Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hattehylle

Startet av Ampéreson, søndag 22. august 2021, klokken 22:35

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: tornaldo på mandag 23. august 2021, klokken 18:44
Det et vel strengt tatt ved en frontkollisjon eller plutselig stans, at løse gjenstander bakfra har størst skade.
Nemlig! Når man blir påkjørt bakfra blir løse gjenstander lynget bakover, slik som nettbrett festet bak på forsetenes stolrygg/nakkestøtte. Når først gjenstander er løse kan de selvfølgelig rikosjeres fremover igjen, men da med langt mindre kraft.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. august 2021, klokken 18:36
Om en er genuint og ikke påtatt opptatt av trygt bagasjerom regner jeg med en monterer noe tett. Ikke det puslete rollo/nettinggreiene som ofte har store glipper og ting fint kan fly igjennom på sidene.
Kjørte med stappfullt bagasjerom i IX3`en i sommer, og jeg måtte definitivt bruke hodet når jeg pakket da det var glipper på siden av nettet. Og ingen stor frunk eller stor plass under gulvet til å putte tunge små gjenstander (slik Model Y har). Dermed ble det strengt talt mindre trygt, mindre praktisk og mer logistisk jobb å pakke IX3`en enn det eksempelvis ville vært i en Model Y med variobarrier (som koster 1500 og monteres kjapt og enkelt). Hva jeg måtte betale ekstra for rollo og nett i IX3`en husker jeg ikke i farten, men gratis er det i realiteten sjeldent.
Helt enig i at gjennomtenkt pakking hjelper svært mye.
Løsningen i Avensisen vår likte jeg meget godt. Den hadde todelt rollo. En med et fiberforsterket nett med kraftige fester i taket og låsing av nettet i kassetten med "kroker" som hindret det å rulle ut (helt klart dimensjonert for å ta opp store krefter), og et ordinært tett trekk over bagasjerommet. Disse var enkle å ta ut hver for seg. En genial løsning.

ToWalkOrDrive

Er jo nesten så jeg blir inspirert til å kjøpe en sånn VarioBarrier til neste års sommerferie, om vi ikke har det meste i takboksen.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Variobarrier ser smart ut, men mistenker den kan skrangle litt? Visstnok kollisjonstestet etter en ISO-standard, det er vel samme standarden alle bruker?

Teit å ikke ha hattehylle. Demper støy/resonans. Hylle er bedre enn rollo mtp støy.

Litt usikker på hvor mange kroker Y har for å stoppe ned bagasje?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 23. august 2021, klokken 23:54
Teit å ikke ha hattehylle. Demper støy/resonans. Hylle er bedre enn rollo mtp støy.
Noen vil ha rollo, noen vil ha hattehylle, noen må laste til taket hver dag. Finnes løsninger for alt dette. F.eks https://teslastuff.weebly.com/modelyshelf.html
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 24. august 2021, klokken 07:01
Noen vil ha rollo, noen vil ha hattehylle, noen må laste til taket hver dag. Finnes løsninger for alt dette. F.eks https://teslastuff.weebly.com/modelyshelf.html

Ja....mye bra der :+1:

pberg

Sitat fra: Handyman på mandag 23. august 2021, klokken 19:46

Helt enig i at gjennomtenkt pakking hjelper svært mye.
Løsningen i Avensisen vår likte jeg meget godt. Den hadde todelt rollo. En med et fiberforsterket nett med kraftige fester i taket og låsing av nettet i kassetten med "kroker" som hindret det å rulle ut (helt klart dimensjonert for å ta opp store krefter), og et ordinært tett trekk over bagasjerommet. Disse var enkle å ta ut hver for seg. En genial løsning.

Kalles ofte for dobbelrollo. I en BMW stasjonsvogn jeg hadde var den en slik, den var helt genial. Du kunne også feste rolloen foran baksetene, og trekke nettet helt opp til fester i taket. I tillegg var det solide surrefester i bagasjerumsgulvet. (Og faktisk litt plass under gulvet til småting)

Edit: Den bilen hadde også mulighet for å åpne bakruten separat. Også helt genialt når du bare skulle ha inn siste posen, eller hadde med noe langt som da pekte oppover, og ikke nedover.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

daktari

Den så jo smart ut. $220+frakt+mva. hvis de sender, men det gjør jo bilen litt dyrere.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Minner meg om hattehyllen jeg laget til min Mazda 323 84 model. Bare min så mye bedre ut enn denne.
Denne var rimelig jalla med oppheng i løkker rundt nakkestøttene og "plastkroker" som den henger på bak. Filten var pen da ;-)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. august 2021, klokken 08:14
Minner meg om hattehyllen jeg laget til min Mazda 323 84 model. Bare min så mye bedre ut enn denne.
Denne var rimelig jalla med oppheng i løkker rundt nakkestøttene og "plastkroker" som den henger på bak. Filten var pen da ;-)
Jada, var første og beste jeg fant. Finnes vel noe som ser bedre ut, feks dette: https://shop.teslarati.com/products/tesla-model-y-trunk-retractable-cargo-cover

Poenget var at hvis man absolutt vil ha noe over bagasjerommet så er ikke det en grunn til å ikke kjøpe TMY. At det liksom skal gjøre bilen uaktuell er stråmannsargument.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 24. august 2021, klokken 08:25
Poenget var at hvis man absolutt vil ha noe over bagasjerommet så er ikke det en grunn til å ikke kjøpe TMY. At det liksom skal gjøre bilen uaktuell er stråmannsargument.

He he. Agree, at least this can easily be solved with aftermarket. Annoying that it doesn't come standard, but can be solved at least.

The ridiculous low nyttelast is much more serious problem to cancel the Model Y order over, since it's not something you can actually solve other than finding another car that has more nyttelast.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 24. august 2021, klokken 08:31
The ridiculous low nyttelast is much more serious problem to cancel the Model Y order over, since it's not something you can actually solve other than finding another car that has more nyttelast.  ::)
Enig i at nyttelast er ett større problem, men hvis det er sjelden at man overskrider den så kan det jo som nevnt løses med tilhenger (for kjøring i Norge i det minste).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 24. august 2021, klokken 08:38
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 24. august 2021, klokken 08:31
Enig i at nyttelast er ett større problem, men hvis det er sjelden at man overskrider den så kan det jo som nevnt løses med tilhenger (for kjøring i Norge i det minste).

Ja, jeg har selv skaffet tilhenger, og tenker at det er idiotisk at jeg ikke har skaffet meg det før. Er jo helt genialt å ha stående i gårdsrommet og kunne frakte 3 kubikkmeter når som helst med kasse og kalesje, sånn at ting holder seg tørre. Har brukt den mye allerede med en småbil. Ser at det går mot at en kan kjøre i 100km/t og snart, om en velger å ha med brems og EU-kontroll.

ToWalkOrDrive

Den der så veldig bra ut. Tenker mest for å dempe eventuell hjulstøy. Ser i Model 3-en at det blir merkbart mer støy når baksetene er lagt ned. Ser jo veldig bra ut med tjukt teppe...og hvis den ikke er bra nok sånn som den kommer kan en nok lime støymatter fra Jula på undersiden. Har nå sendt dem mail for hva de skal ha i frakt...tenker at det fort kan bli en del om en bestiller bare 1.

...det eneste er hvordan dette påvirker bassen i kassettspilleren....
....kunne forøvrig og vært et greit DIY-prosjekt...men litt vanskelig å finne perfekte mål...

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 24. august 2021, klokken 08:25
Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. august 2021, klokken 08:14
Jada, var første og beste jeg fant. Finnes vel noe som ser bedre ut, feks dette: https://shop.teslarati.com/products/tesla-model-y-trunk-retractable-cargo-cover

Ja, derfor har jeg allerede bestilt meg et rulletrekk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA