Har noen før dette faktisk sjekket lastekapasitet i noe av bilene de har brukt / pakket i løpet av livet?
Og har noen merket noe eller blitt sjekket for det? Bilen tåler jo åpenbart mye mer...
Jeg har sjekket tekniske data på alle biler jeg har kjøpt, og det inkluderer både tilhengervekt og nyttelast. Det er data på bilen i tillegg til prøvekjøring som har avgjort om jeg har vurdert en bil som aktuell eller ikke. Jeg har derfor heller aldri kjøpt en bil som ikke har vært tilgjengelig for prøvekjøring før jeg har handlet bil. Gikk på ei blemme en gang da jeg kjøpte en Renault Laguna. Så på nyttelast på bilen og tilhengervekt, men overså at tillat vogntogvekt var mye lavere enn totalvekt bil + tilhengervekt. Det ga meg vektproblemer når jeg skulle ha familen i bilen i tillegg til campingvogn på slep. Har dermed alltid sjekket nøye alle vektgrensene for biler jeg har kjøpt etter det. For min del ville jeg aldri avbestilt en bil pga. nyttelast, men det er fordi jeg aldri ville bestilt en bil med for lav nyttelast i utgangspunktet.
Husker for en god del år siden at jeg leste at halvparten av de som kjøpte ny Toyota gjorde det uten prøvekjøring. Jeg tenkte at det er merkelig å kjøpe ny bil uten prøvekjøring, men nå så virker det nesten som normalen er å kjøpe ny bil uten å se eller prøvekjøre bilen først, og i tillegg vet man lite om bilene ellers også. Da er det jo naturlig at det blir en del avbestillinger når folk får se og prøve det de har bestilt nesten i blinde.