Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hattehylle

Startet av Ampéreson, søndag 22. august 2021, klokken 22:35

« forrige - neste »

Ampéreson

Ser bilen leveres uten hattehylle, mener det er risikosport i tilfelle en kollisjon, løse gjenstander i bagasjerommet komme fykende fremover.

Har sett denne, men den virker litt flimsete, skulle likt en lignende løsning som på Model S.

https://www.begood.no/products/bagasjeromtrekk-tesla-model-y-uttrekkbart

Bilde fra twitter:


https://twitter.com/RolandSchueren/status/1262464976117280768
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Jeronan

#1
Ugh. Why in earth would Tesla cut costs on that?  :o

PS. I see that bilkomponenter.no has aftermarket option.
https://www.bilkomponenter.no/products/uttrekbart-bagasjeromstrekk-tesla-model-y

Just annoying having to spent 1598 NOK for something that should come standard with the car.

Have to buy so many other accessories already.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jambo

Det er vel ingen nyhet at den ikke har hattehylle bak, har jo vært sånn siden den ble lansert i USA.

Jeronan

Sitat fra: Jambo på søndag 22. august 2021, klokken 23:21
Det er vel ingen nyhet at den ikke har hattehylle bak, har jo vært sånn siden den ble lansert i USA.

I have watched many videos and seen lot of pictures of Model Y. I actually never paid attention to this, as it's just something you expect to come standard with the car. So was not something I focussed on personally myself.  :o
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Det er ikke noe rollo eller hattehylle eller hva dere vil kalle det på Model X heller. Baksetene går langt opp, så det er begrenset åpning over de. Vil anta det er lignende på Y.

Electric cars in Norway

#5
Sitat fra: geear på mandag 23. august 2021, klokken 00:25
Det er ikke noe rollo eller hattehylle eller hva dere vil kalle det på Model X heller. Baksetene går langt opp, så det er begrenset åpning over de. Vil anta det er lignende på Y.

Hattehylle til Y kan jo kjøpes gjennom TMY FB gruppa Bilkomponenter...men husk rabattkode...

https://www.facebook.com/groups/274528076598523/permalink/811070182944307

Jambo

Kanskje dette er kilden til noe av hjulstøyen det klages over av enkelte? De stasjonsvogner jeg har hatt har alle støyet mer i kupeen når bagasjeromsdekket ikke var på.

VoltWay

Sitat fra: geear på mandag 23. august 2021, klokken 00:25
Det er ikke noe rollo eller hattehylle eller hva dere vil kalle det på Model X heller. Baksetene går langt opp, så det er begrenset åpning over de. Vil anta det er lignende på Y.
Klarer fint å få en flaske eller noe sånt gjennom åpningen i en kollisjon. Jeg undres litt over at en del bilmodeller ikke har delingsnett. Spesielt når de ikke engang har hattehylle.

z4rd

Det finnes et stort oppbevaringsrom under gulvplata (får vel plass til en kasse med øl-ish der...) , samt god plass i frunk - der holder flaska seg kjølig også... vinn-vinn. Anbefaler oppbevaring av flasker der i stedet for løst i den store delen av trunk  :+1: Hvorfor konstruere problemer? Eid TMX i ca. 3 år. Aldri vært et problem med løs last, da det finnes nok av tiltak man kan gjøre som ikke innebærer delingsnett.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Handyman

#9
Det er vel ikke å konstruere problemer dersom man er skeptisk til at det mangler trekk/hattehylle over bagasjerommet. Etter det jeg har klart å finne ut er det heller ikke egne fester hvor man kan sikre tung bagasje.
Avensisen vår hadde trekk/rollo med tett trekk bakover og nett opp til taket, i tillegg hadde den skinnner i gulvet i bagasjerommet med D-ringer som man kunne stroppe fast tung bagasje. Seteryggene i baksetet er normalt ikke konstruert for å bremse vekten av bagasjen ved en kollisjon. Derfor bør alltid tyngre bagasje sikres, selv med rollo/nett. Jeg antar sikring av bagasje ikke er et kriterie i NCAP-testene.
Jeg har bestilt rollo til Yen men vet at dette nok mest er til pynt, da det kun er festet med plastbraketter som limes med tosidig tape. Små gjenstander vil den kunne hjelpe mot likevel, så får jeg finne ut senere hvordan tung bagasje kan sikres.

EDIT: når kan man jo ikke ha tung bagasje i Y (ref lav nyttelast), så det problemet trenger jeg ikke tenke på (ironi) :laugh: ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

z4rd

#10
Det var eksempelet med "flaske" jeg påpekte. En Northface-bag, om den veier 2 kg eller 20kg vil ikke fly gjennom der... Håper i alle fall TMY har fester/hengsler slik TMX har, der man kan feste stropp/nett og lignende.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Handyman

Sitat fra: z4rd på mandag 23. august 2021, klokken 08:30
Det var eksempelet med "flaske" jeg påpekte. En Northface-bag, om den veier 2 kg eller 20kg vil ikke fly gjennom der...
Der er vi helt enige, men jeg savner også mulighet til å sikre tyngre bagasje mot å knekke seteryggen i evt. kollisjon. Alle som har drevet med lastsikring vet hvor tunge ting blir ved en bråstopp.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

z4rd

Absolutt. Det er meget ugunstig hvis slikt ikke finnes. Dessverre er det man står igjen hvis det mangler hengsler/krok, at man må pakke smart ved å plassere tung bagasje innerst mot seterygg, samt pakke tett slik at det ikke er luft til at bagasjen kan "ta fart" ved en ev. bråbrems...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Jeronan

Sitat fra: z4rd på mandag 23. august 2021, klokken 08:41
Absolutt. Det er meget ugunstig hvis slikt ikke finnes. Dessverre er det man står igjen hvis det mangler hengsler/krok, at man må pakke smart ved å plassere tung bagasje innerst mot seterygg, samt pakke tett slik at det ikke er luft til at bagasjen kan "ta fart" ved en ev. bråbrems...

That is how we always pack the trunk anyway though.
The heavy clothes bags and dog crate always go first towards the back and the lighter stuff last.
With the Model Y you even have to according to the manual due to the deep well in front of the trunk. So you cannot load heavy gear on top of that coverplate.

What is nice with our current Model S, is that the "hattehylle" can do double duty as cargo net by sliding it behind the rear seat.  :) :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

VoltWay

Sitat fra: z4rd på mandag 23. august 2021, klokken 08:09
Det finnes et stort oppbevaringsrom under gulvplata (får vel plass til en kasse med øl-ish der...) , samt god plass i frunk - der holder flaska seg kjølig også... vinn-vinn. Anbefaler oppbevaring av flasker der i stedet for løst i den store delen av trunk  :+1: Hvorfor konstruere problemer? Eid TMX i ca. 3 år. Aldri vært et problem med løs last, da det finnes nok av tiltak man kan gjøre som ikke innebærer delingsnett.
Alt går fint helt så lenge en ikke havner i en kollisjon. Så lenge lasten er godt nok sikret så er det ikke behov for, men jeg lurer på hvor mange som sikrer alt de legger i bagasjerommet. Det er ikke nødvendigvis ferieturene som er problemet, men turer i det daglige der en skal hente noe, kjøpe noe osv.

Jeg vil i alle fall ha delingsnett, spesielt med bakovervendte barneseter i bilen.

Vil hodestøttene stoppe en 20 kg Northface-bag skal tro.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA