Mine første timer i min egen Model Y!

Startet av E-golf-2014, tirsdag 24. august 2021, klokken 10:12

« forrige - neste »

Jouley

Sitat fra: andy99 på onsdag 25. august 2021, klokken 22:41
Jeg er Tesla newbie, dvs første egne Tesla. Sammenligner min nåværende bil, som er hyundai kona.

førsteinntrykk, både positivt og negativt

• Svett rompe.., hadde glemt hvordan det var med stoler uten kjøling/ventilasjon. Mulig også PU skinnet er ekstra lite pustende også. Sort interiør i sola, ikkje bra.
  • Veldig mye nytt, og kjedelig at bilene ikke er noe særlig ladet. Min var 150km rekkevidde. Og hvis en som meg er lenge siden en har brukt hurtiglader, så funker jo ingenting uten ladebrikke som selvfølgelig jeg ikke har med. MEN det fører en til Supercharger som er en drøm i forhold. Alt bare funker.
  • Noe stump fjæring, over skarpe bygater. Rister/skrangler litt i passasjerstol
  • Nesten så jeg måtte legge den umiddelbart ut på FINN, etter en stund kjøring kom det en infernalsk elektrisk summing. (er veldig følsom for sånne lyder). Men så forsto jeg at det var forvarming av batteriet før superlader, så det har en naturlig forklaring med at den sender masse strøm til motorene for å få opp tempen fort og gir seg relativt fort.
  • Veldig lite ratt
  • Ikke så dramatisk prestanda, var ikke helt som forventet. Men ikke tolk meg feil det går fælt, bare den har en mer lineær kurve, ikke sånn ketchup og hjulspinn som på KONA. Det er bra, her henger bilen med i forhold til hvor mye pulver det er.
  • Noe kort sittepute
  • Støy ble opplevd er bra/lavt, men nå kommer jeg fra en som har mye støy
  • Blinklys som krever mye tilvenning
  • Autopilot/laneassist som krever en del tilvenning

Konklusjon dag 1, den havner ikke på Finn med det første :)

Takk for beskrivelse! Jeg kommer også fra Kona og skal over i første egne Tesla.

Når inntraff denne plagsomme summingen? Var det når bilen skjønte at du var på vei til Superlader eller mens du hadde kabel i?

Er litt bekymret for dette med fjæring.. på dårlige vestlandsveier    :-\

lars667

Dette med ventilerte seter er virkelig godt merker jeg nå etter en måned i IONIQ5... Det er nesten så en kan leve uten supercharging og fin skjerm.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Jeronan

Sitat fra: lars667 på torsdag 26. august 2021, klokken 09:01
Dette med ventilerte seter er virkelig godt merker jeg nå etter en måned i IONIQ5... Det er nesten så en kan leve uten supercharging og fin skjerm.

Well if Ionity would start putting some Fastchargers in Vestlandet, then we won't need Tesla anymore.  ::) :P

For us, the issue now is that the moment we take the turn at Otta, there is either Tesla SuC's or 3rd party 50kWh DC chargers (if they are not out of order that is).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

andy99

Sitat fra: Jouley på torsdag 26. august 2021, klokken 08:54
Sitat fra: andy99 på onsdag 25. august 2021, klokken 22:41
Jeg er Tesla newbie, dvs første egne Tesla. Sammenligner min nåværende bil, som er hyundai kona.

førsteinntrykk, både positivt og negativt

• Svett rompe.., hadde glemt hvordan det var med stoler uten kjøling/ventilasjon. Mulig også PU skinnet er ekstra lite pustende også. Sort interiør i sola, ikkje bra.
  • Veldig mye nytt, og kjedelig at bilene ikke er noe særlig ladet. Min var 150km rekkevidde. Og hvis en som meg er lenge siden en har brukt hurtiglader, så funker jo ingenting uten ladebrikke som selvfølgelig jeg ikke har med. MEN det fører en til Supercharger som er en drøm i forhold. Alt bare funker.
  • Noe stump fjæring, over skarpe bygater. Rister/skrangler litt i passasjerstol
  • Nesten så jeg måtte legge den umiddelbart ut på FINN, etter en stund kjøring kom det en infernalsk elektrisk summing. (er veldig følsom for sånne lyder). Men så forsto jeg at det var forvarming av batteriet før superlader, så det har en naturlig forklaring med at den sender masse strøm til motorene for å få opp tempen fort og gir seg relativt fort.
  • Veldig lite ratt
  • Ikke så dramatisk prestanda, var ikke helt som forventet. Men ikke tolk meg feil det går fælt, bare den har en mer lineær kurve, ikke sånn ketchup og hjulspinn som på KONA. Det er bra, her henger bilen med i forhold til hvor mye pulver det er.
  • Noe kort sittepute
  • Støy ble opplevd er bra/lavt, men nå kommer jeg fra en som har mye støy
  • Blinklys som krever mye tilvenning
  • Autopilot/laneassist som krever en del tilvenning

Konklusjon dag 1, den havner ikke på Finn med det første :)

Takk for beskrivelse! Jeg kommer også fra Kona og skal over i første egne Tesla.

Når inntraff denne plagsomme summingen? Var det når bilen skjønte at du var på vei til Superlader eller mens du hadde kabel i?

Er litt bekymret for dette med fjæring.. på dårlige vestlandsveier    :-\
Det starter noen km før du ankommer supercharger, om du har lagt det inn som destinasjon. Kommer opp merknad på skjermen også. Fine greier når man vet hva det er.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. august 2021, klokken 23:17
Det ble nevnt skrangling..er super alletgisk mot alt som kan minne om noe som er løst når jeg kjører på humpete vei eller grusvei. Er det slik at det kan komme ulyder inn i kupeen som minner om noe som er løst?
Har du planer om å kjøpe en Y - eller er det bare nok et dårlig kamuflert forsøk på å kaste skit på Tesla?
På bakgrunn av din historikk, tror jeg dessverre det er det siste er sannheten. Som du skjønner jeg lei av dette og det er mange andre her også. Du kaster inn negativitet som Tesla i snart hver eneste tråd her. Jeg vet at jeg kan ignorere deg for å slippe alt dette, men det hjelper bare litt siden ignore funksjonen ikke virker på sitat. Ja, jeg har prøvd.
Du liker godt ID4. Jeg kunne ha kommentert mye skit om den bilen som jeg har lest, men det gjør jeg ikke da jeg ikke har tenkt å kjøpe bilen og vet at det som oftest vil irritere mer enn å være til nytte.
Har man en bil, f.eks. Tesla, er det mye mer redelig å nevne det man ikke liker. Ofte er det mye med bilen man liker også og da blir det mer balansert.
Jeg liker ikke fantombremsing blant annet, men det er å mye annet som er så bra at totalpakka likevel er fantastisk.

Kanskje noe å tenke over hvis du virkelig har lyst å bidra med noe her.

Jeg vet dette er off-topic, men jeg klarer ikke å la være å si fra.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Otkristo

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 26. august 2021, klokken 09:43
Det ble nevnt skrangling..er super alletgisk mot alt som kan minne om noe som er løst når jeg kjører på humpete vei eller grusvei. Er det slik at det kan komme ulyder inn i kupeen som minner om noe som er løst?
Har du planer om å kjøpe en Y - eller er det bare nok et dårlig kamuflert forsøk på å kaste skit på Tesla?
På bakgrunn av din historikk, tror jeg dessverre det er det siste er sannheten. Som du skjønner jeg lei av dette og det er mange andre her også. Du kaster inn negativitet som Tesla i snart hver eneste tråd her. Jeg vet at jeg kan ignorere deg for å slippe alt dette, men det hjelper bare litt siden ignore funksjonen ikke virker på sitat. Ja, jeg har prøvd.
Du liker godt ID4. Jeg kunne ha kommentert mye skit om den bilen som jeg har lest, men det gjør jeg ikke da jeg ikke har tenkt å kjøpe bilen og vet at det som oftest vil irritere mer enn å være til nytte.
Har man en bil, f.eks. Tesla, er det mye mer redelig å nevne det man ikke liker. Ofte er det mye med bilen man liker også og da blir det mer balansert.
Jeg liker ikke fantombremsing blant annet, men det er å mye annet som er så bra at totalpakka likevel er fantastisk.

Takk for at du gir beskjed. Mange skjulte Tesla hatere både her og på FB.

daktari

Hvorfor dette utbruddet? Det er da et helt legitimt spørsmål? Gamle Tesla hadde dette problemet i 2013/14, jeg tipper Y ikke har utfordringer. Men spørsmålet er relevant. Jeg får Rød-Khmer/DDR/Stalin-følelse av slik kritikk, det burde være noe takhøyde her.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

DagfinnN

Sitat fra: daktari på torsdag 26. august 2021, klokken 10:04
Hvorfor dette utbruddet? Det er da et helt legitimt spørsmål? Gamle Tesla hadde dette problemet i 2013/14, jeg tipper Y ikke har utfordringer. Men spørsmålet er relevant. Jeg får Rød-Khmer/DDR/Stalin-følelse av slik kritikk, det burde være noe takhøyde her.
PGA totalmengden av negativitet fra vedkommende. Dette utsagnet her i seg selv er ikke farlig. Du kan bare lese selv og se på historikk. F.eks ødela vedkommende tråden om nye superladere med uendelig med innspill om å åpne opp nettverket.  Ikke irrelevant, men galt å ødelegge en ellers veldig interessant tråd. Det samme ble gjort i tråd om Nürnbergringen hvor Tesla ble slaktet moralsk. Lite interessant for de som var interessert i info om ringen. Ikke å glemme 100'vis av sider om bitcoin hvor Tesla ble klassifisert som verre enn verst for miljøet. Til og med i den lange tråden om nyttelast trekkes bitcoin inn.
Så ja, jeg sier i fra om at nok er nok. Som du ser så forsøker jeg å gjøre det på en vennlig måte også. Såpass takhøyde må du ha at du tåler at jeg sier i fra.
Men nok off - topic nå. Mye mer interessant å høre om opplevelser med bilen fra folk som har fått den. Ønsker ikke å ødelegge denne tråden her.

hELgenen

Nå må du gi deg med disse personangrepene. JA,jeg vurderer seriøst model Y og vil vite alt om bilen. Skal prøvekjøre den også. Vi er flere i familien som vurderer den. Jeg er møkk lei disse konspirasjonsteoriene enkelte kommer med og denne bås plasseringen av enkelte. Se å få dere et liv og svar heller på det folk lurer på. Vi snakker om en bil og ikke en religion. Så litt takhøyde uten personangrep hadde vært å foretrekke.

Nå vil vi sikkert alle bli godt kjent med styrker og svakheter på Y etterhvert og la oss fokusere på det

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på torsdag 26. august 2021, klokken 10:47
Nå må du gi deg med disse personangrepene. JA,jeg vurderer seriøst model Y og vil vite alt om bilen. Skal prøvekjøre den også. Vi er flere i familien som vurderer den. Jeg er møkk lei disse konspirasjonsteoriene enkelte kommer med og denne bås plasseringen av enkelte. Se å få dere et liv og svar heller på det folk lurer på. Vi snakker om en bil og ikke en religion. Så litt takhøyde uten personangrep hadde vært å foretrekke.

Nå vil vi sikkert alle bli godt kjent med styrker og svakheter på Y etterhvert og la oss fokusere på det
Fint, vil legger ballen død i denne tråden. Du for si fra hvis du kjøper en Y så skal jeg flagge hele dagen :)

spirrevipp

Av alle ting så virker det som det er blinklysene som vil kreve mest tilvenning...
Lydanlegget er noe dårligere enn jeg er vant til fra Model X, men det var ikke så uventet.
Litt uvant justering av luftstrøm fra klimaanlegget, men det går seg nok til.

Ellers så er jeg godt fornøyd, flott bil som jeg tror dekker mitt behov utmerket så fort jeg får på plass hengerfeste.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Handyman

Angående lydalegget... hvordan er det sammenlignet med TM3 LR (altså ikke SR).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: spirrevipp på torsdag 26. august 2021, klokken 19:59
Av alle ting så virker det som det er blinklysene som vil kreve mest tilvenning...
Lydanlegget er noe dårligere enn jeg er vant til fra Model X, men det var ikke så uventet.

Ellers så er jeg godt fornøyd, flott bil som jeg tror dekker mitt behov utmerket så fort jeg får på plass hengerfeste.
Syns det virket som det var bedre trøkk i anlegget enn standardanlegget i X, men premium i X er kanskje hakket over, noe det også bør være..

Handyman

Sitat fra: geear på torsdag 26. august 2021, klokken 20:25
Sitat fra: spirrevipp på torsdag 26. august 2021, klokken 19:59

Syns det virket som det var bedre trøkk i anlegget enn standardanlegget i X, men premium i X er kanskje hakket over, noe det også bør være..
Jeg har ikke testet anleggene i X, men i noen Ser. Ingen av dem har imponert meg i det hele tatt. Lyden i TM3 LR likte jeg derimot meget godt. Håper ikke TMY er dårligere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Sitat fra: FrTr på torsdag 26. august 2021, klokken 13:24
Hentet min i dag og har gått igjennom alt(check-list).
Har sjekket panel gaps nøye.. alt er helt perfekt!
Kan ikke klage på støy og heller ingen vibreringer e.l. Virker utrolig fin og fast..

Kun en feil jeg kan påpeke - og det var at det var noe kondens i den ene baklykten som jeg regner med går bort, eller de fikser.

Edit: og jeg er perfeksjonist.. :)

Perfekt - lykten bør du be om å få byttet - det var et problem på en del X og ble byttet der.
Er bare å gratulere - er deilig å sitte på en perfekt bil uten lyter

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA