Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Glede med V2L

Startet av AlMe, mandag 23. august 2021, klokken 11:30

« forrige - neste »

AlMe

På hytta uten innlagt strøm? Ikke noe problem - da legger vi inn strøm!
Holdt i alle fall liv i kjøleboksen i noen dager (men det kostet betydelig flere KW enn det kjøleboksen tok).

Du kan ikke vise dette vedlegget.

lars667

Kjekt. En av tingene som gjør at jeg nok ikke vil bytte i en Tesla model y, eksempelvis, er denne funksjonen. Har hytte uten strøm og vann, og bruker et tjern som vanningskilde der jeg bor. Da er det umåtelig praktisk å ha stikkontakt på bilen så en slipper å dra med seg/fyre opp aggregat for pumping, snekring, støvsuging og alt mulig. Og junior er musikant, så kanskje vi kunne brukt den til utendørskonsert :)
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

EspenM3

Står påkoblet hele tiden mens vi er på hytta. Klart, det er ikke mye bruk, kaffetrakting, støvsuging etc..
Forbruk på 4-6% i løpet av en helg. Helt supert  :)

unik42

Burde være standard på alle elbiler!
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

RJK

Helt enig, dette er noe som vil være veldig kjekt. Spesielt ser jeg fordelen med å kunne dra strøm til en vifteovn man kan ha i telt/taktelt.

For hyttebruk, så tenker jeg dette i tilfelle er til nødbruk. Kit for å få strøm på hytta med solcelle-panel og lokalt batteri blir ikke skrekkelig dyrt om man ikke tar for hardt i med for stort anlegg eller batterikapasitet.

Derfor er det viktig å bli klar over hvor mye strøm man vil bruke normalt sett, og så sette panelene opp til å skulle klare å lade batteriene mellom to hytteturer, samt bidra litt mens man er på hytta.

Man trenger ikke mer batterikapasitet enn at man klarer seg med det man har på batteriet og det man får tilført fra solcellepanelene, til sammen.

Er man der normalt sett hver helg, så bør solcellepanelet være akkurat så stort at det akkurat fyller batteriet fra søndag til fredag, selv om det skulle være overskyet og lav effektivitet.

F.ks. denne pakken til 2500,- + 1500 for ekstra solcellepanel (kan kjøpe til flere)
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=59718494

Li-Ion batterimodul fra elbil, pakker til 2500-3500 for 2850 og 3990 kWh:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=223003470

Med litt fester etc, så har man dette for rundt 10-15 K. F.eks. 2 moduler á 3990 kWh til 2x3500=7000,-. Så kjøper man en grunnmodul á 2500 og 3xtilleggspaneler á 1500=4500,- gir en totalpris på 14 K. Så kommer det litt til fester/braketter etc.

Det gir en komplett pakke på ca 8 kWh batteri, og 400 W paneler. Med 25 % effektivitet (mulig litt høyt) så fyller de 100 Wh på en time. Med 10 timer sol per dag, blir dette 1 kWh per dag, eller 5 kWh på 5 dager, pluss da 2 kWh mens man er på hytta lørdag og søndag.

Siden man ikke rekker å være på hytta hver helg, så vil man bygge opp kapasitet utover dette, så man sikkert fyller batteriet fullt innimellom. Men om man bruker så mye som 7 kWh på en helg, er jeg ikke sikker på, men det er jo individuelt. Man kan jo bygge mindre, eller større.

Med Li-Ion må man dog ha en kontrollenhet for å stoppe lading ved et maks-nivå, og sette et minimumsnivå de helst ikke skal komme under, etter det jeg har forstått.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

lars667

Har en metabo dykkpumpe som vi bruker til å sette i gang heverteffekt fra et tjern, til vanning. Den forer en 2,5" slange på et par hundre meter. Kjekt med v2l så jeg slipper å dra med aggregat hver gang heverten må (re)startes :)
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA