Hattehylle

Startet av Ampéreson, søn 22. aug 2021, kl. 22:35

« forrige - neste »

Zooom

Helt enig VoltWay. Mangelen på et skille mellom bagasjerom og passasjerer var til slutt eneste grunnen til at jeg måtte gå for noe annet enn model y. Selv om jeg definitivt har mest lyst på y. Alt fra handleturer til ferier ville blitt et logistisk mareritt når jeg ikke kan skille av bagasjerommet. Og selv om et delingsnett ikke er 100% sikkert er det mye bedre enn ingen ting.

z4rd

I det daglige bruker jeg kun frunk. Men for all del. Det er ditt valg vedr. hva som funker og ikke.

SitatAlt går fint helt så lenge en ikke havner i en kollisjon.

Dette blir litt useriøst. Litt vel svart-hvitt...?
Jeg forklarte at det finnes plenty med plass som er adskilt fra passasjerene.

Tror du virkelig ikke at folk med Tesla henter og kjøper ting i det daglige og får fraktet dette trygt i frunk og under gulvplate i trunk, som jeg har påpekt flere ganger nå? Alternativet er ikke å dø av en flyvende gjenstand i bakhodet...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

ToWalkOrDrive

Ser at slike rullegarding som blir solgt med andre stasjonsvogner bare blir kalt for "security shield" i USA. Ekstra morsomt når de legger paraplyer og vesker oppå gardinet.
Er jo hundrevis av forskjellige løsninger om en vil være absolutt sikker på at en flaske ikke hopper opp fra bunn av bagasjerommet og biter deg i nakken. Kanskje noen vil lime et pleksi-glass til baksiden av baksetene, eller gitter, eller bagasjeboks i kryssfiner....eller rett og slett et gardin fra Bilkomponenter....kan ikke kjøpe bilen fordi et gardin ikke fulgte med fra Tesla....da har du vel egentlig lyst på en annen bil...
Tesla Model Y                         2021-

VoltWay

Rullegardin er topp! Mye bedre enn hattehyller etter min mening. Liker at bagasjerommet ikke er synlig utenfra til enhver tid. Legger aldri noe oppå der uten at nettet er oppe, og i så fall er det lette ting.

Nå er det flere grunner til at jeg per i dag ikke vurderer TMY, men kjøper jeg en bil til 500-600k så vil jeg helst ikke måtte lime fast pleksiglass i den. For all del, det er selvsagt mulig å sikre last i en TMY også, selv om den ikke har hattehylle eller delingsnett.

Vil du ha det på TMY så finnes det hattehyller og annet som hjelper litt.

z4rd

Det er mye vikarierende argumenter ute å går... Man har bestemt seg for noe annet, men prøver å rettferdiggjøre valget med masse overdrevne eksempler. Det er crap at det ikke er noe nett der bak, men man kan fortsatt frakte små løse gjenstander på en trygg måte.

"Logistisk mareritt" er litt lol. TMX som har i praksis samme design (pluss kanskje et par hengsler som Y muligens mangler) er den mest praktiske bilen jeg har eid. Også tidligere eid A6, 525, V70...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

ToWalkOrDrive

Hadde rullegardin på stasjonsvogner (Passat og Avensis), men tok de u da kassettene stjal 10-15cm i lengden når jeg hadde litt høyere ting inni. Jeg tenker at dersom du skal ha ganske mye bagasje med deg så handler det og om å pakke riktig, sånn at noe bagasje beskytter annen bagasje. En kan f.eks. på sommerferie begynne med å ha koffert stående oppreist nærmest baksetet, og pakke alt i bag'er, og ikke bare kaste inn løse flasker i bagasjerommet. Er jo mye lettere å få med seg ting da og. Er jo og mulig å hivet et nett over bagasjen hvis en føler at en er i HMS-hjørnet.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 23. aug 2021, kl. 13:24
Ser at slike rullegarding som blir solgt med andre stasjonsvogner bare blir kalt for "security shield" i USA.
Security vs safety. Security for å hindre innsyn ned i bagasjerommet. Safety for personsikkerhet.
Norsk er litt fattig her med fellesordet "sikkerhet".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Zooom

Sitat fra: z4rd på man 23. aug 2021, kl. 13:33
"Logistisk mareritt" er litt lol. TMX som har i praksis samme design (pluss kanskje et par hengsler som Y muligens mangler) er den mest praktiske bilen jeg har eid. Også tidligere eid A6, 525, V70...

Vi har nok bare litt forskjellig behov. Tviler ikke på at x og y funker perfekt for deg, og det hadde de nok gjort for meg og. Hvis jeg kunne skilt av bagasjerommet vel og merke. Litt rart at Tesla ikke har en god løsning på dette når nesten alle andre bilmerker/modeller har det.

tornaldo

På diskusjonsforum finner man jo ytterpunktene, og noe av sjarmen er selvfølgelig at man naturlig nok argumenterer ut fra eget behov, selv om man er 1 av 100.

For Tesla derimot, er det jo ikke så interessant å ta hensyn til denne ene, hvis det går ut over lønnsomhet etc.

Helt enig i det med delingsnett bak, veldig kjekt, men kjører rundt med en litt flimsete hattehylle på TMS, som fjernes når hundeburet skal inn. Da blir det å pakke fornuftig, og så går livet videre.

Uansett så ligger det ofte drikkeflasker, telefoner, nettbrett etc litt her og der under kjøreturer, så noe vil alltid forflytte seg om man kommer i en alvorlig ulykke.

Hvis TMY er drømmebilen, men man er bekymret for løse gjenstander, kan man alltids få til relativt greie løsninger med tilpasset gitter etc, eventuelt bruke et par minutter ekstra under feriepakkingen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

turfsurf

Sitat fra: Handyman på man 23. aug 2021, kl. 14:09

Safety = trygghet
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på man 23. aug 2021, kl. 18:05
Sitat fra: Handyman på man 23. aug 2021, kl. 14:09

Safety = trygghet
Nja.. med fare for å starte en språkdiskusjon så brukes trygghet også om security ;-) Uansett, så er det ofte forvirring rundt brukes av disse ordene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

VoltWay

Uavhengig av betydning så kan hylla eller gardinen ha både sikkerhet for det som ligger i bagasjerommet mot tyveri og sikkerhet for personer om bord mot å få bagasjen i hodet i en kollisjon. Kan selvsagt få rullegardinen i hodet òg, men da er det vel noe som ikke er levert med bilen.

Øyvind.h

Om en er genuint og ikke påtatt opptatt av trygt bagasjerom regner jeg med en monterer noe tett. Ikke det puslete rollo/nettinggreiene som ofte har store glipper og ting fint kan fly igjennom på sidene.
Kjørte med stappfullt bagasjerom i IX3`en i sommer, og jeg måtte definitivt bruke hodet når jeg pakket da det var glipper på siden av nettet. Og ingen stor frunk eller stor plass under gulvet til å putte tunge små gjenstander (slik Model Y har). Dermed ble det strengt talt mindre trygt, mindre praktisk og mer logistisk jobb å pakke IX3`en enn det eksempelvis ville vært i en Model Y med variobarrier (som koster 1500 og monteres kjapt og enkelt). Hva jeg måtte betale ekstra for rollo og nett i IX3`en husker jeg ikke i farten, men gratis er det i realiteten sjeldent.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Uansett bil med åpning bak så er det gull verdt å ha delingsnett, hattehylle og sikringsmuligheter for når det smeller bakfra som kommer jo alt løst fremover. Det kan bli farlig...

Kanske også hattehylle reduserer kupe støy? Jeg vet ikke.

Pent med hattehylle bar synes jeg, og da har man jo et sted å legge hatten i tillegg  :-)

Legger med et bilde fra internetten.. bare for å få ekstra oppmerksomhet :-)   nei da..... jo da... he he ;D

tornaldo

Det et vel strengt tatt ved en frontkollisjon eller plutselig stans, at løse gjenstander bakfra har størst skade.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA