Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt eller ny elbil til overkommelig pris

Startet av zenith, onsdag 04. august 2021, klokken 00:43

« forrige - neste »

zenith

Vurderer å kjøpe en elbil. Typisk vil bilen brukes 3-4 ganger i uken og det er snakk om å bruke den først og fremst i Oslo, så si turer på 4-5mil. Kommer nok til å bli brukt hele året, enten av meg alene eller sammen med én passasjer.

Har forsøkt å tenke litt på hvilke modeller jeg bør se på brukt, kanskje en i3, leaf eller golf av noe slag? Har også vurdert en nybil, f.eks. en Peugeot e-208. En ny vil jo koste fort rundt 350k og må jeg ta opp lån, noe som føles litt som bortkastede penger. Er litt fristende da.

Velger jeg en bruktbil på for rundt 100k så er det sikkert mange kompromisser, men det kan kanskje fungere likevel? Mulig budsjettet bør heller økes en del for bruktbil og heller bruke 100 - 200k på den.

Tar gjerne imot forslag til modeller og varianter jeg bør se på :)

Rosstopher

Jeg ville ikke ha kjøpt ny, det blir veldig dyrt. Hva med en brukt Hyundai Ioniq? 2018-modeller med et par års gjenværende garanti får du fra 170k og oppover. Evt. facelift Ioniq (2020-modell) som blant annet fikk app for forvaltning og kjøling fra rundt 250k og oppover.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Ingeniøren

#2
BMW i3 er en meget god bybil. Kjapp, du sitter høyt med god oversikt og snur på en 5 øring som det heter. Ikke mye feil og batteriet holder seg godt. Ruster ikke da karosseri er i karbon. Selv det minste batteriet, 60 ah, burde holde til ditt bruk så lenge du har tilgang til lader. Anbefales  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

zenith

Takk for gode forslag her. Tenker også at en bruktbil er veien å gå. Er det noen i3-modeller som kan være spesielt gode kjøp?

Jeronan

Sitat fra: zenith på onsdag 04. august 2021, klokken 14:57
Takk for gode forslag her. Tenker også at en bruktbil er veien å gå. Er det noen i3-modeller som kan være spesielt gode kjøp?

The bigger the battery the longer you can drive in Winter time, but if you really plan to never drive more than 40-50 km retur per day, then any BMW i3 will suffice. Even a 64Ah will easily manage 120 km in winter with pre-conditioning.
We have a BMW i3 94Ah ourselves for little over 4 years now and it still manages 180 km in winter time with pre-conditioning.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

zenith

Hva med Volkswagen e-Golf. Kan den være ålreit brukt? Merker at jeg går litt i surr mtp. hva man bør ha av ekstrautstyr, men jeg er jo glad i litt komfort.

zenith

Har nok tenkt å konsentrere meg om en Hyundai Ioniq og se hva jeg kan finne.

vinterdekk

Sikkert ikke dumt med en brukt Hyundai Ioniq. Tesla-bjørn på youtube har testet flere av Stellantis-bilene (Opel, Peugeot, Citroen..) og påpekte at Citroen e-C4 var godt alternativ til Hyundai Ioniq; sistnevnte litt mer effektiv men e-C4 lader litt fortere, så da utjevner forskjellene seg.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA