo umulig å holde dette oppdatert med gjeldende priser for alle aktører. Hvilken pris har f.eks Italienske enelX på sitt juicepass hos Ionity i Østerdalen i dag? Her kommer jo valuttakurser også inn i bildet.

Intensjonen er god, men blir umulig å innføre for operatører. De færreste av dagens ladestasjoner her mulighet for å vise dette. Mange mangler display, mens andre har display, men ikke kontakt med baksystemer for å hente ut beløp som er påløpt. De sender i stedet fortløpende ladestatus, tidsbruk og brukt strømmengde kun en vei.

Dette er mye mer komplisert enn å vedta en lov..
Her konstruerer man problemer som ikke eksisterer.

Forslag: akkurat på samme måte som for bensinkunder. En lystavle som viser pris/kWh akkurat som de viser pris/liter i dag.

De som har rabatter får klare å holde styr på dette selv, akkurat som bensinkundene alltid har måttet.

Det kunne jo føre til reel konkurranse på pris.

Dette er akkurat hvad bransjen har prøvd å unngå via abonnement, ulike priser, medlemskap etc.

Å ha en transparent prising, uten avtalekrav, med universell betalingsløsing (bankkort) leder jo til konkurranse og rørlighet mellom tilbyderne.

At ikke kunderne og/eller staten (som jo har sponset utbygginga av ladenettene) setter noen krav i rettning av å få til en fungerende markedsdynamikk, er skandale!

Amen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA