Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Mine første timer i min egen Model Y!  (Lest 24771 ganger)

ravelund1

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 15
    • Vis profil
Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« Svar #165 på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 17:16 »
Mine subjektive inntrykk.

Jeg sammenligner med Model 3 LR Mars 2019 utgave som jeg byttet inn i Model Y.

Første opplevelse:
Model Y er en vesentlig høyere bil enn Model 3, og jeg får virkelig SUV(CUV) følelsen av og kjøre den. Sitter vesentlig høyere. Synes pga høy førerposisjon at skjermen også er bedre plasser. En liten kar i Model3 gjør at litt av utsikten fremover ble blokkert av skjermen. Det gjør den ikke i Model Y.
Vesentlig mer lagringsplass.



Byggekvalitet:
Model Y er en vesentlig bedre skrudd sammen bil, enn Model 3 2019
Lakk er en stor oppgradering. Der 2019 Model 3 har tvilsom lakk jobb har denne Model Y veldig bra lakk jobb.
Den virker også fint polert fra Tesla. Stor forbedring.
Panelgaps etc: Mye bedre, ikke perfekt. Sidedøra på pass, siden er litt høy, og lykter bak på høyereside er ikke helt i aligiment med hverandre. Men uansett pirk.

Kjøring/Komfor
Man sitter høyere og for min smak er dette helt perfekt.

Fjæring synes jeg er bra. Jeg foretrekker at den er litt stivere. Den er kontant, men ikke ubehagelig. Så jeg synes fjæringen er perfekt satt opp slik den er. Kunne selvsagt verdt enda bedre med luft fjæring.
Kjøring på dårlig landevei på bygda, så opplevelse der er tillitsverdig og behagelig nok for min smak. Det er også lite til ingen skrangling i bilen.

Bilen akselerer litt mykere fra første gasspådrag, men kommer seg veldig. I forhold til M3 så er den da litt mindre brutal, men fortsatt veldig kvikk og responsiv.

Støy:
Jeg synes helt ærlig at denne støyer mindre enn M3, ingen revolusjon, men en forbedring. Jeg har fått testet den både på motorvei (E6 Lillestrøm - Moelv) og dårlig landevei.
Virker som det er mest forbedring på vindstøy, mens det er fortsatt endel vei støy.

Lydsystemet synes jeg er på samme nivå som M3. Det er bra, ikke storartet.

Seter og annet interiør:
Både jeg og fruen synes setene er litt forbedret. Litt bedre, kanskje litt mykere enn M3.

Autopilot:
For dere som ikke har hatt Tesla før så er det viktig og trekke ned forventningene litt til denne funksjonen
Systemet funger ganske bra på motorvei og ok på veier som ikke er for svingete med gul stripe.
Har du en vei uten gul stripe pr nå så fungerer ikke Autosteer veldig bra.
Adaptiv Cruise er da veien å gå. Men som andre her skriver, greit og være obs på tung transport, og andre store brede fartøyer. Bilen kan fort få litt noija når den møter dette på trange veier.
Selv om bilen har all hw for selvkjøring, så er sw vi har i norge ikke der.
Har man fornuftig forventning til det så er det fantastisk hjelp på lengere turer.

Bassert på og ha testet både S,3,X og Y. Så synes jeg Y er den beste bilen å kjøre.(Deretter X, 3 og S) Digger minimalismen.

Noen minus:
* Skulle ønsket at det var lastekroker i bagasjerom
* Håper Tesla innfører Lav regen som alternativ igjen, litt spent på glatte dager.
og
* Tesla Lillestrøm hadde satt default radio kanal til Hip Hop (Nesten deal breaker ) :-)


ergjer

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« Svar #166 på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 18:40 »
Nettopp hentet ut en TYM LR med 19" i familien, må si jeg ble positivt overrasket over det meste. Har selv en Model S LR fra 2019 så det er en bra sammenligning.

Totalpakken på alt er virker veldig bra, godt skrudd sammen, høy kvalitet på materialene etc. Hvitt interiør gjør det mer luksuriøst IMO. Midtkonsollen er veldig bra, med trådløs lader etc. Skjermen veldig bra og tar seg bedre ut enn på bilder egentlig. Knapper for å folde ned seter fra bagasjerom. Masse plass.

Syns også støyen fra dekk/kjøring er behagelig lav - faktisk vel så bra, om ikke bedre på grov asfalt enn TMSen. Tror ikke man skal se blindt på dB - er vel noe med forskjellige frekvenser etc.

Eneste er at håndtakene er litt sånn uvant i starten hvertfall. Kunne gjerne vært noe mere robust å ta i liksom...

Vet du hvor stor telefon får man plass til for trådløs lading i 2021 versjonen, og om det fungerer? Ser at mange sier at det ikke fungerer på større telefoner som iPhone Pro Max (i alle fall på 2020 versjon)? Skal kjøpe ny telefon så greit å vite om dette er noe jeg bør ta i betraktning
« Siste redigering: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 18:56 av ergjer »

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5632
    • Vis profil
Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« Svar #167 på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 19:00 »
* Tesla Lillestrøm hadde satt default radio kanal til Hip Hop (Nesten deal breaker ) :-)
Samme her - Trondheim!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Doff

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 112
    • Vis profil
Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« Svar #168 på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 19:12 »

Vet du hvor stor telefon får man plass til for trådløs lading i 2021 versjonen, og om det fungerer? Ser at mange sier at det ikke fungerer på større telefoner som iPhone Pro Max (i alle fall på 2020 versjon)? Skal kjøpe ny telefon så greit å vite om dette er noe jeg bør ta i betraktning

Kan bekrefte at iPhone XS Max passer og lader fint i min Model Y.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Koots

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 10
    • Vis profil
Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« Svar #169 på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 19:26 »
Har samme issue. Vår emmaljunga nxt90 passet fint i bagasjerommet i S-en uten å rotere. Går AKKURAT IKKE i Y-en, og må legges på tvers. Det er etter hva jeg kan se 4cm som skiller de to i lengden fra bakre kant i bagasjerommet til bakseterygg. :p Ikke noen dealbreaker, bare litt irr...

Ellers en fantastisk bil, og mye mer sportslig satt opp en S-en vi kommer fra. Gleder meg til langtur!
Jøss, har ikke noe problem med å få plass til vår nxt90 på langs, separere understell og bagg, roterer håndtaket ned og skyver inn stengene

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5632
    • Vis profil
Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« Svar #170 på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 09:43 »
Har samme issue. Vår emmaljunga nxt90 passet fint i bagasjerommet i S-en uten å rotere. Går AKKURAT IKKE i Y-en, og må legges på tvers. Det er etter hva jeg kan se 4cm som skiller de to i lengden fra bakre kant i bagasjerommet til bakseterygg. :p Ikke noen dealbreaker, bare litt irr...

Ellers en fantastisk bil, og mye mer sportslig satt opp en S-en vi kommer fra. Gleder meg til langtur!
Jøss, har ikke noe problem med å få plass til vår nxt90 på langs, separere understell og bagg, roterer håndtaket ned og skyver inn stengene

Kanskje jeg som ikke har prøvd "hardt nok"? Gjør samme øvelse med å komprimere vogna, og er selvsagt understellet som skapte trøbbel i lengden. Hjulene lå mot bakseterygg da jeg prøvde, som vi alltid gjorde på S-en, men har ikke prøvd andre veien. Det kan selvsagt gå bedre. :p
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Koots

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 10
    • Vis profil
Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« Svar #171 på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 09:44 »
Har samme jeg også, kan ta bilde neste gang om jeg husker

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3325
    • Vis profil
Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« Svar #172 på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 11:37 »
Har samme issue. Vår emmaljunga nxt90 passet fint i bagasjerommet i S-en uten å rotere. Går AKKURAT IKKE i Y-en, og må legges på tvers. Det er etter hva jeg kan se 4cm som skiller de to i lengden fra bakre kant i bagasjerommet til bakseterygg. :p Ikke noen dealbreaker, bare litt irr...

Ellers en fantastisk bil, og mye mer sportslig satt opp en S-en vi kommer fra. Gleder meg til langtur!
Jøss, har ikke noe problem med å få plass til vår nxt90 på langs, separere understell og bagg, roterer håndtaket ned og skyver inn stengene

Kanskje jeg som ikke har prøvd "hardt nok"? Gjør samme øvelse med å komprimere vogna, og er selvsagt understellet som skapte trøbbel i lengden. Hjulene lå mot bakseterygg da jeg prøvde, som vi alltid gjorde på S-en, men har ikke prøvd andre veien. Det kan selvsagt gå bedre. :p

Kanskje prøve å ta vekk den innerste gulvplaten i bagasjeromsgulvet? Kanskje det har noe med vinkel på baksetet...at det er stilt forskjellig...
Tesla Model Y                         2021-        
Tesla Model 3 Performance    2019-2021
Tesla Model S 85                    2014-2018

sjossang

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 319
    • Vis profil
Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« Svar #173 på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 23:55 »
I dag var det vår tur å hente vår hvite Model Y i Lillestrøm. Kontaktløs overtakelse var som forventet - helt supert! Skannet QR, svarte på spørsmål og fikk SMS med info hvor bilen stod (vi kjente jo reg.nr. og så bilen med en gang).

Bilen var tilgjengelig i App og jeg kunne enkelt låse opp for å komme inn i bilen. Null stress, og ikke noe kluss der. Gikk over bilen og sjekket at alt var på plass. Ingenting å utsette på paneler eller lakk. Skvettlapper og PPF foran hjulbuene bak var på plass, og vinterhjulene lå bak i bilen.

Innvendig var de hvite setene ganske møkkete. Kommer nok fra en skitten klut i klargjøringen, men vi sa fra og fikk straks hjelp av en veldig hyggelig Tesla-medarbeider.

Brukte kanskje 20-30 minutter med Snapchat og oppstart av bil med alle innstillinger, før vi kjørte hjemover mot Follo. Vi har hatt en Model S75D fra 2017 uten luftfjærer, så jeg kan ikke si jeg la merke til stivt oppsett. Støynivå var helt utmerket (lavt). La merke til litt lyd fra motor når jeg drar på, spesielt fra 70km/t og oppover.

Kalibrering av kamera/autopilot var ferdig før vi kom til E6, så det var veldig raskt. CC og Autopilot føles mer "solid" enn i vår S (som var oppgradert med MCU2/HW3), så kanskje kamera og sensorer har blitt bedre de siste 4 år?

Deilig å sitte høyere enn i S, men jeg lurer på om setene har litt kort pute. Ikke funnet optimal sittestilling helt enda, men den kommer nok de neste 100km. Jeg er 188cm og nær 100kg og har uansett god plass i bilen.

Kona kjørte sin bil, og jeg fikk raskt rapport om at venstre lys må være feiljustert, så jeg tar en runde i morgen for å justere det litt ned (hun beskrev det som om venstre lys var på fjernlys, så det er nok justert litt for høyt).

Jeg kjørte rett til mitt dekkhotell med vinterhjulene, og da fikk jeg en ufrivillig reboot av MCU. Etter oppstart var Premium Connectivity på plass. Tips til de som skal hente: ta en reboot før du forlater SC.

Etter dekkhotell var det rett til Kiwi. Y har mer praktisk frunk - lettere å lukke og jeg lurer jammen meg på om ikke det er bedre plass der enn i S.

Ellers kan jeg trygt anbefale brettene til oppbevaring (https://shop.tesla.com/no_no/product/modell-3_y-brett-til-oppbevaring). Jeg kjøpte også Homelink-settet ganske tidlig, og booket time i appen. Første ledige time er 12. oktober for montering. Fikk spørsmål nå i kveld fra SC om ordrenummer, så der jobbes det nok overtid til alle biler er levert :)

Alt i alt en veldig god opplevelse, og ikke minst en veldig god bil så langt. Må teste mer i morgen!
Y LR hvit/hvit

lars667

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 717
    • Vis profil
Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« Svar #174 på: ſøndag 19. ſeptember 2021, klokken 00:08 »
Er enig i at y har for kort sittepute, akkurat som Tm3. Men det går greit. Setene er
 "not great, not terrible".
2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
2020 e-Golf FL

Koots

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 10
    • Vis profil
Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« Svar #175 på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 09:53 »
Har samme issue. Vår emmaljunga nxt90 passet fint i bagasjerommet i S-en uten å rotere. Går AKKURAT IKKE i Y-en, og må legges på tvers. Det er etter hva jeg kan se 4cm som skiller de to i lengden fra bakre kant i bagasjerommet til bakseterygg. :p Ikke noen dealbreaker, bare litt irr...

Ellers en fantastisk bil, og mye mer sportslig satt opp en S-en vi kommer fra. Gleder meg til langtur!
Jøss, har ikke noe problem med å få plass til vår nxt90 på langs, separere understell og bagg, roterer håndtaket ned og skyver inn stengene

Kanskje jeg som ikke har prøvd "hardt nok"? Gjør samme øvelse med å komprimere vogna, og er selvsagt understellet som skapte trøbbel i lengden. Hjulene lå mot bakseterygg da jeg prøvde, som vi alltid gjorde på S-en, men har ikke prøvd andre veien. Det kan selvsagt gå bedre. :p

Ikke supergode bilder, men her ligger den fint pakket inn i bilen
 [ You are not allowed to view attachments ]    [ You are not allowed to view attachments ]

lars667

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 717
    • Vis profil
Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« Svar #176 på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 11:26 »
Etter noen flere timer i bilen, har tippet 1000 km:
* fjæring er egentlig ganske fæl. Til og med fotgjengeroverganger blir litt plagsomme (sebra-stripene bygger et par mm, det er litt for mye for denne bilen)
* støy på norske motorveier, med litt grov asfalt, er slitsom. Tunneler oppleves også støyende.
* god bakkeklaring som gjør dårlig siste veistubb inn til hytta uproblematisk
* lading er sikkert ikke verdens raskeste, men siden bilen er kjempeeffektiv har det ikke så mye å si (og ladenettverket etc)
* Plassen er fortsatt episk, men får nok ikke helt hundeburene vi ønsker oss inn.

Jeg mener disse to elementene blir underkommunisert litt i tester. De nevnes, men de bør tillegges mer vekt. Det er noe du merker i hver lille tur i lokalmiljøet hvis du ikke bor i et område med helt fersk asfalt uten skjøter eller hull.
2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
2020 e-Golf FL

Kires

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 447
    • Vis profil
Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« Svar #177 på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 12:10 »
Etter noen flere timer i bilen, har tippet 1000 km:
* fjæring er egentlig ganske fæl. Til og med fotgjengeroverganger blir litt plagsomme (sebra-stripene bygger et par mm, det er litt for mye for denne bilen)
* støy på norske motorveier, med litt grov asfalt, er slitsom. Tunneler oppleves også støyende.
* god bakkeklaring som gjør dårlig siste veistubb inn til hytta uproblematisk
* lading er sikkert ikke verdens raskeste, men siden bilen er kjempeeffektiv har det ikke så mye å si (og ladenettverket etc)
* Plassen er fortsatt episk, men får nok ikke helt hundeburene vi ønsker oss inn.

Jeg mener disse to elementene blir underkommunisert litt i tester. De nevnes, men de bør tillegges mer vekt. Det er noe du merker i hver lille tur i lokalmiljøet hvis du ikke bor i et område med helt fersk asfalt uten skjøter eller hull.

Sjekk lufttrykk. Hjalp mye hos meg å gå ned til 39 psi. Men fortsatt stiv, ikke tvil om det. Tar ujevnheter bra mye dårligere enn id.3 vi også har. Hemmeligheten er å kjøre saaakte:)
2022 VW ID.4 GTX
2020 VW ID.3

Elgaaen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 47
    • Vis profil
Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« Svar #178 på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 13:57 »
Syntes Model Y med 20" er MYE roligere og mer behagelig en M3 med 18".. Den er som en gokart på brostein.

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5632
    • Vis profil
Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« Svar #179 på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 14:04 »
Har samme issue. Vår emmaljunga nxt90 passet fint i bagasjerommet i S-en uten å rotere. Går AKKURAT IKKE i Y-en, og må legges på tvers. Det er etter hva jeg kan se 4cm som skiller de to i lengden fra bakre kant i bagasjerommet til bakseterygg. :p Ikke noen dealbreaker, bare litt irr...

Ellers en fantastisk bil, og mye mer sportslig satt opp en S-en vi kommer fra. Gleder meg til langtur!
Jøss, har ikke noe problem med å få plass til vår nxt90 på langs, separere understell og bagg, roterer håndtaket ned og skyver inn stengene

Kanskje jeg som ikke har prøvd "hardt nok"? Gjør samme øvelse med å komprimere vogna, og er selvsagt understellet som skapte trøbbel i lengden. Hjulene lå mot bakseterygg da jeg prøvde, som vi alltid gjorde på S-en, men har ikke prøvd andre veien. Det kan selvsagt gå bedre. :p

Ikke supergode bilder, men her ligger den fint pakket inn i bilen
*snip*
Se så! Takker for bilder - jeg synes de var meget gode og beskrivende! Vi pleier å ha låste forhjul så det er selvsagt noen cm å hente der også ser jeg. Da blir det slik :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3